ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" квітня 2019 р. м. Київ Справа№ 910/8589/18
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Чорної Л.В.
суддів: Разіної Т.І.
Іоннікової І.А.
при секретарі судового засідання Громак В.О.
за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю СІД ТРАНС
на рішення Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. (повне рішення складено 11.12.2018р.)
у справі № 910/8589/18 (суддя Смирнова Ю.М.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Оскар Агро
до Товариства з обмеженою відповідальністю СІД ТРАНС
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Фермерське господарство Левада Плюс М
про стягнення 621 790,40 грн.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. у справі №910/8589/18 позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю СІД Транс на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Оскар Агро 561 366,00 грн. вартості втраченого вантажу, вартість перевезення втраченого вантажу на суму 60 404,40 грн. та судовий збір у розмірі 9 326,56 грн.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку про те, що згідно умов договору перевезення №ОР15/12/17СТ від 15.12.2017р., заявки на транспортне обслуговування від 22.12.2017р., характер правовідносин учасників справи щодо перевезення за товарно-транспортними накладними №1 від 26.12.2017р. та №2 від 26.12.2017р. відповідач виступив в спірних правовідносинах безпосереднім перевізником. Прийнявши товар позивача в пункті завантаження, без будь - яких зауважень в товарно-транспортних документах, відповідач несе повну матеріальну відповідальність за втрату вантажу під час його транспортування. Не погодившись з вищезазначеним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю СІД ТРАНС звернулося до Північного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. у справі №910/8589/18 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу відповідач посилається на те, що безпосереднім перевізником є Фермерське господарство Левада Плюс М , що підтверджується ТТН №2219 від 26.12.2017р., №2220 від 26.12.2017р.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 24.01.2019р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю СІД ТРАНС на рішення Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. у справі № 910/8589/18.
Товариство з обмеженою відповідальністю Оскар Агро заперечує проти апеляційної скарги, посилаючись на те, що судом повно і всебічно з'ясовано всі обставини справи, які мають значення для вирішення спору, висновки суду відповідають обставини справи, судом застосовано вірні норми матеріального права.
Позивач зазначає, що відповідач є безпосереднім перевізником, а тому має нести відповідальність згідно умов договору №ОР15/12/17СТ від 15.12.2017р.
Від Товариства з обмеженою відповідальністю СІД ТРАНС надійшла відповідь на відзив на апеляційну скаргу.
Від третьої особи надійшла заява, якою останній повідомив суд про неможливість бути присутнім у судовому засіданні у зв'язку із перебуванням на лікуванні.
Згідно письмових пояснень третя особа заперечує будь-яку причетність до спірних правовідносин, оскільки товарно-транспортні накладні №2219 від 26.12.2017р. та №220 від 26.12.2017р. не мають відношення до предмету спору, так як в них зазначено вантажовідправника - ДП Чортківький КХП , с. Білобожниця Чортківського району Тернопільської області.
Відповідно до п.п. 1, 2, 4 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, заслухавши пояснення представників сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, апеляційний господарський суд встановив наступне.
15.12.2017р. між Товариством з обмеженою відповідальністю Оскар Агро (відправник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сід Транс (перевізник) було укладено договір перевезення №ОР15/12/17СТ, за умовами якого відправник доручає, а перевізник приймає на себе обов'язки по перевезенню вантажів відправника на умовах даного договору і відповідно до заявок відправника. /а.с. 28/.
Згідно п. 1.2. договору після закінчення виконання кожної заявки (замовлення) сторони підписують акти наданих послуг, які є підставою для взаєморозрахунків сторін. У разі наявності будь-яких зауважень до наданих послуг відправник має право оформити перевізнику претензію.
Згідно з п. 2.1. договору перевізник зобов'язаний забезпечити своєчасну подачу технічно справного і підготовленого до перевезення вантажу автотранспорту, відповідно до заявки. Підтверджувати можливість (не можливість) виконання заявки відправника у строк не пізніше 17:00 дня надходження заявки.
Згідно з п. 2.2. договору перевізник зобов'язаний прийняти вантаж для перевезення на умовах, обумовлених у заявці, перевірити відповідність складу і кріплення вантажу вимогам безпеки руху.
За дорученням відправника здійснювати перевезення вантажів відправника на умовах і за маршрутами, погодженими сторонами в заявках (замовленнях). (п.2.3. договору).
Своєчасно повідомляти відправника, про заміну транспортних засобів чи водіїв (з об'єктивних причин), що прямують для отримання вантажів у пункт завантаження (п.2.4. договору).
Нести повну відповідальність за збереження вантажу відправника з моменту отримання вантажу і до моменту передачі вантажу одержувачу, представнику відправника або іншій особі, зазначеній відправником. (п.2.5. договору).
Нести повну відповідальність за дії своїх співробітників, що здійснюють перевезення відправника. У разі залучення третіх осіб до виконання замовлення відправника, перевізник несе відповідальність за їх дії як за свої власні (п.2.7. договору).
Передати вантаж одержувачу в місці розвантаження, отримувати відмітку в товарно-транспортних документах про розвантажувальні операції (п.2.8. договору).
Обов'язки відправника, зокрема, здійснювати оплату послуг перевізника в порядку, передбаченому ст.4 цього договору (п.3.3. договору).
Згідно п. 4.1. договору відправник оплачує послуги перевізника шляхом перерахування грошових коштів у національній валюті України протягом 5 (п'яти) банківських днів після надання перевізником правильно оформлених оригіналів документів: товарно-транспортної накладної з відміткою про отримання вантажу на елеваторі розвантаження - 1-й екземпляр; рахунка-фактури (з обов'язковим відображенням номеру договору); акту наданих послуг погодженої форми (з обов'язковою наявністю дати, номера автомобіля, номера ТТН, маршруту, назви вантажу, кількості, розцінки за грн/т/км без ПДВ, км, суми без ПДВ, суми з ПДВ, місця складання акту); податкової накладної з ПДВ, складеної в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником (перевізником) особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових. У разі порушення термінів реєстрації податкової накладної, перевізник одноосібно несе відповідальність згідно чинного законодавства.
Згідно з п. 5.2. договору перевізник несе повну відповідальність а збереження вантажів, що належить відправнику, а також усі ризики їх випадкової загибелі або втрати, з моменту отримання вантажі і до моменту доставки вантажу до місця призначення (розвантаження) і передачі його одержувачу, зазначеному у відповідних заявках (замовленнях). У разі втрати або пошкодження вантажів в період їх перебування під відповідальність перевізник, він повинен відшкодовувати відправникові вартість втраченого або пошкодженого товару в повному обсязі. Термін відшкодування - 5 (п'ять) календарних днів з моменту встановлення факту втрати або пошкодження вантажу, та виставлення письмової вимоги перевізникові.
Договір набуває чинності з моменту підписання і діє до 15.12.2018р., а в частині взаєморозрахунків сторін до повного виконання зобов'язань сторонами (п.8.1).
Згідно товарно-транспортної накладної №1 від 26.12.2017р. Товариством з обмеженою відповідальністю Сід Транс як перевізником було прийнято до перевезення товар замовника - соняшник насипом, тара - 15,420 т, маса брутто 39,020 т, автомобіль НОМЕР_1, НОМЕР_2, водій ОСОБА_3, посв.НОМЕР_5, вантажовідправник: Товариство з обмеженою відповідальністю Оскар Агро , вантажоодержувач: Товариство з обмеженою відповідальністю Олсідз Блек Сі олійно-екстраційний завод для Товариства з обмеженою відповідальністю Олсідз Груп Україна по договору переробки №050535 від 10.08.2017р., пункт навантаження: ДП Чортківський ВХП с.Білобожиця, Тернопільська обл., пункт розвантаження: Морський торговельний порт "Южний", Візирської сільської ради, Лиманського району, Одеської обл., здав вантаж (відповідальна особа вантажовідправника) заступник генерального директора з виробництва ОСОБА_5, прийняв водій ОСОБА_3 /а.с. 146/.
Згідно товарно-транспортної накладної №2 від 26.12.2017р. Товариством з обмеженою відповідальністю Сід Транс як перевізником було прийнято до перевезення товар замовника - соняшник насипом, тара - 15,540 т, маса брутто 39,920 т, автомобіль НОМЕР_3, НОМЕР_4, водій ОСОБА_6, посв.НОМЕР_6, вантажовідправник: Товариство з обмеженою відповідальністю Оскар Агро , вантажоодержувач: Товариство з обмеженою відповідальністю Олсідз Блек Сі олійно-екстраційний завод для Товариства з обмеженою відповідальністю Олсідз Груп Україна по договору переробки №050535 від 10.08.2017р., пункт навантаження: ДП Чортківський ВХП с.Білобожиця, Тернопільська обл., пункт розвантаження: Морський торговельний порт Южний , Візирської сільської ради, Лиманського району, Одеської обл., здав вантаж (відповідальна особа вантажовідправника) заступник генерального директора з виробництва ОСОБА_5, прийняв водій ОСОБА_6 /а.с. 145/.
Проте вищезазначені автомобілі не прибули на місце розвантаження, місцезнаходження товару не відоме.
Відповідно до ст. 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.
Відповідно до ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало.
Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов'язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Відповідно до ч. 2 ст. 308 Господарського кодексу України відповідальність перевізника за збереження вантажу виникає з моменту прийняття вантажу до перевезення.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини.
За шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.
Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема відшкодування збитків.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування збитків, які їй було завдано в результаті порушення її цивільного права.
Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Під збитками розуміються витрати, здійсненні уповноваженою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не отримані нею доходи, які уповноважена сторона отримала б у разі належного виконання зобов'язання або дотримання правил здійснення господарської діяльності іншою стороною.
Відповідно до ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.01.1995 №7, наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997р. №363, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20.02.1998р. за №128/2568, товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу; товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи; транспортна послуга - перевезення вантажів та комплекс допоміжних операцій, що пов'язані з доставкою вантажів автомобільним транспортом.
Відповідно до п. 11.1. Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
При цьому товарно-транспортна накладна може оформлюватись суб'єктом господарювання і без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, але за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім'я, по - батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Пунктами 11.4., 11.6., 11.8. Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом передбачено, що товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом замовник (вантажовідправник) повинен виписувати в кількості не менше чотирьох екземплярів. Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі екземпляри товарно-транспортної накладної підписом і при необхідності печаткою (штампом). Перший екземпляр товарно-транспортної накладної залишається у замовника (вантажовідправника), другий - передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий екземпляри, засвідчені підписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або штампом), передається перевізнику.
Згідно товарно-транспортними накладними №1 від 26.12.2017р. та №2 від 26.12.2017р. відповідачем отримано вантаж, відповідальність за збереження якого несе відправник.
Позивачем платіжним дорученням №3901 від 27.12.2017р. було сплачено відповідачу 74 434,50 грн. згідно рахунку на оплату №255 від 27.12.2018р. вартість автотранспортних послуг по перевезенню соняшника по маршруту Білобожиця, Тернопільська область - Визирка, Одеська область. /а.с. 20, 21/.
Крім того, 27.12.2017р. сторонами складено, підписано та скріплено відтисками печаток акт надання послуг №255 від 27.12.2017р. щодо автотранспортних послуг по перевезенню соняшника по маршруту Білобожиця, Тернопільська область - Визирка, Одеська область. /а.с. 22/.
Зазначене свідчить про перевезення вантажу відповідачем.
Таким чином, судом правомірно встановлена наявність всіх елементів складу правопорушення, а саме протиправної поведінки відповідача, що виявилась у незбереженні вантажу, що перевозився за товарно-транспортними накладними №1 від 26.12.2017р. та №2 від 26.12.2017р., результату такої поведінки (збитків) - втрати товару на загальну суму 561 366,00 грн., оплати позивачем перевезення втраченого вантажу на загальну суму 60 404,40 грн. з ПДВ та наявності причинного зв'язку між протиправної поведінкою відповідача та завданими збитками
Відповідач належними та допустимими доказами не навів та не довів суду належними та допустимими доказами, що є порушенням ст.ст. 73, 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, що перевізником було Фермерське господарство Левада Плюс М .
Дослідивши матеріали справи, Північний апеляційний господарський суд приходить до висновку, що Господарським судом міста Києва правильно застосовано норми матеріального та процесуального права, повно з'ясовано та доведено обставини, що мають значення для справи, зроблені висновки відповідають дійсним обставинам справи.
Відповідно до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких обставин рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для його скасування.
Щодо товарно-транспортних накладних №2219 від 26.12.2017р., №2220 від 26.12.2017р., то вони були складені ДП Чортківський КХП з метою внутрішнього переміщення та подальшого списання соняшнику елеватором із складської картки власника зерна - позивача, оскільки вантаж зберігався на елеваторі ДП Чортківський КХП ДАРУ, що розташований за адресою вул. Л.України в с. Білоборожиця Чортківського району Тернопільської області на підставі договору складського зберігання.
Крім того, наявність товарно-транспортних накладних №2219 від 26.12.2017р., №2220 від 26.12.2017р. не спростовує факту прийняття вантажу для перевезення відповідачем за товарно-транспортними накладними №1 від 26.12.2017р. та №2 від 26.12.2017р. та відповідальності останнього за втрату вантажу.
З наведених у даній постанові обставин, колегія суддів дійшла висновку, що відсутні підстави для зміни чи скасування рішення Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. у справі №910/8589/18.
керуючись ст.ст. 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення Господарського суду міста Києва від 22.11.2018р. у справі №910/8589/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
2. Матеріали справи №910/8589/18 повернути до місцевого господарського суду.
3. Копію постанови надіслати сторонам у справі.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення.
Головуючий суддя Л.В. Чорна
Судді Т.І. Разіна
І.А. Іоннікова
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2019 |
Оприлюднено | 24.04.2019 |
Номер документу | 81367340 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Чорна Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні