Рішення
від 02.05.2019 по справі 922/457/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" травня 2019 р.м. ХарківСправа № 922/457/19

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавровой Л.С.

при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області, м. Первомайський в інтересах держави, в особі Сахновщинської селищної ради, смт. Сахновщина до ФОП ОСОБА_1, с. Шевченкове про стягнення коштів за участю представників:

прокуратури - Клейн Л.В.,

позивача - не з'явився,

відповідача - ОСОБА_3

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2019 року до господарського суду звернувся заступник керівника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області з позовом про стягнення з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1) на користь Сахновщанської селищної ради (код ЄДРПОУ 04398301 р/р 31410544020413 ГУДКСУ у Харківській області, МФО 899998, код платежу 24060300) безпідставно збережених коштів у сумі 135859,04 грн. за період з 2016 року по 2018 рік.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на порушення відповідачем по справі ст. 125, 206 Земельного кодексу України, ч.3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та ст. 1212-1214 ЦК України.

Ухвалою суду від 19.02.2019 р. прийнято позовну заяву до розгляду в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання по справі та встановлено сторонам строк на подання заяв по суті справи. Ухвалою від 10.04.2019 р. було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 23.04.2019 р. о 10:00.

Розгляд справи по суті 23.04.2019 р. було відкладено на 11:00 02.05.2019 р.

Присутній у судовому засіданні 02.05.2019 р. прокурор підтримав заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача наголошував на безпідставності заявлених позовних вимог, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Позивач правом на участь представника у судовому засіданні не скористався.

Розглянувши надані учасниками судового процесу докази і заяви по суті справи, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Первомайською місцевою прокуратурою було опрацьовано лист Сахновщинської селищної ради від 02.01.2019 №02-16/02, щодо порушення вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,2317 га за адресою АДРЕСА_1. Встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу від 07.11.2005 №2914 ОСОБА_1 набула у власність будівлю майстерні ремонтної дільниці загальною площею 175,5 кв.м за адресою АДРЕСА_2. Відповідно до договору оренди землі від 14.04.2006 р., зареєстрованого за №040670200010 у Сахновщинському районному відділі Харківської регіональної філії центру ДЗК, Сахновщинською селищною радою передано ОСОБА_1 у користування земельну ділянку площею 0,2317 га яка розташована за адресою АДРЕСА_2 строком на 5 років.

Площа земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 яка була предметом вказаного договору оренди землі визначена відповідно до розробленої у 2005 році технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

На виконання вказаного договору оренди землі, відповідно до акту прийому-передачі, земельну ділянку за адресою АДРЕСА_2 площею 0,2317 га передано Сахновщинською селищною радою (орендодавець) ОСОБА_1 (орендарю). Вказаний договір було припинено у зв'язку з закінченням строку, на який його було укладено.

Відповідно до рішення Сахновщинської селищної ради від 30.12.2010 р. №234 за громадянкою ОСОБА_1 визнано право власності на завершені реконструкцією магазин змішаної торгівлі та офіс і складські приміщення за адресою АДРЕСА_2, та одночасно присвоєно вказаним об'єктам нерухомого майна адреси АДРЕСА_3 та АДРЕСА_1 відповідно. На підставі вказаного рішення Сахновщинською селищною радою видано свідоцтво про право власності НОМЕР_2 від 18.01.2011 (на офіс та складські приміщення за адресою АДРЕСА_1) та свідоцтво про право власності НОМЕР_3 від 18.01.2011 (на магазин змішаної торгівлі за адресою АДРЕСА_3). Відповідно до рішення Сахновщинської селищної ради від 05.02.2016 №79 назву АДРЕСА_1 змінено на АДРЕСА_1.

Відповідно до вказаного листа Сахновщинської селищної ради та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідач не має прав ні власника, ні орендаря щодо земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, тобто користується земельною ділянкою за цією адресою без документів, що посвідчують право власності чи право користування вказаною земельною ділянкою. Таким чином, за твердженням прокурора, ФОП ОСОБА_1 з 2011 року та по теперішній час використовує земельну ділянку по АДРЕСА_1 без виникнення права власності або користування та без державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землі є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. За приписами ст. 14.1.147 Податкового кодексу України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

ФОП ОСОБА_1 не є власником або постійним землекористувачем земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, а тому не є суб'єктом плати за землю у формі земельного податку (ст. 14.1.72 Податкового кодексу України). При цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.

Відповідно до вимог ст. 21 Закону України Про оренду землі та п. 14.1.136 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. За приписами ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Станом на 02.01.2019 р. договір оренди земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 не укладено. Орендна плата за її використання відповідачем не сплачується.

Враховуючи викладене, 23.11.2018 р. старшим інспектором Сахновщинської селищної ради Бондарем Володимиром Анатолійовичем в порядку та на підставі статей 12, 189 Земельного кодексу України здійснені заходи самоврядного контролю щодо дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, здійснено обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки. Обстеження на місцевості здійснювалося за участі інженера-геодезиста ОСОБА_6 (кваліфікаційний сертифікат інженера-геодезиста від 05.10.2018 № 013675). Обстеженням на місцевості встановлено, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 огороджена, перед в'їздом на земельну ділянку встановлені ворота, на земельній ділянці розташовані складські приміщення, будівля Магазину ІНФОРМАЦІЯ_4 та інше майно, легковий та вантажний автотранспорт. Земельна ділянка по АДРЕСА_1 використовується ФОП ОСОБА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель. Площа земельної ділянки відповідно до її меж складає 0,2317 га. Межі земельної ділянки визначені відповідно до зовнішніх меж будівель, огородженої території та меж прилеглої земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4. В акті зазначається, що координати точок знімальної основи визначались за допомогою супутникових геодезичних приймачів GPS EPSPak-II зав. № 012012024, 012012025 з прив'язкою до державної геодезичної мережі. Спостереження на точках планових знімальних мереж тимчасового закріплення велися в режимі статики. Визначені за результатами геодезичної зйомки координати земельної ділянки оброблені та сформовані в електронному файлі у форматі shp для подальшого отримання розрахунковим методом із застосуванням програмного забезпечення GIS 6.

Відповідно до технічної документації з ПГО затвердженої рішенням XXIV позачергової сесії Сахновщинської селищної ради VI скликання №599-VI від 10.07.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель селища Саиювщина, села Жовтень, села Чорнолозка та села Германівка вартість одного квадратного метра земель III Економіко-планувальної зони 6 земельно-оціночного району, 15 кварталу (Землі комерційного використання (крамниця ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, база ОСОБА_1) станом на 01.01.2012 (Цн) становить 191,29 гривню. Відповідно до вказаної технічної документації з НГО, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання зазначеної земельної ділянки (Кф) становить - 2,5. Разом з цим, з 01.01.2017 року відповідно до примітки 1 до Додатку №1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) по АДРЕСА_1, смт Сахновщина застосовується із значенням 2,0, як для земельної ділянки, інформація про яку не внесено до відомостей Державного земельного кадастру. При цьому, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства №162 від 27.03.2018 яким внесено зміни до примітки 1 до Додатку №1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489 та для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, визначено, що коефіцієнт, який характеризує, функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0 (вказані зміни набрали чинності 17.07.2018).

Враховуючи викладене, відповідно до технічної документації з нормативно грошової оцінки земель смт. Сахновщина Сахновщинської селищної ради Сахновщинського району Харківської області затвердженої рішенням Сахновщинської селищної ради від 10.07.2012 №599-VI (з урахуванням коефіцієнтів індексації визначених у листі Держгеокадастра від 11.01.2018 №6-28-0.22-244/2-18) та у відповідності до вимог примітки 1 до Додатку №1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 № 489 (зі змінами, внесеними згідно з Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 162 від 27.03.2018) Сахновщинською селищною радою проведено розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2317 за адресою АДРЕСА_1, відповідно до якого НГО вказаної земельної ділянки складає:

- у 2016 році - 793280,78 грн.;

- у 2017 році - 672702,10 грн.;

- у 2018 році (за період з 01.01.2018 по 16.07.2018) - 672702,10 грн.;

- у 2018 році (за період з 17.07.2018 по 31.12.2018) - 1009053,15 грн.

Рішенням XXVIII сесії VI скликання Сахновщинської селищної ради від 25 вересня 2013 року № 1294-VI Про затвердження розмірів орендної плати за користування землями несільськогосподарського призначення по населених пунктах смт Сахновщина, с.Чорнолозка, с. Жовтень, с.Германівка встановлено ставку орендної плати за користування землями населеного пункту під об'єктами комерційного та виробничого призначення в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до інформації Головного управління ДФС в Харківській області від 07.12.2018 №30285/9/20-40-52-06-22 у 2016 році ОСОБА_1 сплачено земельний податок у 2016 році у сумі - 7932,81 гривні, у 2017 році у сумі - 8408,78 гривень та у 2018 році у сумі - 8408,78 гривень.

З урахуванням викладеного, Сахновщинською селищною радою проведено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ФОП ОСОБА_1 земельною ділянкою площею 0,2317 га, розташованою за адресою АДРЕСА_1, у вигляді орендної плати за землю за період з 01.01.2016 по 31.12.2018, за яким розмір недоотриманих доходів склав 135859,04 грн., з яких:

- за 2016 рік з 01.01.2016 по 31.12.2016 - 47596,84 грн.;

- за 2017 рік з 01.01.2017 по 31.12.2017 - 38680,37 грн.;

- за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 31.12.2018) - 49581,83 грн.

Обґрунтовуючи необхідність стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді недоотриманої Сахновщинською селищною радою орендної плати за використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, прокуратура виходила з положень 1212-1214 ЦК України, які регламентують кондикційні зобов'язання, що виникають з набуття або збереження майна без достатньої правової підстави. Так, ФОП ОСОБА_1, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору оренди, збільшила вартість власного майна, а Сахновщинською селищною радою втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), тобто, має місце факт безпідставного збереження саме орендної плати відповідачем за рахунок Сахновщинської селищної ради.

Відповідач, заперечуючи проти заявлених позовних вимог, зазначав, що прокуратура та позивач зробили хибний висновок про те, що ФОП ОСОБА_1 користується усією земельною ділянкою, яка передавалася їй за договором оренди землі від 14 квітня 2006 року. Оскільки договором про відчуження будівлі розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята будівлею, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для її обслуговування. Якщо будівлі розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

З наданих позивачем письмових доказів (договір купівлі-продажу нежитлової будівлі від 7.11.2005 року та інформаційних довідок №156195714 та №156195770) можна встановити, що договором про відчуження будівлі розмір земельної ділянки не визначався, загальна площа нерухомого майна складає 306 квадратних метрів. Тому після припинення дії договору оренди у зв'язку з відсутністю потреби в більшій її частині та суттєво піднятої орендної плати, відповідач 05.02.2014 р. звернувся до Сахновщинської селищної ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки, що знаходиться безпосередньо під нерухомим майном та земельної ділянки для його обслуговування у розмірі 500 кв.м. Однак, як зазначав відповідач, це звернення було проігноровано позивачем і останній до теперішнього часу нав'язує відповідачу в оренду земельну ділянку розміром 0,2317 га, яка у 5 разів більше від необхідної площі, обов'язковість оформлення якої визначена законом. Саме через неправомірну поведінку позивача, відповідач був позбавлений можливості зареєструвати договір оренди землі, на якій розташовані належні йому споруди. Не зважаючи на це, відповідачем вносилась плата за землю, що підтверджується наявним в матеріалах справи листом Головного управління ДФС у Харківській області.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 80 ЗК України суб'єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

В силу статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб'єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі №920/739/17).

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв'язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов'язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

Частина перша статті 93 ЗК України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Предметом позову в цій справі є стягнення з власника приміщень об'єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212, 1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав, земельною ділянкою, на якій, як стверджує прокурор і позивач, ці об'єкти розміщені та яка використовується відповідачем.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач є власником нежитлових приміщень, що розташовані по АДРЕСА_1.

У позовній заяві підставами позову прокурор зазначив, що відповідач за відсутності договору оренди земельної ділянки не сплачував за користування земельною ділянкою, а тому безпідставно зберіг кошти за рахунок позивача, які зобов'язаний повернути на підставі статей 1212 - 1214 Цивільного кодексу України.

Прокурор зазначав, що позивач позбавлений можливості отримати дохід у відповідному розмірі від здачі земельної ділянки в оренду, а тому в обґрунтування заявлених позовних вимог про стягнення недоотриманих коштів повинен надати суду докази на підтвердження обставин, на які він посилається в позові. При цьому, докази, що подаються до суду, мають відповідати, зокрема положенням статей 76 і 77 ГПК України щодо їх належності та допустимості.

А саме, прокурор повинен надати докази існування протягом зазначеного в позові періоду земельної ділянки як об'єкта цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, реальної можливості передачі позивачем цієї земельної ділянки в оренду відповідно до Закону України "Про оренду землі" у зазначений період, а також обґрунтованість розрахунку стягуваної суми (збереженого відповідачем за рахунок позивача майна (коштів)) основою для визначення розміру якої для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, оформлена як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 21.02.2019 у справі №922/392/18, від 07.02.2019 у справі №922/3639/17, від 06.02.2018 у справі № 923/921/17.

Згідно із частиною 1 статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ст. 79-1 Земельного Кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч. 4 ст. 79-1 ЗК України). Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї (ч. 9 ст. 79-1 ЗК України). З приписів наведеної норми права вбачається, що земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

З листа ПП Вектор-Агро від 04.03.2019 р. (а.с. 71) вбачається, що площа та межі земельної ділянки на момент обстеження не визначалися, координати поворотних точок земельної ділянки та ситуаційний план були взяті із первинної технічної документації складеної у 2005 році для укладання договору оренди. В той же час, листом 18.03.2019 р. (а.с. 116) ПП Вектор-Агро повідомило Первомайську місцеву прокуратуру про те, що сертифікований інженер-геодезист ОСОБА_6 брав участь у проведенні обстеження земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, яке проводилось старшим інспектором Сахновщинської селищної ради Бондарем В.А. 23.11.2018 р., для точного визначення та підтвердження координат земельної ділянки за допомогою супутникових приймачів GPS EPSPak-II було зроблено геодезичну прив'язку на місцевості поворотних точок земельної ділянки взятих з кадастрового плану документації розробленої у 2005 році. Визначені координати земельної ділянки були оброблені за допомогою програмного забезпечення Геодезична Інформаційна Система 6 , що підтвердило встановлену площу 0,2317 га та конфігурацію земельної ділянки.

З огляду на зазначене, відповідач стверджував, що позивач використав дані про земельну Ділянку з технічної документації розроблену в 2005 році, а на місцевості геодезична прив'язка не здійснювалася. Використана ним площа, координати, схема та ситуаційний план ніколи не вносилися до Державного земельного кадастру, у зв'язку з відсутністю існування на момент складання проекту відведення землі, такої єдиної державної геоінформаційної системи. Саме з цих причин всі вказані вище дані про земельну ділянку втратили свою актуальність та чинність ще в 2011 році. Визначені координати не було накладено на Публічну кадастрову карту, оскільки це може вчинити тільки державний кадастровий реєстратор і лише при формуванні земельної ділянки.

У відповіді на відзив прокурор зазначав, що земельна ділянка по АДРЕСА_1, яка знаходиться у користуванні ФОП ОСОБА_1 сформована за технічною документацією у 2005 році і її межі були встановлені та погоджені самим користувачем під час підписання договору оренди. При обстеженні було виявлено, що конфігурація ділянки не змінювалася, по межі ділянки встановлена огорожа з допоміжними господарськими будівлями, територія має чіткі межі з двома в'їздами та воротами. Для точного визначення та підтвердження координат земельної ділянки було зроблено за допомогою супутникових приймачів GPS EPSPak-II геодезичну прив'язку на місцевості поворотних точок земельної ділянки взятих з кадастрового плану документації виготовленої раніше та накладено на Публічну кадастрову карту, що підтвердило факт незмінності меж земельної ділянки сформованої при укладенні договору оренди.

28.03.2019 р. на підставі ухвали суду, було проведено обстеження земельної ділянки, за результатами якого було складено акт обстеження (а.с. 140), який підписано особами, що його складали: ОСОБА_1, інженером-геодезистом ОСОБА_8, інженером-землевпорядником ОСОБА_9 та присутніми при проведенні обстеження: ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 Відображені в акті вимірювання були проведені інженером-геодезистом ОСОБА_8 (кваліфікаційний сертифікат НОМЕР_5 від 21.06.2013 р.) за допомогою обладнання GPS GXI1230 GG, згідно з свідоцтвом про перевірку засобів вимірювальної техніки №6559. Плани меж №1,№2,№3 за даними вимірювань були складені сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_9 (кваліфікаційний сертифікат НОМЕР_6 від 24.12.2012 р.).

У акті обстеження було встановлено, що з 2016 року для експлуатації та обслуговування своїх споруд відповідач використовувала земельну ділянку розміром 598 кв.м. На результати обстеження відповідач посилається як на підтвердження невідповідності даних викладених у плані меж, що був складений інженером-геодезистом ОСОБА_6 після геодезичної прив'язки на місцевості координат поворотних точок земельної ділянки. При перенесенні цих меж земельної ділянки на місцевості її площа склала 0,2303 га. На спірній земельній ділянці перебувають три опори ЛЕМ 10 кВ з площею заборони використання землі 14 кв.м. На земельній ділянці знаходиться споруда, що належить громадянину ОСОБА_12. В межах координат поворотних точок №8 та №9 мається розрив шириною один метр від сформованої прилеглої території земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_4. Відсутність на землевпорядному документі наведених вище даних свідчить про те, що прив'язка на місцевості не проводилася, а складати додаток №1 та №2 до акту обстеження від 23 листопада 2018 року ОСОБА_6 не мав права, бо в нього відсутній кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника, до компетенції якого і входить розробка таких документів.

Старшим інспектором Сахновщинської селищної ради Бондар В.А., який висловив незгоду з вказаним вище актом, було надано акт обстеження земельної ділянки від 24.03.2019 р., в якому зазначається, що з часу проведення останнього обстеження 23.11.2018 року, землекористувачем ОСОБА_1 змінено конфігурацію земельної ділянки, зокрема, демонтовано ворота та частину паркану, який огороджував земельну ділянку зі сторони АДРЕСА_4 відповідно до координат поворотних точок земельної ділянки 2 та 3 визначених під час обстеження від 23.11.2018 р. та демонтовано навіс, який був розташований вздовж паркану відповідно до координат поворотних точок земельної ділянки 1 та 2 визначених під час обстеження від 23.11.2018 р. Водночас, станом на момент проведення обстеження більша частина земельної ділянки огороджена парканом, на земельній ділянці розташований автомобільний транспорт, бетонний фундамент демонтованого навісу. Крім того, на земельній ділянці продовжують знаходитись самовільно збудовані об'єкти нерухомого майна, зокрема, цегляна капітальна будівля та металеве сховище балонів.

Таким чином, з наявних в матеріалах справи документів вбачається суперечність даних, відображених за наслідками обстеження, що проводилося 23.11.2018 р. та даними акту обстеження від 28.03.2019 р., які свідчать про недостовірність даних відносно розміру земельної ділянки, яка може бути об'єктом оренди та які покладені в основу розрахунків недоотриманої позивачем орендної плати.

Окрім того, оскільки розмір позовних вимог визначений позивачем саме з розрахунку орендної плати за користування земельною ділянкою відповідачем, необхідною умовою його визначення відповідно до Закону України Про оренду землі , Податкового кодексу України та Земельного кодексу України є встановлення нормативної грошової оцінки землі, на підставі якої визначається розмір орендної плати.

Частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (стаття 13 Закону України "Про оцінку земель"). Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". Частиною 2 статті 26 Закону України Про землеустрій встановлено, що розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, позивачем не доведено достатніми і достовірними доказами розмір земельної ділянки, що використовується саме відповідачем та правомірність здійснення розрахунку стягуваної суми (збереженого відповідачем за рахунок позивача майна (коштів)) основою для визначення розміру якої для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, оформлена як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Окрім того, надані позивачем розрахунки базуються на суперечливих показниках, які свідчать про недостовірність отриманого результату, оскільки в основу розрахунків покладена площа земельної ділянки не тільки під спорудами відповідача, а вся площа земельної ділянки, що передавалася в 2006 році та була сформована при укладенні попереднього договору оренди. На спірній земельній ділянці перебувають опори ЛЕМ 10 кВ, в межах координат поворотних точок №8 та №9 мається розрив шириною один метр від сформованої прилеглої території земельної ділянки.

Згідно ст. 14 ГПК України суд розглядає справи в межах заявлених позовних вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За приписами ст. 80 ГПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Керуючись ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Встановлені обставини та наявні в матеріалах справи докази в своїй сукупності свідчать про недоведеність заявлених прокуратурою вимог щодо стягнення з відповідача 135859,04 грн. безпідставно збережених коштів у вигляді недоотриманої позивачем орендної плати.

З урахуванням відмови в задоволенні позову та приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору по даній справі не підлягають покладенню на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення його повного тексту. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне рішення складено "07" травня 2019 р.

Суддя Л.С. Лаврова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення02.05.2019
Оприлюднено07.05.2019
Номер документу81557526
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/457/19

Постанова від 28.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Постанова від 28.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 09.10.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 09.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 09.08.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 15.07.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Рішення від 02.05.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 23.04.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 10.04.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні