ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
Справа № 500/2410/18
08 травня 2019 р.м. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Баб`юка П.М.
за участю:
секретаря судового засідання Косюк О.П.
представника позивача - Башуцького І.Я.,
третьої особи ОСОБА_1 ,
представника третьої особи Аламбець Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Хоростківської міської ради Гусятинського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, виступає на стороні відповідача: ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
08 листопада 2018 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_3 ) до Перемилівської сільської ради Гусятинського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, виступає на стороні відповідача: ОСОБА_1 (далі - третя особа, ОСОБА_1 .), про визнання протиправним та скасування рішення Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 ".
Ухвалою суду від 16.11.2018 відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 26.12.2018, проголошеною в судовому засіданні без виходу в нарадчу кімнату, занесеною в протокол судового засідання, залучено у справі другого відповідача - Хоростківську міську раду.
На адресу суду від представника позивача 13.02.2019 надійшла заява про зміну (збільшення) підстав позову.
Ухвалою суду від 17.01.2019, проголошеною в судовому засіданні без виходу в нарадчу кімнату, занесеною в протокол судового засідання, у зв`язку з об`єднанням територіальних громад, ухвалено вмключити Перемилівську сільську раду з числа учасників справи та залишити Хоростківську міську раду відповідачем у справі, як правонаступником Перемилівської сільської ради Гусятинського району Тернопільської області.
Ухвалою суду від 19.02.2019 відмовлено в задоволенні заяви третьої особи про закриття провадження у справі №500/2410/18, оскільки підстави, вказані у заяві, були спростовані представником позивача.
На адресу суду 10.04.2019 від представника третьої особи повторно надійшло клопотання про закриття провадження в адміністративній справі №500/2410/18, в якому представником зазначено інші підстави для закриття провадження. Зокрема, в обґрунтування клопотання зазначено, що позовна заява ОСОБА_2 підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства у спосіб, характерний для приватноправових відносин, а не за правилами адміністративного судочинства, оскільки даний спір стосується приватизації земельної ділянки яка вже перебуває у користуванні третьої особи.
Оскільки обставини набуття третьою особою прав на земельні ділянки (приватизація) не були предметом дослідження при розгляді попереднього клопотання, судом було повторно поставлено на обговорення питання закриття провадження у справі.
Від представника позивача на адресу суду 23.04.2019 надійшло заперечення проти клопотання третьої особи про закриття провадження в адміністративній справі №500/2410/18, в яких, зазначено, що правовідносини, пов`язані з прийняттям та реалізацією рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не підпадають під визначення приватноправових, оскільки не породжують особистих майнових прав та зобов`язань осіб. Тому, спір як щодо рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою/технічної документації, так і оскарження дій суб`єкта владних повноважень щодо надання чи відмови у наданні такого дозволу є публічно-правовим.
В судовому засіданні третя особа та її представник підтримали заявлене клопотання, просили суд задовольнити.
Представник позивача заперечив проти заявленого клопотання про закриття провадження у справі, просив суд відмовити в його задоволенні з мотивів, викладених у поданому запереченні.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Розглянувши клопотання про закриття провадження у справі, заслухавши пояснення представника позивача, третьої особи та її представника, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 звернулась із заявою до Перемилівської сільської ради про надання їй дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) загальною площею 0.9178 га, які перебувають у її користуванні, з метою передачі у власність (аркуш справи 12).
Рішенням Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 , враховуючи свідоцтво на право власності на нерухоме майно та розглянувши матеріали інвентаризації земельних ділянок гр.Богоніс ОСОБА_4 , вирішено надати ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з метою передачі у власність загальною площею 0,9178 га, а саме:
площею 0.2500 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_1 ;
площею 0.2687 га для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 ;
площею 0.2091 га для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_2 . Перемилів АДРЕСА_1 району АДРЕСА_3 Тернопільської АДРЕСА_4 ;
площею 0.1200 га для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 Тернопільської АДРЕСА_4 ;
площею 0.0700 га для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 району АДРЕСА_3 Тернопільської області (аркуш справи 8).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 19.10.2018 за ОСОБА_1 23.11.2016 зареєстровано право спільної часткової власності частини житлового будинку з господарськими будівлями і спорудами загальною площею 109,4 кв. м., житловою площею 70,3 кв. м., які розташовані по АДРЕСА_1 . (розмір частки 1/4 та 1/8) (аркуш справи 9-10).
Позивач вважає рішення Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 " протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.
Отже, одним із учасників адміністративного спору є суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства.
Відповідно до положень статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг.
Адміністративне судочинство - діяльність адміністративних судів щодо розгляду і вирішення адміністративних справ у порядку, встановленому цим Кодексом.
Отже, одним із учасників адміністративного спору є суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства.
При вирішенні питання щодо компетенції суду слід врахувати критерій суб`єктного складу спірних правовідносин, одним з яких є участь суб`єкта владних повноважень, визначити характер правовідносин, із яких виник спір, і кінцеву мету пред`явлення позову. За своїм змістом земельний спір, що виник із розпорядження органом місцевого самоврядування землею комунальної власності, є складним і комплексним із правової точки зору. При прийнятті рішення про передачу земельної ділянки у власність ці органи, з одного боку, перебувають у статусі суб`єкта владних повноважень, а з другого - реалізують право власності на землю територіальної громади. Крім того, таке рішення як правовий акт індивідуальної дії є підставою, з якої виникає речове право власності чи користування землею у суб`єктів приватного права.
Як випливає зі змісту позовної заяви вимогами позивача є визнання протиправним та скасування рішення Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 ".
Частина 1 статті 118 Земельного Кодексу України (далі - ЗК України) передбачає особливості набуття земельної ділянки у власність (її приватизацію) громадянами у разі, якщо вказана земельна ділянка перебуває у їх правомірному користуванні.
Зокрема, відповідно до частин першої, другої статті 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Із карти аерозйомки від 1965 року (аркуш справи 7) випливає, що ОСОБА_1 ще з 1965 року користується житловим будинком з господарськими будівлями і спорудами та земельною ділянкою на якій вони розміщені за адресою: АДРЕСА_1 .
Також, судом встановлено, що користування третьою особою зазначеною земельною ділянкою підтверджується матеріалами інвентаризації земельних ділянок гр. ОСОБА_1 , на підставі яких Перемилівською сільською радою приймалось оскаржуване рішення №145 від 13.11.2017, а також кадастровими планами земельних ділянок, в яких землекористувачем вказано ОСОБА_1 (аркуші справи 151-157, 159-162) .
Отже, земельна ділянка на котрій розташовані вищевказані житловий будинок з господарськими будівлями і спорудами, як станом на 13 листопада 2017 року, так і станом на день звернення із даним клопотанням перебувала та перебуває у користуванні ОСОБА_1
Тому, суд вважає безпідставними твердження позивача та представника позивача про те, що ОСОБА_1 неправомірно користується зазначеними земельними ділянками.
Також, заперечуючи проти закриття провадження у даній справі, позивач посилається на Постанову Великої Палати Верховного Суду в справі №380/624/16-ц. При цьому, звертає увагу суду, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою / технічної документації є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку.
Суд не бере до уваги такі посилання представника позивача, оскільки, в Постанові Великої Палати Верховного Суду в справі №380/624/16-ц, міститься висновок про те, що стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку є рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, тобто, щодо вільної земельної ділянки.
Предметом ж даного спору є оскарження рішення про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок які вже перебувають у користуванні третьої особи з метою її подальшої передачі у власність (приватизація), а не щодо виготовлення проекту землеустрою на вільну земельну ділянку.
Отже, підстав для визначення спору як адміністративного не вбачається, оскільки частина 1 статті 118 ЗК України визначає особливості набуття земельної ділянки у власність (її приватизацію) громадянами у разі, якщо вказана земельна ділянка перебуває у їх правомірному користуванні. Тобто у позивача виникли відповідні цивільні права, які підлягають судовому захисту у порядку цивільного судочинства.
В даному випадку оспорювання рішення органу місцевого самоврядування поглинається спором про речове, приватне право, яке належало особі до звернення до органу місцевого самоврядування, і захист якого має відбуватись у порядку цивільного судочинства у спосіб, характерний для приватноправових відносин.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм процесуального права висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 04 квітня 2018 року (справа № 676/3596/16-а), від 18 квітня 2018 року (справа № 707/1580/15-й).
Згідно з частиною п`ятою статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду .
Підсумовуючи викладене, можна зробити висновок, що земельні спори за участі фізичної особи можуть розглядатися як у порядку адміністративного, так і цивільного судочинства.
Статтею 19 ЦПК України визначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Можна зробити висновок, що загальні суди не мають чітко визначеної предметної юрисдикції і розглядають справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин в усіх випадках, за виключенням, якщо розгляд таких справ прямо визначений за правилами іншого судочинства.
Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне. По-друге, таким критерієм є суб`єктний склад такого спору (однією зі сторін у спорі є, як правило, фізична особа).
У даному випадку порушується речове, приватне право, тому його захист відбувається у порядку цивільного судочинства у відповідності до статті 15 ЦПК України у спосіб, характерний для приватноправових відносин.
Також позивач в позовній заяві зазначає, що ОСОБА_1 самовільно, без жодної правової підстави, здійснила капітальне будівництво бетонного фундаменту та зводить паркан на суміжній земельній ділянці, захопивши при цьому частину земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ОСОБА_2 та її родичів.
Крім цього, на розгляді Гусятинського районного суду перебуває спір за позовною заявою ОСОБА_1 (третя особа у даній справі) до ОСОБА_2 (позивач у даній справі), ОСОБА_5 , Хоростківської міської ради (відповідач у даній справі) про усунення перешкод у здійсненні приватизації. (аркуші справи №№15-17)
Дані обставини додатково підтверджують приватно-правовий характер вказаних спірних відносин.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не є публічно-правовими, що в свою чергу виключає можливість їх розгляду в порядку адміністративного судочинства. Даний спір належить розглядати в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Таким чином, провадження у справі за позовом ОСОБА_2 до Хоростківської міської ради Гусятинського району Тернопільської області (правонаступник Перемилівської сільської ради) про визнання протиправним і скасування рішення Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 " підлягає закриттю, оскільки, зазначені вимоги не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
На підставі викладеного, керуючись статтями 238, 243 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Провадження у справі №500/2410/18 за позовом ОСОБА_2 до Хоростківської міської ради Гусятинського району Тернопільської області (правонаступник Перемилівської сільської ради) про визнання протиправним і скасування рішення Перемилівської сільської ради від 13.11.2017 №145 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок гр. ОСОБА_1 " - закрити.
Ухвала набирає законної сили в порядку визначеному статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Повний текст ухвали складено 13 травня 2019 року.
Головуючий суддя Баб`юк П.М.
копія вірна
Суддя Баб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2019 |
Оприлюднено | 15.05.2019 |
Номер документу | 81687667 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні