ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
УХВАЛА
ПРО ВІДМОВУ В ЗАДОВОЛЕНІ КЛОПОТАННЯ ПРО ЗАКРИТТЯ ПРОВАДЖЕННЯ В АДМІНІСТРАТИВНІЙ СПРАВІ
13 травня 2019 року Справа № 280/5135/18 м. Запоріжжя
Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., розглянувши у порядку письмового провадження клопотання представника відповідача 1 про закриття провадження по адміністративній справі
за позовом: Первинної організації профспілки працівників Державного підприємства Дослідне господарство Відродження (юридична адреса: 72331, Запорізька область, Мелітопольський район, с. Відродження, вул. Горького, буд. 34, код ЄДРПОУ 41079564)
до відповідача 1 - Національної академії аграрних наук України (юридична адреса: 01010, м. Київ, вул. Суворова, буд. 9, код ЄДРПОУ 00024360),
до відповідача 2 - Конкурсна комісія для проведення конкурсу на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Відродження Донецької державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України в особі голови Лузана О . Ю . (юридична адреса: 01010, м. Київ, вул. Суворова, буд. 9),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору 1 на стороні відповідача - Донецька державна сільськогосподарська дослідна станція НААН (юридична адреса: 85330, Донецька область, Покровський район, с. Гришине, пров. Гагаріна, буд. 1, код ЄДРПОУ 00799333),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору 2 стороні відповідача - Державне підприємство Дослідне господарство Відродження Донецької державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України (юридична адреса: 72331, Запорізька область, Мелітопольський район, с. Відродження, вул. Горького, буд. 34, код ЄДРПОУ 00724838),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору 3 стороні відповідача - ОСОБА_3 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 )
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача 4 - ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 ),
про визнання протиправним та скасування рішення, оформлене протоколом №3, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
03 грудня 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Первинної організації профспілки працівників Державного підприємства Дослідне господарство Відродження (далі по тексту - позивач) до Національної академії аграрних наук України (далі по тексту - відповідач 1), Конкурсна комісія для проведення конкурсу на посаду директора Державного підприємства Дослідне господарство Відродження Донецької державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України в особі голови ОСОБА_5 (далі - відповідач 2), Донецької державної сільськогосподарської дослідної станції НААН ( далі - третя особа 1), Державного підприємства Дослідне господарство Відродження Донецької державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України (далі - далі - третя особа 2) та ОСОБА_3 (далі - далі - третя особа 3), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії Національної академії аграрних наук України, оформлене протоколом №3 засідання Конкурсної комісії на посаду директора ДП ДГ Відродження ДДСДС НААН ;
- визнати незаконним та скасувати наказ Національної академії аграрних наук України №304-к від 17.10.2018 Про призначення ОСОБА_3 ;
- зобов`язати Мелітопольську районну державну адміністрацію Запорізької області скасувати реєстраційну дію про зміну керівника Державного підприємства Дослідне господарство Відродження Донецької державної сільськогосподарської станції Національної академії аграрних наук України у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (реєстраційна дія від 22.12.2018 №11011070024004004, здійснена державним реєстратором Нікітіною Ю.В. (Комунальне підприємство Реєстратор ).
Разом із тим, від представника відповідача 1 до суду надійшло клопотання в порядку ст. 5 КАС України, в якому відповідач-1 просить суд закрити провадження у справі за адміністративним позовом Первинної організації профспілки працівників Державного підприємства Дослідне господарство Відродження , у зв`язку відсутністю публічно-правового спору між позивачем та відповідачем по справі.
В обґрунтування заявленого клопотання відповідач - 1 посилається на те, що спір який вирішується в даній адміністративній справі не є публічно-правовим, а тому не підлягає розгляду адміністративними судами. Також, відповідач 1 в поданому клопотанні вказував на те, що позивач звернувся з позовом до НААН України яка не є органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, а рішення конкурсної комісії на посаду директора ДП Дослідне господарство Відродження не є спором з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження чи звільнення.
Представник позивача проти задоволення клопотання НААН України про закриття провадження у справі заперечив та вказав, що даний спір повинен розглядатися саме в порядку адміністративного судочинства України, оскільки в даному випадку НААН України при призначенні та проведенні конкурсного добору виконує делеговані повноваження, оскільки НААН України є субєктом управління обєктами державної власності. Представник позивача зазначив, що НААН України наділений повноваженням щодо управління обєктами державної власності, що належать до сфери його управління, тобто на основі законодавства здійснює владні управлінські функції, а тому даний спір є публічно-правовим та підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства. Просили відмовити в задоволенні клопотання про закриття провадження у справі.
Через канцелярію суду представники позивача та третьої особи 2, подали заяви про розгляд клопотання про закриття провадження у справі у порядку письмового провадження.
Сторони та інші учасники справи до суду не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про час та дату розгляду справи повідомлялися належним чином.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши клопотання представника відповідача 1 суд заначає.
Відповідно до статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг
Згідно з частини першої ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
Відповідно до ст. 18 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , до складу національних галузевих академій наук входить, у тому числі й, Національна академія аграрних наук України, яка є самоврядною науковою організацією, заснованою на державній власності, що є державною організацією, створеною як неприбуткова державна бюджетна установа. Організаційна побудова національних галузевих академій наук, їх матеріально-фінансове забезпечення та гарантії діяльності здійснюються згідно з положеннями, встановленими цим Законом для Національної академії наук України, з урахуванням специфіки діяльності та норм Закону України Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна , а також статутів відповідних національних галузевих академій наук. Національні галузеві академії наук як самоврядні наукові організації України координують, організують і проводять дослідження у відповідних галузях науки і техніки, взаємодіють з відповідними органами державної влади з метою виконання завдань, визначених державними пріоритетами у цих галузях. Діяльність національних галузевих академій наук у частині, що не порушує їх самоврядності, координується Кабінетом Міністрів України. Національні галузеві академії наук є головними розпорядниками бюджетних коштів. Національні галузеві академії наук України провадять свою діяльність відповідно до законодавства України та їх статутів, які затверджуються загальними зборами національних галузевих академій наук і реєструються Міністерством юстиції України, за наявності висновків центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у науковій та науково-технічній сфері, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері. Національні галузеві академії наук подають Кабінетові Міністрів України щорічний звіт про результати своєї наукової і науково-технічної діяльності та використання коштів, виділених їм з державного бюджету, разом з висновком Національної ради України з питань розвитку науки і технологій. Використання державного майна, переданого національним галузевим академіям наук, здійснюється з урахуванням норм Закону України Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна . Земельні ділянки надаються національним галузевим академіям наук у постійне користування відповідно до земельного законодавства. Створення, реорганізація та ліквідація державних наукових установ (організацій, підприємств), що перебувають у віданні національних галузевих академій наук, здійснюються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Наукові установи національних галузевих академій наук підлягають обов`язковій державній атестації в порядку, встановленому цим Законом. Національні галузеві академії наук і центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері наукової та науково-технічної діяльності, інші центральні органи виконавчої влади можуть утворювати наукові установи подвійного підпорядкування, а наукові установи національних галузевих академій наук разом з університетами, академіями, інститутами - спільні наукові підрозділи.
Правовий статус НААН України визначається Законом України Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу .
НААН України - це самоврядна наукова організація, заснована на державній власності, що фінансується з Державного бюджету України.
На підставі статті вищевказаного Закону, НААН України здійснює повноваження з управління об`єктами майнового комплексу, забезпечує реалізацію прав держави як власника цих об`єктів, ефективно їх використовує та розпоряджається цими об`єктами майнового комплексу у межах, визначених законодавством.
З цією метою Законом України Про управління об`єктами державної власності , повноваження щодо визначення порядку конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки (надалі по тексту конкурсний відбір), - покладено на Кабінет Міністрів України.
Так, положеннями Закону України Про управління об`єктами державної власності , визначено, що управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Відповідно до ст. 4 Закону України Про управління об`єктами державної власності суб`єктами управління об`єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об`єктами державної власності; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку; міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи; Фонд державного майна України; органи, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об`єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації; Національна академія наук України, галузеві академії наук.
Отже, відповідно до ст. 4 Закону України Про управління об`єктами державної власності Національна академія аграрних наук України є суб`єктом управління об`єктами державної власності.
Так, п. 4 та п. 21 ч. 1 ст. 6 Закону України Про управління об`єктами державної власності визначено, що уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань призначають на посаду та звільняють з посади керівників державних підприємств, установ, організацій та господарських структур, укладають і розривають з ними контракти, здійснюють контроль за дотриманням їх вимог; організовують і проводять конкурси з визначення керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки.
НААН України згідно зі Статутом здійснює відповідно до законодавства функції з управління об`єктами державної власності, майном підприємств, установ, організацій, що належать до сфери його управління, здійснює контроль за діяльністю господарських структур.
У той же час, до повноважень НААН відповідно до покладених на нього завдань, окрім іншого, належить утворення, ліквідація, реорганізація підприємства, установи та організації, затвердження їх статутів, в установленому порядку призначення на посади та звільнення з посад їх керівників, підприємств, установ та організацій, що належать до його сфери управління, укладання (переукладання, продовження) та розривання відповідно до законодавства з ними контрактів.
Відповідно до п. 2 Порядку проведення конкурсного відбору керівників державних суб`єктів господарювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 777 від 03.08.2008, визначено, що рішення про необхідність проведення конкурсного відбору для призначення керівника державного суб`єкта господарювання приймається міністерством, Фондом державного майна, іншим органом, що здійснює управління об`єктами державної власності. Зокрема, підставою для оголошення конкурсного відбору керівника підприємства є рішення (наказ) міністерства, Фонду державного майна або іншого органу, до сфери управління якого належить підприємство, із зазначенням строку приймання заяв і проведення конкурсного відбору.
ДП ДГ Відродження ДДСДС НААН відноситься до сфери управління НААН, рішення про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки та обрання переможця такого конкурсного відбору є управлінською функцією НААН та відноситься до виключної компетенції органу владних повноважень.
ДП ДГ Відродження ДДСДС НААН відноситься до сфери управління НААН, рішення про проведення конкурсу керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки та обрання переможця такого конкурсного відбору є управлінською функцією НААН та відноситься до виключних компетенції органу владних повноважень.
Суд зауважує, що для визначення спору як такого, що підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, має бути законодавче уповноваження хоча б одного суб`єкта влади керувати поведінкою іншого (інших) суб`єктів, а ці суб`єкти відповідно зобов`язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб`єкта. До юрисдикції адміністративних судів віднесені тільки ті публічно-правові спори, які виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктами владних повноважень віднесених до їх компетенції владних управлінських функцій.
Окрім того, в матеріалах адміністративної справи міститься науково - правовий висновок фахівців у галузі права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого від 21.01.2019 №128-01-33. У висновку зазначено, що НААН наділена владними повноваженнями щодо управління обєктами державної власності, що належать до сфери її управління, тобто здійнює владно - управлінські функції, а тому такий спір є публічно - правовим та підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.
Також Первинна організація профспілки працівників Державного підприємства Дослідне господарство Відродження зверталась з позовною заявою до Національної академії аграрних наук та Мелітопольської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення конкурсної комісії по проведенню конкурсного відбору на посаду директора державного підприємства, визнання незаконним та скасування наказу та зобов`язання виконати певні дії в порядку цивільного судочинства до Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області.
Ухвалою Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області від 25.01.2019 відмовлено у відкритті провадження у цивільній справі. В ухвалі суд зазначив, що позовна заява не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства та підсудна Запорізькому окружному адміністративному суду. Ухвала набрала законної сили 12.02.2019.
НААН наділена владними повноваженнями щодо управління об`єктами державної власності, що належать до сфери її управління, тобто здійснює владно-управлінські функції, а тому такий спір є публічно-правовим та підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.
Таким чином, суд не знаходить підстав для закриття провадження у справі, оскільки зазначений спір є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Керуючись ст. 4, пунктом 1 частини першої ст. 19, статтями 243, 248 та 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
1. Відмовити в задоволенні клопотання представника відповідача 1 - Національної академії аграрних наук України (юридична адреса: 01010, м. Київ, вул. Суворова, буд. 9, код ЄДРПОУ 00024360) про закриття провадження в адміністративній справі №280/5135/18.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Ухвала у повному обсязі складена та підписана суддею 13.05.2019.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2019 |
Оприлюднено | 15.05.2019 |
Номер документу | 81694159 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні