Рішення
від 22.05.2019 по справі 522/13231/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 522/13231/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2019 року м. Одеса

У залі судових засідань № 11

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Балан Я.В.,

при секретарі судового засідання - Довгальової Г.Г.,

за участю сторін:

представника позивача - Ростомов Г.А.,

представника відповідача - Неруш А.Ю.,

представника третьої особи

Обслуговуючого кооперативу Вимпел-Південь - Демидова О.В.,

представника третьої особи

Громадської організації Захист Одеса - Волохатий В.П.,

представника третьої особи

Комунального підприємства Одестранспарксервіс - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, за правилами загального позовного провадження, адміністративну справу за позовною заявою Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ до Одеської міської ради, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову на стороні позивача Обслуговуючий кооператив Вимпел-Південь , третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Громадська організація Захист Одеса , Комунальне підприємство Одестранспарксервіс , про визнання протиправним та нечинним пункт рішення, пункт додатку до рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2018 року, адміністративну справу №522/13231/17, за позовною заявою Споживчого кооперативу Вимпел - ІІ до Одеської міської ради, про визнання недійсним пункту 76 Київський район, Додатку до рішення Одеської міської ради №5286-VI від 27.08.2014 року Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси , щодо включення автостоянки Вимпел-ІІ розташованої у м. Одесі, по вул. Люстдорфська дорога, 146/3 (146/4) до переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів міста Одеси; зобов`язання Одеську міську раду опублікувати Рішення №5286-VI від 27.08.2014 року Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси - було передано за територіальною підсудністю до Одеського окружного адміністративного суду.

Враховуючи висновки постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2018 року: …оскаржуване рішення №5286- VI прийнято відповідно до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статті 266 Податкового кодексу України, рішення Одеської міської ради від 31.01.2011 року №281- VI Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів , з метою приведення переліків спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси у відповідність до узгоджених у встановленому порядку схем місць для паркування, документів, що посвідчують право землекористування та вимогам діючого законодавства. Таким чином, вказаний спір за своєю суттю, характером правовідносин, суб`єктним складом сторін, підставами та предметом позову є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства окружним адміністративним судом… .

Відповідно до ч. 2 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Адміністративний позов мотивовано наступним.

Споживчий кооператив Вимпел-ІІ , вважає протиправним та нечинним пункт 76 (Київський район) додатку 2 до рішення Одеської міської ради №5286-VІ від 27.08.2014 року, оскільки, на думку позивача, дане рішення перетворює автостоянку на місце для паркування, чим порушуються споживчі права користувачів послуги зберігання автотранспорту. Крім того, вищевказаний пункт рішення суперечить меті створення Споживчого кооперативу Вимпел-ІІ згідно статутної діяльності та порушує вимоги Податкового кодексу України щодо неприбуткових організацій. Зазначалося, що ніяких повноважень визначати автостоянку місцями для паркування, паркінгом і т.д., Одеська міська рада не має права, оскільки коштів на її побудову та облаштування не виділяла, автостоянка збудована виключно за кошти членів кооперативу. Наголошувалося, що Одеська міська рада порушує права членів автостоянки шляхом примусу сплачувати податок згідно ст.268 1 Податкового кодексу України за об`єкт, за який згідно приписів законодавства сплачувати податок не потрібно.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2018 року, позовну заяву Споживчого кооперативу Вимпел - ІІ до Одеської міської ради, про визнання недійсним пункт 76 Київський район, Додатку до рішення Одеської міської ради №5286-VI від 27.08.2014 року Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси , щодо включення автостоянки Вимпел -11 розташованої у м. Одесі, по вул. Люстдорфська дорога, 146/3 (146/4) до переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів міста Одеси; зобов`язання Одеську міську раду опублікувати Рішення №5286-VI від 27.08.2014 року Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси - залишено без руху та надано позивачеві п`ять днів для усунення недоліків позовної заяви з моменту отримання копії ухвали позивачем.

26 грудня 2018 року, через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду, на виконання ухвали суду від 10 грудня 2018 року, від представника позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви разом з позовною заявою у новій редакції (вх. № 40318/18 від 26.12.2018р.) (т.ІІ, а.с.62-122).

Позовна заява у новій редакції не відповідала вимогам статей 160, 161, 171 КАС України, а тому ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року, позивачеві було продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви.

15 січня 2019 року, на виконання ухвали від 28 грудня 2019 року, через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду, надійшла заява про усунення недоліків по справі №522/13231/17 (вх.№1471/19 від 15.01.2018р.) (т.ІІ, а.с.27-138).

17 січня 2019 року, від представника позивача надійшло клопотання, у якому зазначено, що позивачем було помічено неточність у прохальній частині позовної заяви у новій редакції від 15 січня 2019 року. З огляду на помічені неточності, позивач звернувся до суду з клопотанням про продовження строку на усунення недоліків на два дні для конкретизації прохальної частини позовних вимог та просив замість заяви про усунення недоліків від 15 січня 2019 року, розглянути заяву про усунення недоліків від 17 січня 2019 року та прийняти справу до свого провадження (вх. №1839/19 від 17.01.2019р.) (т.ІІ, а.с.139-150).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21 січня 2019 року, адміністративну справу №522/13231/17, за позовною заявою Споживчого кооперативу Вимпел - ІІ до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову на стороні позивача Обслуговуючий кооператив Вимпел-Південь , про визнання протиправним та нечинним пункт 76 (Київський район) додатку 2 до рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 року №5286-VІ Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції ; визнати протиправним та нечинним п.2 рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 року №5286-VI Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції , яким затверджено Додаток 2 перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) - прийнято до провадження та постановлено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року, у задоволенні заяви про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Обслуговуючий кооператив Вимпел-Південь , про зупинення дії пункту 76 (Київський район) додатку 2 до рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 року №5286-VI Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції яким затверджена земельна ділянка за адресою м. Одеса, Люстдорфська дорога 146/4 до дати набрання законної сили рішенням суду по справі №522/13231/17; заборону Громадській організації Захист Одеса організовувати, провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога 146/4 до дати набрання чинності рішенням суду по справі №522/13231/17 - відмовлено.

12 лютого 2019 року, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання, вирішено залучити до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Громадську організацію Захист Одеса та Комунальне підприємство Одестранспарксервіс .

21 березня 2019 року, вирішено продовжити строк підготовчого провадження на тридцять днів.

23 квітня 2019 року закінчено підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду суті.

У встановлений судом строк, відповідачем відзиву на позовну заяву до суду не надано. Між тим, у відповідності до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

26 лютого 2019 року, від відповідача надійшли пояснення (вх.№7014/19 від 26.02.2019р.).

У поясненнях Одеська міська рада наголошувала на новому порядку організації паркування транспортних засобів у місті Одеса та, відповідно, новому порядку справляння місцевого збору за місця для паркування. Крім того, вказувалося на факт відсутності у СК Автостоянка Вимпел-ІІ права власності або користування земельною ділянкою за місцем розташування: м. Одеса, Люстдорфська дорога 146/4 (146/3), що спростовує доводи позивача щодо відсутності у Одеської міської ради права володіння, користування та розпорядження даною землею. Зазначалося, що оскаржуване у справі рішення не є нормативно-правовим актом, оскільки не встановлює, не змінює та не скасовує жодних норм права, що свідчить про невірно обраний позивачем спосіб захисту його прав. Зверталася увага суду, що СК Автостоянка Вимпел-ІІ фактично використовує земельну ділянку шляхом її самовільного зайняття. На думку Одеської міської ради, рішення №5286-VІ від 27.08.2014 року - прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (т.ІІІ, а.с.90-104).

Комунальне підприємство Одестранспарксервіс , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, також надало пояснення до позовної заяви (вх. №7260/19 від 27.02.2019р.).

КП Одестранспарксервіс проти позову заперечувало та зазначало, що СК Автостоянка Вимпел-ІІ , використовував комунальну земельну ділянку під організацію зберігання транспортних засобів на спеціально відведеній автостоянці за відсутності відповідного рішення Одеської міської ради щодо передачі у власність чи користування земельної ділянки, укладення відповідних договорів та їх державної реєстрації, а також відмовлявся від укладання договору балансоутримання місць для паркування з КП Одестранспарксервіс . Наголошувалося, що договір балансоутримання з ОК Вимпел-Південь було укладено з терміном дії до 31.12.2018 року, а від так, на сьогоднішній день, ГО Захист Одеса є єдиним законним оператором спеціально відведеної автостоянки за адресою: Люстдорфська дорога 146/4 (т.ІІІ, а.с.133-190).

У поясненнях до позовної заяви Споживчий кооператив Автостоянка Вимпел-ІІ (вх. №8578/19 від 11.03.2019р.), зазначив, що автостоянка збудована за рахунок фізичних осіб з метою збереження приватного автотранспорту. Наголошувалося, що на протязі більш ніж 30 років, позивач користується земельною ділянкою, разом зі сплатою членських внесків та відповідних податків, сплачуючи також внески на облаштування, охорону, утримання, експлуатацію автостоянки та земельної ділянки, створюючи робочі місця. Крім того, на думку позивача, оскаржуване рішення Одеської міської ради є регуляторним актом, нормативно-правовим актом, який не підлягає державній реєстрації, проте, підлягає офіційному оприлюдненню та набуває чинності з дня оприлюднення, що узгоджується також і з приписами ст. 22 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації та Указу Президента України №503 від 10.06.1997 року Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності (т.ІІІ, а.с.190-223).

У поясненнях Одеська міська рада (вх. 14668/19 від 22.04.2019р.) наголошувала, що оскаржуване рішення не є ані нормативно-правовим, ані регуляторним актом, оскільки не містить у собі головної ознаки нормативно-правового та регуляторного акта, які мають встановлювати, змінювати або скасовувати норми права, з урахуванням чого будь-які процедури, передбачені для підготовки регуляторних актів, при його розробці застосовані не були (т.IV, а.с.63-66).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Рішенням Виконавчого комітету Київської районної ради народних депутатів №757 від 02 вересня 1983 року Про організацію колективної відкритої автостоянки по Чорноморській дорозі, 146/3 , вирішено організувати колективну, відкриту, платну автостоянку по Чорноморській дорозі 146/3, передбачену технічним проектом мікрорайону та передати її для керівництва та експлуатації Київській районній раді добровільного товариства Автомотолюбитель УССР (т.ІІ, а.с.74).

Рішенням Головного архітектурно-планувального управління №760 від 16.05.1983 року, незаперечено проти організації відкритої автостоянки по Чорноморській дорозі 146/3 відповідно до технічного проекту мікрорайону (т.ІІ, а.с.75).

Рішенням Виконавчого комітету Київської районної ради народних депутатів №816 від 06 листопада 1992 року, дозволено адміністрації автостоянки Вимпел - ІІ розширити територію автостоянки для додаткового розміщення та зберігання автомобілів по Чорноморській дорозі - згідно плану-схеми на 20 місць (т.ІІ, а.с.76).

Згідно відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, СПОЖИВЧИЙ КООПЕРАТИВ "АВТОСТОЯНКА "ВИМПЕЛ - ІІ" (СК "АВТОСТОЯНКА "ВИМПЕЛ-ІІ") зареєстрований 18.01.2001 року за №658. Статут Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ затверджено установчими зборами засновників Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ протоколом №1 від 22.11.2000 року (т.ІІ а.с.77).

Згідно загальних положень вищевказаного статуту, було прийнято рішення створити на базі колективної самоохороняємої автостоянки, яка була створена Рішенням райвиконкому Київської райради м. Одеси №757 від 02 вересня 1983 року, споживчий кооператив Автостоянка Вимпел-ІІ .

Відповідно до п.1.2. статуту Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ від 22.11.2000 року, основною метою Кооперативу є організація та координація спільної діяльності членів кооперативу по збереженню приватного автотранспорту, експлуатації та обслуговуванню автостоянки на закріпленій земельній ділянці.

Юридична адреса кооперативу: м . Одеса, Люстдорфська дорога 146 /2, 116 .

Слід зазначити, що дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа СК "АВТОСТОЯНКА "ВИМПЕЛ-ІІ" - відсутні.

Прав землекористування Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел - ІІ на земельну ділянку розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/3 (146/4) - суду не надано (Державний акт на право користування землею, відповідного рішенням органу місцевого самоврядування, договору оренди, тощо).

Крім того, факт належності земельної ділянки за адресою : м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146 / 3 (146/4) до земель комунальної власності підтверджується даними з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (т.IV а.с.71).

Частиною 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 28 вересня 2017 року, залишеного в силі постановою Одеського апеляційного господарського суду від 22 листопада 2017 року, позовні вимоги Громадської організації Захист Одеса до Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ , про усунення перешкод та зобов`язання звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки - задоволено (т.ІІІ, а.с.166-178).

Згідно висновків Господарського суду Одеської області: … у відповідача відсутнє право землекористування спірною ділянкою, відсутні документи з якими земельне законодавство пов`язує виникнення такого права, відсутні докази отримання такого права внаслідок правонаступництва. Фактично спірна земельна ділянка займається відповідачем самовільно… (т.ІІІ, а.с.170).

Рішенням Одеської міської ради №5286-VІ від 27.08.2014 року Про затвердження переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції , затверджено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (місця для паркування) у новій редакції (додаток №1) та затверджено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) у новій редакції (додаток №2) (т.ІІІ, а.с.126-151).

Рішенням Одеської міської ради №5286-VІ від 27.08.2014 року, оприлюднене на офіційному сайті Одеської міської ради 12.10.2011 року та у друкованому засобі масової інформації Одеської міської ради - газеті Одеський вісник № 170 від 13.10.2011 року.

Пунктом 76 (Київський район), додатку 2 до вищевказаного рішення №5286-VІ від 27.08.2014 року, земельна ділянка за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 включена до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) (т.ІІІ, а.с.146).

Відповідно до п. 3 рішення Одеської міської ради № 5286-VІ від 27.08.2014 року, юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи-підприємці, які організують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках, адреси яких зазначені у додатках до цього рішення, -є уповноваженими особами з організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів (т.ІІІ, а.с.126).

Комунальне підприємство Одестранспарксервіс , відповідно до рішення Одеської міської ради №6506-VІ від 16.04.2015 року, є уповноваженою особою по здійсненню організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладання договорів балансоутримання місць для паркування на території м. Одеси (т.ІІІ, а.с.160).

Слід зазначити, що Споживчий кооператив Автостоянка Вимпел-ІІ , рішенням №5286-VІ від 27.08.2014 року, уповноваженою особою з організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на спеціально відведеній стоянці за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 - не визначалося.

23 травня 2017 року, Комунальним підприємством Одестранспарксервіс укладено з Громадською організацією Захист Одеса договір балансоутримання місць для паркування №98/К-КР-2017/03-01 (т.ІІІ, а.с.161-165).

Предметом вищевказаного договору є надання права Громадській організації Захист Одеса організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (спеціальна відведена автостоянка) загальною площею 1 628,00 м 2 , що розташовані за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога 146/4.

Слід зазначити, що порядок надання адрес об`єктам нерухомого майна, в тому числі земельним ділянкам, на території м. Одеси, регулюється Положенням про Адресний реєстр міста Одеси, затверджений рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №809 від 28.07.2009 року (інформація з сайту https://omr.gov.ua/ru/acts/committee/22248/).

Відповідно до п.2.11 вказаного Положення, адресою земельної ділянки є адреса об`єкта нерухомості, розташованого на ній. При цьому, відповідно до п.2.12 Положення, адреса земельної ділянки визначається при її передачі у власність (наданні в користування).

Оскільки, земельні ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 , яка зазначена у оскаржуваному рішенні Одеської міської ради, та вул. Люстдорфська дорога 146/3, на якій провадив діяльність СК Автостоянка Вимпел - ІІ , у власність не передавались, згідно Положення про Адресний реєстр міста Одеси - є однією і тією ж земельною ділянкою.

Не погоджуючись з рішенням Одеської міської ради, щодо включення земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки), позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Фактично, виходячи з викладеного у позовній заяві обґрунтування, основною підставою для визнання протиправним та нечинним пункту рішення та пункту додатку до рішення №5286-VІ від 27.08.2014 року, є незгода позивача сплачувати податок згідно ст.268 1 Податкового кодексу України за об`єкт, за який, на думку позивача, сплачувати податок не потрібно.

Таким чином, для правильного вирішення даного спору суду належить встановити зміст правового статусу позивача щодо спірної земельної ділянки, наявність чи відсутність у відповідача підстав для здійснення дій, які, на думку позивача, порушують його права, а також перевірити відповідність обраного способу захисту порушеного права способам, передбаченим законодавством.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні № 280/97-ВР від 21.05.1997 року (далі - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні), сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено питання, які належать до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, зокрема, встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України та затвердження вимог до облаштування майданчиків для паркування транспортних засобів з урахуванням норм, нормативів, стандартів у сфері благоустрою населених пунктів, державних будівельних норм, технічних умов, Правил дорожнього руху та інших нормативних документів.

Крім того, статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень міської ради в галузі бюджету, фінансів і цін належить підготовка та затвердження переліку спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів.

Згідно із частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішенням Одеської міської ради №1251-VІ від 20.09.2011 року, було затверджено Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі, дія якого поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі - користувачі), а також на суб`єктів господарювання, які утримують такі майданчики.

Згідно п.1.3 Положення про паркування:

- відведені майданчики для паркування - майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від З грудня 2009 р. № 1342, та Правил дорожнього руху;

- спеціально відведена автостоянка - площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді м. Одеси, яка визначається Одеською міською радою із встановленням правил щодо відповідальності за збереження транспортного засобу. До спеціально відведених автостоянок можуть належати комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів. Не належать до спеціально відведених автостоянок гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій та оформлені відповідно до вимог Земельного кодексу України;

- уповноважений орган - комунальне підприємство, визначене Одеською міською радою для здійснення організації та експлуатації місць для паркування у м. Одесі, яке може залучати інших суб`єктів господарювання (операторів).

Згідно до п. 2.1 - 2.3 Положення про паркування, організація та розміщення майданчиків для платного паркування та спеціально відведених автостоянок здійснюється на підставі Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради № 5286-VІ від 27.08.2014 року, і схеми розміщення майданчиків для платного паркування транспортних засобів та спеціально відведених автостоянок, узгодженої та затвердженої в установленому порядку. Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, затверджується рішенням Одеської міської ради, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів. Зміни та доповнення до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, вносяться на підставі рішення Одеської міської ради.

Рішенням Одеської міської ради №5286-VІ від 27.08.2014 року Про затвердження переліку земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції , відповідно до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статті 266 Податкового кодексу України, рішення Одеської міської ради від 31.01.2011р. № 281-VI Про встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів , з метою приведення переліків спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси у відповідність до узгоджених у встановленому порядку схем місць для паркування, документів, що посвідчують право землекористування, та вимогам діючого законодавства, Одеська міська рада вирішила, зокрема, затвердити перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (місця для паркування) у новій редакції (додаток №1); затвердити перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) у новій редакції (додаток №2).

У додаток №2 до рішення ОМР №5286-VІ від 27.08.2014 року, пунктом 76, включено до визначеного переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки), автостоянку за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога 146/4.

Визначення поняття спеціально відведеної автостоянки міститься у ст.14 Податкового кодексу України. А саме, п.п.14.1.229 Податкового кодексу України, встановлено, що спеціально відведені автостоянки - площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, яка визначається органами місцевого самоврядування із встановленням правил щодо відповідальності за збереження транспортного засобу.

До спеціально відведених автостоянок можуть належати комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів.

Не належать до спеціально відведених автостоянок гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій.

Відповідно до п. 24 ч. 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України, він, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з пп. 12.4.1 п. 12.4 статті 12 Податкового кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів належать встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом. До місцевих податків належать: податок на майно та єдиний податок, а до місцевих зборів належать: збір за місця для паркування транспортних засобів та туристичний збір (пп. 10.2.1 - 10.2.2 п. 10.2 статті 10 Податкового кодексу України).

Відповідно до положень статті 268 1 Податкового кодексу України, платниками збору за місця для паркування транспортних засобів - є юридичні особи, їх філії (відділення, представництва), фізичні особи - підприємці, які згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, організовують та провадять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках.

Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів, затверджується рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, про встановлення збору.

Таке рішення разом з переліком осіб, які уповноважені організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів, надається виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, контролюючому органу в порядку, встановленому розділом I цього Кодексу.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, яка згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, спеціально відведена для забезпечення паркування транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування, тротуарах або інших місцях, а також комунальні гаражі, стоянки, паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету, за винятком площі земельної ділянки, яка відведена для безоплатного паркування транспортних засобів, передбачених статтею 30 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Базою оподаткування є площа земельної ділянки, відведена для паркування, а також площа комунальних гаражів, стоянок, паркінгів (будівель, споруд, їх частин), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету.

Ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075 відсотка мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

При визначенні ставки збору сільські, селищні, міські ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, враховують місцезнаходження спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів, площу спеціально відведеного місця, кількість місць для паркування транспортних засобів, спосіб поставлення транспортних засобів на стоянку, режим роботи та їх заповнюваність.

Ставка збору та порядок сплати збору до бюджету встановлюються відповідною сільською, селищною, міською радою або радою об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Сума збору за місця для паркування транспортних засобів, обчислена відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал, сплачується щоквартально, у визначений для квартального звітного (податкового) періоду строк, за місцезнаходженням об`єкта оподаткування.

Платник збору, який має підрозділ без статусу юридичної особи, що провадить діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на земельній ділянці не за місцем реєстрації такого платника збору, зобов`язаний зареєструвати такий підрозділ як платника збору у контролюючому органі за місцезнаходженням земельної ділянки.

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному кварталу.

Споживчий кооператив Автостоянка Вимпел-ІІ не сплачував збір за місця для паркування транспортних засобів, що підтверджується наданою Головним управління Державної фіскальної служби в Одеській області інформацією (т.IV а.с.73-74).

Проте, згідно наданої Обслуговуючим кооперативом Вимпел-Південь до ДПІ у Київському районі м. Одеси податкової декларації збору за місця для паркування транспортних засобів та інтегрованою карткою платника в ІС Податковий блок , нарахування та сплата збору за місця для паркування транспортних засобів за 2018 рік за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4, площею 1 628 кв.м., складають 23 365,32 гривень (т.IV а.с.74).

У тексті позовної заяви, СК Автостоянка Вимпел-ІІ наголошує на тому, що Одеська міська рада не витрачала коштів з міського бюджету на будівництво автостоянки, а тому не має права зобов`язувати членів кооперативу, користувачів автостоянки, сплачувати збір за місця для паркування транспортних засобів.

Проте доказів, що автостоянка за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4, (146/3) була побудована за кошти членів Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ суду - не надано.

При цьому, у тексті позовної заяви позивач посилається на постанову Приморського районного суду м. Одеси у справі №522/25025/14а від 30 червня 2015 року, якою позов Громадської організації Автостоянка Волна до Одеської міської ради, треті особи: Департамент транспорту, зв`язку та Організації дорожнього руху Одеської міської ради, Комунальне підприємство Одестранспарксервіс - Про визнання рішення частково недійсним - задоволено. Зокрема, визнано недійсним пункт 57 Суворівський район Додатку до рішення ОМР № 5286 -VI від 27.08.2014 року Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території міста Одеси щодо включення автомобільної стоянки Волна , розташованої у м. Одесі по вул. Кишинівська, 2а до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів міста Одеси.

Суд критично ставиться до посилань СК Автостоянка Вимпел-ІІ на вищевказану постанову, оскільки у випадку з Громадською організацією Автостоянка Волна , земельна ділянка автостоянки була виділена громадянам України у власність для індивідуального житлового будівництва, тобто не була власністю Одеської міської ради.

Судом наголошується на тому факті, що у даному питанні, основоположним являється саме право на землекористування чи право власності на землю.

Як встановлено судом, Споживчий кооператив Вимпел-ІІ займає земельну ділянку за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 (146/3) - самовільно та не сплачує збір за місця для паркування транспортних засобів.

Суд критично ставиться також і до посилань позивача на рішення по справі №520/12022/17, оскільки у випадку зі спеціальною земельною ділянкою за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога 55/2, відведеної для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, було порушено вимоги Додатку №10 до Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів , затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України №173 від 19 червня 1996 року. Крім того, не належать до спеціально відведених автостоянок гаражі, автостоянки, власники або користувачі яких є платниками земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, а також земельні ділянки, що належать до прибудинкових територій.

Відомості, що земельна ділянка за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/4 (146/ 3) належить до прибудинкової території - відсутні.

Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994р. Справа РуїзТоріха проти Іспанії (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ не підлягають задоволенню.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Споживчого кооперативу Автостоянка Вимпел-ІІ (65113, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 146/3, код ЄДРПОУ 25948473) до Одеської міської ради (65026, м. Одеса, площа Думська 1, код ЄДРПОУ 26597691), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Обслуговуючого кооперативу Вимпел-Південь (65113, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 164/3, код ЄДРПОУ 41781969), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Громадська організація Захист Одеса (65121, м. Одеса, просп. Маршала Жукова 4, корпус В, каб.7, код ЄДРПОУ 40013612), Комунальне підприємство Одестранспарксервіс (65023, м. Одеса, вул. Ніженська 51, код ЄДРПОУ 38018133), про визнання протиправним та нечинним пункт 76 (Київський район) додатку 2 до рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 року №5286-VІ Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції ; визнати протиправним та нечинним п.2 рішення Одеської міської ради від 27.08.2014 року №5286-VI Про затвердження переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, у новій редакції , яким затверджено Додаток 2 перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси (спеціально відведені стоянки) - відмовити у повному обсязі.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Рішення набирає законної сили згідно статті 255 КАС України - після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду згідно статті 295 КАС України подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Одеський окружний адміністративний суд.

Повне рішення складено та підписано 22 травня 2019 року.

Суддя Балан Я.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено24.05.2019
Номер документу81914844
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —522/13231/17

Постанова від 25.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 27.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 25.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні