Справа № 495/8566/16-ц
рішення
ІМЕНЕМ УКрАЇНи
15 травня 2019 року м. Білгород-Дністровський
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області у складі:
головуючого судді Боярського О.О.,
при секретарі Рачицькій І.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному порядку цивільну справу за позовом виконуючого обов`язки першого заступника керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_20 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради, ТОВ Укрбудінвест про визнання незаконним рішення, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
01.11.2016 року виконувач обов`язків першого заступника керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури (далі - прокурор) звернувся до суду з позовною заявою до Затоківської селищної ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_20, ОСОБА_15, ОСОБА_16, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради, ТОВ Укрбудінвест про визнання незаконним рішення, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки.
Заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що ним вивчено стан додержання вимог земельного законодавства при розпорядженні земельними ділянками органами місцевого самоврядування на території міста Білгород-Дністровського та Білгород-Дністровського району, в результаті чого встановлено, що рішенням Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2748 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх безоплатно у власність гр. ОСОБА_1 та іншим (всього 19 осіб) для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 . На підставі зазначеного рішення Затоківської селищної ради реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області відповідачам були видані свідоцтва про право власності на нерухоме майно та прийнято рішення про державну реєстрацію права власності щодо ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_20 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 .
Прокурор вважає, що рішення Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2747 прийнято з порушеннями та перевищенням повноважень, а тому є незаконним, а свідоцтва про право власності мають бути визнані недійсними, оскільки Генеральним планом смт. Затока не передбачено земель під індивідуальне дачне будівництво на вказаній території смт. Затока. Згідно викопіювання з Генерального плану смт. Затока зазначена територія, що була виділена відповідачам, визначена як землі рекреаційних установ. У зв`язку з чим, відведення вказаних земельних ділянок у власність для ведення індивідуального дачного будівництва не відповідає наявній містобудівній документації, що є грубим порушенням приписам земельного та містобудівного законодавства.
Також, позивач зазначає, що Затоківською селищною радою прийнято рішення щодо відведення спірних земельних ділянок у період чинності ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 01.06.2012 року по справі № 1522/12731/12, про яку повідомлено Затоківську с/р 02.08.2012 року, та ухвали Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 24.12.2014 року № 495/6508/14-ц, що є перевищенням повноважень та порушенням селищною радою статті 124 Конституції України щодо обов`язковості виконання судового рішення.
17.07.2018 року Білгород-Дністровський міськрайонний суд постановив заочне рішення про задоволення позовної заяви прокурора.
01.10.2018 року судом були винесені ухвали про прийняття до розгляду заяв про перегляд заочного рішення представника відповідача ОСОБА_9 - ОСОБА_21 та представника відповідача ОСОБА_17 - ОСОБА_22
05.10.2018 року заява відповідача ОСОБА_11 про перегляд заочного рішення від 17.07.2018 року була залишена без руху.
Ухвалою Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 16.10.2018 року було розглянуто заяву представника відповідача ОСОБА_17 - ОСОБА_22 та скасовано заочне рішення від 17.07.2018 року з призначенням підготовчого судового засідання. Строк підготовчого провадження в подальшому було продовжено.
Ухвалою суду від 07.11.2018 року у задоволенні заяви представника відповідача ОСОБА_9 - ОСОБА_21 про перегляд заочного рішення було відмовлено.
23 квітня 2019 року судом було розглянуто клопотання ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , винесено ухвалу про роз`єднання позовних вимог та виділення у самостійне провадження позовних вимог Білгород-Дністровської місцевої прокуратури до ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 .
Інші клопотання сторони до суду не заявляли.
За весь час розгляду справи, в тому числі після скасування заочного рішення, позивач позовні вимоги не змінював, не доповняв. Відповідач Затоківська селищна рада надала лише відзив на позовну заяву. Інші відповідачі не надавали суду свої заперечення, будь-яких вимог не заявляли. Представник третьої особи ТОВ Укрбудінвест висловив лише свою позицію про підтримання позовних вимог місцевої прокуратури. Після скасування заочного рішення сторони нових доказів в обґрунтування своїх доводів не надавали.
Ухвалою Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 06.05.2019 року закрито підготовче провадження та призначено до судового розгляду по суті справу за позовом виконуючого обов`язки першого заступника керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_20, ОСОБА_15, ОСОБА_16, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради, ТОВ Укрбудінвест про визнання незаконним рішення, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки.
Прокурор Євглевський А.В. надав до суду заяву з проханням задовольнити повністю позовні вимоги.
Представник Затоківської селищної ради Сакун Г.П., який діє на підставі ордеру (серія ОД № 140422 від 19.03.2018 року), у судове засідання не з`явився, надав до суду заяву про визнання позовних вимог прокурора.
Відповідачі: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_23 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_20 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись неодноразово. Судові повідомлення повертались до суду за закінченням терміну зберігання, тобто без вручення. Відповідачі у судові засідання викликались шляхом розміщення відповідних оголошень на офіційному сайті Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області. Однак відповідачі у засідання не з`явились. Копія ухвали про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду від 06.05.2019 року направлялась на адресу кожного відповідача спецкур`єром, однак отримали судове повідомлення лише ОСОБА_3 , ОСОБА_16 , ОСОБА_20 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 та ОСОБА_13 , проте і вони не з`явились до суду.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради у судове засіданні повторно не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ТОВ Укрбудінвест Кушнір В.В., який діє на підставі ордеру, у судове засідання не з`явився, надав заяву про визнання позовних вимог прокурора.
Згідно з ч.2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши представлені сторонами докази, суд вважає за необхідне задовольнити позовну заяву Білгород-Дністровської місцевої прокуратури з огляду на наступне.
Судом встановлено, що рішенням Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2748 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва:
-ОСОБА_1 площею 0,0931 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_2 площею 0,0454 га по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_3 площею 0,0454 га по АДРЕСА_5 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_4 площею 0,0454 га по АДРЕСА_6 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_5 площею 0,0907 га по АДРЕСА_7 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_6 площею 0,0907 га по АДРЕСА_8 (кадастровий номер НОМЕР_2 );
-ОСОБА_7 площею 0,0454 га по АДРЕСА_9 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_8 площею 0,0454 га по АДРЕСА_10 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_9 площею 0,0907 га по АДРЕСА_11 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_10 площею 0,0908 га по АДРЕСА_12 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_11 площею 0,0907 га по АДРЕСА_13 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_12 площею 0,0454 га по АДРЕСА_14 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_13 площею 0,0454 га по АДРЕСА_15 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_20 площею 0,0453 га по АДРЕСА_16 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_15 площею 0,0907 га по АДРЕСА_17 (кадастровий номер НОМЕР_1 );
-ОСОБА_16 площею 0,0907 га по АДРЕСА_18 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Тим же рішенням Затоківської селищної ради № 2748 відведені проектами земельні ділянки, сумарною площею 1,3633 га, були безоплатно передані у власність вказаним особам для індивідуального дачного будівництва, а реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції Одеської області в подальшому було прийнято рішення про державну реєстрацію права власності та видані свідоцтва про право власності на нерухоме майно:
1. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_3 , індексний номер: 32635098 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_15 на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_17 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
2. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_5 , індексний номер: 32629700 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_20 на земельну ділянку площею 0,0453 га по АДРЕСА_16 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
3. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_6 , індексний номер: 32629781 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_13 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_15 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
4. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_7 , індексний номер: 32629837 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_12 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_14 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
5. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_8 , індексний номер: 33202726 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_11 на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_13 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
6. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_9 , індексний номер: 33213335 від 05.02.2015, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_10 на земельну ділянку площею 0,0908 га по АДРЕСА_12 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
7. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_11 , індексний номер: 32407728 від 19.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_9 на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_11 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
8. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_12 , індексний номер: 33204484 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_8 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_10 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
9. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_13 , індексний номер: 33210113 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_9 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
10. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_15 , індексний номер: 33096699 від 03.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_8 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
11. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_17 , індексний номер: 33094335 від 03.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_7 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
12. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_19 , індексний номер: 32641531 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_6 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
13. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_21 , індексний номер: 32625495 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
14. свідоцтво про право власності серії НОМЕР_23 , індексний номер: 32629462 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0931 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
15. свідоцтво про право власності, індексний номер: 32641129 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_3 на земельну ділянку по АДРЕСА_5 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
16. свідоцтво про право власності, індексний номер: 32573296 від 22.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_16 на земельну ділянку по АДРЕСА_18 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Разом з тим, Генеральним планом смт Затока, затвердженим рішенням Затоківської селищної ради від 25.02.2005 року № 1461, не передбачено відведення земель під індивідуальне дачне будівництво на вказаній території смт Затока. Відповідно до викопіювання з Генерального плану смт Затока зазначена територія визначена як землі рекреаційних установ.
Вказана обставина підтверджується також тим фактом, що рішенням виконавчого комітету Затоківської селищної ради від 04.06.2008 року № 219 товариству з обмеженою відповідальністю Укрбудінвест затверджено містобудівне обґрунтування на розміщення пляжно-розважального комплексу у Лиманському рай оні смт Затока, згідно якого вказана земельна ділянка загальною площею 4,437 га, що розташована на відстані 70-110 метрів від урізу води у Лиманському районі смт Затока біля земельної ділянки, що знаходиться у користуванні ТОВ Укрбудінвест , передбачена для розміщення пляжно-розважального комплексу згідно містобудівних норм.
Відповідно до п.п. 2, 3 ст. 1 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Частини 1-2 статті 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності : планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території.
Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту (ст. 17).
Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування, детальних планах територій (ст.. 25), та є обов`язковим для врахування під час розроблення землевпорядної документації.
Статтею 17 Закону України Про основи містобудування передбачено, що містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій. Містобудівна документація є основою для: вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення; підготовки обґрунтованих пропозицій щодо встановлення та зміни меж населених пунктів; підготовки вихідних даних для розробки землевпорядної документації; вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій; вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Розробка містобудівної документації здійснюється проектними організаціями, іншими юридичними особами, які мають ліцензії на виконання відповідних робіт, що видаються в порядку, встановленому законодавством.
На виконання постанови прокурора прокуратури Одеської області Індиченка Б.Б. від 25.08.2015 року про призначення експертизи з питань землеустрою в кримінальному провадженні № 12014160000001104, Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз був наданий висновок яким експерт зазначив наступне. Генеральним планом смт Затока не передбачено індивідуального дачного будівництва на території, за рахунок якої підводяться земельні ділянки за проектом землеустрою, що був затверджений рішенням Затоківської селищної ради № 2748. Земельні ділянки, передані у власність відповідачам для індивідуального дачного будівництва за рахунок земель запланованих для територій рекреаційних установ та центрів загально-рекреаційного обслуговування. Основне цільове призначення (категорія) земельних ділянок, які безоплатно передані у власність громадянам рішенням Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2748 за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок, не змінено. Проект землеустрою щодо відведення вищенаведених земельних ділянок не відповідає вимогам законодавства чинного на дату прийняття вказаного рішення.
Згідно з ч.2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з ч.ч. 6-9 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленомустаттею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно в законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З огляду на викладене, суд приймає та погоджується з доводами позивача, що відведення вказаних земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництво не відповідає наявній містобудівній документації, що є грубим порушенням приписам земельного та містобудівного законодавства.
Крім того, як встановлено судом, Затоківською селищною радою було прийнято рішення щодо відведення спірних земельних ділянок у період чинності ухвал про забезпечення позову Приморського районного суду від 05.07.2012 року у справі № 1522/12731/12, та ухвали Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 24.12.2014 року у справі № 495/6508/14-а.
Таким чином, незважаючи на наявність чинних заборон та рішення виконавчого комітету Затоківської селищної ради від 04.06.2008 року № 219, селищна рада прийняла незаконне рішення та надала дозвіл на складання проекту землеустрою щодо спірних земельних ділянок, затвердила проект землеустрою фізичним особам, діючи при цьому в противагу інтересів територіальної громади, що є перевищенням повноважень та порушенням селищною радою статті 124 Конституції України, згідно якої судові рішення приймаються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.
Оцінюючи можливість захисту права за ст.1 Першого протоколу, ЄСПЛ загалом перевіряє доводи держави про те, що втручання в право власності відбулось у зв`язку з обґрунтованими сумнівами щодо законності набуття особою права власності на відповідне майно, зазначаючи, що існують відмінності між тією справою, в якій законне походження майна особи не оспорюється, і справою стосовно позбавлення особи власності на майно, набуте незаконно.
Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 7 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Булвес АД проти Болгарії від 22 січня 2009 року, Трегубенко проти України від 2 листопада 2004 року, East/WestAllianceLimited проти України від 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.
Прийняття рішення про передачу в приватну власність землі державної чи комунальної власності позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретну територіальну громаду правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус як землі відповідно державної чи комунальної власності. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті14,19 Конституції України).
Отже, правовідносини, пов`язані з вибуттям земель із державної чи комунальної власності, становлять суспільний , публічний інтерес, а незаконність (якщо така буде встановлена) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка вибула з державної чи комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає.
Враховуючи вказане, суд вважає співмірним позбавлення відповідачів власності із метою (ціллю) для якої вказане здійснюється, а саме відновлення прав в частині володіння та користування землями, що належать до комунальної власності та перебувають у власності народу в цілому.
Вказаний висновок відповідає ряду правових позицій Верховного Суду України у постановах, що прийняті в порядку п.1 ч.1 ст. 355 ЦПК Українита є обов`язковими до застосування, зокрема у справах: №6-1376цс16 від 29 червня 2016 року; № 6-2903цс15 від 11 травня 2016 року; № 6-427цс15 від 2 березня 2016 року; № 6 - 2510 цс 15 від 16 грудня 2015 року.
З урахуванням вищенаведеного та встановлених судом фактів, суд дійшов висновку, що відповідач, Затоківська селищна рада, при прийнятті рішення від 29.12.2014 року № 2748 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 та іншим, окрім ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 для індивідуального дачного будівництва, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , діяла не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому зазначене рішення підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
При цьому, суд зазначає, що з огляду на те, що під час судового розгляду даної справи судом встановлено неправомірність рішення Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2748, яке слугувало підставою для прийняття рішень про державну реєстрацію права власності на земельні ділянки, то отримані відповідачами в подальшому свідоцтва на право власності земельною ділянкою, мають бути визнані недійсними.
Так, Законом України від 14.05.2013 року Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв`язку з їх розмежуванням внесено зміни та доповнення до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Вказаним Законом визначені особливості державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, які полягають, зокрема, в одночасності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на земельну ділянку з державною реєстрацією похідного речового права на неї, у тому числі при поновленні чи внесенні змін до існуючих договорів, за якими виникають похідні речові права (стаття 41Закону).
Виходячи із наведеного, оскільки рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування вважається заявою про державну реєстрацію прав, а державна реєстрація права власності держави або територіальної громади на земельну ділянку проводиться одночасно з проведенням державної реєстрації права оренди чи іншого речового правана таку ділянку, уповноваженою особою власника земельної ділянки є її користувач (орендар) такої ділянки.
Аналогічну правову позицію викладено у Листі Державної реєстраційної служби України, від 23.06.2014, № 11942/05-15-14 Щодо деяких питань, пов`язаних із проведенням державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об`єкт нерухомого майна .
Оскільки свідоцтва на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, то у спорах, пов`язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 22 травня 2013 року № 6-33цс13, від 01 липня 2015 року № 6-319цс15, які відповідно до положень ст. 360-7 ЦПК Україниє обов`язковими для всіх судів України.
Крім того, вказані свідоцтва були видані відповідачам у період чинності ухвали Приморського районного суду м. Одеси по справі № 1522/12731/12 від 05.07.2012 року та ухвали Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 24.12.2014 року по справі № 495/6508/14-а, якою суд заборонив будь-яким особам вчиняти будь-які дії, зокрема давати згоду на розробку проектів відводу, затверджувати проекти відводу, передавати у приватну (безоплатну) власність будь яким особам, присвоювати кадастрові номера, здійснювати нормативну оцінку та інші дії в межах земельної ділянки загальною площею 4,437 га., що розташована в Лиманському районі смт Затока. Вказана ухвала була скасована Одеським апеляційним адміністративним судом лише 17.03.2015 року, в той час як вищезазначені свідоцтва про право власності були видані відповідачам протягом січня та лютого 2015 року. Відомості про скасування ухвали Приморського районного суду м. Одеси від 05.07.2012 року взагалі відсутні.
Відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , згідно з частиною тринадцятої статті 15 якого порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлює Кабінет Міністрів України.
Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 868 від 17 жовтня 2013 року (далі - Порядок), визначено процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна. Для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву про державну реєстрацію та необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком (пункти 8, 13 Порядку).
Відповідно до пункту 15 Порядку під час розгляду заяви та документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема, серед інших і щодо наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону.
Згідно з пунктом 6 частини першої статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заяву про державну реєстрацію прав, пов`язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна.
При наявності в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна запису про заборону відчуження спірного майна державний реєстратор не мав права здійснювати реєстраційних дій, поки таке обтяження не буде зняте.
Саме така позиція Великої Палати Верховного Суду зазначена в постанові від 03.04.2019 року по справі № 755/5072/17.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Такого самого висновку дійшов Апеляційний суд Одеської області 16.09.2018 року своєю постановою, якою залишено без змін рішення Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області від 02.08.2017 року по справі № 495/8569/16-ц за позовом Виконувача обов`язків першого заступника керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури до Затоківської селищної ради, ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_53, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ТОВ Укрбудінвест про визнання незаконним та скасування рішення Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2747, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки.
Із позовної заяви вбачається, що відповідачем було заявлено всього 20 позовних вимог немайнового характеру, до кожного відповідача по одній вимозі та одна вимога про визнання рішення незаконним, у зв`язку із чим сплачено судовий збір в розмірі 27 560,00 грн. Позовні вимоги стосовно ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та ОСОБА_19 були виділені в самостійне провадження. Отже, вирішуючи питання про стягнення судового збору, суд враховує всі заявлені позивачем вимогу окрім трьох, тобто всього 17 вимог.
17х1378 (розмір позовної вимоги немайнового характеру, яка заявлена юридичною особою) = 23 426,00 грн.
У відповідності до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, на користь позивача підлягає стягненню з відповідачів, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 23 426 грн., тобто з кожного відповідача по 1378,00 грн. (27560/20).
На підставі викладеного, керуючись ст.19 Конституцією України, ст.ст. 1, 15-16 ЦК України, ст. ст. 118, 122, 152 ЗК України, ст.ст. 2, 5, 12, 209, 258, 259, 263, 264, 265 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву виконуючого обов`язки першого заступника керівника Білгород-Дністровської місцевої прокуратури до Затоківської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_20, ОСОБА_15, ОСОБА_16, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: виконавчий комітет Білгород-Дністровської міської ради, ТОВ Укрбудінвест про визнання незаконним рішення, визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення Затоківської селищної ради від 29.12.2014 року № 2748 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 та іншим (всього 16 чоловік, окрім ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та ОСОБА_19 ) для індивідуального дачного будівництва, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_3 , індексний номер: 32635098 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_15 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_17 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_5 , індексний номер: 32629700 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_20 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) на земельну ділянку площею 0,0453 га по АДРЕСА_16 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_6 , індексний номер: 32629781 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_13 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_15 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_7 , індексний номер: 32629837 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_12 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_14 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_8 , індексний номер: 33202726 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_11 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 ) на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_13 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_9 , індексний номер: 33213335 від 05.02.2015, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_10 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 ) на земельну ділянку площею 0,0908 га по АДРЕСА_12 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_11 , індексний номер: 32407728 від 19.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ) на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_11 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_12 , індексний номер: 33204484 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_8 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_10 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_13 , індексний номер: 33210113 від 05.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_9 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_9 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_15 , індексний номер: 33096699 від 03.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_10 ) на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_8 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_17 , індексний номер: 33094335 від 03.02.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_11 ) на земельну ділянку площею 0,0907 га по АДРЕСА_7 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_19 , індексний номер: 32641531 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_12 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_6 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_21 , індексний номер: 32625495 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_13 ) на земельну ділянку площею 0,0454 га по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності серії НОМЕР_23 , індексний номер: 32629462 від 23.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_14 ) на земельну ділянку площею 0,0931 га по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності, індексний номер: 32641129 від 24.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_15 ) на земельну ділянку по АДРЕСА_5 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Визнати недійсним свідоцтво про право власності, індексний номер: 32573296 від 22.01.2015 року, видане реєстраційною службою Білгород-Дністровського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_16 ( ІНФОРМАЦІЯ_16 ) на земельну ділянку по АДРЕСА_18 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).
Стягнути в рівних частках з Затоківської селищної ради (код ЄДРПОУ 04527052), ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_29 ), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_30 ), ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_31 ), ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_32 ), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_33 ), ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_34 ), ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_35 ), ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_36 ), ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_37 ), ОСОБА_10 (РНОКПП НОМЕР_38 ), ОСОБА_11 (РНОКПП НОМЕР_39 ), ОСОБА_12 (РНОКПП НОМЕР_40 ), ОСОБА_13 (РНОКПП НОМЕР_41 ), ОСОБА_20 (РНОКПП НОМЕР_42 ), ОСОБА_15 (РНОКПП НОМЕР_43 ), ОСОБА_16 (РНОКПП НОМЕР_44 ) на користь прокуратури Одеської області (р/р НОМЕР_45 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, ЄДРПОУ 03528552, юридична та поштова адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, тел.. 731-98-00, неприбуткова організація) сплачений судовий збір в сумі 23 426,00 гривень, а саме по 1378,00 гривень з кожного.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Одеської області через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк зі дня його проголошення.
Суддя:
Суд | Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2019 |
Оприлюднено | 26.05.2019 |
Номер документу | 81940894 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Боярський О. О.
Цивільне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Боярський О. О.
Цивільне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Боярський О. О.
Цивільне
Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області
Боярський О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні