ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" травня 2019 р.м. ХарківСправа № 922/466/19
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Жигалкіна І.П.
при секретарі судового засідання Кісельовій С.М.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Приватного малого науково-виробничого підприємства "ДІАЛОГ", м. Харків до Обласного комунального виробничо-експлуатаційного підприємства "Держпром", м. Харків про стягнення коштів та спонукання щодо вчинення дій за участю представників:
позивача - Іщук О.В. (керівник)
відповідача - Третьякової Н.Ю. (дов. № 5 від 11.03.2019 р.)
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Приватне мале науково-виробниче підприємство "ДІАЛОГ", звернувся до господарського суду Харківської області з позовом стосовно Відповідача - Обласного комунального виробничо-експлуатаційного підприємства "Держпром" про: - визнання нікчемними додаткові угоди до договору № 7 від 31 грудня 1998 р. оренди комунального майна та договору № 7-О від 01.01.2008 р. з надання послуг по обслуговуванню орендованого майна, які були укладені з 01.01.2008 року до теперішнього часу;
- повернення у 5-денний термін від дати отримання постанови суду суму зайвої плати у обсязі: 951 840 (дев'ятсот п'ятдесят одна тисяча вісімсот сорок) грн. 00 коп. на розрахунковий рахунок Позивача згідно ст. 14 Методики розрахунку орендної плати за майно (додаток до рішення обласної ради від 01.03.2012 р. № 368-VI);
- зобов'язання скасувати зайві нарахування у 2018 році за договорами № 7 від 31.12.1998 р. оренди комунального майна та № 7-О від 01.01.2008 р. з надання послуг по обслуговуванню орендованого майна у сумі: 50 200 грн., на підставі звернення лист вих. № 61 від 28.09.2018 р. та лист вих. № TD-18-11727/1 від 25.09.2018 р. оператора ПрАТ ВФ Україна (копії листів у доказах, додатки 16 та 17);
- прийняття до виконання перерахунок орендної плати, виконаний Позивачем у відповідності до Звіту про незалежну оцінку майна виконану ТОВ ЮК КОНСУ ЛАТ від 26.01.2019 р. та Методики розрахунку орендної плати за майно та додатку до рішення обласної ради від 01.03.2012р. № 368-VI, у частині примітки, де: орендні ставки для орендарів - вітчизняних юридичних осіб і фізичних осіб, що є суб'єктами малого підприємництва, які провадять виробничу діяльність безпосе редньо на орендованих виробничих площах (крім офісів), - застосовуються з коефіцієнтом К = 0,7.
А також Позивач просить суд стягнути з Відповідача суму судового збору.
В обґрунтування позову позивач вказує на те, що відповідач, при розрахунку орендної плати за Договором оренди комунального майна №7 від 31.12.1998 р. використовує експертну оцінку майна суб'єкта оціночної діяльності ФОП Жарихіна Ю.В. та на свій розсуд виконує перерахунок орендної плати.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 25 лютого 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі; призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження, розпочато підготовче провадження та його розгляд призначено на 12.03.2019 р. о 10:00.
Підготовче провадження було закрито та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні.
Представник Позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримує та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представник Відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечує у повному обсязі.
Відповідно до статті 178 ГПК України, у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати суду відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Відповідач не скористався своїм правом та не надав до суду відзив на позовну заяву та інших доказів щодо розгляду справи.
Згідно статті 114 ГПК України, суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій. Строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950, яка ратифікована Україною 17.07.1997, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.
Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій для розгляду справи та про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті.
Перевіривши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані Позивачем докази, суд встановив наступне.
Позивач - ПМ НВП Діалог займає нежитлове приміщення (майно) на підставі договору оренди комунального майна № 7 від 31 грудня 1998 року. Майно використовується за призначенням своєї діяльності, а саме послуги з нагляду та технічного супроводу і ремонту обладнання спецзасобів УКХ зв'язку наступним бюджетним та державним установам міста: швидка медична допомога ХКБСНМД. КП Міськелектротранс, КП Харківкомунпромвод, пересувним ремонтним службам Харківміськгаз, УВС, СБУ та іншим. Обладнання, яке використовується за договорами нагляду та технічного супроводу не відноситься до категорії мобільного зв'язку та є спецзасобами УКХ зв'язку, електронно-обчислювальною технікою, а також споруда вежі на даху будівлі 6 під'їзду ВЕП Держпром (договір № 01-12/ТП від 29.05.2012 р. з ХФ ПАТ Укртелеком у доказах, додаток 20 ст. ІІ).
З матеріалів справи наданих Позивачем, а саме: - Договору оренди комунального майна №7 від 01.01.2008р. (нова редакція договору №7 від 31.12.1998р.), де предметом договору (п.1 Договору) визначено, що Орендар (Позивач) приймає в строкове платне користування нежитлові приміщення (надалі "Майно), загальною площею 177,75 кв.м., розташоване за адресою: м. Харків, м-н Свободи, 5, кімнати №№ 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 під. №6, поверх 11, що знаходиться на балансі у ВЕП "Держпром", склад і вартість якого визначено відповідно до висновку про вартість майна (зроблених за рахунок власних коштів орендаря), складеного станом на 28.12.2006 р. вартість якого становить 457500,00 грн.. Майно передається в оренду з метою розміщення офісу.;
- Договору з надання послуг по обслуговуванню орендованого комунального майна №7 О від 01.01.2008р., де предметом договору (п.1 Договору) визначено, що Балансоутримувач забезпечує обслуговування, орендованого майна (нежитлових приміщень), що знаходиться за адресою: 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, будинок Держпром, загальною площею 177,75 кв.м. кімнати №№ 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 під'їзд №6, поверх 11, а також утримання прибудинкової території, а Орендар відшкодовує витрати Балансоутримувача на виконання вказаних робіт пропорційно до займаної ним загальної площі в цій будівлі.
Встановлено, що остання незалежна оцінка об'єкту оренди проводилась станом на 26.01.2019р. Пунктом 3.5 Договору оренди комунального майна №7 від 01.01.2008р. (нова редакція договору №7 від 31.12.1998р.) передбачено, що розмір орендної плати може переглянуто у разі зміни Методики її розрахунку, цін та тарифів, а також інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
У відповідності до ст. 11 Закону України Про оренду державного та комунального майна та п. 2 Методики оцінки об'єктів оренди, згідно яких така проводиться перед укладенням та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження його дії остання оцінка була зроблена більш як три роки тому.
Орендар вступає у строкове платне користування об'єктом оренди у термін вказаний у Договорі. Передача майна в оренду здійснюється за вартістю, визначеною в акті оцінки (звіті суб'єкта оціночної діяльності), складеною за Методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Орендар повертає майно Орендодавцю у порядку, визначеному чинним законодавством України та цим Договором. Майно вважається поверненим Орендодавцю з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі (п.п. 2.1, 2.3, 2.4 Договору).
Орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, затвердженої рішенням Харківської обласної ради XVIII сесії V скликання від 06 вересня 2007 р. № 398-У і становить за рік 68625,00 грн. (шістдесят вісім тис. шістсот двадцять п'ять грн.) без урахування ПДВ та індексів інфляції. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством України. Орендна плата за січень 2008 року розраховується згідно додатку до цього договору і становить 7497,28 грн. (сім тис. чотириста дев'яносто сім грн. 28 коп.) окрім того ПДВ 20% 1499,46 грн. Ставка орендної плати (тариф) становить 15 % за рік. (п. 3. Договору).
Цей Договір діє з 01.01.2008 р. по 31.12.2008 р. включно. Зміни і доповнення або розірвання Договору допускаються за взаємною згодою Сторін. Зміни та доповнення, що пропонуються внести, розглядаються протягом 20 днів з дати їх подання до розгляду іншій стороні. За ініціативою однієї з сторін цей Договір може бути розірвано за рішенням господарського суду у випадках, передбачених чинним законодавством. Якщо Орендар продовжує користуватись майном після закінчення строку договору оренди, то, за відсутності заперечень Орендодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором. (п.п. 10.1, 10.3, 10.4, 10.6 Договору).
Суд, на підставі ст.ст. 86, 237 ГПК України, оцінивши подані докази та наведені представниками сторін доводи, прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення. При цьому, суд виходив із наступного:
- порядок укладення, зміни, припинення та виконання договору оренди комунального майна, який за своєю правовою природою є договором майнового найму, регулюється нормами Закону України "Про оренду державного та комунального майна" , Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України (далі - ГК України) та іншими нормативними актами, прийнятими на їх виконання.
За змістом статті 283 ГК України, 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до частини третьої статті 762 ЦК України, договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру орендної плати за користування майном.
З урахуванням положень статті 287 ГК України, передача в оренду цілісних майнових комплексів, які належать до державного сектора економіки, або є комунальною власністю, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна та майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються законодавством, зокрема, Законом про оренду, який є спеціальним.
Приписами ст.ст. 10, 11, 19, 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" однією із істотних умов договору оренди державного та комунального майна є орендна плата з урахуванням її індексації. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Укладений сторонами договір оренди державного майна в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна. Типові договори оренди державного майна розробляє і затверджує Фонд державного майна України. Розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати також може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України. Оцінка об'єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об'єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об'єкта оренди.
Відповідно до вимог Методики оцінки об'єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995р. № 629 відповідно до цієї методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів. Оцінка обов'язково проводиться перед укладанням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому. Оцінка цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу проводиться після закінчення підготовчого етапу, під час якого проводиться інвентаризація майна підприємства на визначену орендодавцем дату оцінки.
Також приписами Методики оцінки об'єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995р. № 629 передбачено, що укладення договору про проведення незалежної оцінки майна є першим етапом оцінки цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу.
За текстом договору, п. 10.8., - Умови договору оренди на новий строк встановлюються за домовленістю сторін. У разі недосягнення домовленості щодо плати та інших умов договору переважне право Орендаря на укладання договору припиняється.
Так, з матеріалів справи та наданих доказів, які були надані Позивачем судом встановлено, що при зверненні з позовом Позивачем, як Орендарем не виконано умови Договору та було звернень до Орендодавця (Відповідача) щодо внесення змін чи доповнень, як це передбачено сторонами та підтверджується умовами п. 10.3. Договору.
Згідно ч. 2 ст. 19 Закону про оренду, методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.
Укладений сторонами договір оренди державного майна в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна. Типові договори оренди державного майна розробляє і затверджує Фонд державного майна України (ч. 2 ст. 10 Закону про оренду).
Дані пункти Типового договору кореспондуються із ст. 21 Закону про оренду, згідно якої розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати також може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Відповідно до п. 5 Методики розрахунку орендної плати (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2011р. №961, набрала чинності 20.09.2011р.), розмір річної орендної плати за цілісні майнові комплекси державних підприємств (далі ЦМК) визначається за формулою, складовими якої є: Опл - розмір річної орендної плати, грн.; Воз - вартість основних засобів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Внм - вартість нематеріальних активів за незалежною оцінкою на час оцінки об'єкта оренди, гривень; Сор.ц - орендна ставка за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств, визначена згідно з Додатком 1. Згідно Додатку 1, змінено (збільшено) орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств, зокрема для цілісних майнових комплексів державних підприємств тютюнової промисловості, лікеро-горілчаної та виноробної промисловості, радгоспів заводів, що виробляють виноробну продукцію, встановлено орендну ставку у розмірі 25 відсотків.
Відповідно до ст. 11 Закону про оренду, оцінка об'єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об'єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об'єкта оренди (ч. 2 ст. 11 із змінами, внесеними згідно із Законом України від 21.04.2011р.,чинний із 24.05.2011р.).
Відповідно до ст.ст. 3, 9 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", оцінка майна це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна України, і є результатом практичної діяльності суб'єкта оціночної діяльності.
Оцінка майна, що перебуває в державній та комунальній власності, зокрема, цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), що передається в оренду, провадиться відповідно до Методики оцінки об'єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995р. №629 (у редакції постанови від 14.09.2011р. №961 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995р. №629, від 04 жовтня 1995р. №786" (набрала чинності 20.09.2011р., далі Методика оцінки об'єктів оренди).
Згідно п. 2 Методики оцінки об'єктів оренди, оцінка об'єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об'єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати. Оцінка обов'язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому. Результати незалежної оцінки є чинними протягом шести місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачений у звіті щодо незалежної оцінки.
За змістом п. 5 Методики оцінки об'єктів оренди, оцінка цілісного майнового комплексу (далі ЦМК) проводиться після закінчення підготовчого етапу, під час якого:
- проводиться інвентаризація майна на визначену орендодавцем дату оцінки відповідно до Положення про інвентаризацію майна державного підприємства, що приватизується, а також майна державного підприємства, яке передається в оренду (затв. постановою КМУ від 02.03.1993р. №158);
- комісією на підставі поданих матеріалів інвентаризації визначається, зокрема, склад майна, що перебуває в оренді - у разі проведення оцінки з метою продовження (поновлення) договору оренди;
- визначається суб'єкт оціночної діяльності суб'єкт господарювання для проведення незалежної оцінки.
Пунктом 6 Методики оцінки об'єктів оренди визначено послідовність проведення оцінки майна ЦМК:
- укладення договору про проведення незалежної оцінки;
- проведення незалежної оцінки;
- рецензування звіту про оцінку майна;
- проведення стандартизованої оцінки ЦМК на підставі даних передавального балансу з урахуванням аудиторського висновку і складання акта за формою згідно Додатку 1;
- рецензування і затвердження акту оцінки ЦМК.
Оцінка ЦМК підприємства, його структурного підрозділу здійснюється станом на останнє число місяця, на яке проводиться інвентаризація майна та складається передавальний баланс. До 15 числа місяця, що настає після дати інвентаризації, комісії з інвентаризації подають протокол інвентаризації, передавальний баланс, затверджені керівником підприємства, та інші дані необхідні для оцінки майна, до комісії (п. 10 Методики).
Як встановлено вищезазначеними нормами чинного законодавства, оцінка об'єкта оренди обов'язково проводиться:
- при укладенні договору оренди майна, така передує укладенню договору;
- при поновленні, продовженні договору оренди, до закінчення дії договору, при умові, що від останньої оцінки на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому.
Процедура проведення оцінки об'єкта оренди передбачена Методикою оцінки об'єкта оренди, іншого законодавством не встановлено.
Матеріалами справи встановлено і не заперечується позивачем, що Договір оренди комунального майна №7 від 01.01.2008р. (нова редакція договору №7 від 31.12.1998р.) продовжений на тих самих умовах.
Відповідно до положень ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає вимоги Позивача необґрунтованими, не підтвердженими доданими до матеріалів справи доказами, та такими, що не підлягають задоволенню.
В силу ч. 1 ст.129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, таким чином, враховуючи відмову у задоволені позовних вимог, витрати по оплаті позову судовим збором підлягають покладенню на позивача.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в позові повністю.
Повне рішення складено "24" травня 2019 р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області з урахуванням п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.
Суддя І.П. Жигалкін
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2019 |
Оприлюднено | 27.05.2019 |
Номер документу | 81971547 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Жигалкін І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні