Рішення
від 22.05.2019 по справі 540/632/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/632/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ковбій О.В.,

при секретарі: Васильєвій В.В.,

за участі:

представника позивача - Шабаліна В.Ю.,

представника відповідача - Бондар І.П.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Дочірнього сільськогосподарського підприємства "АГРО-ФОРУМ-2" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними дії працівників, визнання протиправним та скасування Рішення №7/21-22-52-12/30903960 від 11.03.2019 р. та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Дочірнє сільськогосподарське підприємство "АГРО-ФОРУМ-2" (далі - позивач, ДСП "АГРО-ФОРУМ-2") звернулось до суду з вказаним адміністративним позовом, у якому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - ГУ ДФС, відповідач) щодо відмови у прийнятті та невизнання податковими деклараціями, декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік: нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року, уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року, поданих ДСП "АГРО-ФОРУМ-2";

- визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік: нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року, уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року такими, що подані ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" у день їх фактичного отримання податковим органом, Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі;

- визнати протиправним та скасувати рішення №7/21-22-5212/30903960 від 11.03.2019 р. про анулювання ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" реєстрації платника єдиного податку четвертої групи;

- зобов`язати Головнеуправління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі поновити в Єдиному державному реєстрі платників єдиного податку відомості щодо ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" як платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку.

Свої вимоги підприємство обґрунтовує тим, що з 2015 року є платником податку четвертої групи. Кожного року податковий орган підтверджує відповідний статус позивача. Однак, 05.03.2019 року простим поштовим листом керівництво ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" отримало листа про відмову в прийнятті податкової звітності №4231/10/21-22-08-04-03 від 22.02.2019 року, яким було оформлено рішення ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про невизнання ним податковою декларацією податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік, які подано 19.02.2019 року №9026539732, 9026537659, оскільки до них не додано Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, що є невід`ємною частиною податкової декларації платника податку.

Також, зі слів позивача, в тому ж конверті, отриманому 05.03.2019 року, знаходився лист №4232/10/21-22-08-04-03 від 22.02.2019 року про відмову в прийнятті податкової звітності, яким було оформлено рішення відповідача про невизнання податковою декларацією Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва на 2019 рік, який подано 18.02.2019 року та зареєстровано за №9025127361.

Окрім зазначеного, підприємством отримано акт про результати проведення перевірки, щодо порушення платником єдиного податку умов перебування на спрощеній системі оподаткування №7/21-22-5212/30903960 від 11.03.2019 року, в якому зазначено про порушення позивачем п.п. 295.9.1 ПК України, що виявилось в неподанні підприємством у термін до 20 лютого 2019 року звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік. В конверті з актом знаходилось рішення №7/21-22-52-12/30903960 від 11.03.2019 року, згідно якого ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" анульовано реєстрацію позивача платником податку четвертої групи.

Позивач вказує, що ним не було допущено порушень, зазначених в акті перевірки, податкова звітність подавалась вчасно та в повному обсязі, у зв`язку з чим наведені рішення відповідача є протиправними.

Ухвалою суду від 01.04.2019 року провадження у справі відкрито, визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

Підготовче засідання призначено на 22.04.2019 року.

22.04.2019 року відповідачем надано до суду відзив на позов. Зі змісту відзиву вбачається невизнання Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі позовних вимог з нижчевикладених підстав.

Так, відповідач зазначає, що відповідно до п.295.9.1 п.295.9 ст. 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Згідно п.48.1 ст. 48 ПК України та Наказу Міністерства фінансів України від 19.06.2015 року №578 "Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку" податкова декларація за формою, передбаченою порядком. В свою чергу розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва є невід`ємною частиною податкової декларації платника податків четвертої групи.

Натомість, ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" у термін до 19.02.2019 року не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік. Відповідно п.48.7 ПК України податкова звітність, складена з порушенням цієї статті не вважається податковою декларацією. На підставі зазначеного та п.49.15 ст. 49 ПК України ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" повідомлено про невизнання податкових декларацій від 19.02.2019 року №9026539732, 6026537659 та розрахунку частки від 18.02.2019 року №9025127361.

З викладеного, відповідач дійшов висновку, що у термін до 20.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" не подано до Нововоронцовської ДПІ Бериславського управління Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік та звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік.

Аналогічний висновок також викладено в Акті перевірки від 11.03.2019 року №7/21-22-52-12/30903960 (далі - Акт перевірки) та покладено в основу рішення відповідача від 11.03.2019 року №7/21-22-52-12/30903960, яким анульована реєстрація позивача платником єдиного податку четвертої групи.

Підсумовуючи викладене відповідач зазначає, що платник податків зобов`язаний подавати податкову звітність у спосіб, в порядку та у формі, визначених чинним законодавством України, невиконання зазначеного має наслідком прийняття контролюючим органом оскаржених рішень.

Суд, вивчивши доводи позову та відзиву на нього, заслухавши пояснення учасників процесу, які прибули до суду, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, виходить з наступних підстав та мотивів.

Так, судом встановлено, що 18.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано звітність: "Загальна звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік з додатками (а.с.32-35). Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що було отримано відповідну Квитанцію №1 (а.с.36) отриману 18.02.2019. Але після цього ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" отримано 18.02.2019 о Квитанцію №2 з позначкою "Пакет не прийнято" (а.с.18). Із зазначеної квитанції вбачається, що вищезазначений звіт не було прийнято через невідповідність стандарту XML (помилка структури).

Одночасно з Загальною звітною податковою декларацією платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік подавався і додаток, який є невід`ємною структурною частиною декларації - Додаток 1 до Загальної звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (а.с. 38-110). Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що 18.02.2019 було отримано відповідну Квитанцію №1 (а.с.111). Цього ж дні підприємством отримано Квитанцію №2 з позначкою "Пакет не прийнтято" (а.с.112). Звіт не було прийнято через невідповідність стандарту XML (помилка структури).

18.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано наступну звітність:

- Звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік (а.с. 113-116). 18.02.2019 року Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що було отримано відповідну Квитанцію №1 (а.с.117) отриману 18.02.2019 року. Але після цього ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" отримано 18.02.2019 Квитанцію №2 з позначкою "Пакет не прийнтято" (а.с.118). Із зазначеної квитанції вбачається що вищезазначений звіт не було прийнято через невідповідність стандарту XML (помилка структури).

Одночасно з Загальною податковою декларацією платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік подавався і додаток, який є невід`ємною структурною частиною декларації - Додаток 1 до звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (а.с.119-191)

Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що підприємством було отримано 18.02.2019 відповідну Квитанцію №1 (а.с.192). Цього ж дня отримано Квитанцію №2 з позначкою "Пакет не прийнтято" (а.с.193). Із зазначеної квитанції вбачається що вищезазначений звіт не було прийнято через невідповідність стандарту XML (помилка структури).

Також, 18.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано звітність: "Звітна" - "Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік, який подається до Податкової декларації єдиного податку четвертої групи за 2019 рік. (а.с. 194-197) Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що було отримано відповідну Квитанцію №1 (а.с.198). Цього ж дня ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" отримано Квитанцію №2 (а.с.199) з відміткою "Прийнято пакет".

19.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано наступну звітність:

- "Нова Загальна, нова звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік з додатками (а.с. 200-203). Електронний документ доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що було отримано відповідну Квитанцію №1 (а.с.204) отриману 19.02.2019. Цього ж дня ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" отримано Квитанцію №2 з позначкою "ПАКЕТ ПРИЙНЯТО" (а.с.205).

Також, підприємством отримано квитанції про доставку та прийняття відповідачем Додатку 1 до нової Загальної, нової звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (т.с. 1 а.с.206 - т.с.2 а.с.30).

19.02.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано звітність - "Нова Звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік. Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що було отримано19.02.2019 року відповідну Квитанцію №1 (т.с.2 а.с.35). Цього ж дня позивачем отримано Квитанцію №2 - реєстраційний №9026537659 з позначкою "Прийнято пакет" (т.с. 2 а.с.36).

Також, підприємством отримано квитанції про доставку та прийняття відповідачем Додатку 1 до Нової звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (т.с. 2 а.с.37 - 111).

05.03.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано "Уточнююча Звітна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік" (т.с. 2 а.с.112-115). 05.03.2019 року Електронний документ було Доставлено до ДФС України - Документ було збережено на центральному рівні, про що 05.02.2019 року було отримано відповідну Квитанцію №1 (т.с. 2 а.с.116) та цього ж дня отримано Квитанцію №2 з позначкою "Прийнято пакет" (а.с.117).

Також, підприємством отримано квитанції про доставку та прийняття відповідачем Додатку 1 до уточнюючої звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (т.с.2 а.с.118-192).

05.03.2019 року ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" засобами електронного документообігу із накладенням ЕЦП Позивача було подано - "Уточнюючу загальну, уточнюючу Звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік (т.с.1 а.с.193-196). Електронний документ було Доставлено до ДФС України та прийнято ним 05.02.2019 року, про що свідчать квитанції №1 (т.с.2 а.с.197) та №2 (т.с.2 а.с.198).

Також, підприємством отримано квитанції про доставку та прийняття відповідачем Додатку 1 до уточнюючої Загальної, уточнюючої звітної декларації "Відомості про наявність земельних ділянок" (т.с.2 а.с.199-т.с.3 а.с.23).

Однак, відповідно до листів ГУ ДФС від 22.02.2019 року №4231/10/21-22-08-04-03 та №4232/10/21-22-18-04-03, відповідач повідомив підприємство про те, що Розрахунок частки сільського господарського товаровиробництва на 2019 рік, який прийнято 18.02.2019 року не вважається податковою звітністю, оскільки поданий окремо від Податкової декларації платника податку четвертої групи (станом на 18.02.2019 року декларація відсутня). Також в листах повідомляється, що нові звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи, подано 19.02.2019 року без Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва, що є невід`ємною частиною декларації, отже податкова звітність не вважається податковою декларацією.

11.03.2019 року посадовими особами відповідача складено акт про результати перевірки щодо порушення платником єдиного податку умов перебування на спрощеній системі оподаткування від 11.03.2019 року №7/21-22-52-12/30903960, яким за результатами проведеної перевірки встановлено порушення вимог пп.295.9.1 п.295.9 ст. 295 ПК України - у термін не пізніше 20 лютого поточного року не подано загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік та звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік до Нововоронцовської ДПІ Бериславського управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі.

На підставі висновку акту перевірки відповідачем прийнято рішення №7/21-22-52-12/30903960 про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи з 01.01.2019 року.

ДСП "Агро-Форум-2" вважає протиправними дії ГУ ДФС щодо відмови у прийнятті та невизнанні податковими деклараціями переліченої податкової звітності та її складових та рішення, прийняті за наслідками зазначених дій, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Главою І "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності" розділу XIV "Спеціальні податкові режими" Податкового кодексу України встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку.

Відповідно до пункту 291.2 статті 291 Податкового кодексу України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 Податкового кодексу України, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності. Пунктом 291.3 статті 291 Податкового кодексу України встановлено право юридичної особи чи фізичної особи-підприємця самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Згідно з приписами п. 291.3 ст. 291 Податкового кодексу України юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Пунктом 291.4 статті 291 Податкового кодексу України визначено, що суб`єкти господарювання, сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, належать до 4 групи платників єдиного податку.

Підпунктом 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України врегульовано, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Зі змісту наведених норм слідує, що Податковим Кодексом України закріплено право платника податків обирати механізм справляння податків і зборів, в разі наявності у особи права на його застосування відносно себе. Так, до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Відповідно до підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податковогокодексу України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки;

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та митну політику;

- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Водночас підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України передбачень, що платники єдиного податку 4 групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Згідно п.299.10 ст.299 ПК України, реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі - якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

Отже, для підтвердження статусу платника єдиного податку, особа має до 20 лютого поточного року подати до контролюючого органу податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу. Неподання такою звітності, в свою чергу, має наслідком - анулювання відповідної реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.

Відповідно до ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим кодексом або законами з питань митної справи.

Згідно з п. 46.1 ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Згідно з п. 46.5 ст. 46 ПК України форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до п. 48.1, 48.2 ст. 48 ПК України, податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання.

Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.

Обов`язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.

Порядок подання податкової декларації до органів державної податкової служби регулюється статтею 49 ПК України.

Відповідно до п. 49.1 ст. 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

За приписами п. 49.8 ст. 49 ПК України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.

Відповідно до п. 48.3 ст. 48 ПК України, податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити: тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація; звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку); повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); місцезнаходження (місце проживання) платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається звітність; дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми); інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною; ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків; підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Згідно з п. 48.4 ст. 48 ПК України, у окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов`язкові реквізити: відмітка про звітування за спеціальним режимом; код виду економічної діяльності (КВЕД); код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ; індивідуальний податковий номер згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період; дата та номер рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій; ознака неприбутковості організації; повне найменування нерезидента; місцезнаходження нерезидента; назва та код держави резиденції нерезидента.

Відповідно до п. 49.9 ст. 49 ПК України, за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.

Таким чином, процедура прийняття податкової декларації полягає у вчиненні посадовою особою податкового органу фактичних дій з:

1) перевірки наявності та достовірності заповнення обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 Податкового кодексу України;

2) реєстрації податкової декларації у день її отримання органом державної податкової служби.

Одночасно, як встановлено п. 49.10 ст. 49 ПК України, відмова посадової особи контролюючого органу прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від`ємного значення об`єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов`язань тощо) забороняється.

Форму податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи (далі - Декларація) затверджено наказом Міністерства фінансів України N 578 від 19 червня 2015 р. "Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07 липня 2015 року за N 799/27244 (далі - Наказ N 578).

Згідно наведеної форми та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України вбачається, що до декларації, окрім іншого, додається розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (далі - розрахунок), який є невід`ємною частиною декларації.

Також, з наведеної форми декларації слідує, що про виконання обов`язку щодо подачі до декларації додатку - розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва платник податків робить відмітку в спеціально відведеному полі за №2 в графі "До декларації додаються".

Форма розрахунку затверджена окремим документом - наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 26 грудня 2011 року N 772 "Про затвердження Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06 квітня 2012 року за N 510/20823.

З аналізу викладеного слід дійти висновків, що, по-перше, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва в обов`язковому порядку подається до контролюючого органу та є невід`ємною частиною декларації. По-друге, хоч розрахунок і є невід`ємною частиною декларації, проте структурно (за формою) та змістом є окремим документами та до складу декларації не входить, а лише подається разом з нею.

Отже, з наведених вимог ПК України та спеціальних норм суд дійшов висновку, що на платника єдиного податку четвертої групи покладено обов`язок до 20 лютого поточного року подати до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи разом з обов`язковими до неї додатками. Тобто, для встановлення факту невиконання зазначеного обов`язку відповідач, має після 20 лютого поточного року перевірити чи подані платником податків (прийняті податковим органом) всі передбачені законом документи. Податковий кодекс та інші згадані судом норми не містять вимоги, щодо подання декларації та додатків до неї "пакетом". А тому й контролюючий орган позбавлений можливості на власний розсуд трактувати чи є подача розрахунку за день до подачі декларації підставою для відмови в прийнятті податкової звітності, через відсутність повного пакету документів.

Натомість, з листа ГУ ДФС від 22.02.2019 року №4232/10/21-22-08-04-03 вбачається, що відповідач не визнав податковою декларацією Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва на 2019 рік, прийнятий контролюючим органом 18.02.2019 року за №9025127361, оскільки він є невід`ємною частиною Податкової декларації платника податку четвертої групи, яка станом на 18.02.2019 року відсутня. Водночас в цей же день, згідно реєстраційного номеру - раніше за наведений лист (лист про невизнання розрахунку (реєстраційний №4232/…) складений пізніше за лист про невизнання податкової декларації (№4231/…)) відповідачем не визнано податковою звітністю нову звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік (J0103803), які подано 19.02.2019 року за №9026539732, 9026537659. Підставою для цього стало те, що зазначена декларація не містила обов`язкового додатку - розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва.

Суд критично оцінює зазначені дії відповідача, оскільки фактично має місце ситуація, за якою вповноважена особа контролюючого органу в один день, знаючи про наявність в податковому органі двох електронних документів (декларації та розрахунку), які в сукупності свідчать про подачу ДСП "Агро-Форум-2" повного комплекту, передбаченої пп. 298.8.1.п.298.8. ст.298 ПК України звітності надала їм оцінку окремо один від одного, відмовивши в визнанні податковою звітністю обох документів, фактично, на підставі подання цих документів окремо.

Більш того, суд звертає увагу на той факт, що п.п. 49.11, 49.15 ст. 49 ПК України, на які посилається відповідач, зокрема, в листі про відмову в прийнятті податкової звітності, передбачено право контролюючого органу відмовити в прийнятті податкової декларації платника податків, а не додатків до цієї декларації.

Натомість, відповідач протиправно застосував зазначені положення ПК України до додатку до податкової декларації позивача - розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва та відмовив в його прийнятті.

Окрім зазначеного, оглянувши податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (т.с.1 а.с.200-203), отриману контролюючим органом 19.02.2019 року вбачається, що зазначена податкова звітність складена з дотриманням приписів ст. 48 ПК України та містить всі обов`язкові реквізити.

Також, судом з зазначеної декларації встановлено наявність стверджувальної відмітки декларанта в графі "До декларації додаються" навпроти позначення "Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва", що додатково свідчить про повідомлення платником податків відповідача про виконання ним обов`язку щодо подачі декларації разом з усіма необхідними додатками.

Визначальним, окрім іншого є та обставина, що прийняття ГУ ДФС Розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва 18.02.2019 року підтверджується квитанціями про отримання електронного документа №№1,2 (т.с.1 а.с.198-199), листом відповідача від 22.02.2019 року №4232/10/21-22-08-04-03 (т.с.1 а.с.30) та не заперечується відповідачем в відзиві на позов.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позивач, подавши до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, прийняту відповідачем 19.02.2019 року, мав законне право (підтверджене квитанціями відповідача про отримання електронного документа №№1,2) вважати, що розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва не підлягає повторному направленню до контролюючого органу, оскільки цей розрахунок вже поданий та отриманий відповідачем 18.02.2019 року.

Отже, за наслідками судового розгляду суд дійшов висновку, що ДСП "Агро-Форум-2" в порядку та у спосіб, передбаченими п. 49.3 статті 49 ПК України подано до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік.

Податкова декларація містила всі передбачені п.п.48.3, 48.4 ст. 48 ПК України обов`язкові реквізити, а тому дії контролюючого органу щодо відмови в прийнятті відповідної декларації є невиконанням передбаченого п. 49.8 ст. 49 ПК України обов`язку та свідчить про їх протиправність.

Викладене в сукупності має наслідком визнання протиправними дій ГУ ДФС щодо відмови в прийнятті та не визнанні податковими деклараціями декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року.

Відповідно до п. 49.9 ст. 49 ПК України, за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.

Таким чином, декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік: нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року мають бути прийняті відповідачем датою їх фактичного отримання контролюючим органом - 19.02.2019 року та 18.02.2019 року відповідно.

Щодо рішення відповідача №7/21-22-5212/30903960 від 11.03.2019 року про анулювання ДСП "Агро-Форум-2" реєстрації платника податку четвертої групи суд зазначає наступне.

Так, підставою зазначеного рішення відповідачем визначено - неподання позивачем податкової звітності передбаченою пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 ПК України.

З аналізу змісту рішення суд вбачає, що позовна вимога про його скасування є похідною позовної вимогою, в розумінні п.23 ч.1 ст. 4 КАС України, отже її вирішення залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

З урахуванням того, що суд вище за текстом даного рішення дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ДСП "Агро-Форум-2" в частині визнання протиправними дій відповідача щодо відмови в прийнятті податкової звітності та розрахунку, рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи №7/21-22-52-12/30903960 втрачає єдину підставу, на якій воно базується. Отже, ДСП "Агро-Форум-2" в передбачений ПК України строк - до 20 лютого 2019 року подано повний пакет податкової звітності, передбачений пп.295.9.1 п.295.9 ст. 295, пп. 298.8.1.п.298.8. ст.298 ПК України, а тому підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи - відсутні.

На підставі зазначеного відповідне рішення ГУ ДФС від 11.03.2019 року №7/21-22-52-12/30903960 є протиправним та підлягає скасуванню, а відповідача слід зобов`язати поновити порушене право позивача - поновити в Єдиному державному реєстрі платників єдиного податку відомості щодо ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" як платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік.

Також, позивачем заявлено позовну вимогу про визнання протиправними дій ГУ ДФС щодо відмови в прийнятті та не визнанні податковими деклараціями уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року, поданих ДСП "АГРО-ФОРУМ-2".

З приводу вказаної вимоги суд зазначає, що вона також є похідною від раніше вирішених позовних вимог, оскільки підставою для невизнання податковими деклараціями уточнюючої звітності стало те, що, на думку відповідача, ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" станом на 20.02.2019 року не подано податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2019 рік.

З урахуванням, того, що за наслідками розгляду даної справи зазначене твердження спростовано судом, закономірним є й задоволення позовних вимог підприємства про визнання протиправними дій ГУ ДФС щодо відмови в прийнятті та не визнанні податковими деклараціями уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року, поданих ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" та про визнання переліченої податкової звітності поданою датої її отримання відповідачем.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У зв`язку з тим, що відповідачем не надано доказів правомірності вчинених ним дій та прийнятих рішень, що були предметом дослідження в рамках даної адміністративної справи, суд вважає позовні вимоги підприємства такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати розподілити відповідно до приписів ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо відмови у прийнятті та невизнання податковими деклараціями, декларацій платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік: нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року, уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року, поданих ДСП "АГРО-ФОРУМ-2".

Визнати декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік: нова загальна за вх. №9026539732 від 19.02.2019 року, нова звітна за вх. №9026537659 від 19.02.2019 року, розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2018 рік вх. № 9025127361 від 18.02.2019 року, уточнюючої звітної уточнюючої загальної вх. №9037719295 від 05.03.2019 року, уточнюючої звітної вх. №9037719279 від 05.03.2019 року такими, що подані ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" у день їх фактичного отримання податковим органом, Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі.

Визнати протиправним та скасувати рішення №7/21-22-5212/30903960 від 11.03.2019 р. про анулювання ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" реєстрації платника єдиного податку четвертої групи.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі поновити в Єдиному державному реєстрі платників єдиного податку відомості щодо ДСП "АГРО-ФОРУМ-2" як платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік та надати відповідний витяг (довідку) з Єдиного державного реєстру платників єдиного податку.

Стягнути з Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73000, м.Херсон, пр-т Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Дочірнього сільськогосподарського підприємства "АГРО-ФОРУМ-2" (код ЄДРПОУ: 30903960, адреса: 74210, Херсонська область, Нововоронцовський район, с. Осокорівка, вул. Леніна,2) судовий збір у сумі 13447,00 (тринадцять тисяч чотириста сорок сім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 31 травня 2019 р.

Суддя Ковбій О.В.

кат. 111030000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено03.06.2019
Номер документу82105958
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/632/19

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 20.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 20.06.2019

Кримінальне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні