Постанова
від 29.05.2019 по справі 911/1751/17
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2019 року

м. Київ

Справа № 911/1751/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Булгакової І.В. (головуючий), Львова Б.Ю. і Сухового В.Г.,

учасники справи:

позивач - публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" в особі філії "Центр метрології та газорозподільних систем" публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",

відповідач - Росішківська сільська рада Тетіївського району Київської області,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України, Міністерство енергетики та вугільної промисловості,

розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи

касаційну скаргу Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області

на ухвалу господарського суду Київської області від 06.09.2018 (головуючий суддя Бацуца В.М.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019 (головуючий суддя - Пономаренко Є.Ю., судді: Дідиченко М.А., Сулім В.В.)

у справі № 911/1751/17

за позовом публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" в особі філії "Центр метрології та газорозподільних систем" публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - Товариство в особі філії)

до Росішківської сільської ради Тетіївського району Київської області (далі - Росішківська сільська рада),

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України та Міністерство енергетики та вугільної промисловості,

про стягнення 1 252 890,74 грн.

За результатами розгляду касаційної скарги Касаційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Київської області від 13.12.2017 зі справи № 911/1751/17 позов задоволено повністю: стягнуто з Росішківської сільської ради на користь Товариства 712 354,00 грн. основного боргу, 490 769,54 грн. інфляційних втрат, 49 767,20 грн. -3% річних, 18 793,36 грн. судового збору.

15.03.2018 на виконання рішення у справі № 911/1751/17 видані судові накази.

У червні 2018 року Товариство в особі філії звернулося до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження щодо виконання наказів господарського суду Київської області від 15.03.2018 зі справи № 911/1751/17, а саме заявник просив суд замінити боржника - Росішківську сільську раду на його правонаступника - Тетіївську міську раду Тетіївського району Київської області.

Ухвалою господарського суду Київської області від 06.09.2018 зі справи № 911/1751/17, яка залишена без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019, заяву Товариства в особі філії задоволено; здійснено заміну боржника - Росішківську сільську раду на його правонаступника - Тетіївську міську раду Тетіївського району Київської області.

Тетіївська міська рада Тетіївського району Київської області, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції судові акти попередніх інстанцій зі справи скасувати, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні заяви Товариства в особі філії про заміну сторони виконавчого провадження. Так, згідно з доводами Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області, викладеними у касаційній скарзі, Тетіївській міській раді не передано активів та пасивів Росішківської сільської ради згідно з приписами статей 104, 105, 106, 107 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

У відзиві на касаційну скаргу Товариство в особі філії просило залишити судові акти попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, зазначаючи, зокрема, про законність та обґрунтованість судових актів попередніх інстанцій.

Розгляд касаційної скарги Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області здійснено судом касаційної інстанції без повідомлення учасників справи, у відповідності до частини п`ятої статті 301 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Відповідно до протоколу від 27.05.2019 повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги) між суддями, у зв`язку з перебуванням судді Селіваненка В.П. у відпустці визначено такий склад колегії суддів для розгляду касаційної скарги у справі № 911/1751/17: Булгакова І.В. (головуючий), Львов Б.Ю. і Суховий В.Г.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, Касаційний господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Відповідно до частини першої статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно з частинами першою - четвертою статті 107 ЦК України кредитор може вимагати від юридичної особи, що припиняється, виконання зобов`язань якої не забезпечено, припинення або дострокового виконання зобов`язання, або забезпечення виконання зобов`язання, крім випадків, передбачених законом.

Після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.

Відповідно до частин першої - четвертої статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Після завершення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу.

Після завершення повноважень сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради у територіальній громаді, що увійшла до об`єднаної територіальної громади, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження відповідною сільською, селищною, міською радою персонального складу її виконавчого комітету.

Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Згідно з рішенням Тетіївської міської ради від 25.01.2018 № 17-01-VII "Про реорганізацію сільських рад Тетіївської об`єднаної територіальної громади" вирішено розпочати процедуру реорганізації юридичної особи - Росішківської сільської ради шляхом приєднання до Тетіївської міської ради. Тетіївська міська рада є правонаступником прав та обов`язків Росішківської сільської ради з дня набуття повноважень Тетіївською міською радою, обраною Тетіївською міською об`єднаною територіальною громадою; утворити комісію з реорганізації Росішківської сільської ради.

У лютому 2018 року членами комісії з реорганізації Росішківської сільської ради на виконання рішення Тетіївської міської ради від 25.01.2018 № 17-01-VII складено акт приймання - передавання балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Росішківської сільської ради до Виконавчого комітету Тетіївської міської ради.

Згідно з рішенням Тетіївської міської ради від 22.03.2018 № 84-04-VII "Про затвердження передавальних актів сільських рад" затверджено передавальні акти сільських рад Тетіївської міської об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до внесених відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, 19.04.2018 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Росішківської сільської ради.

Відповідно до статті 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Згідно зі статтею 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.

Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.

Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Ухвала про заміну сторони виконавчого провадження надсилається (надається) учасникам справи, а також державному виконавцю, приватному виконавцю в порядку, передбаченому статтею 242 цього Кодексу.

Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Відповідно до частини п`ятої статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Враховуючи викладене, встановивши, що Тетіївська міська рада Тетіївського району Київської області є правонаступником Росішківської сільської ради, у тому числі, за рішенням господарського суду Київської області від 13.12.2017 зі справи № 911/1751/17, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення заяви Товариства в особі філії про заміну сторони виконавчого провадження та здійснення заміни боржника - Росішківської сільської ради на правонаступника - Тетіївську міську раду Тетіївського району Київської області на стадії виконання судового рішення.

Доводи касаційної скарги не спростовують законності та правильності судових актів попередніх інстанцій.

За змістом частини третьої статті 304 ГПК України касаційні скарги на ухвали судів першої чи апеляційної інстанції розглядаються у порядку, передбаченому для розгляду касаційних скарг на рішення суду першої інстанції, постанови суду апеляційної інстанції.

Відповідно до частини першої статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм, зокрема, процесуального права.

З огляду на викладене Касаційний господарський суд дійшов висновку про необхідність залишення касаційної скарги без задоволення, а судових актів попередніх інстанцій - без змін як таких, що ухвалені з додержанням норм процесуального права.

У зв`язку з тим, що суд відмовляє у задоволенні касаційної скарги та залишає без змін раніше ухвалені судові рішення, на скаржника покладаються витрати зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.

Керуючись статтями 129, 304, 309, 315 ГПК України, Касаційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області залишити без задоволення, а ухвалу господарського суду Київської області від 06.09.2018 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.03.2019 у справі № 911/1751/17 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя І. Булгакова

Суддя Б. Львов

Суддя В. Суховий

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення29.05.2019
Оприлюднено04.06.2019
Номер документу82130591
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1751/17

Постанова від 29.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 25.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Постанова від 18.03.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 18.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 25.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 06.09.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 29.08.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні