Рішення
від 07.06.2019 по справі 420/779/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/779/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Вовченко O.A.,

секретар судового засідання Іщенко С.О.,

за участю:

представника позивача - Гладишевої О.О. (згідно ордеру),

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

11 лютого 2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 28.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісного-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м.Одеса Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ Офіс-Парк та ТОВ ВКФ ТСК .

Ухвалою суду від 18 лютого 2019 року прийнято до розгляду позовну заяву виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, відкрито провадження у даній адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників процесу. Призначено підготовче засідання.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 27.09.2004 року між Одеською міською радою (орендодавець) та виробничо-комерційною фірмою ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Карімовою Л.М., який зареєстровано у реєстрі за №844, а також у Одеському міському управлінні ОРФЦДЗК, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.10.2004 року за №040450500164. Згідно п. 1.1. договору оренди земельної ділянки, орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради №2788-ХХІУ від 15 червня 2004 року надає, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 3003 (три тисяч три) кв. м, що знаходиться у місті Одесі. Приморському районі, вулиця Водопровідна №8,10 згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору. Згідно свідоцтва про право власності від 05.07.2005 року позивачу на праві приватної власності належать нежилі будівлі по вул. Водопровідній за в„–10 , які складаються з основних будівель літ. Б , В , Г , Д , Е , вбиральні літ. З , загальною площею 1560,0 кв.м. сараїв літ. К , Л , М , О , П , компресорної літ. Р , цеху літ. С . 17.03.2016 року ВКФ ТСК у вигляді ТОВ від Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради отримано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (м. Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8, нежитлова будівля). Назва об`єкта будівництва: нове будівництво. Інформація про замовника: товариство з обмеженою відповідальністю Офіс-Парк , Одеська область, м. Одеса, вул. Водопровідна, 8, 65007; виробничо-комерційна фірма ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, м. Одеса, вул. Водопровідна, 10 (ідентифікаційний код 23991915). 17 серпня 2018 року до ВКФ ТСК у вигляді ТОВ надійшла інформація про нібито скасування отриманих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, хоча жодних документів щодо такого скасування позивачу не направлялося та ним не отримувалося, про будь-які рішення щодо скасування дії містобудівних умов та обмежень позивача не повідомляли. У зв`язку з викладеним, з метою з`ясування чинності містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 року, позивачем було направлено відповідачу запит на інформацію №16 від 17.08.2018 року. Листом-відповіддю від 22.08.2018 року №1015-05/1-8321 Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області повідомив позивача, що відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698, на підставі наказів від 02.08.2017 р. №1232 та від 29.08.2017 р. №1350 державної архітектурно-будівельної інспекції України, направлення на проведення позапланової перевірки від 07.08.2017 р. №1089 та від 29.08.2017 р. №1173/1, посадовими особами Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області була проведена позапланова перевірка дотримання Управлінням містобудування та архітектури Одеської міської ради, яке знаходиться за адресою: вул. Гоголя, 10 , м. Одеса, Одеська область, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. За результатами вказаної перевірки містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8, замовник ТОВ ВКФ ТСК , рішенням Департаменту були скасовані. До вказаного листа відповідача від 22.08.2018 року було долучено рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 28.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8, замовник ТОВ Офіс-Парк та ТОВ ВКФ ТСК . Відповідно до рішення Департаменту, головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області - Каширіним Дмитром Юрійовичем - під час проведення позапланової перевірки на об`єкті нагляду - Управління містобудування та архітектури Одеської міської ради, яке знаходиться за адресою: вул. Гоголя, 10, м. Одеса, Одеська область, встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8, замовник ТОВ Офіс-Парк та ТОВ ВКФ ТСК , земельна ділянка використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.09.2004. Вказані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки надані на основі генерального плану населеного пункту, який згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту, а не на основі плану зонування території чи детального плану території, які відповідно до ч. 1 ст. 18 та ч. 4 ст. 19 Закону України визначають містобудівні умови та обмеження використання території для містобудівних потреб, що є порушенням п. 6 ч. 1 розділу V Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , підписано Голованов Олександр Дмитрович, начальник Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради. У зв`язку з викладеним, Департамент дійшов висновку, що оскільки зазначені містобудівні умови та обмеження прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: п. 6 ч. 1 розділу V Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , прийняте рішення Управління містобудування та архітектури Одеської міської ради від 17.03.2016 підлягає скасуванню. Позивач, посилаючись на Закон України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 року зазначає, що позивачем в якості містобудівної документації було визначено саме Генеральний план м. Одеси, затверджений рішенням Одеської міської ради від 25.03.2015 року № 6489-VI, зазначена ділянка розміщена на межі з територією громадських центрів та окремих об`єктів обслуговування та територією магістралі загальноміського значення регульованого руху. Функціональне призначення земельної ділянки визначено - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. Земельна ділянка за адресою: м. Одеса, Приморський район , вул. Водопровідна, 8 , розташована на землях з функціональним призначенням - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. При цьому, наміри забудови ВКФ ТСК у вигляді ТОВ визначені як будівництво торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк , що, в свою чергу, повністю відповідає положенням чинної містобудівної документації (Генеральному плану м. Одеси) та цільовому призначенню земельної ділянки і спростовує висновки перевіряючих. Оскільки земельна ділянка, розташована за адресою: м. Одеса, вул. Водопровідна, 8 , надана у користування ВКФ ТСК у вигляді ТОВ у 2004 році, а наміри щодо забудови узгоджуються з Генеральним планом м. Одеси, то, відповідно, відсутність плану зонування або детального плану території не може слугувати підставою для скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки.

13 травня 2019 року до суду від відповідача за вх.№9022/19 надійшов відзив на позов (а.с.57-63), у якому відповідач зазначає, що заперечує проти позову у повному обсязі, вважаємо його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Посилаючись на ст..19 Конституції України, ст.ст. 10, 41 Закону України Про архітектурну діяльність , Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 зазначає, що відповідно наказів ДАБІ України № 1232 від 02.08.2017 Про проведення позапланової роботи та № 1350 від 29.08.2017 Про продовження строку позапланової роботи , направлень про проведення позапланової роботи № 1089 від 07.08.2017 та № 1173/1 від 29.08.2017, посадовими особами Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області проводилась позапланова перевірка Управління містобудування та архітектури Одеської міської ради. В тому числі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 32 від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісного-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК за адресою: м.Одеса, Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ ОФІС-ПАРК та ТОВ ВКФ ТСК , земельна ділянка використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.09.2004. В ході перевірки було виявлено порушення з боку управління щодо видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, що зазначено в акті перевірки від 04.09.2017, протоколі про адміністративне правопорушення від 04.09.2017 та приписі про усунення порушень від 04.09.2017. 28.09.2017 Департаментом винесено рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісного-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК за адресою: м.Одеса, Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ ОФІС-ПАРК та ТОВ ВКФ ТСК , земельна ділянка використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.09.2004. Посилаючись на Закон України Про регулювання містобудівної діяльності відповідач вказує, що під час проведення перевірки встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за вищезазначеною адресою були видані без розроблення плану зонування території або детального плану території, чим порушено п.6 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . З аналізу приписів п. 6 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності випливає, що після 01 січня 2015 року Управління не наділено було повноваженнями видати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки без затверджених планів зонування або детальних планів територій. Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видаються на підставі планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

18 березня 2019 року до суду від третьої особи надійшли пояснення (а.с.93-97), у яких зазначає, що відповідно до Положення про управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, яке затверджене рішенням Одеської міської ради № 3295-VI від 16.04.2013 року, управління є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури Одеської міської ради. Одними із основних завдань управління є реалізація на території міста державної і місцевої політики у сфері планування, забудови та іншого використання територій, а також у сфері архітектурної діяльності, дизайну міського середовища та благоустрою; організація планування територій на місцевому рівні, аналіз стану містобудування на території міста, організація розробки, експертизи і подання на затвердження у встановленому законодавством порядку містобудівних програм, генерального плану міста, іншої містобудівної документації; забезпечення дотримання законодавства у сфері містобудування, охорони об`єктів культурної спадщини, державних стандартів, норм і правил забудови, затвердження містобудівної документації і проектів будівництва конкретних об`єктів у випадках, передбачених законодавством; забезпечення виконання рішень Одеської міської ради, її виконавчого комітету, розпоряджень міського голови з питань, що віднесені до відання управління. Згідно з п. 2.3.1. Положення, управління відповідно до покладених на нього завдань у сфері регулювання забудови територій визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні та надає відповідні висновки, надає суб`єктам містобудівної діяльності у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок. За результатами розгляду заяви ТОВ Офіс-Парк та наданих документів, 17.03.2016 р. управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради були надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Водопровідна, 10, наміри забудови - будівництво торгово-офісно-складського комплексу. 25.03.2015 року Одеською міською радою було прийняте рішення № 6489-VII Про затвердження Генерального плану міста Одеси . Відповідно до Генерального плану міста, земельна ділянка за зазначеною вище адресою розміщена на межі з територією громадських центрів та окремих об`єктів обслуговування та територією магістралі загальноміського значення регульованого руху. Функціональне призначення земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. Зазначені вище містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки були видані на основі діючої на той час містобудівної документації, а саме Генерального плану міста. Наміри забудови земельної ділянки за зазначеною вище адресою відповідають положенням Генерального плану міста та функціональному призначенню земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Водопровідна, 8 були надані управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради у відповідності до норм діючого законодавства та чинної містобудівної документації.

Враховуючи викладене, третя особа просить суд позовні вимоги позивача задовольнити.

27 березня 2019 року до суду від позивача за вх.№11045/19 надійшла відповідь на відзив (а.с.103-106), у якій позивач зазначає, що і план зонування, і детальний план території розробляються саме на основі генерального плану населеного пункту, який є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні та визначає основоположні планувальні рішення, що був цілком обґрунтовано вказаний в безпідставно скасованих відповідачем містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 17.03.2016 року. Позивач вказує, що в своєму відзиві Департамент ДАБІ в Одеській області не заперечує того, що саме генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації, втім, вказує на обов`язковість видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на підставі планів зонування, а за відсутності затверджених - детальних планів територій. Однак на арк. 6 акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 04.09.2017 року, який було долучено відповідачем до відзиву на позовну заяву, перевіряючими вказується, що при видачі позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки порушено п. 6 ч. 1 розділу V Прикінцевих положень Закону, оскільки план зонування території (зонінгу) м. Одеси, розроблений ТОВ Інститут Харківпроект був затверджений рішенням №1316-VI від 19.10.2016 року, а вказані МуО видавались Управлінням до затвердження зонінгу, що в будь-якому випадку не узгоджується ані з приписами чинного на момент спірних правовідносин законодавства, ані з доводами відзиву, викладеними вище. Містобудівною документацією визначено Генеральний план м. Одеси, затверджений рішенням Одеської міської ради від 25.03.2015 року № 6489- VI, а зазначена земельна ділянка розміщена на межі з територією громадських центрів та окремих об`єктів обслуговування та територією магістралі загальноміського значення регульованого руху. Функціональне призначення земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. При цьому, земельна ділянка за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8 , розташована на землях з функціональним призначенням - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. Наміри забудови ВКФ ТСК у вигляді ТОВ визначені як будівництво торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк , що цілком відповідає положенням чинної містобудівної документації (Генеральному плану м. Одеси) та цільовому призначенню земельної ділянки.

18 квітня 2019 року ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження у справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 14 травня 2019 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/779/19 до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

27 вересня 2004 року між Одеською міською радою (орендодавець) та виробничо-комерційною фірмою ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (а.с.18-24, 163-169), відповідно до умов якого орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради №2788-ХХІУ від 15 червня 2004 року надає, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 3003 (три тисяч три) кв. м, що знаходиться у місті Одесі, Приморському районі, вулиця Водопровідна №8,10, згідно з планом земельної ділянки (а.с.25, 170-172), який є невід`ємною частиною договору (п.1.1.). В оренду передається земельна ділянка площею 3003 кв.м., для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд (п.2.1).

Також між позивачем та Одеською міською радою 01 жовтня 2012 року було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (а.с.28-29, 175), а саме в пункти 2.3 та 4.1.

Передача вищевказаної земельної ділянки від Одеської міської ради до виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю підтверджується також актом від 05 серпня 2004 року про визначення земельної ділянки в натурі (а.с.26, 173) та актом прийому-передачі земельної ділянки (а.с.27, 174).

Згідно свідоцтва про право власності від 05 липня 2005 року (а.с.30) та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №7776640 від 14.07.2005 року (а.с.31), позивачу на праві приватної власності належать нежилі будівлі по вул. Водопровідній за в„–10 , які складаються з основних будівель літ. Б , В , Г , Д , Е , вбиральні літ. З , загальною площею 1560,0 кв.м. сараїв літ. К , Л , М , О , П , компресорної літ. Р , цеху літ. С .

В свою чергу нежила будівля загальною площею 36,0 кв.м., розташована за адресою: м.Одеса, вул.Водопровідна , 8 належить на праві власності ТОВ ОФІС-ПАРК , що підтверджується актом прийому-передачі нежилих споруд (а.с.176-177), свідоцтвом про право власності на нежилу будівлю від 13 жовтня 2005 року (а.с.179), витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №8859333 від 07 листопада 2005 року (а.с.178).

17.03.2016 року Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради видано ВКФ ТСК у вигляді ТОВ містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №01-06/377 (м.Одеса, Приморський район, вул. Водопровідна, 8, нежитлова будівля) (а.с.32-35). Назва об`єкта будівництва: нове будівництво. Інформація про замовника: товариство з обмеженою відповідальністю ОФІС-ПАРК , Одеська область, м. Одеса, вул. Водопровідна, 8, 65007; виробничо-комерційна фірма ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю, м. Одеса, вул. Водопровідна, 10 (ідентифікаційний код 23991915). Наміри забудови: будівництво торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежилої будівлі А , яка розмішена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК .

При цьому третьою особою до суду надано містобудівний розрахунок торгово-офісно-складського комплексу по вул. Водопровідна, №8 , м.Одеса (ас.181-197).

Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області згідно наказу від 02.08.2017 року №123 та наказу від 29.08.2017 року №1350 (а.с.66), на підставі звернення гр. ОСОБА_1 від 26.07.2017 року №І-904у та направлень на проведення перевірки від 07.08.2017 року №1089 (а.с.67) та від 29.08.2017 року №1173/1 (а.с.65) проведена позапланова перевірка Управління містобудування та архітектури Одеської міської ради, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил (а.с.69-76).

При цьому до суду копії наказу від 02.08.2017 року №123 надано не було, натомість в матеріалах справи міститься копія наказу №1232 від 02.08.2017 року (а.с.68).

Так, у вказаному акті встановлено зокрема порушення МуО №32 від 17.03.2016 року стосовно будівництва будівництво торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежилої будівлі літ. А , яка розмішена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК за адресою: м.Одеса, Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ ОФІС-ПАРК та ТОВ ВКФ ТСК , земельна ділянка використовується на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.09.2004, а саме видані відділом містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані з порушенням п.6 ч.1 розділу V Прикінцевих положень Закону, оскільки план зонування території (зонінгу) м.Одеси, розроблений ТОВ ІНСТИТУТ ХАРКІВПРОЕКТ був затверджений рішенням №1316-VI від 19.10.2016 року, а вказані МуО видавались до затвердження зонінгу.

Рішенням Департаменту державної архітектурно будівельної інспекції в Одеській області від 28.09.2017 року (а.с.38, 87-88) скасована дія містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 року стосовно будівництва об`єкту торгово-офісно-складського комплексу, із знесенням нежилої будівлі літ. А , яка розмішена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК за адресою: м.Одеса, Приморський район, вул.Водопровідна 8, замовник ТОВ ОФІС-ПАРК та ТОВ ВКФ ТСК .

У вказаному рішенні встановлено, що вказані містобудівні умови та обмеженням забудови земельної ділянки надані на основі генерального плану населеного пункту, який згідно з ч.1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту, а не на основі плану зонування території чи детального плану території, які відповідно до ч. 1 ст. 18 та ч.4 ст. 19 Закону України визначають містобудівні умови та обмеження використання території для містобудівних потреб, що є порушенням п. 6 ч. 1 розділу V Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені в Законі України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Окрім цього наказом Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року №109 був затверджений Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (далі - Порядок, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Частиною 2 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Відповідно до пункту 8 статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та абз.6 п.1.2 розділу І Порядку містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Містобудівна документація відповідно до пункту 7 статті 1 Закону №3038-VI та абз.5 п.1.2 розділу І Порядку містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Відповідно до ч.ч.1,2,5статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Пунктом 1 статті 25 Закону №3038-VI передбачено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій (містобудівна документація).

Пунктом 4 статті 26 Закону №3038-VI визначає, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Згідно положень статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування. Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку визначено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

З аналізу вищевикладеного суд приходить до висновку, що відповідно до статті 29 Закону та положень Розділу II Порядку Порядок надання містобудівних умов та обмежень , які визначають основні підстави та порядок надання містобудівних умов та обмежень, не передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються виключно у разі розроблення та затвердження на відповідній території плану зонування території чи детального плану території . Зазначеними нормами передбачено, що спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а відповідно до абз.2 ч.5 ст.29 Закону, рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається лише у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до п. 2.4 Порядку, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Сторонами не заперечувалося, що позивачем, в якості містобудівної документації було визначено саме Генеральний план м. Одеси, затверджений рішенням Одеської міської ради № 6489-VI від 25.03.2015 року, а щодо функціонального призначення земельної ділянки визначено - для експлуатації та обслуговування виробничо-складських і адміністративно-господарських будівель та споруд. В свою чергу, земельна ділянка, розташована за адресою: м . Одеса, вул.Водопровідна, 8. Також, сторонами не заперечувалось, що намір забудови, позивачем визначено як нове будівництво торгово-офісно-складського комплексу із знесенням нежилої будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК .

Суд критично оцінює, посилання відповідача, в якості порушення п. 6 ч. 1 розділу V Прикінцевих положень Закону під час видачі оскаржуваних - містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 17.03.2016 року стосовно будівництва торгово-офісно-складського комплексу із знесенням нежилої будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ ОФІС-ПАРК за адресою: . Одеса, вул.Водопровідна 8, оскільки згідно цього пункту до 1 січня 2015 року рішення щодо визначення та надання містобудівних умов і обмежень на територіях, де відповідно до Закону не затверджені плани зонування або детальні плани територій, приймають уповноважені органи містобудування та архітектури з урахуванням попередніх планувальних рішень у межах встановленого законодавством строку, в свою чергу норма п. 6 розділу V Прикінцеві положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності припинила дію з 1 січня 2015 року.

Разом з тим, ч. 4 та ч. 5 ст. 29 Закону встановлено, що уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймає у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Крім того, згідно із п. 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Мінрегіону від 07.07.2011 року № 109, підставою для відмови у видачі містобудівних умов і обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Враховуючи, що Законом до містобудівної документації на місцевому рівні, крім плану зонування та детального плану території, віднесено генеральний план населеного пункту, суд дійшов висновку про правомірність визначення та надання містобудівних умов та обмежень на підставі генплану, якщо він містить актуальні проектні рішення на територію перспективного будівництва.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог позивача та про доцільність визнання протиправним та скасування рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 28.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісного-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м.Одеса Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ ОФІС-ПАРК та ТОВ ВКФ ТСК .

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, з огляду на викладене, суд вважає, що позов виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю підлягає задоволенню у повному обсязі.

Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 28.09.2017 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної від 17.03.2016 стосовно будівництва торгово-офісного-складського комплексу, із знесенням нежитлової будівлі літ. А , яка розміщена на земельній ділянці та належить ТОВ Офіс-Парк за адресою: м.Одеса Приморський район, вул.Водопровідна, 8, замовник ТОВ Офіс-Парк та ТОВ ВКФ ТСК .

Стягнути з Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області на користь виробничо-комерційної фірми ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю сплачений згідно квитанції №4389422 від 08 лютого 2019 року судовий збір у сумі 1921,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - виробничо-комерційна фірма ТСК у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю (вул.Водопроводна, буд.10, м.Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 23991915).

Відповідач - Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (вул.Канатна, буд.83, м.Одеса, 65107).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради (вул.Гоголя, буд.10, м.Одеса, 65082).

Повний текст рішення складено та підписано 07.06.2019 року.

Суддя О.А. Вовченко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2019
Оприлюднено11.06.2019
Номер документу82257462
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/779/19

Постанова від 15.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 03.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Рішення від 07.06.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Постанова від 21.05.2019

Адмінправопорушення

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні