ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2019 року
м. Київ
Справа № 924/846/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.,
розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Городоцької міської ради
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду у складі Маціщук А.В. - головуючий, Олексюк Г.Є., Петухов М.Г. від 25 березня 2019 року
за позовом Городоцької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Городоцький консервний комбінат"
про стягнення заборгованості за договором оренди землі від 05 січня 2012 року (земельна ділянка площею 79213 кв. м., яка розташована по вул. Чернишевського, 7, м. Городок , Хмельницької області за кадастровим номером 6821210100:13:002:0039) та договором оренди землі від 05 січня 2012 року (земельна ділянка площею 27346 кв.м., яка розташована по вул. Чернишевського , 17, м . Городок , Хмельницької області за кадастровим номером 6821210100:13:002:0036) в якості прострочення сплати орендної плати за користування вказаними земельними ділянками за період з 09 квітня 2016 року по 20 березня 2017 року, 3% річних та інфляційного збільшення суми основного боргу в сумі 211 480, 82 грн.,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Обставини, встановлені судами попередніх інстанцій
1. 05 січня 2012 року між Городоцькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Городоцький консервний комбінат" (орендар) укладено договір оренди, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 79213 кв.м під цілісним майновим комплексом "Городоцького плодоконсервного заводу" для розміщення та експлуатації основних підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, яка знаходиться в м . Городок по вул. Чернишевського , 17 .
1.1. Згідно з пунктом 5 розділу 2 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 194 328,35 грн.
1.2. У відповідності до пункту 8 договору він укладений на 5 років.
1.3. Згідно з пунктами 9, 10 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірах в рік у гривнях 125 829 грн. 85 коп. як 3% від нормативно грошової оцінки. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексації.
1.4. Пунктом 11 визначено, що орендна плата вноситься щомісячно до 10 числа наступного місяця.
1.5. Відповідно до пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у т.ч. внаслідок індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
1.6. Згідно з пунктом 14 договору у разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 0,01% несплаченої суми за кожний день прострочення.
2. Поряд із цим, також 05 січня 2012 року Городоцькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Городоцький консервний комбінат" (орендар) укладений інший договір оренди землі з аналогічними умовами на земельну ділянку загальною площею 27346 кв.м., в т. ч. під будівлями - 243,6927 кв.м., під спорудами - 1288,2584 кв.м., під трансформаторною - 103,6128 кв.м., прилегла територія - 25710,2670 кв.м.
2.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за умовами пункту 5 договору становить - 747 639,64 грн.
2.2. Відповідно до пункту 9 договору орендна плата в рік визначена як 3% нормативної грошової оцінки і складає - 22 429,19 грн.
2.3. В пункті 11 договору сторони погодили, що орендна плата вноситься щомісяця до 10 числа наступного місяця.
3. Договори оренди від 05 січня 2012 року підписані сторонами, скріплені їх печатками та зареєстровані 21 березня 2012 року в Управлінні Держкомзему у Городоцькому районі за номерами 682120004000554 та 682120004000553 відповідно.
4. 21 березня 2012 року Городоцькою міською радою (орендодавцем) та ТОВ "Городоцький консервний комбінат" (орендарем) складені акти прийому-передачі об`єктів оренди (земельних ділянок) за договорами оренди від 05 січня 2012 року, відповідно до яких орендодавець передав земельні ділянки з кадастровими номерами 6821210100:13:001:0039 площею 79213 кв.м. та 682121010003:001:0036 площею 27346 кв.м., розташовані в м. Городок по вул. Чернишевського, а орендар прийняв вищевказані земельні ділянки в оренду. На земельних ділянках знаходиться цілісний майновий комплекс та очисні споруди "Городоцького консервного комбінату".
5. Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 07 червня 2018 року та від 23 квітня 2018 року земельні ділянки із кадастровими номерами 6821210100:13:001:0036 та 6821210100:13:002:0039 перебувають в оренді ТОВ "Городоцький консервний комбінат".
6. Позивач надав суду Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з якими нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 79213,00 кв.м у 2017 році становила 7 621 667,09 грн.; у 2016 році - 7 190 183,67 грн.; площею 27346,00 кв.м. у 2017 році - 1 425 211,88 грн., а у 2016 році - 1 344 526,74 грн.
7. Виконавчим комітетом Городоцької міської ради видана довідка № 3746 від 29 серпня 2018 року про надходження від відповідача до міського бюджету плати за оренду землі за період дії договорів оренди від 05 січня 2012 року, відповідно до якої станом на 01 січня 2018 року сума податкового боргу становить 23 449,45 грн.
Короткий зміст позовних вимог
8. Оскільки відповідач своєчасно не сплатив орендну плату за договорами оренди земельних ділянок, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення основної заборгованості за договорами оренди землі від 05 січня 2012 року, а також - 3% річних та інфляційного збільшення суми основного боргу в сумі 211 480,82 грн.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень, прийнятих судами першої та апеляційної інстанцій
9. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 26 листопада 2018 року позовні вимоги задоволено частково.
9.1. Суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність позовних вимог, однак встановив, що заборгованість по орендній платі за період з 01 по 08 квітня 2016 року вже стягнута за рішенням суду, а тому відмовив у стягненні 5 245,65 грн. боргу по орендній платі, а також відмовив і у стягненні 2 870,18 грн. втрат від інфляції як помилково обрахованих позивачем.
9.2. В обґрунтування своєї позиції суд зазначив, що до моменту внесення до договорів відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України станом на час сплати орендної плати з врахуванням нормативно грошової оцінки на відповідний календарний рік і при цьому зіслався на висновок Верховного суду України у постанові від 02 грудня 2014 року у справі № 21-274а14.
10. За наслідками перегляду справи в апеляційному порядку постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25 березня 2019 року рішення місцевого господарського суду змінено, а саме вирішено стягнуто з відповідача ту суму заборгованості, яка розрахована останнім відповідно до умов договору без урахуванням "зміненої нормативно-грошової оцінки земельних ділянок".
10.1. Так, апеляційний суд вказав, що матеріали справи не містять рішення міської ради, яким змінено нормативно-грошову оцінку та затверджено нові ставки орендної плати і крім цього, зміни до договорів оренди не вносилися як сторонами договорів так і в судовому порядку.
10.2. За таких обставин, апеляційний суд вважав, що застосування місцевим судом визначеної в односторонньому порядку, без внесення відповідних змін до договорів, більшого розміру орендної плати суперечить приписам статей 21 та 30 Закону України "Про оренду землі".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
11. Не погодившись з рішенням апеляційного господарського суду позивачем до Верховного Суду було подано касаційну скаргу, у якій він просить постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25 березня 2019 року у даній справі скасувати, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 26 листопада 2018 року залишити в силі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи позивача, який подав касаційну скаргу (узагальнено)
12. Порядок затвердження або зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки органами місцевого самоврядування взагалі відсутній в законодавстві. До повноважень органів місцевого самоврядування відноситься затвердження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земель. Дані ж про нормативно грошову оцінку оформлюються як витяг з технічної документації. Саме такі витяги і були надані суду.
13. Розрахунок розміру орендної плати не залежить від внесення змін до договорів, оскільки такий розмір прямо передбачений Податковим кодексом України про що зазначав Верховний Суд України у справі № 21-274а14.
14. Постанова апеляційного суду прийнята з порушенням приписів статті 282 Господарського процесуального кодексу України, оскільки не містить мотивів прийняття або відхилення кожного аргументу викладеного позивачем у відзиві на апеляційну скаргу.
Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій
15. За положеннями частини 5 статті 5, частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
15.1. Відповідно до частин 1 - 2 статті 15, частини 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
15.2. Отже, нормативна грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
16. У вказаному висновку Суд звертається до власної правової позиції, що викладена, зокрема, у постановах від 09 квітня 2019 року у справі № 922/652/18, від 28 січня 2019 року у справі № 922/3782/17 від 12 березня 2019 року у справі № 916/2948/17.
17. Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частиною 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
18. Таким чином саме до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що частково спростовує доводи касаційної скарги, описані у пункті 12 цієї постанови, хоча вони самі по собі є достатньо плутаними.
18.1. Однак, разом із цим, Суд погоджується з тим, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
19. Відповідно до пункту 288.1., підпункту 288.5.1. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час укладення договорів) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2. зазначеного пункту).
20. У цій частині Судом не приймаються доводи скаржника, що описані у пункті 13 цієї постанови, як помилковими у цій частині є і висновки місцевого господарського суду щодо застосування до даних правовідносин правової позиції Верховного Суду України у справі № 21-274а14.
20.1. У тій справі Верховним Судом України вказано саме про "відсотковий розмір орендної плати" від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, який (відсотковий розмір), за висновком ВСУ не може бути меншим, ніж той, що встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності і при цьому, такий розмір не може бути меншим і до моменту внесення відповідних змін у договір оренди земельної ділянки.
20.2. Суд не може не зазначити також про те, що фраза "станом на час сплати орендної плати з врахуванням нормативно грошової оцінки на відповідний календарний рік" взагалі відсутня у висновку Верховного Суду України у справі № 21-274а14 і додана вона була (самовільно) саме Господарським судом Хмельницької області, який розглядав дану справу, а вже потім і продубльована скаржником у тексті касаційної скарги, що розглядається Верховним Судом.
21. Поряд з цим, відповідно до приписів статей 11, 626 Цивільного кодексу України договір є підставою виникнення цивільних прав і обов`язків, які мають виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до договору (стаття 526 Цивільного кодексу України), а одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається (стаття 525 Цивільного кодексу України).
21.1. Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
22. Крім цього, за приписами статті 289 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час укладення договорів) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
22.1. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
22.2. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року , що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110.
22.2.1. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
22.3. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
23. З усіх наведених вище положень Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому, саме договором оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
24. Близькі за змістом висновки вже були надані Верховним Судом у постанові від 18 травня 2018 року у справі № 916/3235/16.
25. Як вже зазначалося, суди встановили, що згідно з пунктами 9, 10 обох договорів орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірах в рік у гривнях 125 829 грн. 85 коп. та 22 429 грн. 19 коп. відповідно, як 3% від нормативно грошової оцінки. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексації.
26. Судами у даній справі неправильно ототожнено поняття "нормативно грошової оцінки земельних ділянок, за результатами якої складається технічна документація" та "розміру нормативно-грошової оцінки з урахуванням індексації".
27. Суть цього спору зводиться тільки до того, що позивач просить стягнути з відповідача суму заборгованості з орендної плати, яка розрахована за формулою "3 % від нормативно грошової оцінки з урахуванням індексації на кожен рік".
27.1. А, саме таку формулу і було погоджено сторонами у пунктах 9, 10 укладених договорів.
28. Відповідач у свою чергу взагалі не заперечує факту невиконання ним своїх зобов`язань за договором, однак не погоджується сплатити ту суму боргу, що розрахована позивачем з урахуванням індексації нормативно-грошової оцінки.
29. За таких обставин, не правильними є висновки апеляційного господарського суду про те, що задля такого стягнення сторони повинні вносити зміни в договір / укладати додаткову угоди, адже сторони вже погодили таку формулу розрахунку в укладених між собою договорах, які в силу положень Цивільного кодексу України є обов`язковими для виконання.
29.1. Висновок же апеляційного суду щодо того, що розмір нової нормативно-грошової оцінки земельних ділянок має бути затверджений рішенням міської ради і в подальшому таке рішення може бути підставою для перегляду розміру орендної плати по суті є правильним, однак такий висновок у даних правовідносинах не може бути застосований в силу вказаного вище у цій постанові.
30. За таких обставин, Суд вважає, що постанова апеляційного господарського суду прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального права, а тому не може залишатися без змін і підлягає скасуванню.
31. В свою чергу місцевий господарський суд прийняв правильне по суті рішення, однак, мотиви з яких він виходив, фактично побудовані на правовому висновку Верховного Суду України у справі № 21-274а14, який взагалі не стосується спірних правовідносин.
32. Відповідно до частин 1, 4 статті 311 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
32.1. Незважаючи на те, що господарський суд першої інстанції вдався до неправильних обґрунтувань, все ж в результаті він здійснив розрахунки застосувавши саме ту формулу, яка була погоджена сторонами в укладених договорах і як наслідок стягнув належну суму боргу, а тому Верховний Суд не вбачає необхідності втручатися у судове рішення в цій частині і передавати справу на новий розгляд "заради розгляду", а вважає доцільним рішення місцевого господарського суду змінити і викласти його мотивувальну частину в редакції цієї постанови.
33. Судові витрати за розгляд касаційної скарги покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 129, 300, 301, 306, 308, 311, 314 - 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Городоцької міської ради задовольнити.
2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 25 березня 2019 року у справі № 924/846/18 скасувати.
3. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 26 листопада 2018 року у справі № 924/846/18 змінити, виклавши мотивувальну частину вказаного рішення в редакції цієї постанови. В решті рішення Господарського суду Хмельницької області від 26 листопада 2018 року залишити в силі.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Городоцький консервний комбінат" (32000, Хмельницька обл., Городоцький р-н., м. Городок, вул. Чернишевського, буд. 17, код - 32330906) на користь Городоцької міської ради (32000, Хмельницька обл., Городоцький р-н., м. Городок, вул. Грушевського, 53, код - 04060708) 3 524 грн (три тисячі п`ятсот двадцять чотири гривні) судового збору за розгляд справи № 924/846/18 Верховним Судом.
5. Доручити Господарському суду Хмельницької області видати відповідний наказ.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Міщенко І.С.
Судді Берднік І.С.
Суховий В.Г.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2019 |
Оприлюднено | 26.06.2019 |
Номер документу | 82639667 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Міщенко І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні