ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/558/19
25 червня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.
представника позивача: Гладчука З.О.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Тернопільська обласна державна адміністрація, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання протиправними і скасування наказів,-
ВСТАНОВИВ:
Обслуговуючий кооператив Сади ветеранів АТО (далі - позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (далі - відповідач), в якому просив:
- визнати протиправними і скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельні ділянки за кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894 площею 0,9772 га., 6110100000:17:002:0897 площею 0,9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0,9772 га.;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про поділ земельного масиву за кадастровим номером 6110100000:17 НОМЕР_1 загальною площею 2,9316 га., на три ділянки за кадастровими номерами: НОМЕР_2 :17:002:0894 площею 0,9772 га.,6110100000:17:002:0897 площею 0,9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0,9772 га.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 20 грудня 2016 року по 30 березня 2017 року учасникам бойових дій, інвалідам війни та сім`ям загиблих на земельному масиві за межами м. Тернопіль (автодорога Львів-Тернопіль Н-02), за рішенням Тернопільської ОДА та Головного управління Держгеокадастру у Тернопільської області, виділено 833 земельні ділянки для індивідуального садівництва.
09 вересня 2017 року власниками земельних ділянок було створено та зареєстровано Обслуговуючий кооператив Сади ветеранів АТО (код ЄДРПОУ 41572044), який об`єднав 576 власників земельних ділянок.
21 лютого 2018 року, на підставі клопотання Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО , розпорядженням № 100-од голови Тернопільської ОДА прийнято рішення про розроблення детального плану території земельних ділянок, що розташовані за межами міста Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га.
22 серпня 2018 року розпорядженням голови Тернопільської ОД № 636 - од було затверджено Детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець-Львів-Тернопіль-Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га. з майбутньою реконструкцією (з 2023 року) під поселення садибної забудови, що є одним із видів містобудівної документації.
Для забезпечення життєдіяльності та розбудови інфраструктури поселення містобудівною документацією (Детальним планом території садівницького поселення) передбачено шість земельних масивів, які відносяться до земель загального користування, як це передбачено частиною 4 статті 35 Земельного кодексу України.
З цих земельних ділянок, Детальним планом території садівничого поселення, для забезпечення життєдіяльності на земельному масиві за кадастровим номером 6110100000:17 НОМЕР_1 загальною площею 2,9316 га. передбачено розміщення приміщення охорони, дві артезіанські свердловини, дві водонапірні вежі, дорога заїзду на територію поселення з тимчасовими стоянками автомобілів, торгово-ринковий комплекс роздрібної та дрібно-гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва і городництва, приміщення для зберігання пожежних мотопомп, охоронна санітарна зона водозабору.
Виконуючи рішення загальних зборів ОК Сади ветеранів АТО , правління кооперативу неодноразово зверталося з клопотанням до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на земельні ділянки загального користування, в тому числі на ділянку за кадастровим номером 6110100000:17:002:0046 загальною площею 2,9316 га. для облаштування інженерних мереж електро та водопостачання поселення. Про те, листаим, зокрема листом від 12.10.2018 року № 32-19-0.525936/2-18 та від 11.01.2019 року за вих. № 0-6981/0-56/0/17-19 було відмовлено у задоволенні клопотання, мотивуючи тим, що ці землі призначені для обслуговування потреб громади і забезпечують належне використання для задоволення усього населення, тому передача у власність таких земель у власність є недоцільною.
Знайомлячись з Публічною кадастровою картою України, правлінням кооперативу виявлено, що всупереч Детального плану території садівницького поселення (містобудівної документації), земельний масив за кадастровим номером НОМЕР_2 : НОМЕР_3 002:0046 загальною площею 2,9316 га Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області, як розпорядником земель державної власності розділений на три ділянки за кадастровими номерами: НОМЕР_2 :17:002:0894 площею 0.9772 га.; 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га.; 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га. без визначення власності та без зміни цільового призначення.
Позивач вказує, що зазначені земельні ділянки Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області передбачено передати в приватну власність невідомим громадянам, як землі для ведення особистого селянського господарства, що суперечить інтересам всіх власників земельних ділянок на території OK Сади ветеранів АТО .
Зазначає, що правління Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО вважає таке рішення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області протиправним, оскільки ним порушуються права та інтереси 833 власників земельних ділянок на території садівницького поселення - учасників бойових дій, інвалідів війни та сімей загиблих захисників Батьківщини також, вважає, що зазначене рішення суперечить і не відповідає містобудівній документації Детальному плану території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець-Львів-Тернопіль-Умань, Н- 02) загальною площею 84,3 га. з майбутньою реконструкцією (з 2023 року) під поселення садибної забудови, затвердженого 22 серпня 2018 року розпорядженням голови Тернопільської ОД № 636 - од. та вказує, що зазначене рішення, при передачі земельних ділянок в приватну власність для особистого селянського господарства, позбавляє та унеможливлює подальшу розбудову поселення, щодо облаштування та розміщення на цих територіях приміщення охорони, дві артезіанські свердловини, дві водонапірні вежі, дорога заїзду на територію поселення з тимчасовими стоянками автомобілів, торгово-ринковий комплекс роздрібної та дрібно-гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва і городництва, приміщення для зберігання пожежних мотопомп.
Зазначає, що такі дії відповідача можуть ускладнити подальший розвиток та розбудову садівницького поселення Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО , оскільки наслідком поділу та надання дозволу на розробку проектної документації із землеустрою щодо спірної земельної ділянки є передача земельної ділянки або її частини у приватну власність.
Ухвалою судді від 13.03.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №500/558/19 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Також даною ухвалою залучено до участі у справі, в якості третьої особи Тернопільську обласну державну адміністрацію.
01.04.2019 представник Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області подав до суду відзив (а.с. 57-59), в якому вказав, що розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 28 серпня 2018 року №636 Про затвердження детального плану території затверджено детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець Львів Тернопіль - Умань Н-02) загальною площею 84, 3 га з майбутньою реконструкцією під поселення садибної забудови. Даний земельний масив розташований за межами населеного пункту та належить до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.
Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0046 розташована за межами населеного пункту м. Тернополя (автодорога Львів- Тернопіль Н02) і також відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності. Вказана земельна ділянка була сформована шляхом поділу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_4 на підставі відповідної технічної документації щодо поділу земельної ділянки. Земельна ділянка 6110100000:17:002:0006 була поділена на 833 ділянки, які передбачено для передачі у власність учасникам АТО в більшості випадків для ведення індивідуального садівництва, а також для ведення особистого селянського господарства.
Разом з тим, детальним планом території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення загальною площею 84,3 га передбачено розміщення об`єктів громадської забудови, а саме, торгово-ринкового комплексу роздрібної та дрібно-гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва та городництва, які відповідно до вимог статті 38 Земельного кодексу України повинні розташовуватися у межах населених пунктів. Однак, земельна ділянка розташована за межами м. Тернопіль, у межі населеного пункту не включена та, належить до земель сільськогосподарського призначення, і зміна її цільового призначення під землі житлової та громадської забудови буде можлива лише після зміни меж м. Тернопіль.
Зазначає, що за результатами розгляду клопотання Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО від 16.01.2019, наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 19 лютого 2019 року №19-378/14-19-СГ Про надання дозволу па розроблення документації із землеустрою надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу Сади ветеранів АТО на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 16,0900 га, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0229 - площею 6,8833 га; земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0201 - площею 4,6472 га; земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 :17:002:0151 - площею 2,3152 га; земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0054 - площею 2, 2470га, із зміною цільового призначення, в оренду для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства - землі загального користування, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу), розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів-Терпопіль).
Зазначив, що громадянки ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулися до Головного управління із заявами від 29.12.2018 року про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтовною площею 1, 0 га (кожна) для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами міста Тернополя.
Наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-72/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою надано гр. ОСОБА_1 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
Наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-73/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою надано гр. ОСОБА_2 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
Наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-74/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою надано гр. ОСОБА_3 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
Вказує, що ОСОБА_1 та ОСОБА_3 мають право па пільги, встановлені законодавством України для членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під чає проходження військової служби, відтак накази Головного управління прийняті відповідно до вимог законодавства України, у межах повноважень, визначених ст. 122 Земельного кодексу України.
Також зазначає, Державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894, 6110100000:17:002:0897, НОМЕР_5 , площею по 0,9772 га кожна, здійснено на підставі проектів землеустрою щодо їх відведення у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6 , площею 2,9316 га. Тобто, окремого рішення про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:17:002:0046 Головним управлінням не приймалося, а формування ділянок здійснювалося у відповідності до ст. 79.1 Земельного кодексу України, на підставі відповідних проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, дозвіл на розробку яких надано Головним управлінням згідно наказів від 17.01.2019 року № 19-72/14-19-СГ, № 19-73/14-19-СГ, № 19-74/ 14-19-СГ.
Вказує, що спірна земельна ділянка у користуванні чи у власності Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО не перебуває, отже вважає, що відсутнє будь яке порушення прав позивача при наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , відтак просить відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою суду від 03.04.2019 клопотання про забезпечення позову Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО задоволено. Забезпечено адміністративний позов шляхом заборони державним кадастровим реєстраторам, які діють на підставі Закону України Про державний земельний кадастр , державним реєстраторам та будь-яким іншим особам, які діють на підставі Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вчиняти реєстраційні та будь-які інші дії щодо земельних ділянок: кадастровий номером 6110100000:17:002:0894 площею 0.9772 га.; кадастровий номером 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га. та кадастровим номером 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га. до набрання законної сили судовим рішенням у справі.
Також, ухвалою суду від 02.04.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати до участі у справі залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
02.04.2019 представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якому вказав, що згідно Генерального плану та районування м. Тернополя, їхнє садівницьке поселення віднесене до мікрорайону Західний 1 м. Тернополя, земельний масив знаходиться на території Тернопільської міської ради. Загальна площа земельного масиву, як це передбачено Детальним планом території, складає 84,3 га. і носить перспективний характер розбудови м. Тернополя. На масиві розташовано 833 земельні ділянки приватної власності. Для забезпечення життєдіяльності поселення містобудівною документацією зарезервовані земельні ділянки загального користування.
На даний час на спірних земельних ділянках за кошти членів кооперативу збудовано та облаштовано лінії електропередач, трансформаторна підстанція, водонапірна вежа, 115 метрова свердловина водозабору та центральна дорога заїзду на територію поселення. Передбачено облаштування ще одного комплексу водозабору та торгово-ринковий комплекс роздрібної та дрібно гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва і городництва. Передбачено й інші господарські будівлі та споруди для забезпечення життєдіяльності поселення.
Зазначає, що у відзиві на позов відповідач підміняє поняття та норми права, відносячи земельні ділянки для садівництва, які є сільськогосподарськими землями разом із землями загального користування, до земель житлової та громадської забудови, посилаючись на статтю 38 Земельного кодексу України.
Вказує, що за для вирішення спірного питання, правління кооперативу пропонувало надати кандидатам на отримання земель дозволи на розробку проектів землеустрою в іншому місці, на вільних від громадської забудови ділянках території садівницького поселення, згідно наданої план-схеми. Однак 26 березня 2019 р. отримали відповідь про те, що державну реєстрацію земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_7 002 НОМЕР_8 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га. здійснено на підставі проектів землеустрою щодо їх відведення у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000 НОМЕР_9 загальною площею 2,9316 га. Підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації цих земельних ділянок, визначених вимогами частини 6 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державним кадастровим реєстратором не вбачалось.
Зазначає, що спірна земельна ділянка дійсно, через постійні відмови, не перебуває у власності чи користуванні Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО , але своїми діями Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області порушує права всіх власників земельних ділянок садівницького поселення, якими є сімї загиблих, інваліди війни, учасники бойових дій.
03.04.2019 представник позивача подав до суду клопотання про зміну предмету та підстав позову, в якому просить вимогу адміністративного позову про визнання протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про поділ земельного масиву за кадастровим номером НОМЕР_6 загальною площею 2,9316 га. на три ділянки за кадастровими номерами: 6110100000:17:002:0894 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га. замінити на наступні позовні вимоги: - скасувати як протиправне рішення державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га., яку здійснено на підставі проектів землеустрою щодо їх відведення у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6 , площею 2,9316 га. на підставі відповідних проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, дозвіл на розробку яких надано Головним управлінням згідно наказів від 17.01.2019року№ 19-72/14- 19-СГ, 19-73/14-19-СГ, 19-74/14-19- СГ.
22.05.2019 представник третьої особи Тернопільської обласної державної адміністрації подав до суду пояснення (а.с. 192-194), в яких вказав, що обласна державна адміністрація не наділена повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності.
Ухвалою від 25.06.2019 заяву представника позивача про залишення без розгляду частини позовних вимог задоволено. Позовну заяву у справі за позовом Обслуговуючого кооперативу Сади ветеранів АТО до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Тернопільська обласна державна адміністрація, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання протиправними і скасування рішень та наказів залишити без розгляду в частині позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0897 площею 0.9772 га., 6110100000:17:002:0896 площею 0.9772 га.
В судовому зсіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі з мотивів наведених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, проте подав до суду заяву (а.с. 190), в якій просить розглянути дану справу без участі їх представника.
Представник третьої особи Тернопільської обласної державної адміністрації, в судове засідання не прибув, проте у своїх поясненнях (а.с. 192-194) просить проводити розгляд даної справи без його участі.
Треті особи ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в судове засідання також не прибули, причин неприбуття суду не повідомили, про дату час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином.
Також, виклик даних третіх осіб здійснювався судом шляхом розміщення виклику на офіційному сайті судової влади та оголошенням у газеті Свобода .
Відповідно до ч.1 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника позивача, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.
Судом встановлено, що з 20 грудня 2016 року по 30 березня 2017 року учасникам бойових дій, інвалідам війни та сім`ям загиблих на земельному масиві за межами міста Тернопіль на території Тернопільської міської ради (автодорога Львів-Тернопіль Н-02) надано 833 земельні ділянки для індивідуального садівництва.
09 вересня 2017 року власниками земельних ділянок було створено та зареєстровано Обслуговуючий кооператив Сади ветеранів АТО (код ЄДРПОУ 41572044), який об`єднав 576 власників земельних ділянок.
21 лютого 2018 року розпорядженням № 100-од голови Тернопільської ОДА прийнято рішення про розроблення детального плану території земельних ділянок, що розташовані за межами міста Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га (а.с. 96).
22 серпня 2018 року розпорядженням голови Тернопільської ОДА № 636 - од затверджено детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець-Львів-Тернопіль-Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га з майбутньою реконструкцією під поселення садибної забудови (а.с. 99).
Згідно Генерального плану та районування м. Тернополя, дане садівницьке поселення віднесене до мікрорайону Західний 1 м. Тернополя, земельний масив знаходиться на території Тернопільської міської ради.
Загальна площа земельного масиву, як це передбачено Детальним планом території, складає 84,3 га., на масиві розташовано 833 земельні ділянки приватної власності. Для забезпечення життєдіяльності поселення містобудівною документацією також зарезервовані земельні ділянки загального користування.
З цих земельних ділянок, Детальним планом території садівничого поселення, для забезпечення життєдіяльності на земельній ділянці за кадастровим номером НОМЕР_6 загальною площею 2,9316 га. передбачено розміщення приміщення охорони, двох артезіанських свердловин, двох водонапірних веж, дороги заїзду на територію поселення з тимчасовими стоянками автомобілів, торгово-ринкового комплексу роздрібної та дрібно-гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва і городництва, приміщення для зберігання пожежних мотопомп, охоронної санітарної зони водозабору.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 19 лютого 2019 року №19-378/14-19-СГ Про надання дозволу па розроблення документації із землеустрою (а.с.60) надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу Сади ветеранів АТО на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 16,0900 га, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0229 - площею 6,8833 га; земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0201 - площею 4,6472 га; земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 :17:002:0151 - площею 2,3152 га; земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0054 - площею 2, 2470га; із зміною цільового призначення, в оренду для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної. енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства - землі загального користування,за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу), розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів-Терпопіль).
Також правління кооперативу зверталося з клопотаннями до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на вищезазначену земельну ділянку за кадастровим номером 6110100000:17:002:0046 загальною площею 2,9316 га. для облаштування інженерних мереж електро та водопостачання поселення, проте, листами від 12.10.2018 року № 32-19-0.525936/2-18 (а.с. 13) та від 11.01.2019 року за вих. № 0-6981/0-56/0/17-19 (а.с. 14) позивачу було відмовлено у задоволенні клопотання, мотивуючи тим, що ці землі призначені для обслуговування потреб громади і забезпечують належне використання для задоволення усього населення, тому передача у власність таких земель у власність є недоцільною.
В подальшому наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-72/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою (а.с. 61) надано гр. ОСОБА_1 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
Наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-73/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою (а.с. 62) надано гр. ОСОБА_2 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
Наказом Головного управління від 17.01.2019 року № 19-74/14-19-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою (а.с. 63) надано гр. ОСОБА_3 дозвіл па розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1, 000 га із зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль).
На підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, дозвіл на розробку яких надано Головним управлінням згідно вищевказаних наказів від 17.01.2019 № 19-72/14-19-СГ, № 19-73/14-19-СГ, № 19-74/14-19-СГ, відповідачем сформовано земельні ділянки з кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894, 6110100000:17:002:0897, 6110100000:17:002:0896, площею по 0,9772 га кожна та проведено їх реєстрацію за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:17:002:0046.
Не погодившись із такими рішеннями суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся до суду із відповідним позовом для захисту свого порушеного права.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності до ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17 лютого 2011 року № 3038-VI, генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Згідно із ч.1 ст.16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту (ч.1 ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці (ч.1 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Згідно із ч.4 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).
Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15, державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 17.11.2016 року №308, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Підпунктом 13 пункту 4 вказаного Положення передбачено, що Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.
Так, згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Пунктом б частини першої статті 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
За приписами частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до абз. 1 ч.7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, зокрема серед іншого, невідповідність місця розташування об`єкта генеральному плану населеного пункту та іншої містобудівної документації та проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Як зазначалося вище, 22 серпня 2018 року розпорядженням голови Тернопільської ОДА № 636 - од затверджено детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець-Львів-Тернопіль-Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га з майбутньою реконструкцією під поселення садибної забудови, в тому числі і спірної земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_7 :002: НОМЕР_10 .
Згідно детального плану території садівничого поселення, на земельному масиві за кадастровим номером НОМЕР_2 : НОМЕР_3 :002:0046 загальною площею 2,9316 га. передбачено розміщення приміщення охорони, двох артезіанських свердловин, двох водонапірних веж, дороги заїзду на територію поселення з тимчасовими стоянками автомобілів, торгово-ринкового комплексу роздрібної та дрібно-гуртової торгівлі, реалізації, зберігання і переробки продукції садівництва і городництва, приміщення для зберігання пожежних мотопомп, охоронної санітарної зони водозабору.
Також, при вирішенні даного спору, суд приймає до уваги пояснення представника позивача, що на спірних земельних ділянках з кадастровими номерами 6110100000:17:002:0894, 6110100000:17:002:0897, 6110100000:17:002:0896, сформованих відповідачем за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_6 , за кошти членів кооперативу збудовано та облаштовано лінії електропередач, трансформаторна підстанція, водонапірна вежа, 115 метрова свердловина водозабору та центральна дорога заїзду на територію поселення.
Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд приходить до висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області за результатами розгляду заяв гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 надало дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність всупереч Генеральному плану забудови м. Тернополя та детального плану території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець-Львів-Тернопіль-Умань, Н-02) загальною площею 84,3 га., чим порушило права власників земельних ділянок садівницького поселення.
Згідно зі статтею 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У відповідності до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії, чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи наведені вище положення Земельного кодексу України, суд дійшов висновку, що відповідач не навів належних та допустимих, передбачених законом підстав для винесення оскаржуваних наказів, відтак, суд приходить до висновку про необхідність визнання протиправними та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою від 17 січня 2019 року № 19-72/14-19-СГ, від 17 січня 2019 року № 19-73/14-19-СГ та від 17 січня 2019 року № 19-74/14-19-СГ.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Обслуговуючого кооперативу «Сади ветеранів АТО» (46003, м. Тернопіль, провулок За Рудкою, 6, код ЄДРПОУ 41572044) до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (46002, м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а, код ЄДРПОУ 39766192), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Тернопільська обласна державна адміністрація (46021, м. Тернопіль, вул. Грушевського, 8, код ЄДРПОУ 00022622), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_11 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 /55, код ЄДРПОУ 3498701184), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_12 ) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою від 17 січня 2019 року № 19-72/14-19-СГ, від 17 січня 2019 року № 19-73/14-19-СГ та від 17 січня 2019 року № 19-74/14-19-СГ.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 27 червня 2019 року.
Головуючий суддя Баранюк А.З.
копія вірна
Суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2019 |
Оприлюднено | 28.06.2019 |
Номер документу | 82681449 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні