Рішення
від 25.06.2019 по справі 520/2547/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 червня 2019 р. № 520/2547/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Волошина Д.А.,

за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Берестівська" до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Харківській області Мізіна Андрія Олександровича про визнання протиправним та скасування припису, -

В С Т А Н О В И В :

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Берестівська" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати Припис № 20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мізіна Андрія Олександровича, про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог земельного законодавства у сфері використання та охорони земель.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки акту перевірки, складеного за результатами планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог земельного законодавства у сфері використання та охорони земель Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Берестівська" є неправомірними, а оскаржуваний припис №20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 про усунення порушень є незаконним за формою і змістом, що є підставою для його скасуванню.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.03.2019 року відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.05.2019 року закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті на 25.06.2019 р. о 15:30 год.

У судове засідання представник позивача не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності.

Відповідач у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, відзив на позов разом з доказами на спростування доводів позивача до суду не надав, причин неможливості надання відзиву та доказів суду не повідомив.

Відповідно ч.2 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд, дослідивши матеріали справи та проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, встановив наступне.

Судом встановлено, що державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Харківській області на підставі посвідчення (направлення) від 24.01.2019 №32-20-5,7-621/0/19-19 проведено планову перевірку щодо дотримання Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Берестівська" вимог законодавства у сфері використання та охорони земель під час ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

За результатами перевірки складено акт №20/0006АП/02/01/-19 від 15.02.2019 р., в якому вказано наступні порушення:

- СТОВ "Агрофірма "Берестівська" використовує земельну ділянку державної форми власності, категорія земель історико-культурного призначення з цільовим призначенням - охоронна зона об`єкту культурної спадщини, яка згідно Рішення Виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 20.04.87 №183 містить об`єкт культурної спадщини та згідно наказу Міністерства культури України від 17.05.2017 №430 внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією - об`єкти культурної спадщини місцевого значення. Земельна ділянка історико-культурного призначення обмежована земельною ділянкою сільськогосподарського призначення (рілля) з кадастровим номером 6320681000:02:000:0001 і використовується єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведено посів озимої пшениці. Згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що передається на праві оренди ПСП ім. Леніна для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області з кадастровим номером 6320681000:02:000:0001 земельна ділянка історико-культурного призначення має площу 0,4800 га. Земельну ділянку з кадастровим номером 6320681000:02:000:0001 використовує СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договору оренди землі від 07.12.2009 б/н, який зареєстрований Близнюківським регіональним відділом Харківської регіональної філії центру ДЗК від 11.01.20110 №041068500003, терміном на 25 років. Вказаними діями порушено вимоги ст. 96 Земельного кодексу України (забезпечувати використання землі за цільовим призначенням), ст.35, 50 ЗУ Про охорону земель та ст.37 ЗУ Про охорону культурної спадщини .;

- СТОВ "Агрофірма "Берестівська" використовує земельну ділянку державної форми власності, категорія земель історико-культурного призначення з цільовим призначенням - охоронна зона об`єкту культурної спадщини, яка згідно Рішення Виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 20.04.87 №183 містить об`єкт культурної спадщини та згідно наказу Міністерства культури України від 17.05.2017 №430 внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією - об`єкти культурної спадщини місцевого значення. Земельна ділянка історико-культурного призначення обмежована земельною ділянкою сільськогосподарського призначення (рілля) з кадастровим номером НОМЕР_1 і використовується єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що передається на праві оренди ПСП ім. Леніна для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області з кадастровим номером 6320681000:01:000:0008 земельна ділянка історико-культурного призначення має площу 0,2700 га. Земельну ділянку з кадастровим номером 6320681000:01:000:0008 використовує СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договору оренди землі від 07.12.2009 б/н, який зареєстрований Близнюківським регіональним відділом Харківської регіональної філії центру ДЗК від 22.12.2009 №040968500005, терміном на 25 років. Вказаними діями порушено вимоги ст. 96 Земельного кодексу України (забезпечувати використання землі за цільовим призначенням), ст.35, 50 ЗУ Про охорону земель та ст.37 ЗУ Про охорону культурної спадщини .;

- СТОВ "Агрофірма "Берестівська" використовує земельну ділянку державної форми власності, категорія земель історико-культурного призначення з цільовим призначенням - охоронна зона об`єкту культурної спадщини, яка згідно Рішення Виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 20.04.87 №183 містить об`єкт культурної спадщини та згідно наказу Міністерства культури України від 17.05.2017 №430 внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією - об`єкти культурної спадщини місцевого значення. Земельна ділянка історико-культурного призначення обмежована земельною ділянкою сільськогосподарського призначення (рілля) з кадастровим номером НОМЕР_1 і використовується єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що передається на праві оренди ПСП ім. Леніна для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області з кадастровим номером 6320681000:01:000:0008 земельна ділянка історико-культурного призначення має площу 0,0675 га. Земельну ділянку з кадастровим номером 6320681000:01:000:0008 використовує СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договору оренди землі від 07.12.2009 б/н, який зареєстрований Близнюківським регіональним відділом Харківської регіональної філії центру ДЗК від 22.12.2009 №040968500005, терміном на 25 років. Вказаними діями порушено вимоги ст. 96 Земельного кодексу України (забезпечувати використання землі за цільовим призначенням), ст.35, 50 ЗУ Про охорону земель та ст.37 ЗУ Про охорону культурної спадщини .;

- земельні ділянки комунальної форми власності, сільськогосподарського призначення, загальною площею 22,4488 га, а саме: площею 8,7400 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0002; площею 4,9459 га з кадастровим номером НОМЕР_2 000:0014; площею 8,7629 га з кадастровим номером НОМЕР_3 використовуються СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договорів оренди земельних ділянок від 29.01.2014 б/н, які на час проведення заходу контролю не відповідають вимогам статті 125 Земельного кодексу України та статей 3,4 ЗУ Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження ;

- на земельних ділянках державної форми власності, земель сільськогосподарського призначення: площею 101,0572 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0004; площею 85,7422 га з кадастровим номером 6320681000:01:000:0007; площею 117,1796 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :01:000:0008; площею 87,775 га з кадастровим номером НОМЕР_4 01:000:0001; площею 123,8920 га з кадастровим номером НОМЕР_4 02:000:0001; площею 38,5343 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :01:000:0005; площею 39,6994 га з кадастровим номером НОМЕР_4 01:000:0006; площею 6,2635 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :02:000:0251; площею 92,1417 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0250, які використовуються СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договорів оренди земельних ділянок, відсутні межові знаки встановленого зразка, що унеможливлює фактично встановити межі (поворотні точки) земельних ділянок, в натурі (на місцевості) та ідентифікувати їх;

- земельні ділянки державної форми власності, категорія землі сільськогосподарського призначення, несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони), які розташовані в контурах №№ 5,6,8,15,16,51,54,61 схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП ім. Леніна Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області СТОВ "Агрофірма "Берестівська" використовує єдиним масивом із земельними ділянками сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно проекту організації земельних часток (паїв) КСП ім. Леніна Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області земельні ділянки (господарські шляхи і прогони) мають загальну площу 6,6816 га.;

- земельні ділянки комунальної форми власності, сільськогосподарського призначення (пасовища), загальною площею 32,14 га, а саме: площею 3,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0288; площею 4,04 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0290; площею 1,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0289; площею 8,9 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0285; площею 14,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0287, використовуються СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договорів оренди земельних ділянок від 27.12.2018 б/н укладених з Близнюківською районною державною адміністрацією без розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Згідно з ч.1 ст.23 ЗУ Про колективне сільськогосподарське підприємство майно на підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам. Тобто, співвласниками земельних ділянок господарських дворів і інших не розпайованих земель являлись і є на даний час, всі члени КСП та їх правонаступники (спадкоємці), (абз.10 ст.5 Земельного кодексу України в редакції 1992 року), що також закріплено статтею 86 Земельного кодексу України (в редакції від 25.10.2001 №2768-111). Абзацом третім статті 5 Земельного кодексу України (№2196-ХІІ) визначено, що розпорядження земельними ділянками, які перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. Також пунктом третім статті 5 Земельного кодексу (№2628-VІІІ) визначено про невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом.

На підставі висновків акту перевірки №20/0006АП/02/01/-19 від 15.02.2019 р., державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Харківській області Мізіним Андрієм Олександровичем винесено припис № 20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 про усунення виявлених порушень, яким приписано усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства України, а саме, статті 54, 96, 106, 125, 126 Земельного кодексу України, статей 35, 50 Закону України Про охорону земель , статті 37 Закону України Про охорону культурної спадщини , статей 50, 55 Закону України Про землеустрій в 30-ти денний термін. Припинити використання земельних ділянок історико-культурного призначення та привести їх у придатний для використання стан згідно їх цільового призначення. Відновити межі земельних ділянок. Провести реєстрацію договорів оренди землі згідно статті 126 Земельного кодексу України та статей 3, 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Привести у відповідність із вимогами Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 №2498.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель -центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно ст.5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV, державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до статті 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Як зазначалось вище, за результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства СТОВ "Агрофірма "Берестівська", яким встановлено наступні порушення, зокрема, земельні ділянки комунальної форми власності, сільськогосподарського призначення, загальною площею 22,4488 га, а саме: площею 8,7400 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0002; площею 4,9459 га з кадастровим номером НОМЕР_4 02:000:0014; площею 8,7629 га з кадастровим номером НОМЕР_3 використовуються СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договорів оренди земельних ділянок від 29.01.2014 б/н, які на час проведення заходу контролю не відповідають вимогам статті 125 Земельного кодексу України та статей 3,4 ЗУ Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження та оскаржуваним приписом приписано здійснити реєстрацію договорів оренди землі згідно ст. 126 Земельного Кодексу України протягом 30-ти днів.

З приводу вказаного порушення суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що СТОВ Агрофірма Берестівська (колишнє СТОВ ПСП імені Леніна ) (в якості орендаря) було укладено з Близнюківською РДА (в якості орендодавця) договори оренди землі від 29.01.2014 р., які є ідентичними за формою та змістом, за умовами яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером НОМЕР_4 02:000:0014 площею 4,9459 га, земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером НОМЕР_5 000:0011 площею 8,7629 га та земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва га з кадастровим номером НОМЕР_2 000 НОМЕР_6 площею 8,7400 га. (а.с.98-106).

Після отримання Берестівською сільською радою Близнюківського району в 2016 році за судовим рішенням вищевказаних земельних ділянок у власність, як відумерлу спадщину, остання розпочала процес оформлення документів щодо виставлення права оренди вказаних земельних ділянок на земельні торги, як це передбачено ст. 124 Земельного Кодексу України та до їх проведення СТОВ Агрофірма Берестівська продовжувало користуватися земельними ділянками на підставі договорів, укладених з Близнюківською РДА.

Суд зазначає, що відповідно акту перевірки №20/0006АП/02/01/-19 від 15.02.2019 р. жодних негативних наслідків вказані порушення не спричинили, перевіряючими ані в графі Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства , ані в главі Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності жодних негативних наслідків не зазначається, як і не зазначається ризику їх настання.

Судом встановлено, що станом на час розгляду справи, за результатами торгів у формі аукціону, СТОВ Агрофірма Берестівська (в якості орендаря) було укладено з Берестівською радою Близнюківського району Харківської області (в якості орендодавця) договори оренди землі від 26.04.2019 р., якими орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 6320681000:02:000:0014 площею 4,9459 га, з кадастровим номером 6320681000:01:000:0011 площею 8,7629 га та га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0002 площею 8,7400 га. (а.с.68-97).

Таким чином, суд приходить до висновку що використання зазначених земельних ділянок здійснювалось на підставі договорів, укладених з розпорядником земельних ділянок.

Також, актом перевірки встановлено наступне порушення СТОВ Агрофірма Берестівська , а саме, на земельних ділянках державної форми власності, земель сільськогосподарського призначення: площею 101,0572 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0004; площею 85,7422 га з кадастровим номером 6320681000:01:000:0007; площею 117,1796 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :01:000:0008; площею 87,775 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :01:000:0001; площею 123,8920 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :02:000:0001; площею 38,5343 га з кадастровим номером НОМЕР_4 01:000:0005; площею 39,6994 га з кадастровим номером НОМЕР_4 01:000:0006; площею 6,2635 га з кадастровим номером НОМЕР_4 02:000:0251; площею 92,1417 га з кадастровим номером НОМЕР_4 :02:000:0250, які використовуються СТОВ "Агрофірма "Берестівська" на підставі договорів оренди земельних ділянок, відсутні межові знаки встановленого зразка, що унеможливлює фактично встановити межі (поворотні точки) земельних ділянок, в натурі (на місцевості) та ідентифікувати їх. При цьому в приписі зазначається, що це є порушення ст.55 Закону України Про землеустрій .

Суд зазначає, що наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 року №376, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за №391/17686, відповідно до ст. 14, 55 Закону України Про землеустрій , затверджено Інструкцію про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками (далі - Інструкція).

В п.3.8 вказаної Інструкції зазначено, що за бажання власника (користувача) межові знаки не встановлюються: у разі якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами тощо.

В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає, що при перевірці на публічній кадастровій карті, розпорядником якої є Держгеокадастр, при накладені Шару-ортофотоплану (реальних знімків поверхні земельної кулі) та кадастрового поділу земельних ділянок, вбачається, що зазначені земельні ділянки розташовані в межах природних масивів, які розмежовуються лісосмугами та шляхами.

Відповідно до ч.7 ст.55 Закону України Про землеустрій , межові знаки здаються за актом під нагляд на збереження власникам землі та землекористувачам, у тому числі орендарям.

При цьому, відповідачем не надано до суду доказів передачі на збереження позивачу межових знаків по вищевказаним земельним ділянкам.

Суд зазначає, згідно абз. 14 ч.1 ст.3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , визначена презумпція правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акту, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю).

Враховуючи вищезазначене та аналізуючи приписи чинного земельного законодавства, суд приходить до висновку, що встановлення межових знаків, у разі якщо межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) збігаються з природними та штучними лінійними спорудами і рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, шляхами, шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами і рубежами, здійснюється за бажанням власника (користувача), в той час як відповідачем приписано оскаржуваним приписом усунути підприємству позивача вказані порушення шляхом відновлення меж земельних ділянок.

Крім того, відповідачем оскаржуваним приписом №20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 приписано привести у відповідність із вимогами Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобіганню рейдерству та стимулюванню зрошення в Україні від 10.07.2018 року №2498.

З приводу вказаного порушення суд зазначає, що згідно Прикінцевих положень Закону №2498 від 10.07.2018 року, який вступив в законну силу 01 січня 2019 року, Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом: забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

На час прийняття та направлення припису позивачу Кабінет Міністрів України ще не забезпечив прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону. Тобто, контролюючий орган за відсутності законодавчо визначеного механізму приписує суб`єкту господарювання вчинити вказані дії, при цьому не зазначає саму суть порушення.

Так, в приписі зазначаються обставини використання земельних ділянок державної форми власності, категорії земель сільськогосподарського призначення, несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони), які розташовані в контурах №№5,6,8,15,16,51,54,61, які згідно схеми поділу земель колективної власності на земельні частки(паї) КСП ім.Леніна Берестівської сільської ради Харківської області СТОВ Агрофірма Берестівська використовує єдиним масивом із земельними ділянками сільськогосподарського призначення (рілля) для ведення товарного виробництва.

Матеріалами справи підтверджено, що СТОВ Агрофірма Берестівська (код ЄДРПОУ 30560492) є правонаступником КСП імені Леніна та має Державний акт на право колективної власності на землю серія НОМЕР_7 від 16 лютого 1996 року, затверджений Близнюківською районною радою народних депутатів, згідно рішення V сесії XXII скликання від 20 березня 1995 року, відповідно до якого передано у колективну власність 4562,5 гектарів землі в межах згідно з планом.

Судом встановлено, що відповідно до зазначеного державного акту на право колективної власності господарські шляхи і прогони, які в своєму приписі зазначає державний інспектор, не відносяться до державної форми, а є колективною власністю.

Вказане стосується і земельних ділянок сільськогосподарського призначення (пасовищ): площею 3,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0288; площею 4,04 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0290; площею 1,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0289; площею 8,9 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0285; площею 14,4 га з кадастровим номером 6320681000:02:000:0287, які відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю серія НОМЕР_7 від 16 лютого 1996 року є також колективною власністю.

Щодо вказаних земельних ділянок, то двідповідач зазначає СТОВ Агрофірма Берестівська 27.12.2018 уклало з Близнюківською районною державною адміністрацією договори оренди пасовищ без розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що є порушенням статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України та статті 50 Закону України Про землеустрій . З приводу вказаного встановленого порушення суд вказує на таке.

Так, в ч.1 ст.50 Закону України Про землеустрій , на яку посилається відповідач зазначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Між тим, земельні ділянки пасовищ на час передачі їх в оренду СТОВ Агрофірма Берестівська були сформовані, про це свідчить наявність у них кадастрових номерів. При передачі їх в оренду СТОВ Агрофірма Берестівська цільове призначення не змінювалось.

Вказані обставини також підтверджуються висновком державної експертизи землевпорядної документації від 29.11.2018 року №2009, затвердженого в.о.начальника Головного управління Держгеокадастру в Харківській області Саранча В.І.

Згідно вказаного висновку, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь, нерозподілених (не витребуваних) земельних часток паїв, що надані в оренду СТОВ Агрофірма Берестівська для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані за межами населеного пункту на території Берестівської сільської ради Близнюківського району Харківської області підготовлена з вимогами законодавства, відповідає встановленим стандартами, нормами і правилами, оцінюється позитивно та погоджується. Жодних зауважень та пропозицій до землевпорядної документації вказаний висновок не містить.

Крім того, актом перевірки №20/0006АП/02/01/-19 від 15.02.2019 р. встановлено порушення позивачем вимог ст. 96 Земельного кодексу України (забезпечення використання землі за цільовим призначенням), ст.35, 50 ЗУ Про охорону земель та ст.37 ЗУ Про охорону культурної спадщини , зокрема, використання земельної ділянки державної форми власності, категорія земель історико-культурного призначення з цільовим призначенням - охоронна зона об`єкту культурної спадщини, яка згідно Рішення Виконавчого комітету Харківської обласної ради народних депутатів від 20.04.87 №183 містить об`єкт культурної спадщини та згідно наказу Міністерства культури України від 17.05.2017 №430 внесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією - об`єкти культурної спадщини місцевого значення використовується єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Вказано, що зазначені порушення виявлено на земельних ділянках, які перебувають в користуванні товариства, а саме, на земельних ділянках з кадастровими номерами НОМЕР_4 :02:000:0001 площею 0,4800 га та 6320681000:01:000:0008 площею 0,2700 га, які є землями історико-культурного призначення.

Суд зазначає, що факт використання позивачем земельної ділянки державної форми власності з категорії земель історико-культурного призначення єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва повинен підтверджуватися належними та допустимими доказами.

Частиною 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.ч. 1-2 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що відповідач жодних належних та допустимих доказів на підтвердження факту використання СТОВ Агрофірма Берестівська земельної ділянки державної форми власності з категорії земель історико-культурного призначення єдиним масивом для ведення товарного сільськогосподарського виробництва до матеріалів справи не надав.

Сам лише акт нагляду (контролю) не може бути розцінений як такий доказ, оскільки за своєю правовою суттю та змістом є виключно процедурним документом, у якому викладено офіційне звинувачення з боку Держави в особі компетентного органу у вчиненні особою протиправного діяння.

Окрім того, суд зазначає, що єдиним доказом на підтвердження вчинення порушення позивачем є відображення вказаних порушень відповідачем в акті перевірки, в той час, як в акті перевірки №20/0006АП/02/01/-19 від 15.02.2019 р. в графі опис фактичних обставин та відповідних доказів (письмових, речових, електронних або інших наведено лише опис фактичних обставин без зазначення будь-яких доказів, актів обстеження земельних ділянок.

Позивачем надані до суду акти обстеження земельних ділянок від 11.05.2019 р., згідно яких вищевказані земельні ділянки покриті травою та на них ростуть чагарники кущів та дерев, у зв`язку з чим суд приходить до висновку, що зазначені земельні ділянки СТОВ Агрофірма Берестівська не використовуються. (а.с.66-67).

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що відповідачем на обґрунтування правомірності своєї позиції у межах спірних правовідносин не надано до суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження висновків, викладених в акті перевірки.

Крім того, відповідно до статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Згідно пункту 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Суд зазначає, що оформлення припису у вигляді загальних формулювань встановлених порушень норм законодавства без конкретного опису такого порушення та вимога про усунення порушень норм законодавства без зазначення конкретних дій, які повинна вчинити особа, є недопустимими, з врахуванням обов`язку його виконання особою, якій спрямована вказана вимога та можливості притягнення її до відповідальності за невиконання вимог цього припису.

Даючи оцінку припису № 20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 суд приходить до висновку, що Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону Мізіним А.О. в оскаржуваному приписі зазначено вимоги про усунення порушень норм законодавства без зазначення конкретних дій, які повинна вчинити особа.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про необґрунтованість та протиправність оскаржуваного припису державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мізіна Андрія Олександровича № 20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019, у зв`язку із чим він підлягає скасуванню, а позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Берестівська" (с. Берестове, Близнюківський район, Харківська область, 64851, код 30560492) до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Харківській області Мізіна Андрія Олександровича (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 6 під., 2 пов., м. Харків, 61022) про визнання протиправним та скасування припису - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Припис № 20/0007ПР/03/01/-19 від 20.02.2019 Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - провідного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Близнюківському, Лозівському, Первомайському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Мізіна Андрія Олександровича, про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог земельного законодавства у сфері використання та охорони земель.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено 04 липня 2019 року.

Суддя Д.А. Волошин

Дата ухвалення рішення25.06.2019
Оприлюднено05.07.2019
Номер документу82814984
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/2547/19

Постанова від 18.03.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Кострицький В. В.

Ухвала від 12.03.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Кострицький В. В.

Ухвала від 23.08.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Кострицький В. В.

Ухвала від 15.11.2022

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 22.11.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 17.01.2020

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Ващенко Л. Г.

Ухвала від 13.12.2019

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Ващенко Л. Г.

Ухвала від 01.11.2019

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Ващенко Л. Г.

Рішення від 19.09.2019

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Васильків О. В.

Рішення від 19.09.2019

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Васильків О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні