ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1106/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,
за участю:
секретаря судового засідання - Панькіної А.С.,
представника позивача - Максимішиної І.І.,
представників відповідача - Довгалюк Ю.Ш., Руденок А.Ф.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" про стягнення штрафу та зустрічним адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
27 березня 2019 року позивач Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" про стягнення штрафу в розмірі 2684,73 грн.
Підставою для звернення до суду позивач визначив несплату відповідачем у добровільному порядку штрафу в розмірі 2684,73 грн.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 березня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін на 22 квітня 2019 року.
17 квітня 2019 року на розгляд Полтавського окружного адміністративного суду надійшов зустрічний позов від Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" у справі 440/1106/19 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" про стягнення штрафу.
Зокрема, Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" просить суд скасувати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26.12.2018 №11 та припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 26.12.2018 №11.
Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20.12.2018 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області складено Акт перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін №15, з порушеннями вимог закону. Заперечення ДП "Полтаваліфт" не були враховані під час прийняття рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій та внесення припису про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 11 від 26.12.2018. ДП "Полтаваліфт" вказано, що технічне обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації здійснювалось на підставі підрядного договору № 139 на технічне обслуговування ліфтів від 30.12.2016, укладеного між ДП "Полтаваліфт" та юридичною особою ОСББ с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29 , діяльність якого регулює Закон України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . Статтею 5 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 розділено житлово-комунальні послуги на житлові та комунальні. Послуга з управління багатоквартирним будинком, яка включає і утримання ліфтів, відноситься до житлових послуг, вартість на які, згідно статті 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги , визначається за домовленістю сторін. Тобто, в договорі на технічне обслуговування ліфтів ціна встановлена самостійно сторонами договору, за взаємною згодою і відповідно до статті 11 Закону України Про ціни і ціноутворення від 21.02.2012 є вільною і не підлягає державному регулюванню. Вказані позивачем розбіжності в статтях витрат розрахунку базової ціни технічного обслуговування одного ліфта, відповідач обґрунтовував тим, що в наданій до перевірки калькуляції планових витрат на технічне обслуговування одного базового ліфта сума 990,96 грн. є штучно заниженою порівняно з фактичними витратами за розрахунковий період з 01.01.2017 року по 30.09.2017 року, ав розрахунках відповідача не враховані всі показники, належні до включення до вартості обслуговування ліфтів.
Ухвалою суду від 22 квітня 2019 року зустрічну позовну заяву Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про скасування рішення та припису залишено без руху.
Ухвалою від 26 квітня 2019 року прийнято зустрічний позов Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до спільного розгляду з первісним позовом та об`єднати вимоги за зустрічним позовом в одне провадження з первісним позовом. Постановлено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою від 22 травня 2019 року закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити їх в повному обсязі. В задоволенні зустрічного позову просив відмовити.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, просили задовольнити зустрічну позовну заяву.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.
Судом встановлено, що 31 жовтня 2018 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області надійшло письмове звернення Ляльки Г.О. , про порушення законодавства Дочірнім підприємством "Полтаваліфт" щодо формування, встановлення та застосування ціни технічного обслуговування ліфтів ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29", примушування до укладення договору на дискримінаційних умовах.
Розглянувши звернення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 10.12.2018 № 01-27/8342 Державна регуляторна служба України відповідно до статті 3 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності погодила проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення її законних прав суб`єктом господарювання ДП Полтаваліфт .
На підставі погодження Державною регуляторною службою України на проведення позапланового заходу державного нагляду від 14.12.218 №12128, начальником Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області прийнято наказ від 17.12.2018 №3984-ОД "Про проведення позапланової перевірки", відповідно якого, завідувачу сектором контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області Максимішиній Ірині Іванівні , головному спеціалісту сектору контролю за регульованими цінами Головного управління - Держдродспоживслужби в Полтавській області Тагільцевій Тетяні Іванівні, у період 19 грудня - 20 грудня 2018 року доручено провести позапланову перевірку Дочірнього підприємства Полтаваліфт з питань дотримання порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів.
В подальшому, на підставі погодження Державною регуляторною службою України на проведення позапланового заходу державного нагляду від 14.12.218 №12128, наказу від 17.12.2018 №3984-ОД та направлення на проведення заходу державного контролю №17 від 17.12.2018 Головним управління Держпродспоживслужби в Полтавській області проведено позапланову перевірку з питань дотримання порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації по будинку за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29 .
Перевіркою виявлено, що підприємством при формуванні ціни на технічне обслуговування одного базового ліфта в розмірі 990,96 грн. було завищено розмір відрахування на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 22% до 30,4% для виробничого персоналу.
Крім того, в порушення вимог Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369 (надалі - Порядок), наказом по підприємству від 30.12.2016 року №70 встановлено рівень рентабельності для визначення вартості технічного обслуговування ліфтів та ремонту ліфтового обладнання в розмірі 12% від собівартості відповідних робіт. Тоді як відповідно до підпункту 2.12.2 Порядку плановий прибуток визначається з урахуванням програми розвитку технічного обслуговування ліфтів та середньогалузевого рівня рентабельності. Ця програма передбачає здійснення заходів, пов`язаних з удосконаленням технології, ресурсозбереженням, зміцненням екологічної безпеки і надійності роботи ліфтів та затверджується органами місцевого самоврядування.
ДП Полтаваліфт програму розвитку технічного обслуговування ліфтів до органів місцевого самоврядування не подавало і не затверджувало.
З огляду на викладене, ціна технічного обслуговування базового ліфта з кількістю зупинок 9 сформована до запровадженого способу регулювання з 01.06.2018 року складе 858,6 грн., проти розрахованого підприємством 990,96 грн. Вартість технічного обслуговувану ліфта з кількістю зупинок 8 по будинку за адресою с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29 сформованої до запровадженого способу регулювання з 01.06.2018 року складе 815,75 грн., проти розрахованого підприємством 941,41 грн.
Вартість технічного обслуговування ліфта з кількістю зупинок 8 сформована запровадженого способу регулювання з 01.08.2018 року складе 1199,15 грн., проти розрахованої підприємством 1383,88 грн. Вартість технічного обслуговування ліфта з кількістю зупинок 9 сформована до запровадженого способу регулювання з 01.08.2018 року складе 1262,26 грн проти розрахованого підприємством 1456,71 грн.
Необґрунтовано одержана виручка, що становить позитивну різницю між фактично виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно, запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень - листопад 2018 році складає - 2684,73 гривень.
Таким чином, на думку перевіряючих ДП Полтаваліфт було порушено вимоги пункту 11 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджено постановою Кабінету міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги , пп. 2.6.3; 2.12 Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369.
За результатами перевірки складено акт від 20.12.2018 №15, яким встановлено, що необґрунтована виручка одержана Дочірнім підприємством "Полтаваліфт", яка становить позитивну різницю між фактичною виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень-листопад 2018 року склала - 2684,73 грн.
22.12.2018 Дочірнім підприємством "Полтаваліфт" на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області надано заперечення до акту № 15 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Дочірнім підприємством "Полтаваліфт".
26.12.2018 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області було видано припис № 11 про виконання законних вимог щодо порушення порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін відповідно до змісту якого зобов`язано Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" вартість технічного обслуговування ліфтів у житлових будинках за місяць визначати відповідно до вимог Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчерезації, затвердженої наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369 та у 15 денний термін з дня отримання припису повернути ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" суму необґрунтовано одержаної виручки за липень 2018 року з урахуванням фактично наданих послуг та розміру вартості технічного обслуговування ліфта обрахованої в ході перевірки і в триденний термін повідомити про вжиті заходи Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.
Крім того, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області 26.12.2018 прийнято рішення № 11 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення, яким застосовано до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" штраф у розмірі 2684,73 грн. та зобов`язано Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" повернути ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" суму необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 2684,73 грн.
Оскільки відповідачем добровільно суму штрафу не було сплачено, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та аргументам учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про ціни і ціноутворення" органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2.09.15 №667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику (...) з контролю за цінами (...).
Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 4.08.17 №647, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.
В силу вимог абзацу четвертого підпункту 10 пункту 4 названого Положення, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
За приписами пунктів 1, 6, 8 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" уповноважені органи мають право: проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Пунктом 1 частини першої статті 20 названого Закону визначено, що до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Статтею 238 Господарського кодексу України визначено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
За змістом частини першої статті 239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: вилучення прибутку (доходу); адміністративно-господарський штраф.
Позовні вимоги про стягнення з відповідача необґрунтовано одержаної виручки та штрафу у розмірі 2684,73 грн мотивовані невиконанням відповідачем рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 26.12.2018 №11 про застосування до ДП "Полтаваліфт" адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін.
Відповідно до вимог статті 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року №1875-IV порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.
Пунктом 2 частини першої статті 14 цього ж закону передбачено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
Постановою КМУ від 01 червня 2011 року №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" визначений Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, зокрема і витрат з технічного обслуговування ліфтів. Також наказом міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.11.2006 за №369 затверджений "Порядок встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації".
Однак, 9 листопада 2017 року Верховною Радою України прийнятий новий Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII (надалі - Закон України "Про житлово-комунальні послуги"), який пунктами 1,2 розділу VІ Прикінцевих та перехідних положень визначив, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (тобто з 10 грудня 2017 року) та вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), частини другої статті 2, частин третьої та четвертої статті 8, частин другої та третьої статті 10, статті 15, частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 3-1, 6, підпункту 1, підпункту "б" підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом тобто з 10 червня 2018 року.
Крім цього, визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про житлово-комунальні послуги" (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 47, ст. 514 із наступними змінами) в частині, правового регулювання правовідносин щодо надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд, які втратили чинність через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом (тобто з 10 червня 2018 року).
Отже, суд приходить до висновку, що до прийняття та вступу в дію нового Закону України "Про житлово-комунальні послуги" регулювання цін та тарифів на технічне обслуговування ліфтів відбувалось у порядку передбаченому статтею 31 Закону № 1875-IV та відповідною постановою Кабінету Міністрів України, які діяли до 10 червня 2018 року.
На час виникнення спірних правовідносин, які є предметом судового розгляду та проведення заходів державного контролю, регулювання надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд відбувалось на підставі окремих спеціально введених в дію з 10 червня 2018 року положень Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Також суд зазначає, що відповідно до підпункту 4 пункту 1 статті Закон України "Про житлово-комунальні послуги" державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується на принципі регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, визначених законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.
Згідно зі статтею 5 Закон України "Про житлово-комунальні послуги", житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо.
При цьому, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Таким чином, послуги які надавались відповідачем за договором у вигляді технічного обслуговування ліфтів належать до сфери управління багатоквартирним будинком та є частиною саме житлової послуги.
Правові засади державного регулювання у сфері комунальних послуг визначені Законом України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг".
Окремий закон, який би визначив загальні засади державного регулювання у сфері надання житлових послуг на даний час відсутній.
Окрім цього, в наданих позивачем доказах і поясненнях не вказано норми закону, які з 10 червня 2018 року передбачають державне регулювання такого виду послуги як технічне обслуговування ліфтів та на яких підставах ціни на такі послуги підлягають державному регулюванню.
Натомість, з 10 червня 2018 року вступили в дію частини 2,3 статті 10 Закон України "Про житлово-комунальні послуги" де передбачено, що вартість послуг з управління багатоквартирним будинком (яка включає технічне обслуговування ліфтів) визначається за домовленістю сторін.
Матеріалами справи підтверджено, що 30.12.2016 між ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" в особі голови правління Ляльки Г .О . (замовник) та ДП "Полтаваліфт" (підрядник) укладено підрядний договір на технічне обслуговування ліфтів (обслуговування повне) №139, за умовами якого замовник доручає, а підрядник приймає на себе організацію та виконання комплексу робіт технічного обслуговування ліфтів згідно додатку №2 до цього договору, що розташовані за адресами, з зазначеними у додатку №1 до цього договору. Щомісячна оплата робіт згідно з договором, визначена узгодженням сторін, на день його укладення та наведена у додатку №1 /пункти 1.1, 2.1 договору/.
Відповідно до протоколу узгодження вартості технічного обслуговування ліфтів (додаток 1 до договору) середньомісячна ціна по технічному обслуговуванню ліфтів визначена у розмірі 550 грн. Відомості щодо детального порядку обрахунку вартості, у тому числі базової ціни обслуговування одного ліфта, у договорі відсутні.
До вищевказаного договору №139 додатковою угодою №1 від 01.06.2018 внесено зміни щодо вартості щомісячних робіт по технічному обслуговуванню на червень-липень 2018 року для ліфта із кількістю зупинок 8 - 941,41 грн, для ліфта із кількістю зупинок 9 - 990,46 грн.
У подальшому, додатковою угодою №2 від 01.08.2018 внесено зміни щодо вартості щомісячних робіт по технічному обслуговуванню для ліфта із кількістю зупинок 8 - 1383,88 грн, для ліфта із кількістю зупинок 9 - 1456,71 грн.
Відповідно до статті 190 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору. Ціна зазначається в договорі у гривнях. Ціни у зовнішньоекономічних договорах (контрактах) можуть визначатися в іноземній валюті за згодою сторін. Суб`єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.
Отже укладаючи підрядний договір сторони узгодили всі його істотні умови, в тому числі і щодо вартості щомісячних робіт по технічному обслуговуванню на червень-липень 2018 року.
Таким чином, ДП "Полтаваліфт" встановлено вартість технічного обслуговування ліфтів та ремонту ліфтового обладнання на підставі договірних правовідносин, проте, вказуючи, що останнім не надано обґрунтування одержання виручки, що становить позитивну різницю між фактично виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно, запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень - листопад 2018 році складає - 2684,73 гривень, контролюючий орган не наводить вмотивованих доводів неприйняття вказаних вище обставин.
Згідно пунктом 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04 серпня 2017 №647, позивач здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до статей 10, 12 Закону України "Про ціни і ціноутворення" суб`єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: вільні ціни, державні регульовані ціни. Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.
Згідно статті 17 Закону України Про ціни і ціноутворення функціями органів державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення є: виконання контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, запобігання порушенням у сфері ціноутворення.
Статтею 18 Закону України Про ціни і ціноутворення передбачено, що уповноважені органи мають право приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, передбачено, що позивач приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме це положення Конституції України на найвищому рівні гарантує дотримання прав особи під час та в результаті вчинення органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами (суб`єктами владних повноважень, владними суб`єктами) відносно неї юридично значущих дій або прийняття рішень.
Згідно ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України одним із критеріїв правомірності рішень чи дій суб`єктів владних повноважень є використання повноважень з метою, з якою це повноваження надано.
Як зазначено судом вище, органи державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення виконують контрольно-наглядові функції за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих та мають право приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування тільки державних регульованих цін.
У даному випадку судом встановлено, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області реалізовано надані законом повноваження по контролю за ціноутворенням цін, які з 10 червня 2018 року не є державно регульованими, а є вільними.
У період часу з 01 по 09 червня 2018 року, ціни на послуги з технічного обслуговування ліфтів були державно регульованими та могли бути предметом позапланової перевірки Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області.
У даній адміністративній справі судом встановлено, що предметом позапланової перевірки є питання дотримання порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів Дочірнім підприємством "Полтаваліфт".
Такий порядок визначений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги", зокрема витрати з технічного обслуговування ліфтів (Влз) визначаються за формулою Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл, де Вл - вартість обслуговування (без електроенергії) одного ліфта з розрахунку на місяць (обчислюється відповідно до Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого Мінрегіоном); Кл - кількість ліфтів у житловому будинку (гуртожитку).
Відповідно до Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого Мінрегіоном, вартість обслуговування одного недиспетчеризованого ліфта з розрахунку на місяць складає: Вто = Цбаз. * Кформи * Ктип * Кнед. * [(1 + (Nповерхів - 9) * 0,05 + (Nдод.двер. * 0,025) + (Sкм. - 0,5) * 0,02 + Ктерм.експл. * (1 - Nмод * 0,2) + Кінтенс. + Кперешк.)], де Цбаз. - ціна базова.
Натомість під час проведення позапланової перевірки, незважаючи на заперечення ДП "Полтаваліфт" щодо необ`єктивності проведених розрахунків, та всупереч вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 №869 позивачем не здійснено розрахунку загальної вартості технічного обслуговування недиспетчеризованоих ліфтів станом на 01.06.2017 відповідно до затвердженої формули Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл.
Така вартість прирівняна до обрахованої базової ціни обслуговування одного ліфту, яка за висновками позивача склала 858,68 грн та у подальшому включена до розрахунку розміру необґрунтовано отриманої виручки.
Суд наголошує, що у даному випадку державною регульованою ціною за порушення встановлення якої передбачені адміністративно-господарські санкції є не окремі складові елементи регульованої ціни, а ціна витрат з технічного обслуговування ліфтів (Влз), які визначаються за формулою Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл, як це передбачено постановою КМУ від 01 червня 2011 №869.
Такі витрати з технічного обслуговування ліфтів не проведені для жодного з перевірених періодів існування господарських правовідносин ДП "Полтаваліфт" та ОСББ "с.Розсошенці, вул. Шевченка, 29", а отже належні, допустимі, достовірні та достатні докази вчинення Дочірнім підприємством "Полтаваліфт" порушення положень Закону України "Про ціни та ціноутворення", а відповідно і застосування адміністративно-господарських штрафних санкцій відсутні.
Враховуючи, що факт допущення відповідачем порушення вимог закону щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін не підтверджено матеріалами справи та спростовано відповідачем, вимоги зустрічного адміністративного позову Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про скасування рішення - є обґрунтованими, а тому суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26 грудня 2018 року №11.
За встановлених судом обставин, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги первинного адміністративного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській про стягнення штрафу з ДП "Полтаваліфт" в розмірі 2684,73 грн. не підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, 36020, код ЄДРПОУ 40358617) до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" (пров. Латишева, буд. 13, м. Полтава, 36034, код ЄДРПОУ 36514567) про стягнення штрафу відмовити.
Зустрічний позов Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" (пров. Латишева, буд. 13, м. Полтава, 36034, код ЄДРПОУ 36514567) до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, 36020, код ЄДРПОУ 40358617) про скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26 грудня 2018 року №11.
Стягнути на користь Дочірнього підприємства "Полтававаліфт" (пров. Латишева, буд. 13, м. Полтава, 36034, код ЄДРПОУ 36514567) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, 36020, код ЄДРПОУ 40358617).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .
Повне рішення складено 10 липня 2019 року.
Суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2019 |
Оприлюднено | 11.07.2019 |
Номер документу | 82930382 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні