Постанова
від 10.10.2019 по справі 440/1106/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2019 р. Справа № 440/1106/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мінаєвої О.М.

суддів: Макаренко Я.М. , Бегунца А.О.

за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 року, головуючий суддя І інстанції: Н.Ю. Алєксєєва, м. Полтава, повний текст складено 10.07.19 року по справі № 440/1106/19

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області

до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт"

про стягнення штрафу,

та зустрічним адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Полтаваліфт"

до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області

про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, звернулося до суду з позовом до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт", в якому просило стягнути штраф в розмірі 2684,73 грн.

Разом з цим, Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" звернулося до суду з зустрічним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, в якому просило скасувати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26.12.2018 №11 та припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 26.12.2018 №11.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 в задоволенні адміністративного позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" про стягнення штрафу відмовлено та задоволено зустрічний позов Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про скасування рішення.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26 грудня 2018 року №11.

Відповідач за зустрічним позовом, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування судом норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні зустрічного позову відмовити, позов управління задовольнити.

В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначає доводи щодо виявлення під час перевірки порушень ДП "Полтаваліфт" законодавства щодо формування, встановлення та застосування ціни технічного обслуговування ліфтів ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29", у зв`язку з чим правомірно прийняті оскаржувані рішення.

ДП "Полтаваліфт" надано відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на безпідставність вимог апеляційної скарги, просить рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до ч.2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 31 жовтня 2018 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області надійшло письмове звернення ОСОБА_1 про порушення законодавства Дочірнім підприємством "Полтаваліфт" щодо формування, встановлення та застосування ціни технічного обслуговування ліфтів ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29", примушування до укладення договору на дискримінаційних умовах.

Розглянувши звернення Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 10.12.2018 № 01-27/8342, Державна регуляторна служба України відповідно до статті 3 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності погодила проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення її законних прав суб`єктом господарювання ДП Полтаваліфт .

На підставі направлення на проведення заходу державного контролю №17 від 17.12.2018 Головним управління Держпродспоживслужби в Полтавській області проведено позапланову перевірку з питань дотримання порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації по будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

За результатами перевірки складено акт від 20.12.2018 №15, за висновками якого ДП Полтаваліфт порушено вимоги пункту 11 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджено постановою Кабінету міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги , пп. 2.6.3; 2.12 Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369.

В результаті вказаних порушень ДП "Полтаваліфт" необґрунтовано одержана виручка, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень - листопад 2018 році, яка складає 2684,73 грн.

22.12.2018 Дочірнім підприємством "Полтаваліфт" на адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області надано заперечення до акту № 15 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Дочірнім підприємством "Полтаваліфт".

У зв`язку з встановленими порушеннями 26.12.2018 р. Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області прийнято припис № 11 про виконання законних вимог щодо порушення порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, яким зобов`язано Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" вартість технічного обслуговування ліфтів у житлових будинках за місяць визначати відповідно до вимог Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженої наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369 та у 15 денний термін з дня отримання припису повернути ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" суму необґрунтовано одержаної виручки за липень 2018 року з урахуванням фактично наданих послуг та розміру вартості технічного обслуговування ліфта обрахованої в ході перевірки і в триденний термін повідомити про вжиті заходи Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.

Також, 26.12.2018 р. Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області прийнято рішення № 11 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни та ціноутворення, яким застосовано до Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" штраф у розмірі 2684,73 грн. та зобов`язано Дочірнє підприємство "Полтаваліфт" повернути ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" суму необґрунтовано одержаної виручки в розмірі 2684,73 грн.

Приймаючи рішення про задоволення зустрічного позову та відмову в задоволенні позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, суд першої інстанції виходив з відсутності повноважень управління з 10.06.2018 на проведення перевірки, оскільки із вказаної дати ціни з технічного обслуговування ліфтів не належали до державних регульованих цін. Також приймаючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з недоведеності Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області факту порушення ДП "Полтаваліфт" у період з 01.06.2018 по 10.06.2018. вимог закону щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення зутрічного позову та відмову в задоволенні позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, проте вважає, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права щодо відсутності повноважень Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області на проведення перевірки в період з 10.06.2018 р. по листопад 2018 року включно, що є підставою для зміни судового рішення в частині мотивів та підстав задоволення позову.

При цьому, колегія суддів зазначає, що, задовольняючи зустрічний позов, суд першої інстанції не вирішив позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування припису про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 26.12.2018 №11. А тому колегія суддів, розглядаючи справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, не надає правову оцінку вказаному рішенню.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положенням про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 (далі - Положення № 667) регламентовано, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади.

За змістом пунктів 1 та 4 Положення № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику, зокрема, у сферах здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів та дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

За приписами пунктів 1, 6, 8 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" уповноважені органи мають право: проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідно до ст. 11 Закону України Про ціни і ціноутворення вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про ціни і ціноутворення державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

З матеріалів справи встановлено, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області проведено позапланову перевірку з питань дотримання ДП "Полтаваліфт" порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації по будинку за адресою: Полтавська область, Полтавський район , с. Розсошенці , вул. Шевченка , 29, обслуговування яких здійснювалось на підставі укладеного між ДП "Полтаваліфт" та ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29" підрядного договору на технічне обслуговування ліфтів (обслуговування повне) №139 від 30.12.2016 р.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що до прийняття та набрання чинності нового Закону України "Про житлово-комунальні послуги" регулювання цін та тарифів на технічне обслуговування ліфтів відбувалось у порядку, передбаченому статтею 31 Закону № 1875-IV та відповідною постановою Кабінету Міністрів України, які діяли до 10 червня 2018 року.

Між тим, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що регулювання цін за договором ДП "Полтаваліфт" та ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29", укладеного 30.12.2016 р., не було предметом державного регулювання цін, оскільки з 10 червня 2018 року набрали чинності частини 2, 3 статті 10 Закон України "Про житлово-комунальні послуги", якими передбачено, що вартість послуг з управління багатоквартирним будинком (яка включає технічне обслуговування ліфтів) визначається за домовленістю сторін.

Так, за змістом статтей 13, 14 Закону України Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року №1875-IV утримання ліфтів є послугами з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Ціни/тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

09 листопада 2017 року прийнято новий Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII, відповідно до Прикінцквих та перехідних положень якого цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), частини другої статті 2, частин третьої та четвертої статті 8, частин другої та третьої статті 10, статті 15, частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 3-1, 6, підпункту 1, підпункту "б" підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.

Визнано таким, що втратив чинність, Закон України "Про житлово-комунальні послуги" (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 47, ст. 514 із наступними змінами) з дня введення в дію цього Закону, крім норм, що регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд, які втрачають чинність через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом.

Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII набрав чинності 10.12.2017. Таким чином, вищезазначені зміни введені в дію 10.06.2018.

Згідно ч. 2 ст. 10 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Частиною 3 вказаної норми встановлено, що ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає, зокрема, витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем.

Згідно п. 12 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору.

Тобто, згідно Закону №2189-VIII витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території включається до ціни послуг з управління багатоквартирним будинком, яка в свою чергу визначається за домовленістю сторін.

Таким чином, новим законом передбачено визначення ціни за домовленістю сторін з управління багатоквартирним будинком, при цьому, питання визначення ціни на послуги з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, вказаним законом не визначено.

Разом з цим, п. 3-1. Прикінцевих положень встановлено, що договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені до введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуг з управління багатоквартирним будинком, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами (у тому числі вивезення побутових відходів за наявності), до дати набрання чинності договорами про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладені за правилами, визначеними цим Законом. У разі якщо згідно з такими договорами передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Отже, договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені до введення в дію норм нового Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, правовідносини за якими були врегульовані нормами Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року №1875-IV, який прямо визначав державне регулювання цін з надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (в тому числі утримання ліфтів).

Постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" було затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, зокрема і витрат з технічного обслуговування ліфтів (який втратив чинність з 01.05.2019, у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019).

Також наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09.11.2006 за №369 затверджено "Порядок встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації".

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції, що ціни на технічне обслуговування ліфтів в період з 10 червня 2018 року, серпень - листопад 2018 року, як послуга з утримання багатоквартирних будинків та прибудинкових територій, за договором, укладеним 30.12.2016 між ДП "Полтаваліфт" та ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29", не були державно врегульованими, а тому у Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області були відсутні повноваження на проведення перевірки. При цьому, колегія суддів зазначає, що незазначення у вказаному договорі про надання послуг із застосуванням державних регульованих цін не свідчить про те, що така ціна є вільною, оскільки застосування цін, визначених суб`єктами встановлення державних регульованих цін, є обов`язковим для всіх суб`єктів господарювання.

Разом з цим, колегія суддів вважає, що таке неправильне застосування норм матеріального права не призвело до неправильного вирішення справи, виходячи з наступного.

Як встановлено з матеріалів справи, вимоги Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області грунтуються на тому, що ДП "Полтаваліфт" не сплачено штраф в сумі 2684, 73, застосований рішенням про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26.12.2018 №11. При цьому, правомірність прийняття вказаного рішення є предметом зустрічного позову ДП "Полтаваліфт".

Так, рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26.12.2018 №11 прийнято на підставі висновків перевірки про порушення ДП "Полтаваліфт" вимог пункту 11 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги , пп. 2.6.3; 2.12 Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369, що призвело до необгрунтовано отриманої виручки, яка становить позитивну різницю між фактично виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень - листопад 2018 році, та складає 2684,73 грн.

Згідно п. 11 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги (виключено постановою Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019 р. № 291) витрати з технічного обслуговування ліфтів (Влз) визначаються за формулою Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл, де Вл - вартість обслуговування (без електроенергії) одного ліфта з розрахунку на місяць (обчислюється відповідно до Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого Мінрегіоном); Кл - кількість ліфтів у житловому будинку (гуртожитку); Пзл - сумарна загальна площа квартир (житлових приміщень у гуртожитку), нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) (крім квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) першого поверху).

Врахування накладних витрат (Н) у розрахунку згідно з формулою, наведеною у цьому пункті, здійснюється виконавцем у разі забезпечення технічного обслуговування ліфтів на умовах договорів субпідряду.

У разі надання послуг з технічного обслуговування ліфтів безпосередньо виконавцем накладні витрати враховуються у базовій ціні технічного обслуговування ліфта, що розраховується згідно з Порядком встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації.

Згідно пп. 2.6.3; 2.12 Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369 розділу 2 (Визначення вартості технічного обслуговування ліфтів): до складу інших прямих витрат включаються інші виробничі витрати, які можуть бути безпосередньо віднесені до певного виду робіт:

відрахування на загальнообов`язкове державне соціальне страхування для виробничого персоналу, що визначаються відповідно до встановлених законодавством норм за кожним видом страхових внесків і відрахувань;

амортизація основних засобів та інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів виробничого призначення.

Сума амортизаційних відрахувань розраховується за визначеним підприємством методом з урахуванням руху основних засобів, інших необоротних матеріальних та нематеріальних активів у плановому періоді.

У розрахунок базової ціни на технічне обслуговування ліфтів включаються планові витрати з податку на прибуток від звичайної діяльності, виходячи з суми планового облікового прибутку.

Плановий прибуток визначається з урахуванням програми розвитку технічного обслуговування ліфтів та середньогалузевого рівня рентабельності. Ця програма передбачає здійснення заходів, пов`язаних з удосконаленням технології, ресурсозбереженням, зміцненням екологічної безпеки і надійності роботи ліфтів, та необхідні кошти (з виділенням тієї частини, що фінансується з прибутку) і затверджується органами місцевого самоврядування.

До зазначеної програми додаються техніко-економічні розрахунки або бізнес-плани, якими підтверджується ефективність передбачуваних вкладень та визначаються джерела інвестиційних ресурсів і строк реалізації проектів.

Висновки про порушення ДП "Полтаваліфт" вказаних норм грунтуються на тому, що підприємством при формуванні ціни на технічне обслуговування одного базового ліфта в розмірі 990,96 грн., було завищено розмір відрахування на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 22% до 30,4% для виробничого персоналу. Також, ДП "Полтаваліфт" встановлено рівень рентабельності для визначення вартості технічного обслуговування ліфтів та ремонту ліфтового обладнання в розмірі 12% від собівартості відповідних робіт, разом з цим, ДП Полтаваліфт програму розвитку технічного обслуговування ліфтів до органів місцевого самоврядування не подавало і не затверджувало. Контролюючим органом зазначено, що ціна технічного обслуговування базового ліфта з кількістю зупинок 9 сформована до запровадженого способу регулювання з 01.06.2018 складе 858,6 грн., проти розрахованого підприємством 990,96 грн. Вартість технічного обслуговувану ліфта з кількістю зупинок 8 по будинку за адресою с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29 сформованої до запровадженого способу регулювання з 01.06.2018 складе 815,75 грн., проти розрахованого підприємством 941,41 грн.

Вартість технічного обслуговування ліфта з кількістю зупинок 8 сформована запровадженого способу регулювання з 01.08.2018 р. складе 1199,15 грн., проти розрахованої підприємством 1383,88 грн. Вартість технічного обслуговування ліфта з кількістю зупинок 9 сформована до запровадженого способу регулювання з 01.08.2018 складе 1262,26 грн проти розрахованого підприємством 1456,71 грн.

У зв`язку з чим контролюючим органом здійснено висновок, що необґрунтована виручка одержана Дочірнім підприємством "Полтаваліфт", яка становить позитивну різницю між фактичною виручкою від реалізації послуг та виручкою за тарифами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання за період червень 2018 року, серпень-листопад 2018 року, склала 2684,73 грн.

Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України "Про ціни і ціноутворення" визначено, що до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.

Таким чином, підставою для застосування адміністративного-господарських санкцій є порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, які призвели до необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання. При цьому, сума штрафу залежить від суми необгрунтовано отриманої виручки.

Згідно п.11 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги витрати з технічного обслуговування ліфтів (Влз) визначаються за формулою Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл, де Вл - вартість обслуговування (без електроенергії) одного ліфта з розрахунку на місяць (обчислюється відповідно до Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації.

Відповідно до пп. 2.17.3. Порядку встановлення вартості технічного обслуговування ліфтів та систем диспетчеризації, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 09.11.2006 № 369 вартість обслуговування одного недиспетчеризованого ліфта з розрахунку на місяць складає: Вто = Цбаз. * Кформи * Ктип * Кнед. * [(1 + (Nповерхів - 9) * 0,05 + (Nдод.двер. * 0,025) + (Sкм. - 0,5) * 0,02 + Ктерм.експл. * (1 - Nмод * 0,2) + Кінтенс. + Кперешк.)], де Цбаз. - ціна базова, розрахунок якої відповідно п. 2.4 Порядку здійснює спеціалізована ліфтова організація, яка отримала в установленому законодавством порядку дозвіл на виконання робіт з технічного обслуговування ліфтів.

Між тим, контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки, всупереч вимог постанови Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 №869 не здійснено розрахунку витрат з технічного обслуговування ліфтів (Влз) відповідно до затвердженої формули Влз = (Вл х Кл + Н) : Пзл. Така вартість прирівняна до обрахованої базової ціни обслуговування одного ліфту, яка за висновками позивача склала 858,68 грн та у подальшому включена до розрахунку розміру необґрунтовано отриманої виручки. Крім того, не надано жодних доказів, що така базова ціна розрахована спеціалізованою ліфтовою організацією, яка отримала в установленому законодавством порядку дозвіл на виконання робіт з технічного обслуговування ліфтів.

Колегія суддів зазначає, що підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій, який пов`язується з необгрунтовано одержаною виручкою, є не окремі складові елементи регульованої ціни, а ціна витрат з технічного обслуговування ліфтів (Влз).

Між тим, контролюючим органом розрахунок витрат з технічного обслуговування ліфтів не проведено для жодного з перевірених періодів існування господарських правовідносин ДП "Полтаваліфт" та ОСББ "с. Розсошенці, вул. Шевченка, 29".

Позовна заява та апеляційна скарга Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області містять доводи лише щодо виявлення під час перевірки порушень ДП "Полтаваліфт" законодавства щодо формування, встановлення та застосування ціни технічного обслуговування ліфтів. Жодних доводів щодо правомірності здійснених розрахунків перевіряючими управлінням не зазначено та не надано жодних доказів, які б свідчили про таку правомірність.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку щодо недоведеності Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області правомірності прийнятого рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій, а тому погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення зустрічного адміністративного позову Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" про визнання протиправним та скасування рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 26 грудня 2018 року №11 та відмови в задоволенні позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про стягнення штрафу, застосованого на підставі вказаного рішення.

Згідно ч.ч. 1-4 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Таким чином, суд першої інстанції правильно вирішив справу, між тим неправильно застосував норми матеріального права в частині встановлення відсутності повноважень Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області в період з 10.06.2018 р. по серпень 2018 р. включно, через що мотивувальна частина рішення суду першої інстанції підлягає зміні.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 року у справі №440/1106/19 змінити в частині мотивів та підстав задоволення зустрічного позову Дочірнього підприємства "Полтаваліфт" та відмови в задоволенні позову Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області.

В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 року у справі №440/1106/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)О.М. Мінаєва Судді (підпис) (підпис) Я.М. Макаренко А.О. Бегунц Постанова складена в повному обсязі 21.10.19 р.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2019
Оприлюднено22.10.2019
Номер документу85054624
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1106/19

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 09.12.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Журибіда Б. М.

Ухвала від 20.11.2019

Цивільне

Буський районний суд Львівської області

Журибіда Б. М.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 10.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 10.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 03.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 03.07.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні