Постанова
від 12.07.2019 по справі 826/12093/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 липня 2019 року

Київ

справа №826/12093/14

адміністративне провадження №К/9901/8164/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши порядку письмового провадження касаційну скаргу Асоціації Дім авторів музики в Україні на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 листопада 2014 року (суддя - Дегтярьова О.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2015 року (судді - Хрімлі О.Г., Ганечко О.М., Літвіна Н.М.) у справі № 826/12093/14 за позовом Асоціації Дім авторів музики в Україні до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

У серпні 2014 року Асоціація Дім авторів музики в Україні (далі - Асоціація, позивач у справі, скаржник у справі) звернулася до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - податковий орган, відповідач у справі), в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення відповідача у справі №114/26-59-15-51 від 25 липня 2014 року про внесення позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій та присвоєння йому ознаки неприбутковості - 0012; зобов`язати податковий орган прийняти рішення про внесення позивача у справі позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій та присвоєння йому ознаки неприбутковості - 0011.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 листопада 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2015 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позову суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач під час прийняття рішення № 114/26-59-15-51 від 25 липня 2014 року про внесення Асоціації до Реєстру неприбуткових установ та організацій, та присвоєння Асоціації ознаки неприбутковості - 0012, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, Положенням про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України № 37 від 24 січня 2013 року, Законом України Про авторське право і суміжні права , у зв`язку з наявністю підстав для присвоєння позивачу ознаки неприбутковості - 0012.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів попередніх інстанцій, Асоціація подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просила скасувати рішення судів попередніх інстанції та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити повністю.

У касаційній скарзі скаржник зазначає про те, що він утримується не лише за рахунок внесків засновників та пасивних доходів, а й за рахунок інших джерел (зокрема, доходів від основної діяльності), що свідчить про те, що Асоціація не відповідає ознаці неприбутковості 0012.

Заперечення (відзив) на касаційну скаргу не надходили, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до частини 1 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Переглянувши рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги.

Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

26 листопада 2004 року Державна податкова інспекція у Шевченківському районі м. Києва прийняла рішення № 119/1503 про внесення до Реєстру неприбуткових організацій (установ) на підставі пункту 7.11 статті 7 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств та реєстраційної заяви (за формою 1-РН) Асоціації Дім авторів музики в Україні за ознакою неприбуткової установи (організації) - 0012.

07 липня 2014 року позивач звернувся до відповідача з листом про присвоєння ознаки неприбутковості та реєстраційною заявою форми № 1-РН, в якій просив включити Асоціацію до Реєстру неприбуткових установ та організацій та присвоїти їй ознаку неприбутковості 0011.

За результатами розгляду зазначеної реєстраційної заяви позивача та статутних документів Асоціації відповідач прийняв рішення № 114/26-59-15-51 від 25 липня 2014 року про внесення Асоціації до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням їй ознаки неприбутковості 0012.

Судами встановлено, що Асоціація Дім авторів музики в Україні зареєстрована в якості юридичної особи 08 листопада 2004 року, що підтверджується копією Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 в„– 009751 .

Згідно з Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців серії АВ № 167709, основним видом економічної діяльності позивача є: 94.12 Діяльність професійних громадських організацій.

Згідно зі Свідоцтвом про облік організації колективного управління № 7/2005 від 26 січня 2005 року, сферою діяльності позивача, як організації колективного управління, є здійснення колективного управління майновими правами суб`єктів авторського права, а саме: суб`єктів авторського права, їх спадкоємців та осіб, яким на законних підставах передано авторські майнові права.

Відповідно до п. 1.5 Статуту Асоціації Дім авторів музики в Україні , Асоціація є неприбутковим, некомерційним суб`єктом господарської діяльності, який утримується за рахунок внесків своїх учасників згідно рішень відповідних керівних органів Асоціації, прийнятих відповідно до цього Статуту, пасивних доходів, отриманих Асоціацією відповідно до чинного законодавства України, та доходів від основної діяльності Асоціації (частини зібраної Асоціацією винагороди (роялті) за використання третіми особами об`єктів авторського права), що залишаються у розпорядженні Асоціації для покриття її витрат у затвердженому відповідними керівними органами Асоціації розмірі, а також за рахунок дотацій, субсидій, інших видів фінансової та/або матеріальної допомоги, наданої Асоціації відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до пункту 5 Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 37 від 24 січня 2013 року, передбачено, що при включенні неприбуткової установи та організації до бази Реєстру їй за кодом з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України присвоюється ознака неприбутковості установи чи організації, якою є нумерація установ та організацій за окремими групами відповідно до пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу.

При визначенні структури ознаки неприбуткових установ та організацій необхідно керуватися такими нормативно-правовими актами: Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Податковим кодексом України, законами України, що регулюють діяльність відповідної неприбуткової установи та організації, тощо.

Присвоєння установам та організаціям ознаки неприбутковості здійснюють державні податкові інспекції у районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, міжрайонні, об`єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції (далі - територіальні органи ДПС нижчого рівня) відповідно до такої структури ознаки:

5.4. (0011) - інші, ніж визначені в підпункті б пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу, юридичні особи, діяльність яких не передбачає отримання прибутку згідно з нормами відповідних законів (підпункт г пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу).

5.5. (0012) - спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб, створені для представлення інтересів засновників (членів, учасників), що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників (членів, учасників) та не провадять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходів (підпункт ґ пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу).

Відповідно до п. 157.1 ст. 157 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), ця стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених контролюючими органами в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

Аналіз пунктів 157.5 та 157.6 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) свідчить про те, що суттєвою різницею неприбуткових організацій з ознаками 0011 та 0012 є походження коштів за рахунок яких утримуються організації та види доходів від оподаткування яких зазначені організації звільняються.

Присвоєння організації ознаки неприбутковості 0012 (яку присвоєно позивачу у справі) передбачає можливість утримання організації виключно за рахунок внесків її засновників (членів, учасників).

Як встановлено судами попередніх інстанцій у статуті Асоціації зазначено про те, що остання, окрім іншого, утримується за рахунок доходів від основної діяльності Асоціації (частини зібраної Асоціації винагороди (роялті) за використання третіми особами об`єктів авторського права), що залишаються у розпорядженні Асоціації для покриття її витрат у затвердженому відповідними керівними органами Асоціації розмірі.

В адміністративному позові, апеляційній та касаційній скарзі позивач у справі акцентує увагу, що також утримується за рахунок доходів від основної діяльності, в той же час судами попередніх інстанцій не враховано зазначений довід позивача у справі, не досліджено за рахунок чого утримується позивач у справі та чи отримує дохід від основної діяльності.

Пунктом 4.5 Статуту Асоціації встановлено, що порядок здійснення Асоціацією колективного управління майновими авторськими правами встановлюється затвердженим рішенням Загальних зборів учасників за поданням Директора Асоціації Положенням про порядок здійснення колективного управління майновими авторськими правами , приписами якого повинні визначатись, зокрема, порядок укладання Асоціацією договорів про колективне управління майновими авторськими правами та форми цих договорів, розмір коштів, утримуваних Асоціацією з сум зібраної винагороди (роялті) для покриття фактичних витрат на забезпечення своєї статутної діяльності, порядок розподілу Асоціацією зібраної винагороди (роялті) та її виплати відповідним суб`єктам авторського права.

Зазначений пункт Статуту передбачає наявність Положення, яким передбачено можливість утримання Асоціацією з сум зібраної винагороди (роялті) для покриття фактичних витрат на забезпечення своєї статутної діяльності.

В матеріалах справи зазначене Положення відсутнє, судами попередніх інстанції не встановлено про його наявність або відсутність, і, відповідно, не досліджено його зміст.

Суд звертає увагу, що вказане має безпосереднє значення для правильного вирішення справи.

З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів приходить до висновку про не встановлення судами попередніх інстанцій фактичних обставин справи, що мають значення для правильного її вирішення.

За змістом частини четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд повинен: визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі позовних вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів, і вжити заходів для виявлення та витребування доказів.

Принцип всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів судом при розгляді адміністративної справи закріплений частиною першою статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України. Зазначений принцип передбачає, зокрема, всебічну перевірку доводів сторін, на які вони посилаються в підтвердження своїх позовних вимог чи заперечень на позов.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частина 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України).

Під час нового розгляду справи судам слід взяти до уваги вказане та встановити чи передбачається можливість Асоціацією утримуватись за рахунок інших доходів ніж внески засновників (враховуючи статут Асоціації та Порядок) та за рахунок, яких саме коштів Асоціація утримується.

Для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу та їх сукупності, які міститься в матеріалах справи або витребовується, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому відповідні норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Згідно статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим, тобто таким, що ухвалене відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій вказаним вимогам не відповідають, оскільки судами не з`ясовано обставини справи, що мають значення для правильного її вирішення.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.

За правилами статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

Колегія суддів дійшла висновку про те, що судами першої та апеляційної інстанцій порушено принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, що призвело до ухвалення рішень, які не відповідають вимогам щодо законності і обґрунтованості, а тому такі рішення підлягають скасуванню, а справа відповідно до правил статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Асоціації Дім авторів музики в Україні задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 листопада 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2015 року у справі № 826/12093/14 скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду

Дата ухвалення рішення12.07.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83024744
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/12093/14

Рішення від 30.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Постанова від 12.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 02.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 03.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 05.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 05.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 05.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні