Рішення
від 04.06.2019 по справі 761/13278/18
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/13278/18

Провадження № 2/761/1219/2019

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2019 року Шевченківський районний суд м. Києва в складі:

головуючого судді: Волошина В.О.

при секретарі: Яворській А.А.

за участі:

представника позивача: ОСОБА_1 ,

представників відповідача 2: Гука А.Р., Терещенко М.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Києва за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Товариства з обмеженою відповідальністю Агенство елегант тревел , Публічної компанії з обмеженою відповідальністю British Airways Plc , в особі представництва Брітіш ПІ ЕЛ сі про відшкодування матеріальної шкоди,

в с т а н о в и в :

В квітні 2018р. позивач ОСОБА_2 звернувся до Шевченківського районного суду м. Києва з позовом (а.с. 29-35) до відповідачів: ТОВ Агенство елегант тревел (далі по тексту - відповідач 1), ПКзОВ British Airways Plc (далі по тексту - відповідач 2), в особі представництва Брітіш ПІ ЕЛ сі , в якому просив суд: стягнути солідарно з відповідачів на свою користь 84964,56 грн., з яких: повна вартість невикористаного квитка, що становить 5560,0 грн.; штраф у розмірі 5560,0 грн.; компенсацію у розмірі 12962,56 грн.; пеню у розмірі 60882,0 грн.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що 16 липня 2015р. між ним та відповідачем 1 був укладений договір перевезення за маршрутом Київ - Лондон - Бриджтаун. Компанія, яка мала здійснити дане перевезення сполученням Київ - Лондон - відповідач 2, дата вильоту: 18 липня 2015р., вартість перевезення - 5560,0 грн. На виконання умов договору позивачем було сплачено повну вартість перевезення у сумі 5560,0 грн., надано відповідачу 2 вичерпний перелік документів, необхідних для перевезення, а саме: авіаквиток, закордонний паспорт та візу категорії D . 18 липня 2015р. під час реєстрації на авіарейс Київ-Лондон позивачу було відмовлено у перевезенні, у зв`язку з відсутністю візи для транзиту, не врахувавши, що в позивача вже було бронювання квитка до Бриджтауна.

Ухвалою судді Шевченківського районного суду м. Києва від 16 травня 2018р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

10 липня 2018р. на адресу суду надійшов відзив від відповідача 1 (а.с. 50-69), в якому відповідач 1 проти позову заперечив, зазначивши, що відсутні правові підстави для солідарного стягнення сум зазначених позивачем в прохальній частині позову. ТОВ Агентство елегант тревел здійснює свою діяльність як член Міжнародної асоціації повітряного транспорту та укладає від імені перевізників договори купівлі-продажу з пасажирами. Відповідач 1, виконав своє зобов`язання та реалізував позивачу замовлений ним квиток на авіаційне перевезення, жодних інших зобов`язань перед позивачем немає, тому відповідач 1 є неналежним відповідачем. Крім того, сторона відповідача наголошувала про застосування строків позовної давності, які були пропущені позивачем без поважних причин.

22 лютого 2019р. на адресу суд надійшов відзив від відповідача 2 (а.с. 114-121), в якому відповідач просив суд залишити позов без задоволення, оскільки позивач під час здійснення авіаперевезення, відносився до категорії трансферного пасажира, оскільки направлявся двома різними рейсами: сполученням з м. Києва до м. Лондону - рейсом ВА 883 авіакомпанії British Airways , а з м. Лондону до м. Бриджтауну - рейсом VS29 авіакомпанії Virgin Atlantic Airways Limited . З 01 грудня 2014р. набули чинності зміни до візових правил Великобританії в частині регулювання транзиту пасажирів з третіх країн через територію Великобританії, відповідно до яких пасажир зобов`язаний отримати транзитну візу, якщо здійснює транзит LANDSIDE , який передбачає перетин кордону Великобританії, зокрема, для зміни аеропорту (Хітроу-Гетвік). громадяни України мають право здійснювати транзит LANDSIDE без отримання спеціальної британської візи за умови, якщо вони не проходять міграційний контроль. Оскільки рейс сполученням Київ-Лондон здійснював посадку в аеропорту Хітроу , а рейс сполученням Лондон-Бриджтаун вирушав з аеропорту Гетвік наступного дня, пасажир мав обов`язково пройти міграційний контроль. Пасажир мав пред`явити транзитну візу і пройти міграційний контроль, щоб продовжити подорож з іншого аеропорту Гетвік до кінцевого пункту призначення м. Бриджтаун. Держава Україна урядом Великобританії віднесена до країн чорного списку , тому особливістю транзиту визначено наявність квитка на наступний рейс до кінця поточного дня. У позивача ж був квиток на наступний рейс наступного дня. Оскільки відмова у перевезенні відбулася на підставі п. 1 ч. 1 і п. 7 ч. 2 Розділу ХІ Правил повітряних перевезень, а не проти волі пасажира, то у позивача відсутнє право на будь-яку компенсацію, у тому числі відшкодування вартості нових квитків.

20 травня 2019р. позивачем були подані відповіді на відзиви відповідачів 1, 2, в яких позивач зазначав, що відповідачі 1, 2 невірно тлумачаться положення міжнародних договорів, які регулюють авіа перевезення, просив суд позов задовольнити.

В судовому засіданні представник позивача, заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі, з підстав, зазначених в позові, та відповідях на відзиви сторони відповідачів 1, 2.

Відповідач 1, про час та місце розгляду справи був повідомлений в установленому законом порядку, свого представника до суду не направив, поважності причин неявки не повідомив.

Представники відповідача 2, проти позову заперечували, з підстав, зазначених у відзиві на позов, зазначаючи, що відповідачем 2 не були порушені права позивача, просили суд залишити позо без задоволення.

Суд, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача 2, розглянувши подані сторонами документи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів, і це встановлено судом,

Судом встановлено, що 16 липня 2015р. між позивачем та відповідачем 1 було укладено договір перевезення, шляхом придбання позивачем авіаквитки на наступні рейси: сполученням Київ-Лондон - рейсом ВА 883 авіакомпанії British Airways , виліт о 14:25 год., прибуття о 15:55 год. 18 липня 2015р., аеропорти KBP-Boryspil International - LHR-Heathrow; з м. Лондону до м. Бриджтауну - рейсом VS29 авіакомпанії Virgin Atlantic Airways Limited , виліт о 10:40 год., прибуття о 14:30 19 липня 2015р., аеропорти LGW-Getwick - BGI.

В судовому засіданні встановлено, і не оспорювалося представниками сторін, що позивачу для прибуття з м. Києва до м. Бриджтауну, необхідно було скористатись послугами двох різних авіакомпаній: компанією Virgin Atlantic Airways Limited та компанією British Airways .

В судовому засіданні представники відповідача 2 наголошували, що з 01 грудня 2014р. змінилися правила транзиту через територію Великобританії, що було опубліковано на офіційному сайті авіакомпанії British Airways та сайтах туроператорів (турагентів) в мережі Інтернет, які знаходяться у відкритому доступі.

Так, згідно Правил транзиту через кордон Великобританії з урахуванням змін, які набули чинності 01 грудня 2014р. необхідність отримання пасажиром візи для транзиту через територію Великобританії залежить від таких факторів:

1) як саме здійснюється транзит: транзит AIRSIDE, транзит LANDSIDE;

2) країна громадянство пасажира: країна належить до чорного списку (в тому числі і Україна); країна належить до червоного списку.

Транзит AIRSIDE передбачає, що пасажир здійснює транзит через територію Великобританії з одного на інший міжнародний рейс протягом одного дня в межах одного аеропорту без необхідності перетинати кордон Великобританії.

Громадяни України мають право здійснювати транзит AIRSIDE без отримання спеціальної британської візи за таких умов (які повинні виконуватись одночасно): прибуття та відліт літаком, який здійснює міжнародний рейс; наявність підтвердженого бронювання (квитків) на наступний рейс, який відлітає з Великобританії у той же день (до 23:59), у який пасажир прибув до Великобританії; Наявність правильно оформлених документів, які дозволяють прибуття у кінцевий пункт подорожі.

Транзит LANDSIDE передбачає, що пасажир здійснює транзит через територію Великобританії з одного на інший міжнародний рейс до кінця наступного дня у разі необхідності перетинати кордон Великобританії (для отримання багажу, ночівлі в готелі, зміни аеропорту, стиковки на внутрішній рейс).

Громадяни України мають право здійснювати транзит LANDSIDE без отримання спеціальної британської візи за таких умов (які повинні виконуватися одночасно): прибуття та відліт літаком, який здійснює міжнародний рейс або внутрішній рейс по Великобританії або в Ірландію; наявність підтвердженого бронювання (квитків) на наступний рейс, який відлітає з Великобританії у той же день або наступного дня (до 23:59), після дня прибуття пасажира до Великобританії; наявність правильно оформлених документів, які дозволяють прибуття у кінцевий пункт подорожі; наявність одного з таких документів: чинна віза в Австралію, Канаду, Нову Зеландію або США та підтверджений квиток у цю країну як частина логічного маршруту через Великобританію; чинна віза в Австралію, Канаду, Нову Зеландію або США та підтверджений квиток з цієї країни як частина логічного маршруту через Великобританію; віза в Австралію, Канаду, Нову Зеландію або США у випадку подорожі з цієї країни. При цьому має пройти не більше 6 місяців після того як пасажир в`їжджав у цю країну; чинна посвідка на проживання (Permanent Resident Card) у США, Канаді, Австралії або Новій Зеландії; чинна віза для тимчасового в`їзду в США (US 1551 Temporary Immigrant Visa); карта 1551 Permanent Resident Card, строк чинності якої закінчився, за умови, що вона пред`являється з чинним листом І797, який дозволяє продовження строку її дії; форма Stand-alone US immigration visa form 155A/155В, яка пред`являється з проштампованим коричневим конвертом; чинний дозвіл на проживання, виданий країною-членом Європейської економічної зони; чинна віза категорії D, видана країною-членом Європейської економічної зони; чинна ірландська біометрична віза, якщо пасажири летять в Ірландію; чинна ірландська біометрична віза, якщо пасажири летять з Ірландії, за умови, що останній в`їзд в Ірландію здійснено не раніше, ніж за 3 місяці до дня транзиту.

Враховуючи зміни в Правилах транзиту через територію Великобританії для громадян інших держав, зокрема і для громадян України, які набули чинності з 01 грудня 2014р., позивач у зв`язку з необхідністю здійснення перетину кордону Великобританії, не міг скористатись правилом щодо безвізового транзиту типу AIRSIDE . Водночас, для здійснення транзиту типу LANDSIDE , позивачу необхідно було мати транзитну візу або відповідні документи, які вимагаються для застосування безвізового правила перетину кордону Великобританії. Позивач у відповідному порядку не отримував транзитну візу для перетину кордону Великобританії та не мав в наявності документи, які вимагаються для безвізового перетину кордону.

Пунктами 13а1 - 13аЗ п. 13а загальних умов перевезень пасажирів і багажу авіакомпанії British Airways визначено, що пасажир (не авіакомпанія) зобов`язаний: з`ясувати в`їзні вимоги тієї країни, в яку він направляється; надати авіакомпанії паспорти, візи, медичні довідки та інші необхідні для перельоту документи. Пасажир зобов`язаний виконувати всі закони та правила тієї країни відправлення, країни призначення та країни, в якій він знаходиться у якості транзитного пасажира. Авіакомпанія не несе відповідальності перед пасажиром, якщо: у пасажира відсутні всі необхідні паспорти, візи, медичні довідки або інші необхідні документи; паспорт, віза, медична довідка або інші проїзні документи є недійсними або строк дії сплив; пасажир не відповідав усім відповідним законам.

Відповідно до п. 1 Глави 1 Розділу ХХVІ Правил повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 30 листопада 2012р. № 735, зареєстрованих в МЮ України 28 грудня 2012р. за № 2219/22531 (далі по тексту - Правила) пасажир відповідає за одержання всіх необхідних для подорожі документів: віз, дозволів, довідок тощо, а також за виконання всіх застосованих законів щодо виїзду, в`їзду та транзиту країни відправлення, прибуття та транзиту. Перевізник не відповідає перед пасажиром за наслідки того, що пасажир не одержав такі документи або візи чи не виконав такі застосовані закони.

Згідно п.п. 7а15, 7а21 п. 7а загальних умов перевезень пасажирів і багажу авіакомпанії British Airways авіакомпанія має право відмовити у перевезенні пасажира або його багажу за наявності або вірогідності виникнення хоча б одного з обставин: у пасажира відсутні або імовірно відсутні дійсні проїзні документи, перевезення пасажирів порушує державні закони, постанови або розпорядження.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позивач безпосередньо перед здійсненням відповідних рейсів зобов`язаний був дізнатися всі вимоги, виконання яких є необхідними для транзитного перетину кордону Великобританії, зокрема щодо необхідності отримання відповідних віз або дотримання умов, виконання яких обов`язкове для здійснення безвізового транзиту через кордон Великобританії.

Водночас, суд вважає за необхідне зазначити, що авіакомпанія має право відмовити пасажиру у перевезенні без встановлення відповідного обов`язку авіакомпанії щодо відмови у перевезенні.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості.

Статтею 76 ЦПК України, визначено, що доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Отже, в силу вимог ст. ст. 12, 76, 77, 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести належними та допустимими доказами ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, не було дотримано визначені вимоги транзитного перетину кордону Великобританії, а тому суд не вбачає правових підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 4, 5, 10, 12, 13, 17-19, 76-82, 89, 133, 137, 141, 223, 258, 259, 263-266, 268, 352, 354, 355 ЦПК України; ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод; ст.ст. 15, 16, 614, 908, 910, 922 ЦК України, суд, -

в и р і ш и в :

Позов ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) до Товариства з обмеженою відповідальністю Агенство елегант тревел (код ЄДРПОУ 35141943, місцезнаходження: 01133, м. Київ, вул. Є. Коновальця, буд. 27-А), Публічної компанії з обмеженою відповідальністю British Airways Plc , в особі представництва Брітіш ПІ ЕЛ сі (реєстраційний номер ПІ-1306, місцезнаходження: 01030, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, буд. 48, пов.6) про відшкодування матеріальної шкоди - залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду через Шевченківський районний суд м. Києва шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 14 червня 2019р.

Суддя:

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.06.2019
Оприлюднено16.07.2019
Номер документу83027249
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —761/13278/18

Постанова від 18.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 04.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 13.12.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Постанова від 06.11.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Савченко Сергій Іванович

Ухвала від 04.11.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Савченко Сергій Іванович

Ухвала від 27.09.2019

Цивільне

Київський апеляційний суд

Савченко Сергій Іванович

Рішення від 04.06.2019

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Рішення від 04.06.2019

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 16.05.2018

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 12.04.2018

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні