Рішення
від 18.07.2019 по справі 320/1017/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 липня 2019 року № 320/1017/19

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Лисенко В.І.,

за участі: секретаря судового засідання Приходько Н.І.,

представника позивача - Тітова О.В.,

представник відповідача -не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Фастівської місцевої прокуратури Київської області до Пісківського закладу дошкільної освіти "Вишенька", відділу освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади про зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Фастівської місцевої прокуратури Київської області з позовом до Пісківського закладу дошкільної освіти "Вишенька", відділу освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади, в якому просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність відповідачів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га по вул. Шкільній, 35, смт Пісківка Бородянського району Київської області;

- зобов`язати відповідачів вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га по вул. Шкільній, 35, смт Пісківка Бородянського району Київської області.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідачі, своїм правом, передбаченим приписами статті 162 КАС України не скористались, із заявами по суті справи до суду не звертались.

Ухвалою суду від 26.03.2019 відкрито загальне позовне провадження в даній адміністративній справі.

У судове засідання, призначене на 08.07.2019 прибув представник позивача та підтримав позовні вимоги у повному обсязі. Відповідачі, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не з`явились, про причини неявки суд не повідомляли.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Пісківський заклад дошкільної освіти Вишенька зареєстровано зареєстрований в якості юридичної особи 28.02.2002 за адресою: 07820, Київська обл., Бородянський район, селище міського типу Пісківка, ВУЛИЦЯ ШКІЛЬНА, будинок 35, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до п. 1.3 Статуту Пісківського ЗДО Вишенька , затвердженого рішенням сесії Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади, засновником дошкільного навчального закладу є виконавчий комітет ради Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення та знаходиться в оперативному управлінні відділу освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету ради Пісківської селищної ОТГ.

Відповідно до Статуту Пісківського ЗДО Вишенька , затвердженого Пісківською селищною об'єднаною територіальною громадою (далі - Статут), комунальний заклад є юридичною особою, може мати рахунки в установах банків, штамп, печатку.

Згідно з положеннями пункту 9.1. Статуту, заклад дошкільної освіти має в користуванні майно (будівлі, споруди, земля, комунікації, обладнання тощо).

Судом встановлено, що у користуванні Пісківського закладу дошкільної освіти №1 Вишенька перебуває земельна ділянка площею 0,30 га, яка розташована за адресою: вул. Шкільна, 35 смт. Пісківка Бородянського району Київської області.

При цьому, згідно листа Відділу освіти № 01-18/708 від 26.11.2018, відповідачами не вжито жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га, навіть щодо звернення до Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади з клопотанням про передачу у постійне користування даної земельної ділянки.

Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV) передбачено, що заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.

Відповідно до частини першої статті 44 Закону №651-XIV, матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII).

Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

У відповідності до частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною. першою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України).

Згідно з статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI), загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону №1952-VI).

Матеріали справи свідчать про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування будівель Пісківського закладу дошкільної освіти (дитячий садок) №1 "Вишенька".

17 жовтня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Пісківським закладом дошкільної освіти (дитячий садок) №1 "Вишенька", прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.

Відповідно до вимог п.п. 3.1.5 та 3.3.38 Положення про відділ освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету ради Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади (надалі - відділ освіти Пісківської ОТГ), затвердженого рішенням ради Пісківської ОТГ 17.08.2017, Відділ освіти здійснює контроль за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів та сприяє його забезпеченню.

Судом встановлено, що відділ освіти Пісківської ОТГ, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення НВК, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження. Так, відділом освіти Згурівської РДА не надано доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,500 га для обслуговування НВК.

Водночас, суд також зазначає, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є НВК, яка відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинна звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,30 га. В подальшому, після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, навчальному закладу необхідно подати зазначений проект до сільської ради для його затвердження та передачі земельної ділянки площею 0,30 га в постійне користування.

Натомість, в порушення наведених вимог земельного законодавства, НВК досі не вжито заходів щодо оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,30 га для обслуговування НВК.

Враховуючи те, що відповідачами по справі не надано суду доказів вжиття ними заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Пісківського закладу дошкільної освіти "Вишенька" та відділу освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га, підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідачів вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га під Пісківським закладом дошкільної освіти (дитячий садок) №1 "Вишенька", суд зазначає наступне.

Враховуючи, що права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов'язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв'язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати відповідачів вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку для обслуговування навчального закладу.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачі належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, суду не надали.

А тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем не надано суду доказів понесення інших судових витрат ніж сплата судового збору, підстави для їх стягнення з відповідачів відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Пісківського закладу дошкільної освіти "Вишенька" та відділу освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га по вул. Шкільній, 35, смт Пісківка Бородянського району Київської області.

Зобов`язати Пісківський заклад дошкільної освіти "Вишенька" та відділ освіти, молоді, спорту та зовнішніх зв'язків виконавчого комітету Пісківської селищної об'єднаної територіальної громади вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,30 га по вул. Шкільній, 35, смт Пісківка Бородянського району Київської області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лисенко В.І.

Дата складення і підписання повного тексту рішення - 18 липня 2019 р.

Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено19.07.2019
Номер документу83100968
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/1017/19

Ухвала від 21.02.2020

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Редько О. В.

Ухвала від 10.10.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Редько О. В.

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Рішення від 08.07.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 04.07.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Редько О. В.

Ухвала від 23.04.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Редько О. В.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні