Рішення
від 15.07.2019 по справі 500/1195/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1195/19

15 липня 2019 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Тернополі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі, позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області (надалі, відповідач, Кременецьке ОУПФУ), в якому просила дії Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови у проведенні перерахунку та виплаті призначеної пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2005 року №306 "Про реалізацію абзацу другого пункту 2 статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням відомостей про заробітну плату за 1988-1994 року, які встановлені рішенням Кременецького районного суду Тернопільської області від 01 березня 2018 року, визнати протиправним; зобов`язати Кременецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області провести з 18.02.2019 року перерахунок та виплату призначеної пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.20105 року №306 "Про реалізацію абзацу другого пункту 2 статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на підставі відомостей про заробітну плату за 1988-1994 року, які встановлені рішенням Кременецького районного суду Тернопільської області від 01.03.2018 року, з урахуванням раніше виплачених сум.

Позов обґрунтований тим, що 18.02.2019 року позивач звернулася до відповідача із заявою перерахунок призначеної пенсії і обчислення її із врахуванням заробітної плати, визначеної відповідно до п.8 Порядку визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії особам, що у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувались внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2005 року №306, як виплаченої за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць. На думку позивача, документом, що підтверджує виплату заробітної плати, за результатами роботи, є рішення Кременецького районного суду Тернопільської області від 01.03.2018 року. Однак, листом від 11.03.2019 року відповідач відмовив позивачу у задоволенні заяви позивача, мотивуючи таку відмову відсутністю довідки про отримання заробітної плати, яка нараховувалась по результатам роботи за період, що перевищував більше одного місяця. Позивач зазначила, що при цьому, відповідач не визнав рішення Кременецького районного суду Тернопільської області від 01.03.2018 року як документ, що підтверджує виплату заробітної плати за результатами роботи. Таким чином, позивач вважає, що такі дії відповідача порушують право позивача на перерахунок пенсії і обчислення її відповідно до вимог чинного законодавства.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.05.2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання у справі призначено на 27.06.2019 року о 11:00 год.

Представник відповідача подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що в заяві про перерахунок пенсії позивач зазначає, що документом, що підтверджує виплату заробітної плати за результатами роботи, строк якої перевищував календарний місяць, є рішення Кременецького районного суду Тернопільської області від 01.03.2018 року. Представник відповідача зазначив, що питання проведення перерахунку пенсії розглядав Тернопільський окружний адміністративний суд у справі № 819/842/18, яким встановлено, що відповідно до порядку проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 необхідно було представити в органи Пенсійного фонду довідку з підприємств, установ та організацій про отримання нею заробітної плати за період з 1988 по 1994 р.р., яка нараховувалась за результатами її роботи, що перевищував більше одного місяця. Представник відповідача зазначив, що таких документів ОСОБА_1 в органи Пенсійного фонду не представила, таким чином і підстав для проведення перерахунку її пенсії відповідно до пункту 2 статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 20.04.2005 року №306 не було. Вказав, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправним та зобов`язання вчинити дії відмовлено. Відтак, представник відповідача проси відмовити у задоволенні позову повністю.

27.06.2019 року у відкритому судовому засіданні оголошено перерву до 15.07.2019 року о 10:00 год.

В судове засідання позивач та його представник не прибули, представник позивача подав до суду заяву, в якій просив справу розглядати без участі позивача в порядку письмового провадження, позовні вимоги підтримує, позов просить задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду справи, причин неприбуття суду не повідомив.

Враховуючи положення ч.3 ст.194, ч.9 ст.205 та ч.4 ст. 229 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав розгляду справи у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Судом встановлено, що 12.02.2019 року позивач звернулася до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області із заявою щодо перерахунку пенсії.

Листом Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області від 11.03.2019 року №6/Г-11 позивача повідомлено про те, що відсутні підстави для перерахунку пенсії позивача.

Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що у відповідності до статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацом другим пункту 2 ст.41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що для осіб, які у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, термін виконання якої перевищував календарний місяць, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися і до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні, у розрахунку на кожний місяць виконання роботи. Перелік таких осіб, а також порядок визначення для них заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до статті 44 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) встановлено порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії, відповідно до якого заява про призначення (перерахунок) пенсії або про її відстрочення та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846; далі - Порядок).

Пунктом 4.1. Порядку передбачено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2). Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Відповідно до пункту 4.3. Порядку не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України "Про реалізацію абзацу другого пункту другого статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 20.04.2005 року №306, якою затверджено Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії особам, що у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць, передбачено, що для обчислення пенсії із врахуванням заробітної плати, що виплачена за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць, особа звертається із заявою до відповідного управління Пенсійного фонду України у районі. Отже, суд вважає, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок пенсії є відповідна заява особи встановленого зразка та додані до неї необхідні документи, подані до уповноваженого органу Пенсійного фонду України в установленому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням Кременецького районного суду Тернопільської області від 01.03.2018 року у справі №601/158/18 заяву ОСОБА_1 задоволено, встановлено факт, що заробітна плата у колгоспі ім. Калініна та колгоспі Колос Кременецького району Тернопільської області у 1988-1994 роках виплачувалася ОСОБА_1 за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць і становить: - за період з січня по грудень 1988 року 2574,82 крб. за 365 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1989 року 2170,35 крб. за 291 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1990 року - 6983,54 крб. за 420 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1991 року 9695,98 крб. за 420 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1992 року 98168,56 крб. за 294 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1993 року 6784924 крб. за 306 відроблених людино-днів; - за період з січня по грудень 1994 року 21384254 крб. за 219 відроблених людино-днів. Як вбачається з інформаційної системи "Єдиний державний реєстр судових рішень", дане судове рішення набрало законної сили 01.03.2018 року.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року у справі №819/842/18 в задоволенні позову ОСОБА_1 до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправним та зобов`язання вчинити дії - відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.11.2018 року справі №857/1999/18 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року у справі №819/842/18 - залишено без змін. Таким чином, судове рішення у справі №819/842/18 набрало законної сили.

Згідно із частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Розглядаючи спір по суті, суд зазначає, що у постанові від 28.11.2018 року у справі №857/1999/18 Восьмий апеляційний адміністративний суд зазначив "щодо доводів скаржника подані по суті прийняття до уваги обов`язкового рішення суду, таке може бути застосовано і повинно братися судом, однак після правильної поданої заяви до відповідача згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , який затверджений Постановою Правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 року. Колегія суддів дійшла висновку, що за наявності права на перерахунок та отримання пенсії, яке суд не заперечує, скаржником не дотримано процедури подання заяви до пенсійного органу, а тому позов задоволенню не підлягає, мотивація наведена у апеляційній скарзі, не дає адміністративному суду апеляційної інстанції підстави для постановлення висновків, які вказують про помилкове вирішення спору судом першої інстанції".

Таким чином, на думку суду, Восьмим апеляційним адміністративним судом у постанові від 28.11.2018 року справі №857/1999/18 встановлено, що у позивача наявне право на перерахунок та отримання пенсії, однак позивачем не дотримано процедуру подання заяви до пенсійного органу встановленого законом зразка.

В той же час, зі змісту матеріалів даної справи вбачається, що позивач звернулась із заявою встановленого зразка про проведення перерахунку пенсії 18.02.2019 року.

При цьому, відповідач мотивував відмову відсутністю довідки про отримання заробітної плати, яка нараховувалась по результатам роботи за період, що не перевищував більше одного місяця.

Суд вважає, що позивачем у встановленому законом порядку звернувся до органу Пенсійного фонду України, надавши документи, що підтверджують виплату заробітної плати за результатами роботи.

Отже, суд приходить до переконання, що дії відповідача у спірному випадку щодо відмови у проведенні перерахунку та виплаті призначеної пенсії є протиправними, а перерахунок пенсії позивача слід провести з 18.02.2019 року, тобто з дати звернення позивача із заявою встановленого зразка.

Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Оскільки суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю, сплачений судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов ОСОБА_1 до Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні - задовольнити повністю.

2.Визнати протиправними дії Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області щодо відмови у проведенні перерахунку та виплаті призначеної ОСОБА_1 пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України України від 20.04.2005 року №306 "Про реалізацію абзацу другого пункту 2 статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням відомостей про заробітну плату за 1988-1994 роки.

3.Зобов`язати Кременецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області (Тернопільська область, м.Кременець, вул.В.Чорновола, 2, код ЄДРПОУ 40377027) провести ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 НОМЕР_1 ) з 18.02.2019 року перерахунок та виплату призначеної їй пенсії відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2005 року №306 "Про реалізацію абзацу другого пункту 2 статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням відомостей про заробітну плату за 1988-1994 роки, з урахуванням раніше виплачених сум.

3.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кременецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області (Тернопільська область, м.Кременець, вул.В.Чорновола, 2, код ЄДРПОУ 40377027) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. сплачений згідно квитанції №66693 від 27.05.2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 15 липня 2019 року.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Головуюча суддя Дерех Н.В.

копія вірна

Суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено21.07.2019
Номер документу83137527
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1195/19

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Постанова від 20.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 15.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Постанова від 20.02.2019

Адмінправопорушення

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Жигулін С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні