Рішення
від 25.07.2019 по справі 620/2153/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 липня 2019 року Чернігів Справа № 620/2153/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Лобана Д.В.,

суддів - Баргаміної Н.М.,

- Клопота С.Л.,

за участю секретаря - Вершняк Л.Л.,

представника позивача - ОСОБА_1 ,

довіреної особи кандидата у народні

депутати України в одномандатному

виборчому окрузі № 207 на

позачергових виборах народних

депутатів України 21.07.2019

ОСОБА_2 - ОСОБА_3 .,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 ОСОБА_4 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні позивача - політична партія "Слуга народу", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні відповідача - кандидати у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_5 та ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 про повторний перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740697, № 740368, № 740895, якими порушено право бути обраним до органів державної влади кандидата в народні депутати України ОСОБА_4 , висунутого політичною партією "Слуга народу" в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 повторно розглянути скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 .

Позов обґрунтовано тим, що дії та рішення Окружної виборчої комісії є порушенням вимог частини 4 статті 37, частини 10 статті 94, частини 10 статті 110 Закону України "Про вибори народних депутатів України", пункту 6.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31.07.2012 № 133, і призведуть до помилковості результатів виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, чим порушать право позивача, гарантоване частиною 1 статті 38 Конституції України.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 заяву кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 ОСОБА_4 про забезпечення позову - повернуто без розгляду.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.07.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_2 про залучення в якості третьої особи без самостійних вимог на боці відповідача кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №207 ОСОБА_2 та відкладення розгляду справи повернуто без розгляду.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.07.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, клопотання ОСОБА_7 про відкладення розгляду справи залишено без розгляду.

Представник відповідача, на виконання вимог ухвали суду від 24.07.2019, засобом електронного зв`язку надав до суду копію постанови від 24.07.2019 № 2-24, в якій зазначено, що виборча комісія ознайомилась з текстом позовної заяви та вважає її обґрунтованою та не заперечує щодо її задоволення в повному обсязі, а також, надав належним чином засвідчену копію витягу з протоколу № 23 засідання Окружної виборчої комісії з позачергових виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 від 21.07.2019.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позові.

Довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_2 у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, вказуючи на те, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень діяв на підставі та у межах повноважень, наданих їй чинним законодавством.

Заслухавши учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Указом Президента України від 21.05.2019 №303/2019, який оприлюднено 23.05.2019, достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019.

Судом також встановлено, що кандидат у народні депутати ОСОБА_4 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 207 постановою Центральної виборчої комісії № 1288 від 25.06.2019, безпартійний, суб`єкт висування - політична партія "Слуга народу"; кандидат у народні депутати ОСОБА_5 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 207 постановою Центральної виборчої комісії № 1116 від 21.06.2019, безпартійний, самовисуванець; кандидат у народні депутати ОСОБА_2 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 207 постановою Центральної виборчої комісії № 1116 від 21.06.2019, безпартійний, самовисуванець.

Згідно акту від 22.07.2019, складеного кандидатом в одномандатному виборчому окрузі №207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_4 , було виявлено порушення виборчого законодавства, а саме 22.07.2019 о 17:45 довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 заявлена вимога (в усному порядку) про перерахунок голосів на виборчій дільниці № 740697, оскільки в копії протоколу, наданій офіційному спостерігачеві, вказана інша кількість бюлетенів у переносній виборчій скриньці, ніж в оригіналі протоколу.

Голова Окружної виборчої комісії Преснякова Г.О. запропонувала провести повторний перерахунок голосів на даній виборчій дільниці, після чого більшістю голосів було прийнято рішення про повторний перерахунок голосів на вказаній виборчій дільниці .

Крім того, в голосуванні по питанню перерахунку голосів взяв участь ОСОБА_9 , хоча на той момент вже було відомо про заміну останнього на ОСОБА_10

22.07.2019 довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 подано до Окружної виборчої комісії письмові скарги про перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740895 та № 740368 з підстав порушення порядку транспортування виборчих бюлетенів, а саме у присутності трьох членів ДВК, а не чотирьох.

Голова Окружної виборчої комісії Преснякова Г.О. винесла на голосування питання щодо повторного перерахунку голосів на даних виборчих дільницях, після чого більшістю голосів було прийнято рішення про повторний перерахунок голосів.

У зв`язку з тим, що позивачем було виявлено та зафіксовано порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , вважаючи, що рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 про повторний перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740697, № 740368, № 740895 прийняті з грубими порушеннями закону, з метою подальшої фальсифікації або визнання недійсними результатів виборів на даних виборчих дільницях, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061).

Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України № 4061, суб`єктом виборчого процесу є, зокрема, кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

У відповідності до частини 10 статті 94 Закону № 4061 за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Згідно частини 11 статті 94 Закону № 4061 у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Так, з витягу з протоколу № 23 від 21.07.2019, наданому на вимогу суду представником відповідача, судом встановлено, що 22.07.2019 о 17:45 довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 заявлена вимога про перерахунок голосів на виборчій дільниці № 740697, оскільки в копії протоколу, наданій офіційному спостерігачеві, вказана інша кількість бюлетенів у переносній виборчій скриньці, ніж в оригіналі протоколу.

Як встановлено частинами 1, 3 статті 110 Закону № 4061 скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; 9) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 цього Закону, із зазначенням дати підписання.

До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

Такі ж самі вимоги до скарги встановлені і в пункті 6.2. Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок № 133).

Однак, в матеріалах справи відсутня належним чином засвідчена копія письмової заяви або скарги довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_2 про перерахунок голосів на виборчій дільниці № 740697, що було підставою для винесення головою Окружної виборчої комісії на голосування питання про перерахунок голосів на вказаній виборчій дільниці .

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, постановою Центральної виборчої комісії від 22.07.2019 № 1800 Про зміни в складі окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року достроково припинено повноваження члена (секретаря) Окружної виборчої комісії ОСОБА_9 та замінено його на ОСОБА_10 у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.

Згідно частини 4 статті 37 Закону № 4061 при виникненні обставин, передбачених у пунктах 3, 5-8, 11-14 частини третьої цієї статті, повноваження члена виборчої комісії припиняються з моменту їх виникнення або виявлення обставин, передбачених у пунктах 1, 2, 4, 9, 10 частини третьої цієї статті, - з моменту прийняття рішення про дострокове припинення його повноважень виборчою комісією, яка її утворила.

Проте, в голосуванні по питанню перерахунку голосів на виборчій дільниці № 740697 взяв участь ОСОБА_9 , повноваження якого на момент голосування вже були припинені.

Також, з матеріалів справи вбачається, що 22.07.2019 довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 подано до Окружної виборчої комісії письмові скарги про перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740895 та № 740368, проте в порушення частини 10 статті 94 Закону № 4061 до суду не надано доказів, що до вказаних скарг було долучено відповідно оформлені акти про порушення вимог вказаного Закону.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що окружною виборчою комісією не було встановлено, що протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці містили виправлення, помилки, неточності, які неможливо усунути без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування, як і фактів порушень цілісності пакетів з виборчою документацією.

Враховуючи викладене та те, що відповідач не надав суду належних доказів наявності підстав, з якими Закон № 4061 пов`язує виникнення у відповідача права або обов`язку для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців, зокрема, скарг або заяв відповідної форми, підтверджених оформленими актами про порушення вимог Закону № 4061, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 про повторний перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740697, № 740368, № 740895.

Щодо вимоги про зобов`язання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 повторно розглянути скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 , суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 7 статті 113 Закону № 4061, у разі визнання судом рішення відповідної виборчої комісії протиправним, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування, встановлення результатів виборів депутатів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було визнане протиправним, або виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було визнане недійсним з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює рішення, визнане судом протиправним.

У відповідності до пункту 7.1. Порядку № 133 скарга, оформлена з додержанням вимог Закону № 4061 та цього Порядку, розглядається відповідною виборчою комісією на своєму засіданні.

Згідно з пунктом 10.1. Порядку № 133 за результатами розгляду скарги виборча комісія на своєму засіданні ухвалює рішення у формі постанови.

У відповідності до пункту 10.5. Порядку № 133, розглянувши скаргу по суті, виборча комісія може прийняти одне з таких рішень: - про задоволення скарги повністю або частково; - про відмову в задоволенні скарги.

Як вбачається з протоколу безперервного засідання від 21.07.2019, скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 не були розглянуті, у відповідності до норм Закону №4061 та Порядку № 133, з винесенням одного з передбачених Порядком № 133 рішень, чим були порушені права кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 , як суб`єкта виборчого процесу.

З врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 повторно розглянути скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 .

Згідно з частинами 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 ОСОБА_4 підлягає задоволенню повністю.

Положеннями частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позов підлягає задоволенню повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь позивача судового збору за подання позовної заяви в розмірі 1536 грн. 80 коп.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 143, 241-246, 262, 268-271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 про повторний перерахунок голосів на виборчих дільницях № 740697, № 740368, № 740895.

Зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 повторно розглянути скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - ОСОБА_6 від 22.07.2019 у відповідності до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" та Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31.07. 2012 № 133.

Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 на користь кандидата в народні депутати України ОСОБА_4 судовий збір в сумі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) грн 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом двох днів з дня його проголошення.

Позивач: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ).

Відповідач: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 207 (вул. Вокзальна, 8-а, м. Корюківка, Корюківський район, Чернігівська область, 15300, код ЄДРПОУ - 43037348).

Треті особи: - політична партія "Слуга народу" (вул. Січових Стрільців, буд. 77, офіс 728, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ - 40422142);

- кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_5 (адреса довіреної особи ОСОБА_6 : АДРЕСА_2 );

- кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 207 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_2 ( с . Грем`яч , Новгород-Сіверський район, Чернігівська область , 16020 ).

Повний текст судового рішення складений 25 липня 2019 року.

Головуючий суддя Д.В. Лобан

Судді Н.М. Баргаміна

С.Л. Клопот

Дата ухвалення рішення25.07.2019
Оприлюднено26.07.2019

Судовий реєстр по справі —620/2153/19

Постанова від 29.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 25.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні