ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
25 липня 2019 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 750/4950/18
Головуючий у першій інстанції - Литвиненко І. В.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/831/19
Чернігівський апеляційний суд у складі суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючої - судді - Бобрової І.О.,
суддів - Висоцької Н.В., Шитченко Н.В.,
сторони справи:
позивачі - заступник прокурора Чернігівської області, Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, Обласне комунальне концертно-видовищне підприємство Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм ,
відповідач - ОСОБА_1 ,
третя особа - Північний офіс Держаудитслужби,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження за наявними в справі матеріалами без повідомлення учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Чернігівської області на рішення Деснянського районного суду м.Чернігова від 09 квітня 2019 року у справі за позовом заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації та Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм до ОСОБА_1 про стягнення грошових коштів,
місце постановлення рішення судом першої інстанції - м.Чернігів,
дата складання повного тексту рішення суду -15.04.2019,
У С Т А Н О В И В:
В травні 2018 року заступник прокурора Чернігівської області звернувся з позовом в інтересах Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм , в якому просив стягнути з відповідача ОСОБА_1 суму втрат фінансових та матеріальних ресурсів в розмірі середньомісячної заробітної плати в сумі 20 834,77 грн на рахунок ГУ ДКСУ у Чернігівській області №31413544700002, код ЄДРПОУ 37972475, МФО 853592, отримувач ГУК у Чернігів.обл/Черніг.обл/21080500 за кодом 21080500 Інші надходження . А також стягнути з відповідача на користь прокуратури Чернігівської області судовий збір.
Позов мотивований тим, що дана позовна заява вжита як захід прокурорського реагування в інтересах економічних інтересів держави, оскільки неналежним виконанням ОСОБА_1 як генеральним директором своїх посадових обов`язків порушено економічні інтереси як розпорядника бюджетних коштів - Департементу культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської облдержадміністрації, так і безпосередньо КП Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм . Вказані порушення встановлено Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області 08.11.2017 та зафіксовані в акті від 08.11.2017 №05-30/6. Вимогу про усунення виявлених порушень Філармонійним центром не усунуто, збитки не відшкодовані, до матеріальної відповідальності відповідача не притягнуто.
В обґрунтування завданих збитків прокурор зазначав, що:
- у листопаді 2016 року на оплату вартості навчання працівника філармонійного центру було незаконно здійснено видатків за рахунок власних коштів 15210 грн, усунуто порушення на суму 12008 грн, залишок боргу становить 3202 грн;
- за період з 01.01.2016 по 31.08.2017 ОСОБА_1 було нараховано та виплачено надбавку за складність та напруженість у роботі, та премії на загальну суму 262 361,20 грн та сплачено ЄСВ на суму 57 719,46 грн, внаслідок чого обласному бюджету, з якого виділено кошти Філармонійному центру, завдано матеріальної шкоди у сумі 320 080, 66 грн. Усунуто порушення на суму 186 220,80 грн;
- Філармонійним центром зайво нараховано та виплачено доплати за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт заступникам керівника, керівникам структурних підрозділів та їх заступникам за період з 01.01.2016 по 31.08.2017 на загальну суму 313 000,83 грн та зайво сплачено ЭСВ, нарахованого на зазначену доплату на суму 68 860,18 грн, тобто обласному бюджету завдано матеріальної шкоди на суму 381 861,01 грн. Порушення частково відшкодовано в сумі 267 477,78 грн;
- згідно укладених цивільно-правових угод та на підставі актів виконаних робіт зайво нараховано та виплачено штатним працівникам ОСОБА_2 та ОСОБА_3 винагороди за невиконані ними роботи на загальну суму 18 739,61 грн та зайво сплачено нарахованого ЄСВ на суму 5 297,36 грн, оскільки ці кошти вже були сплачені цим же працівникам у вигляді заробітної плати, тобто обласному бюджету завдано матеріальної шкоди у сумі 24 036,97 грн. Порушення частково відшкодовано в сумі 10 510,28 грн;
- у червні -липні 2016 року Філармонійним центром без погодження із власником або уповноваженим ним органом було надано на безоплатній основі ГО Міріданс автобус Ютонг , а також оплачено водіїв, що здійснювали перевезення, які не перебували в штаті, на загальну суму 2 806,34 грн та сплачено ЄСВ в сумі 617,39 грн, чим здійснено покриття витрат сторонніх юридичних осіб за рахунок бюджетних коштів у розмірі 3423,73 грн. Порушення не відшкодовано.
- у 2015 році та у січні 2017 року суми коштів, які утримані Філармонійним центром із заробітної плати працівників не перераховані до обласного бюджету, внаслідок чого обласним бюджетом недоотримано доходів на загальну суму 11 440,21 грн. Порушення не відшкодовано;
- у липні 2017 року Філармонійним центром безпідставно, за відсутності факту відрядження працівника та пов`язане з цим його проживання, здійснено виплату коштів з каси у сумі 2 160 грн. Порушення не усунуто;
- у серпні-вересні 2017 року здійснено видатки бюджетних коштів загального фонду у сумі 10 600 грн без отримання послуг, які передбачені кошторисами витрат на проведення культурно-мистецьких заходів, чим завдано шкоди обласному бюджету на зазначену суму. Порушення не відшкодовано;
- зайво здійснено видатків бюджетних коштів на виплату гонорарів учасникам Міжнародного фестивалю Сіверські музичні вечори та сплату ЄСВ, нарахованого на гонорари, на загальну суму 50 064,65 грн. Порушення відшкодовано частково в сумі 25 816,20 грн;
- протягом 2015-2016 та січня -серпня 2017 року списано паливно-мастильних матеріалів, придбаних за рахунок бюджетних коштів, в сумі 22 076,94 грн. Порушення відшкодовано частково на суму 11 508,43 грн.
Відповідно до контракту, укладеного з відповідачем, передбачено, що керівник відшкодовує збитки, завдані ним підприємству, у розмірах та порядку, що встановлені законодавством про працю. Внаслідок неналежного виконання відповідачем своїх посадових обов`язків витрачено бюджетних коштів та коштів підприємства на загальну суму 314 684,17 грн.
Позивачі Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації та Обласний комунальний концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм , в інтересах яких подано позов, заперечували проти заявлених позовних вимог.
Ухвалою Деснянського районного суду м.Чернігова від 22.08.2018, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, замінено третю особу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області на Північний офіс Держаудитслужби (том 2 а.с.217).
Рішенням Деснянського районного суду м.Чернігова від 09 квітня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі прокуратура Чернігівської області, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позов прокурора задовольнити в повному обсязі, поклавши судові витрати на відповідача. Скаржник вважає, що судом в порушення ст.89 ЦПК України не взято до уваги, що відповідно до п.1.2. Статуту ОККВП Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм майно підприємства належить до обласної комунальної власності, управління яким здійснюється через Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, який є головним розпорядником бюджетних коштів. Відповідач з 11.09.2015 до 31.01.2016, а з 01.02.2016 і до тепер є генеральним директором - керівником художнім ОККВП Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм . Прокурор вважає, що ним доведено порушення інтересів розпорядника бюджетних коштів в особі Департаменту при виконанні ОСОБА_1 обов`язків генерального директора, а також економічних інтересів КП Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм . В обов`язки генерального директора входить забезпечення ефективного використання та збереження закріпленого за підприємством майна, не допускати нецільове та незаконне використання грошових коштів. Керівник відшкодовує збитки, завдані ним підприємству, у розмірах і порядку, що встановлені законодавством про працю. Скаржник вважає помилковими висновки суду про те, що стягнення з ОСОБА_1 шкоди у порядку ст.130,133 КЗпП України є безпідставним, оскільки предметом позову є втрати матеріальних ресурсів обласного бюджету. Поза увагою суду залишилось те, що усі кошти Чернігівського обласного філармонійного центру фестивалів та концертних програм незалежно від їх походження є комунальною власністю та відображаються в самостійному балансі установи. Фінансування філармонійного центру здійснюється через Департамент, шляхом перерахування бюджетних коштів на рахунки центру. Предметом позову в даному випадку є стягнення середньомісячної заробітної плати керівника на підставі ст.133 КЗпП України, дії якого внаслідок незабезпечення ефективного використання значних сум коштів, виділених підприємству, в тому числі із обласного бюджету, призвели до безпідставного їх витрачання. Розмір завданої шкоди підтверджений результатами ревізії.
У відзиві на апеляційну скаргу Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА зазначає, що він не підтримує апеляційну скаргу заступника прокурора Чернігівської області. Просить залишити її без задоволення. Позивач зазначає, що він не погоджується із апеляційною скаргою в частині того, що оплата праці керівника філармонійного центру із фонду заробітної плати може вважатись порушенням, посилаючись на висновок експертного дослідження Чернігівського відділення КНДІСЕ за результатами проведення економічного дослідження від 25.04.2018 №1188/1189/18-24, згідно із яким не підтверджуються висновки ревізії щодо завдання обласному бюджету збитків у зв`язку із виплатою ОСОБА_1 надбавки за складність та напруженість у роботі та премій, враховуючи, що кошти в сумі 186 220,80 грн відшкодовані. Аналогічні висновки зроблені експертом Чернігівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України від 13.02.2019 №21. Не погоджується позивач також із тим, що оплата згідно договорів цивільно-правового характеру на виконання роботи щодо участі запрошених виконавців у фестивалі може вважатися порушенням, оскільки підприємство самостійно планує свою діяльність, має право на самостійне укладення договорів, контрактів з іноземними юридичними і фізичними особами. Не погоджується із тим, що Методичні рекомендації щодо порядку проведення культурно-мистецьких заходів, творчих програм та проектів у сфері культури, затверджені наказом Міністерства культури і туризму України, не можуть слугувати нормативно-правовим актом, недотримання положень якого може вважатись порушенням, вважаючи, що такі рекомендації не можуть застосовуватися до правовідносин, пов`язаних з проведенням міжнародних фестивалів класичної музики Сіверські музичні вечори , та оплатою участі у даних фестивалях запрошених виконавців, оскільки дані фестивалі організовувалися і проводилися не Міністерством культури і туризму України і не за рахунок його коштів. Висновком експертного дослідження від 24.04.2018 та висновку експерта від 13.02.2019 №21 не підтверджується завдання таких збитків. Витрати на проведення фестивалів Сіверські музичні вечори проведені на підставі кошторисів, затверджених Чернігівською обласною державною адміністрацією.
У відзиві на апеляційну скаргу Обласне комунальне концертно-видовищне підприємство Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм просить залишити апеляційну скаргу заступника прокурора Чернігівської області без задоволення. Зазначає, що відповідно до п.12 ч.1 ст.20 ГПК України розгляд позовних вимог прокурора відноситься до юрисдикції господарських судів. Філармонійний центр вважає, що плата праці керівника центру із фонду заробітної плати не є порушенням та не завдає матеріальної шкоди обласному бюджету. Не підтримує апеляційну скаргу заступника прокурора Чернігівської області про те, що оплата філармонійним центром на підставі кошторисів, затверджених Чернігівською ОДА, договорів цивільно-правового характеру на виконання роботи щодо участі запрошених виконавців у фестивалі може вважатись порушенням. Вважає безпідставним обґрунтування порушення недотримання положень Методичних рекомендацій Міністерства культури і туризму України, які не розповсюджуються на філармонійний центр.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач ОСОБА_1 просить залишити апеляційну скаргу прокуратури Чернігівської області без задоволення, а рішення суду першої інстанції від 09.04.2019 без змін. Відповідач з наведеними в апеляційній скарзі обставинами та правовими підставами не погоджується, заперечує їх, заявлений позов не визнає в повному обсязі. Зазначає, що всіма учасниками справи визнано, що спірними залишаються суми щодо встановлення надбавок і доплат, премій та матеріальної допомоги генеральному директору -керівнику художньому та виплати гонорарів учасникам Міжнародного фестивалю Сіверські музичні вечори , а також сплату ЄСВ, нарахованого на гонорари. Оскільки позивачі не підтримують позовних вимог, заявлених прокурором, а також те, що відповідач та позивачі не вбачали у здійсненні вказаних видатків завдання збитків обласному бюджету, на розгляд судової експертизи були поставлені питання саме з приводу цих двох виплат. Відповідач наполягає на тому, що жодних виплат, які не передбачені постановою КМУ від 19.05.1999 №859 Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств і умов контрактів, колективним договором філармонійного центру йому не встановлено. Висновком експерта від 25.04.2018 №1188/1189/18-24 не підтверджено завдання обласному бюджету збитків у зв`язку з виплатою відповідачу надбавок за складність у роботі, премій у сумі 310 080,66 грн. Також відповідач зазначає, що в рамках підготовки та проведення Міжнародних фестивалів класичної музики Сіверські музичні вечори у березні 2016 року та березні-квітні 2017 року філармонійним центром здійснено видатки на оплату участі запрошених виконавців даних фестивалів, із якими укладеного договори цивільно-правового характеру на оплату виконаної роботи та виплачені кошти згідно з затвердженими Чернігівською ОДА кошторисами. Відповідно до п.5.1.1. Статуту філармонійного центру підприємство має право на самостійне укладення договорів, контрактів з іноземними юридичними і фізичними особами на будь-які форми співробітництва у сфері діяльності культури. Висновками експертів від 25.04.2018 та від 13.02.2019 не підтверджено завдання збитків обласному бюджету внаслідок здійснення зазначених вище виплат. Відповідач також вважає, що матеріалами справи не підтверджено підстави для звернення прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту та Філармонійного центру з даним позовом. Проте інтереси держави повинні захищати відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Позивачі по справі не підтримали позовних вимог прокуратури Чернігівської області.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного висновку.
Відповідно до ч. 2,5 ст. 263 ЦПК України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам рішення суду першої інстанції не відповідає.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що підстави для стягнення з відповідача шкоди, заподіяної обласному бюджету з підстави, передбаченої трудовим законодавством відсутні. Суд зазначив, що позов заявлений з підстави, передбаченої ч. 2 ст.133 КЗпП України, шкода в розмірі 15210 грн, заподіяна підприємству, керівником якого він є, відшкодована в повному обсязі, що визнається сторонами, тому дана обставина не доказується і є підставою для відмови в частині вимог прокурора, заявлених в інтересах філармонійного центру. Суд враховував, що прокурор фактично просить стягнути не шкоду, завдану працівником підприємству, а суму втрат фінансових та матеріальних ресурсів, тобто шкоду завдану обласному бюджету, що не узгоджується з ч.2 ст.133 КЗпП України. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог прокурора в інтересах Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, суд виходив з того, що у відповідача не виникло трудових відносин ні з Департаментом, ні з Чернігівською ОДА.
Дані висновки є невірними з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 11.09.2015 по 31.01.2016 виконував обов`язки генерального директора-керівника художнього Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм (далі - Філармонійний центр), з 01.02.2016 - є генеральним директором-керівником.
В період з 05.09.2017 по 02.11.2017 проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм за період з 01.01.2014 по 31.08.2017.
За результатами зазначеної ревізії складено акт №05-30/6 від 08.11.2017, в якому відображені виявлені порушення.
08.12.2017 до Філармонійного центру надійшли вимоги Управління Північного офісу Держаудитслужби про усунення виявлених порушень.
Частина порушень була усунута, частина завданої шкоди залишається невідшкодованою.
За поясненнями на відзив на позов прокурора, поданими Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, встановлено, що станом на 25.06.2018 повністю відшкодовані :
- збитки в сумі 15210 грн, здійснені на оплату вартості навчання працівника Філармонійного центру;
- зайво нараховані та виплачені доплати за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт заступникам керівника, керівникам структурних підрозділів та їх заступникам в загальній сумі 381 861,01 грн,
- зайво нараховані та виплачені штатним працівникам винагороди за невиконані ними роботи в загальній сумі 24036,97 грн,
- збитки за надання ГО Міріданс на безоплатній основі автобусу Ютонг та оплачені послуги водіїв (фізичних осіб), які не перебували в штаті на загальну суму 3423,73 грн,
- суми коштів, утримані Філармонійним центром із заробітної плати працівників, операції за якими проведені у минулих бюджетних періодах, але не перераховані до обласного бюджету на загальну суму 11440,21 грн,
- видатки бюджетних коштів загального фонду у сумі 10600 грн, які були здійснені без отримання послуг, які передбачалися кошторисами витрат на проведення культурно-мистецьких заходів (послуг з проживання) та за які фактично сплачено кошти.
Також за матеріалами справи встановлено, що на усунення порушень викладених в акті ревізії щодо списання протягом 2015-2016 та січня -серпня 2017 року паливно-мастильних матеріалів, придбаних за рахунок бюджетних коштів, в сумі 22 076,94 грн Філармонійним центром було відшкодовано 22564,52 грн, що підтверджується платіжним дорученням №867 від 01.08.2018 (копія на а.с.235 том 2).
Залишаються повністю невідшкодованими:
- здійснена у липні 2017 року безпідставна виплата коштів з каси у сумі 2 160 грн за відсутності факту відрядження працівника та пов`язане з цим його проживання,
- зайво здійснені видатки бюджетних коштів на виплату гонорарів учасникам Міжнародного фестивалю Сіверські музичні вечори та сплату ЄСВ, нарахованого на гонорари, на загальну суму 24248,45 грн ( із загальної суми 50 064,65 грн відшкодовано 25816,2 грн);
- та нараховані і виплачені ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 31.08.2017 надбавки за складність та напруженість у роботі, премії на загальну суму та сплачений ЄСВ на суму 133859,86 грн (з встановленої загальної суми 320080,66 грн, що складалася з 262 361,20 грн - надбавок та премій і 57 719,46 грн - ЄСВ, добровільно відшкодовано 186220,8 грн).
Незаконність здійснення таких виплат (окрім 2160 грн) ОСОБА_1 категорично заперечує.
За висновком експерта від 13.02.2019 №21 Чернігівського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру не підтверджуються документально висновки акту Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 08.11.2017 №05-30/6 планової ревізії фінансово-господарської діяльності Філармонійного центру в частині зайво здійснених ним видатків бюджетних на виплату гонорарів учасникам Міжнародного фестивалю Сіверські музичні вечори та сплату ЄСВ, нарахованого на гонорари. Філармонійним центром сума в розмірі 25816,20 грн відшкодована (а.с.56-66 том 4).
Оскільки стороною позивача зазначений висновок в жодний належний спосіб не спростований, підстави для включення вказаної суми до загальної суми завданої відповідачем шкоди - відсутні. В цій частині доводи апеляційної скарги апеляційний суд до уваги не приймає.
Цим же висновком експерта від 13.02.2019 №21 встановлено, що документально підтверджуються висновки Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 08.11.2017 №05-30/6 планової ревізії фінансово-господарської діяльності Філармонійного центру в частині нарахування та виплати генеральному директору-керівнику художньому ОСОБА_1 надбавки за складність та напруженість у роботі, та премії на загальну суму 262361,20 грн, а в частині завдання збитків обласному бюджету внаслідок здійснення цих витрат не підтверджується документально тому, що кошти відшкодовані в сумі 186 220,8 грн.
Колегія суддів не бере до уваги вказаний доказ в цій частині з огляду на те, що він зроблений без дослідження всіх первинних документів (копій наказів тощо), про що заявив експерт при його допиті в суді першої інстанції.
Отже, знайшли своє підтвердження і не спростовані відповідачем невідшкодовані витрати щодо нарахування та виплату премій і надбавок в сумі 133859,86 грн та виплата коштів з каси у сумі 2 160 грн за відсутності факту відрядження працівника та пов`язане з цим його проживання.
Відмовляючи у задоволенні позову в частині вимог, заявлених прокурором в інтересах Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, суд першої інстанції виходив з того, що у ОСОБА_1 не виникли трудові відносини ні з Департаментом культури, ні з обласною державною адміністрацією.
Проте зазначений висновок суперечить встановленим по справі обставинам.
Згідно із п.1.2, 1.3 Контракту №09-38/2 від 01.02.2016 та Контракту №08 01-22/1 від 23.02.2017, укладених між Чернігівською обласною державною адміністрацією (Органом управління) та ОСОБА_1 (генеральний директор-керівник художній Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм ), цей контракт є трудовим договором. На підставі контракту виникають трудові відносини між Керівником підприємства та Органом управління цього Підприємства. Керівник є підзвітним Засновнику підприємства, Органу управління та Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації (копії контрактів на а.с.78-87 том 1).
Зазначене свідчить про те, що трудові відносини у ОСОБА_1 виникли з Чернігівською обласною державною адміністрацією, за рішенням якої від 26.10.2000 і був створений Філармонійний центр.
Головним розпорядником бюджетних коштів щодо фінансування Філармонійного центру є Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації.
Згідно з п.2.4 контракту Керівник зобов`язується, окрім іншого, не допустити нецільового та незаконного використання грошових коштів та майна.
Відповідно до розділу 4 Контракту від 01.02.2016 та від 23.02.2017 у випадку невиконання чи неналежного виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, сторони несуть відповідність у відповідності до законодавства України та цього контракту. Керівник відшкодовує збитки, заподіяні ним підприємству у розмірі і порядку, що встановлені законодавством про працю. Обов`язок доведення обґрунтованості притягнення керівника до відповідальності покладено на Орган управління та Департамент культури і туризму, національностей та релігій облдержадміністрації.
Статтею 130 Кодексу законів про працю України встановлено, зокрема, що працівники несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації внаслідок порушення покладених на них трудових обов`язків. При покладенні матеріальної відповідальності права і законні інтереси працівників гарантуються шляхом встановлення відповідальності тільки за пряму дійсну шкоду, лише в межах і порядку, передбачених законодавством, і за умови, коли така шкода заподіяна підприємству, установі, організації винними протиправними діями (бездіяльністю) працівника. Ця відповідальність, як правило, обмежується певною частиною заробітку працівника і не повинна перевищувати повного розміру заподіяної шкоди, за винятком випадків, передбачених законодавством.
Вирішуючи спори щодо відшкодування працівником матеріальної шкоди, заподіяної підприємству, установі, організації, суд повинен установити такі факти: чи укладено між сторонами трудовий договір, яка підстава покладання на працівника відповідальності за майнову шкоду, чи спричинена шкода діями працівника, в якому обсязі майнової шкоди несе відповідальність працівник за встановлених фактичних обставин, яка ступінь вини працівника за заподіяну шкоду (за виключенням прямої дійсної шкоди), за яких обставин заподіяна шкода, чи спричинена шкода з корисних мотивів та чи є підстави для зменшення розміру покриття шкоди залежно від майнового стану працівника.
Такий правовий висновок зробив Верховний Суд України у постанові від 26 листопада 2014 року № 6-139цс14, який був підтриманий Верховним Судом у постанові від 28 березня 2018 року у справі №154/568/16-ц.
Відповідно до статті 136 КЗпП України стягнення з керівників підприємств, установ, організацій та їх заступників матеріальної шкоди в судовому порядку провадиться за позовом вищестоящого в порядку підлеглості органу.
Згідно із ст.139 КЗпП України для покладення на працівника матеріальної відповідальності за шкоду власник або уповноважений ним орган повинен довести наявність умов, передбачених статтею 130 цього Кодексу.
Враховуючи зазначені норми закону, зміст укладених з ОСОБА_1 контрактів, прокурором обґрунтовано визначено в якості позивачів Департамент культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації та Обласне комунальне концертно-видовищне підприємство Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм .
Доводи апеляційної скарги щодо неправильності висновку суду першої інстанції про те, що прокурор фактично просить стягнути не шкоду, завдану працівником підприємству, а суму втрат фінансових та матеріальних ресурсів, тобто шкоду завдану обласному бюджету, є слушними, оскільки такі висновки не узгоджується із п.2 ч.1 ст.133 КЗпП України.
Підставою настання матеріальної відповідальності працівників є трудове майнове правопорушення, тобто невиконання або неналежне виконання працівником покладених на нього трудових обов`язків, в результаті чого підприємству, установі чи організації була завдана майнова шкода.
Трудові обов`язки працівника визначаються законодавством, трудовим договором, посадовою інструкцією, наказами керівника тощо.
При покладенні матеріальної відповідальності права і законні інтереси працівників гарантуються шляхом встановлення відповідальності тільки за пряму дійсну шкоду, лише в межах і порядку, передбачених законодавством, і за умови, коли така шкода заподіяна підприємству,у станові, організаціями винними протиправними діями (бездіяльністю) працівника.
За змістом ч. 2 ст.130 КЗпП України умовами настання матеріальної відповідальності працівника є: пряма дійсна шкода, протиправна поведінка працівника, вина в діях чи бездіяльності працівника, прямий причинний зв`язок між протиправною і винною дією чи бездіяльністю працівника і шкодою, яка настала.
Під прямою дійсною шкодою, зокрема, слід розуміти втрату, погіршення або зниження цінності майна, необхідність для підприємства, установи, організації провести затрати на відновлення, придбання майна чи інших цінностей або провести зайві, тобто викликані внаслідок порушення працівником трудових обов`язків, грошові виплати.
До категорія прямої дійсної шкоди належать, зокрема, витрати, спричинені зайвими виплатами на користь працівників (основної та додаткової заробітної плати, сум компенсацій, допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, інших виплат), при відсутності можливості стягнення цих сум із працівників, які безпідставно одержали відповідні суми.
На підставі п.2 ч.1 ст.133 КЗпП України за шкоду, заподіяну зайвими грошовими виплатами, матеріальну відповідальність в межах прямої дійсної шкоди, але не більше середнього місячного заробітку, несуть винні в цьому директори, начальники і інші керівники підприємств, установ, організацій та їх заступники; керівники та їх заступники будь-яких структурних підрозділів, передбачених статутом підприємства, установи, організації чи іншим відповідним положенням (абзац 1 пункту 6 постанови Пленуму ВСУ №14 Про судову практику в справах про відшкодування шкоди, заподіяної підприємствам, установам, організаціям їх працівниками від 29.12.1992).
Як вказано вище, відповідно до п.2.4 контракту від 23.02.2017, укладеного з ОСОБА_1 , останній як керівник повинен забезпечити недопущення нецільового та незаконного використання грошових коштів та майна.
Відповідно до п.п.5.2.8, 6.8 Статуту Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм підприємство здійснює бухгалтерський, оперативний облік та веде статистичну звітність згідно з чинним законодавством. Генеральний директор-художній керівник та головний бухгалтер несуть персональну відповідальність за достовірність обліку та статистичної звітності. Генеральний директор - художній керівник несе відповідальність за стан та діяльність підприємства; розпоряджається коштами та майном відповідно до чинного законодавства, несе відповідальність за наслідки використання майна та коштів.
Заподіяння з вини відповідача шкоди в розмірі, що вказаний вище підтверджується актом №05-30/6 планової ревізії фінансово-господарської діяльності Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм , що складений 08.11.2017 Управлінням північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (а.с.84 том 3). В даному акті вказано, що суцільною ревізією дотримання законодавства при встановленні надбавок та доплат, виплати премій та матеріальної допомоги генеральному директору - керівнику художньому Філармонійного центру встановлено, що між Чернігівською обласною державною адміністрацією (в особі голови Куліча В .П .) та генеральний директором-керівником художнім Філармонійного центру ОСОБА_1 укладені контракти від 01.02.2016 № 09-38/8 та від 23.02.2017 №08.01-22/1 ( на термін з 23.02.2017 по 22.02.2022).
Пунктом 3.1 Контрактів від 01.02.20016 №09-38/8 та від 23.02.2017 № 08.01-22/1 передбачено: Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 р. № 859 Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств із змінами згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 1034 Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р № 597 і від 19 травня 1999 р. № 859 , за виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, з фонду заробітної плати та за рахунок частки доходу, одержаного Підприємством в результаті його господарської діяльності, Керівникові нараховується заробітна плата, виходячи з установлених Керівнику:
а) посадового окладу в розмірі, що дорівнює п`ятьом окладам працівника основної професії - 11800,00 грн з 01.02.2016 та 16960,00 грн з 23.02.2017 (артист оркестру II категорії 12 тарифного розряду - 2360,00 грн з 01.02.2016 та 3392,00 грн з 23.02.2017), в місяць за фактично відпрацьований час - з фонду заробітної плати.
При зміні окладу працівника основної професії (артист оркестру II категорії 12 тарифного розряду) відповідно до чинного законодавства змінюється посадовий оклад Керівника .
Пунктом п. 3.2. Контрактів від 01.02.2016 № 09-38/8 та від 23.02.2017 № 08.01-22/1 передбачено: Крім того, Керівникові можуть виплачуватися:
- щоквартальні премії у розмірі до трьох посадових окладів в залежності від фінансового становища Підприємства .
Відповідно до п. З наказу Міністерства культури України Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки від 18.10.2005 № 745, преміювання керівників установ, закладів та організацій культури, установлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюється за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.
Пунктом 1.6 Контрактів, укладених між Чернігівською ОДА та керівником Філармонійного центру Теребуном СІ. від 01.02.2016 № 09-38/8 та від 23.02.2017 № 08.01 -22/1 передбачено: Рішення Засновника Підприємства, Органу управління та Департаменту культури і туризму, національностей та релігій облдержадміністрації, що прийняті згідно їх компетенції обов`язкові для Керівника .
Відповідно до наказів Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації в ревізійному періоді ОСОБА_1 надавалась премія, яку вказано провести за рахунок власних надходжень Філармонійного центру.
Також відповідно до наказу Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації від 21.01.2016 №14 в.о. генерального директора-керівника художнього обласного філармонійного центру фестивалів та концертних програм ОСОБА_1 , встановлено надбавку у розмірі 50% посадового окладу за складність та напруженість у роботі на період з 04.01.2016 до призначення керівника підприємства, яка мала сплачуватись за рахунок частки доходу, одержаного центром в результаті його господарської діяльності.
Ревізією встановлено, що Філармонійним центром всупереч наказів органу Управління - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської ОДА, умов укладених контрактів з керівником Філармонійного центру, нараховувались та виплачувались премії, надбавка за складність та напруженість у роботі ОСОБА_5 за рахунок коштів обласного бюджету по КФК 110103 (з 01.01.2017 КГЖВ 2414030) Філармонії, музичні колективи і ансамблі та інші мистецькі заклади і заходи за КЕКВ 2610 Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям) .
Таким чином, всупереч вимог ст. 21, 98 Кодексу законів про працю України від 10.12.1971 № 322-УШ, ст. 20 Закону України Про оплату праці від 24.03.1995 № 108/95-ВР, ч. 1 ст. 57 та ч. 1 ст. 65 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-ІУ, п. 2.4 Статуту Філармонійного центру, затвердженого головою Чернігівської обласної державної адміністрації 12.12.2000 року, п. 1.6 Контрактів, укладених з генеральним директором-керівником художнім Філармонійного центру від 01.02.2016 № 09-38/8 та від 23.02.2017 № 08.01-22/1 та наказів Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, Філармонійним центром генеральному директору-керівнику художньому ОСОБА_1 нараховано та виплачено за період з 01.01.2016 по 31.08.2017 року надбавку за складність та напруженість у роботі та премії на загальну суму 262 361,20 грн (у т.ч. за 2016 рік - 109 721,20 грн, за 2017 - 152 640,00 грн) та сплачено ЄСВ, нарахованого на зазначені виплати на суму 57 719, 46 грн (у т.ч. за 2016 рік - 24 138,66 грн, за 2017 рік - 33 580,80 грн) за рахунок коштів обласного бюджету, а не за рахунок власних коштів підприємства, чим здійснено покриття витрат Філармонійного центру на відповідні суми.
Відомість нарахування і виплати премій та надбавки ОСОБА_1 містяться в Додатку 27 до акта ревізії.
Внаслідок вищевикладеного, обласному бюджету з якого виділено кошти Філармонійному центру, завдано матеріальної шкоди (збитків) у сумі 320 08.0,66 гривень.
Ревізією відшкодування витрат на відрядження та використання коштів, виданих в підзвіт встановлено, що відповідно до Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (далі - Авансовий звіт) від 06.07.2016 помічнику генерального директора Філармонійного центру ОСОБА_6 виплачено з каси Філармонійного центру кошти у сумі 2540,00 грн за видатковим касовим ордером від 11.07.2016 по відомості на виплату грошей (господарчі) за липень 2016 року. Копії видаткового касового ордеру від 11.07.2016 в Додатку 70 до акта ревізії. Кошти за Авансовим звітом від 06.07.2016 витрачені: - ФОП ОСОБА_7 , ід.н. НОМЕР_1 за тосол 5 кг 2 од. х 60,00 грн на суму 120,00 грн (товарний чек від 03.07.2016); - ФОП ОСОБА_7 , ід.н. НОМЕР_1 за стоп течь Манол (для радіатора) 4 од. х 65,00 грн на суму 260,00 грн (товарний чек від 04.07.2016); - ФОП ОСОБА_8 ід.н. НОМЕР_2 за послуги проживання з 29.06.2016 по 05.07.2016 на б/о Сигнал пгт Затока на суму 2160,00 гривень. Квитанція № 010313 від 05.07.2016. Копія Авансового звіту від 06.07.2016 та Квитанції №010313 від 05.07.2016 в Додатку 71 до акта ревізії.
Відповідно до п.1 розділу І Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.1998 № 59 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 17.03.2011 № 362), службовим відрядженням вважається поїздка працівника за розпорядженням керівника органу державної влади, підприємства, установи та організації, що повністю або частково утримується (фінансується) за рахунок бюджетних коштів, на певний строк до іншого населеного пункту для виконання службового доручення поза місцем його постійної роботи (за наявності документів, що підтверджують зв`язок службового відрядження з основною діяльністю підприємства). Документами, що підтверджують зв`язок такого відрядження з основною діяльністю підприємства, є, зокрема (але не виключно): запрошення сторони, що приймає і діяльність якої збігається з діяльністю підприємства, що направляє у відрядження; укладений договір чи контракт; інші документи, які встановлюють або засвідчують бажання встановити цивільно-правові відносини; документи, що засвідчують участь відрядженої особи в переговорах, конференціях або симпозіумах, інших заходах, які проводяться за тематикою, що збігається з діяльністю підприємства, яке відряджає працівника.
Відповідно до табеля обліку робочого часу за червень та липень 2016 року, ОСОБА_6 не перебував у відрядженні у період з 29.06.2016 по 05.07.2016 та накази або інші розпорядчі документи Філармонійного центру, щодо відрядження ОСОБА_6 в смт Затока Одеської області відсутні. Копія Табелю обліку робочого часу за червень та липень 2016 року в Додатку 72 до акта ревізії.
Таким чином, всупереч вимог п. 1, 14 розділу І, п. 4, 5 розділу II Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.1998 № 59, Філармонійним центром безпідставно (за відсутністю факту відрядження працівника та пов`язане з цим його проживання) здійснено виплату коштів з каси у сумі 2 160,00 грн за Авансовим звітом від 06.07.2016, чим здійснено покриття витрат працівника, при відсутності дебіторської заборгованості в обліку Філармонійного центру. Внаслідок допущеного порушення законодавства завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 2 160,00 гривень.
Відповідальною особою за вказаний факт порушення законодавства був генеральний директор-керівник художній ОСОБА_1 , який відповідно до п.6.8 Статуту розпоряджається коштами та майном відповідно до чинного законодавства, несе відповідальність за наслідки використання майна та коштів, згідно з п.2.4 Контракту з генеральним директором-керівником художнім Філармонійного центру в межах своєї компетенції повинен забезпечити недопущення нецільового та незаконного використання грошових коштів і майна, та який затвердив Авансовий звіт ОСОБА_6 від 06.07.2016 і відомість на виплату грошей (господарчі) за липень 2016 року по видатковому касовому ордеру від 11.07.2016 року .
Встановлені ревізією порушення є підставою для притягнення відповідача до матеріальної відповідальності, оскільки вказані вище обставини відповідачем не спростовані, а шкода в повному обсязі не відшкодована.
Враховуючи, що по справі доведено наявність невідшкодованих витрат щодо нарахування та виплату премій та надбавки в сумі 133859,86 грн та виплата коштів з каси у сумі 2 160 грн за відсутності факту відрядження працівника та пов`язане з цим його проживання, відповідальність за правомірність та законність здійснення яких несе відповідальність ОСОБА_1 , колегія суддів приходить до висновку, що ОСОБА_1 як керівник філармонійного центру за шкоду, заподіяну зайвими грошовими виплатами, повинен нести матеріальну відповідальність в межах прямої дійсної шкоди, але не більше свого середнього місячного заробітку.
Згідно із довідкою Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм від 28.03.2018 №126/01-08 середньомісячний розмір заробітної плати ОСОБА_1 складає 20 834,77 грн (а.с.88 том 1).
Враховуючи, наявність трудових відносин та здійснення фінансування Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм з боку Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, кошти в сумі 20834,77 грн з ОСОБА_1 належить стягнути на користь Департаменту.
На підставі ст.141 ЦПК України з ОСОБА_1 на користь заступника прокурора Чернігівської області слід стягнути 1762 грн судового збору за подання позову (а.с.1 том1) та 2643 грн судового збору на подання апеляційної скарги (а.с.175 том 4), а всього 4405 грн судового збору.
Керуючись ст. 141, 367, 374, 376 ч.1 п.3, 381- 384, 390 ЦПК України,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Чернігівської області задовольнити.
Рішення Деснянського районного суду м.Чернігова від 09 квітня 2019 року скасувати.
Позов заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації та Обласного комунального концертно-видовищного підприємства Чернігівський обласний філармонійний центр фестивалів та концертних програм до ОСОБА_1 про стягнення грошових коштів задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації (14000, вул.Коцюбинського, 70, код ЄДРПОУ 02231672) 20 834,77 грн шкоди, заподіяної зайвими грошовими виплатами.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) на користь Прокуратури Чернігівської області (14000, вул. Князя Чорного, 9, код ЄДРПОУ 02910114) 4405 грн судового збору.
Судді Чернігівського апеляційного суду
І.О.Боброва
Н.В.Висоцька
Н.В.Шитченко
Повний текст постанови складений 25.07.2019.
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2019 |
Оприлюднено | 26.07.2019 |
Номер документу | 83250475 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Боброва І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні