Рішення
від 27.07.2019 по справі 360/3344/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

27 липня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3344/19

11 год. 55 хв.

Луганський окружний адміністративний суд

у складі: головуючого судді Смішливої Т.В.,

суддів Свергун І.О., Кисельової Є.О.,

за участю

секретаря судового засідання Бутенко К.В.

та

представників сторін:

від позивача - ОСОБА_9 (посвідчення від 29.06.2019 № ДО-1984)

від відповідача - Фоменко Д.А. (ордер від 25.07.2019 серія ЛГ № 021225,

свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю

від 05.07.2019 № 000243)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 в одномандатному виборчому окрузі № 106 в особі довіреної особи ОСОБА_1 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

26 липня 2019 року о 13 год. 48 хв. до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 в одномандатному виборчому окрузі № 106 в особі довіреної особи ОСОБА_1 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106, у якій позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 24 липня 2019 року № 51 Про скасування постанов .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 23 липня 2019 року постановами окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (далі за текстом ОВК № 106) № № 44,45,46,47,48 на підставі скарг кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , у зв`язку з численними порушеннями дільничними виборчими комісіями №№ 441173, 441197, 441198, 441201, 441202 Закону України Про вибори народних депутатів України прийнято рішення про здійснення негайного повторного підрахунку голосів на зазначених виборчих дільницях.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 по справі № 360/3300/19 задоволено позовні вимоги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 та визнано протиправними та скасовано вищезазначені постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106.

24.07.2019 відповідачем прийнято протиправну постанову № 51 про скасування постанов №№ 44, 45, 46, 47, 48 від 23.07.2019, в мотивувальній частині якої зазначено, що вказану постанову прийнято з метою дотримання строків складання протоколів окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та беручи до уваги строк набрання чинності рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 по справі № 360/3300/19.

Позивач вважає, що приймаючи постанову № 51 про скасування постанов №№ 44,45,46,47,48 від 23.07.2019 відповідач діяв поза межами повноважень, встановлених ст.31 Закону України Про вибори народних депутатів України

Оскаржувана постанова є протиправною, тому як не містить часу її прийняття, а мотивувальна частина не містить посилань на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, посилань на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду. Постанова № 51 від 24.07.2019 не містить відомостей, зазначених у ст.94 Закону України Про вибори народних депутатів України , та у даній постанові не зазначено чи голосували усі члени окружної виборчої комісії № 106 за прийняття даного рішення, тому як позивачу відомо, що під час прийняття даного рішення відповідачем в ОВК № 106 була відсутня необхідна кількість членів комісії для прийняття цього рішення.

З урахуванням викладеного, представник позивача просить позовні вимоги задовольнити.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що на даний час голова комісії, заступник голови комісії та два члени комісії 26.07.2019 виїхали до Центральної виборчої комісії для передачі виборчих документів, а тому приміщення окружної виборчої комісії № 106 опечатано та здано під охорону, у зв`язку з чим він позбавлений можливості надати суду будь-які документи стосовно предмету спору. Вважав, що під час прийняття оскаржуваної постанови № 51 від 24.07.2019 ОВК № 106 діяла в межах повноважень, кворум на засіданні комісії був і він точно пам`ятає, що за прийняття даної постанови проголосувало 10 членів комісії, скільки членів комісії утрималось не пам`ятає. Вважав, що постанова містить всі необхідні реквізити окрім зазначення часу її прийняття, однак, формальний недолік не може бути підставою для скасування правильного по суті рішення. Просив у позові відмовити.

Судом під час розгляду справи вчинено наступні процесуальні дії.

Ухвалою від 26 липня 2019 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 27 липня 2019 року о 09 год. 00 хв. (арк. спр. 1-2).

Ухвалою від 27 липня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотань представника відповідача та довіреної особи ОСОБА_4 про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 (арк. спр. 69)

Ухвалою від 27 липня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у даній справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 360/3300/19 (арк. спр. 75).

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання, призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 17 червня 2019 року № 1033 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" серед інших ОСОБА_5 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 28-30).

17 червня 2019 року Центральною виборчою комісією кандидату у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_5 , висунутому шляхом самовисування, видано посвідчення за № КД-535 (арк. спр. 9).

Постановою Центральної виборчої комісії від 19 червня 2019 року № 1071 "Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" серед інших ОСОБА_1 зареєстрований довіреною особою кандидата у народні депутати України Фурмана ОСОБА_6 в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 31-32).

19 червня 2019 року Центральною виборчою комісією довіреній особі кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_1 видано посвідчення № ДО-307 (арк. спр. 12).

В межах спірних правовідносин ОВК № 106 прийнято постанову № 51 від 24 липня 2019 року Про скасування постанов (арк. спр. 6-7).

В мотивувальній частині постанови № 51 від 24 липня 2019 року зазначено, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 у справі № 360/3300/19 визнано протиправними та скасовано постанови ОВК № 106 від 23 липня 2019 року №№ 44,45,46,47,48, рішення набирає законної сили після закінчення дводенного строку після його проголошення, тобто 27 липня 2019 року. З метою дотримання строків складання протоколів окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, беручи до уваги строк набрання чинності рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 по справі № 360/3300/19, окружна виборча комісія постановила скасувати постанови ОВК № 106 від 23 липня 2019 року, якими задоволено скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_2 . щодо здійснення окружною виборчою комісією негайно повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 441173, №441197, №441198, №441201 №441202.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги позивача, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Суд не бере до уваги доводи представника відповідача про відсутність у позивача права оскажувати постанову відповідача, оскільки вищезазначена норма не містить застережень щодо права кандидата оскаржувати рішення, дії або бездіяльність окружної комісії в залежності від порушень його прав або інтересів.

Основні засади, організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлені Законом України Про вибори народних депутатів України № 4061-VI від 17 листопада 2011 року (далі - Закон № 4061).

Згідно з частиною першою статті 33 Закону № 4061 виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до частини восьмої статті 33 Закону № 4061 засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Законом, після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття, за винятком випадків, передбачених цим Законом (частини десята, одинадцята статті 33 Закону № 4061).

Частиною п`ятнадцятою статті 33 Закону № 4061 передбачено, що рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або визнане протиправним та скасоване судом. У такому випадку виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Тобто, вказаною нормою закріплено правило, за яким виборча комісія не має права скасовувати прийняті нею самою рішення, навіть у випадку, якщо такі рішення прийнято всупереч законодавству України.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зазначена норма в повній мірі стосується і виборчих комісій, які у спірних правовідносинах виступають у якості суб`єктів владних повноважень.

Отже, межі повноважень відповідача визначаються виключно законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку, відповідачем не доведено правомірності прийняття оскаржуваної постанови № 51 від 24 липня 2019 року.

Натомість, положення частини п`ятнадцятої статті 33 Закону № 4061 прямо вказують на відсутність повноважень в окружної виборчої комісії скасовувати свої ж постанови.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Оскільки судом встановлено, що оскаржувана постанова прийнята відповідачем з перевищенням повноважень, цього достатньо для визнання її протиправною та скасування, у зв`язку з чим суд не перевіряє інші доводи позивача, зокрема, щодо наявності чи відсутності кворуму на засіданні комісії, щодо відповідності змісту постанови вимогам закону, та не надає їм оцінку.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI "Про судовий збір" (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 3674 за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру сплачується судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2019 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1921,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 768,40 грн.

Оскільки позов задовольняється повністю, судовий збір у розмірі 768,40 грн до Державного бюджету України належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 33, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255, 268-272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_1 в інтересах кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_5 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 24 липня 2019 року № 51 Про скасування постанов .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім грн 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Головуючий суддя Т.В. Смішлива Суддя Суддя І.О. Свергун Є.О. Кисельова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2019
Оприлюднено28.07.2019
Номер документу83265275
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3344/19

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Рішення від 27.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні