ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2019 року справа №360/3344/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Гаврищук Т.Г.
суддів: Арабей Т.Г.
Блохіна А.А.
при секретарі судового засідання Кобець О.А.
за участю сторін по справі:
позивач: ОСОБА_1
відповідач: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 на рішення Луганського окружного адміністративного суду (суддя Смішлива Т.В.) від 27 липня 2019 (повний текст постанови складено 27 липня 2019 року у м.Сєвєродонецьк) у справі №360/3344/19 за позовом Кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі № 106 в особі довіреної особи ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 про визнання протиправною та скасування постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 24 липня 2019 року № 51 Про скасування постанов .
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 року позовні вимоги задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 від 24 липня 2019 року № 51 Про скасування постанов .
Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що оскаржувана постанова прийнята відповідачем з перевищенням повноважень, що є достатнім для визнання її протиправною та скасування.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач зазначив, що станом на 26.07.2019 року (дата внесення постанови ОВК №51 Про скасування постанов , яка є предметом розгляду справи), рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 року у справі №360/3300/19 не набрало законної сили, а тому відповідач не мав право на виконання цього рішення та приймати постанову №51 Про скасування постанов №№44,45,46,47,48. Відповідач вважає, що Закон України Про вибори народних депутатів України не містить імперативної норми щодо заборони виборчим комісіям скасовувати самостійно будь-які свої раніше прийняті рішення, а містить лише вичерпний перелік підстав для скасування рішень виборчих комісій комісією вищого рівня або судом. На думку відповідача, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент звернення до суду. Разом з тим, позивачем у спірних правовідносинах жодним чином не доведено, що постанова ОВК №106 від 24.07.2019 року №51 Про скасування постанов якимось чином порушує його права як суб`єкта виборчого права.
Окрім того, судом першої інстанції безпідставно було відмовлено у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №106 ОСОБА_2 .
Представник позивача проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Відповідач у судове засідання не прибув, про розгляд справи був повідомлений належним чином, надіслав на адресу суду апеляційної інстанції клопотання про розгляд справи за його відсутністю.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання, призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 17 червня 2019 року № 1033 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" серед інших, ОСОБА_3 зареєстрований кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 28-30).
Центральною виборчою комісією 17 червня 2019 року кандидату у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_3 , висунутому шляхом самовисування, видано посвідчення за № КД-535 (арк. спр. 9).
19 червня 2019 року постановою Центральної виборчої комісії № 1071 "Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" серед інших ОСОБА_1 зареєстрований довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі № 106 (арк. спр. 31-32).
Центральною виборчою комісією 19 червня 2019 року довіреній особі кандидата у народні депутати України ОСОБА_3 в одномандатному виборчому окрузі № 106 ОСОБА_1 видано посвідчення № ДО-307 (арк. спр. 12).
В межах спірних правовідносин ОВК № 106 прийнято постанову № 51 від 24 липня 2019 року Про скасування постанов (арк. спр. 6-7).
В постанові № 51 від 24 липня 2019 року зазначено, що рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019р. у справі № 360/3300/19 визнано протиправними та скасовано постанови ОВК № 106 від 23 липня 2019 року №№ 44,45,46,47,48, рішення набирає законної сили після закінчення дводенного строку після його проголошення, тобто 27 липня 2019 року. З метою дотримання строків складання протоколів окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, беручи до уваги строк набрання чинності рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 по справі № 360/3300/19, окружна виборча комісія постановила скасувати постанови ОВК № 106 від 23 липня 2019 року, якими задоволено скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 . щодо здійснення окружною виборчою комісією негайно повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 441173, №441197, №441198, №441201 №441202.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня в адміністративній справі №360/3300/19, визнано протиправною та скасовано : постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 23 липня 2019 року №44 щодо задоволення скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 та здійснення окружною виборчою комісією негайного повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №441173; постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 23 липня 2019 року №45 щодо задоволення скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 та здійснення окружною виборчою комісією негайного повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №441197; постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 23 липня 2019 року №46 щодо задоволення скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 та здійснення окружною виборчою комісією негайного повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №441198; постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 23 липня 2019 року №47 щодо задоволення скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 та здійснення окружною виборчою комісією негайного повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №441201; постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №106 від 23 липня 2019 року №48 щодо задоволення скарги від кандидата в народні депутати ОСОБА_6 та здійснення окружною виборчою комісією негайного повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №441202.
Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 24 липня 2019 року у справі №360/3300/19 апеляційну скаргу кандидата в народні депутати України ОСОБА_6 в одномандатному окрузі № 106 в особі довіреної особи ОСОБА_7 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року у справі № 360/3300/19 - залишив без задоволення, рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2019 року у справі № 360/3300/19 - залишив без змін.
Спірним питанням даної справи є правомірність дій відповідача щодо прийняття постанови №51 від 24 липня 2019 року Про скасування постанов .
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зазначена норма в повній мірі стосується і виборчих комісій, які у спірних правовідносинах виступають у якості суб`єктів владних повноважень.
Законом України Про вибори народних депутатів України № 4061-VI від 17 листопада 2011 року (далі - Закон № 4061) передбачені основні засади, організація і порядок проведення виборів народних депутатів України.
За приписами частини першої статті 33 Закону № 4061 виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Згідно частини восьмої статті 33 Закону № 4061 засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.
Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Законом, після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття, за винятком випадків, передбачених цим Законом (частини десята, одинадцята статті 33 Закону № 4061).
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 33 Закону № 4061 рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або визнане протиправним та скасоване судом. У такому випадку виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.
Аналіз положень Закону № 4061 дозволяє дійти висновку про те, що чинним законодавством не передбачено право виборчої комісії скасовувати прийняті нею самою рішення.
Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини 1 статті 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275 - 277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286 - 288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, на дату прийняття постанови № 51 від 24 липня 2019 року Про скасування постанов , рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019р. у справі № 360/3300/19 ще не набрало законної сили. Таким чином, прийняття відповідачем спірного рішення на підставі рішення Луганського окружного адміністративного суду від 24.07.2019р. у справі № 360/3300/19, колегія суддів вважає безпідставним.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що у спірних правовідносинах відповідачем не доведено правомірність прийнятої постанови № 51 від 24 липня 2019 року Про скасування постанов .
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначено статтею 273 КАС України, за приписами частини 1 якої право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Наведена норма не містить в собі застережень щодо права кандидата у народні депутати оскаржувати рішення виборчої комісії в залежності від порушень його прав або інтересів. За таких обставин, посилання відповідача на відсутність у позивача права на оскарження спірної постанови, колегією суддів не прийнято до уваги.
Відповідно до положень ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність задоволення позовних вимог, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Окрім вище зазначеного, апеляційний суд звертає увагу на те, що відповідачем не було сплачено судових збір за подання апеляційної скарги під час звернення до суду, отже, на підставі ст.139, ч.9 ст. 273 КАС України, пп.2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір підлягає стягненню з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір в сумі 1152,60 грн. (768,40*150%).
Керуючись статтями 270, 271, 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 у справі №360/3344/19 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 у справі №360/3344/19 - залишити без змін.
Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 106 (ЄДРПОУ 43041286; 93404, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, будинок 32,а) на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подачу апеляційної скарги у розмірі 1152 (однієї тисячі ста п`ятдесяти двох гривень) 60 коп., здійснивши зарахування за реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві (м.Київ) 22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО): 899998; Рахунок отримувача: 31211256026001; Код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Повне судове рішення - 31 липня 2019 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Т. Г. Гаврищук
Судді Т.Г. Арабей
А. А. Блохін
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 01.08.2019 |
Номер документу | 83354886 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні