ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.003774
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2019 року
зал судових засідань № 3
Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Кузана Р.І.,
судді Гулика А.Г.,
судді Коморного О.І.,
секретар судового засідання Козак О.М.,
за участю:
позивача ОСОБА_1 ,
представників позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
представника відповідача Олексюк Н.М. ,
представника третьої особи ОСОБА_4.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №461863, кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_5 про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
23.07.2019 ОСОБА_3 - довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ) звернулася до суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117 (місцезнаходження: 79044, м.Львів, вул. Генерала Чупринки, 85, код ЄДРПОУ 43058064) (далі - відповідач, ОВК № 117), в якому просить суд:
- визнати протиправним протокольне рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117 про прийняття та оголошення змісту протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №461863;
- визнати протиправним протокольне рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117 про прийняття в дільничної виборчої комісії №461863 запечатаних пакетів з виборчими документами;
- зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №461863 у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі.
В обґрунтування позовних вимог вказує на порушення ОВК №117 та дільничною виборчою комісією №461863 вимог Закону України Про вибори народних депутатів України від 17.11.2011 № 4061-VI (далі - Закон №4061). Зокрема, позивач вказує на те, що члени Дільничної виборчої комісії №461863 доставили до Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 117 виборчу документацію, яка знаходилась у відкритому пакеті, під час транспортування не була упакована належним чином, що є грубим порушенням ч.11 ст.94 Закону №4061 та є обов`язковою підставою для проведення повторного підрахунку голосів. Окрім цього, позивач зазначає, що члени цієї ж ДВК №461863 під час транспортування виборчої документації мали з собою печатку ДВК, що є порушенням ч.4 ст.93 Закону №4061. Таким чином, позивач вважає, що порушення відповідачем вимог ч.11 ст.94 Закону №4061 призвело до порушення права ОСОБА_1 , передбаченого ст.9 цього Закону, бути обраною народним депутатом України, оскільки вищезгадане порушення не було усунуте відповідачем, а бюлетені для голосування не перераховані, що могло вплинути на результати підрахунку голосів виборців. Позивач вказує, що вищезазначені порушення були зафіксовані офіційним спостерігачем від ВГО Громадянська мережа Опора ОСОБА_9 , про що вона повідомила Франківський відділ поліції ГУНП у Львівській області, працівниками якого було відібрано пояснення в офіційного спостерігача та членів ДВК. Окрім цього, цим офіційним спостерігачем зафіксовано факти порушення законодавства України про вибори на відео, яке надано поліції. Заступнику голови ОВК № 117 ОСОБА_7 було відомо про факт розпечатування пакетів з виборчою документацією ДВК № 461863 в приміщенні ОВК №117, однак така документація була прийнята без рішення про повторний підрахунок голосів. Враховуючи наведене, позивач вважає протокольне рішення ОВК №117 про прийняття виборчої документації від ДВК №461863 протиправним, а тому вважає, що бюлетені для голосування слід перерахувати. Просить винести окрему ухвалу стосовно протиправних дій членів ОВК №117.
Суд ухвалою від 23.07.2019 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Залучив до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничну виборчу комісію виборчої дільниці №461863. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 11 год. 30 хв. 24.07.2019.
Ухвалою від 23.07.2019 суд відмовив у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову .
Ухвалою від 24.07.2019 суд допустив до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_5 (далі - третя особа, ОСОБА_5 ).
Ухвалою від 24.07.2019 суд замінив первинного позивача в адміністративній справі №1.380.2019.003774 ОСОБА_3 - довірену особу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_1 належним позивачем - кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ).
Ухвалою від 24.07.2019 суд задовольнив клопотання позивача про витребування доказів у справі та витребував для долучення до матеріалів справи від Франківського відділу поліції Головного управління Національної поліції у Львівській області належним чином засвідчені копії усіх матеріалів, зібраних за фактом звернення 22.07.2019 офіційного спостерігача від ВГО Громадянська мережа Опора ОСОБА_9 про порушення виборчого законодавства.
Ухвалою від 24.07.2019 суд задовольнив клопотання позивача про виклик свідка та викликав в судове засідання свідка - ОСОБА_9 - спостерігача від ВГО Громадянська мережа Опора (м.Львів, вул.Котляревського, 26, кв.2).
Ухвалою суду від 24.07.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду справи. Судове засідання призначено на 24.07.2019 о 19:30 год.
24.07.2019 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити в задоволенні позову повністю. Відзив обґрунтований тим, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії №461863, відповідач перевірив комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами, як це передбачено ч.5 ст.94 Закону №4061. Відповідач вказує на те, що усі пакети з виборчими документами по виборчій дільниці №461863 були цілими та відповідали вимогам ч.6 ст.87 Закону №4061. На підставі наведеного, відповідачем згідно з п.1 ч.5 ст.94 вказаного Закону вирішено прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії №461863 та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці №461863 у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу №117. Окрім цього, відповідач вказує на те, що йому не було відомо про виявлені офіційним спостерігачем ОСОБА_9 або будь-якою іншою уповноваженою особою фактів порушення Закону України Про вибори народних депутатів України , які вказані у позовній заяві. З огляду на вказане відповідач вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими, а тому у задоволенні позову просить відмовити повністю.
Від третьої особи - Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №461863 пояснень щодо позову на адресу суду не надходило.
Третя особа - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_5 подав письмові пояснення щодо позовної заяви, в яких вказує на те, що ОВК №117 прийняла рішення про прийняття та оголошення змісту протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №461863 та про прийняття в дільничної виборчої комісії №461863 запечатаних пакетів з виборчими документами у межах повноважень, наданих їй законодавством. Окрім цього, вказує на те, що позивачем не надано доказів наявності підстав, з якими Закон України Про вибори народних депутатів України пов`язує виникнення у відповідача обов`язку для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців, зокрема, актів або письмових заяв чи скарг осіб про порушення вимог Закону №4061 під час транспортування протоколів до ОВК. Також вважає, що позивачем не надано доказів наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами цієї дільничної виборчої комісії. З огляду на наведене, вважає, що вимоги позивача є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, не підтверджені жодними доказами та не підлягають до задоволення.
Позивач та представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві. Просили суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Третя особа - Дільнична виборча комісія виборчої дільниці №461863 участі повноважного представника в судовому засіданні не забезпечила, повідомлялась про дату, час і місце його проведення.
Представник третьої особи - кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_5 в судовому засіданні проти позову заперечив. Просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
21.07.2019 після закінчення голосування о 20 год. 00 хв. розпочато безперервне засідання ОВК №117. О 7 год 21 хв. на вказаному засіданні ОВК №117 вирішено прийняти протоколи дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 461863 ОВО № 117 про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці по загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та по одномандатному виборчому окрузі. За це рішення проголосували 17 (сімнадцять) членів ОВК №117 (копія протоколу безперервного засідання ОВК №117 долучено до матеріалів справи, п.10.7 протоколу).
З наявних у справі копій заяви та пояснень, наданих працівникам Франківського ВП ГУНП у Львівській області офіційним спостерігачем від ВГО Громадянська мережа Опора ОСОБА_9 (посвідчення № ОС -3 від 07.06.2019), суд встановив, що 22.07.2019 близько 07:10 год. в приміщенні ОВК №117 нею виявлено факт порушення виборчого законодавства членами Дільничної виборчої комісії №461863 та ОВК №117.
Зокрема, офіційним спостерігачем ОСОБА_9 виявлено, що члени Дільничної виборчої комісії №461863, прибули в приміщення ОВК № 117 з виборчою документацією, яка знаходилась у відкритому пакеті та не була упакована в порядку передбаченому законодавством України про вибори, що є грубим порушенням ч.11 ст. 94 Закону № 4061.
Окрім цього, офіційний спостерігач ОСОБА_9 стала свідком того, що члени ДВК №461863 мали з собою печатку ДВК, що є порушення приписів ч.4 ст. 93 Закону № 4061.
22.07.2019 о 07 год. 24 хв. офіційний спостерігач ОСОБА_9 звернулась до Франківського відділу поліції ГУНП у Львівській області за номером 102 із заявою про виявлене нею порушення в приміщенні ОВК по одномандатному виборчому округу №117. Вказане підтверджується талоном-повідомленням єдиного обліку №15169 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію (а.с.102).
За зверненням ОСОБА_9 до ОВК №117 прибули працівники Франківського відділу поліції ГУНП у Львівській області та відібрали пояснення в заявника та членів ДВК №461863, а саме у голови ОСОБА_12. , заступника голови ОСОБА_13 та секретаря ОСОБА_14
Зі змісту пояснень суд встановив, що 22.07.2019 близько 07.00 год. голова та заступник голови ДВК №461863 прибули до ОВК № 117 для здачі виборчої документації. Під час транспортування виборчої документації одна з картонних коробок була пошкоджена, в результаті чого пакети з бюлетенями випали. У зв`язку з цим, голова ДВК №461863 зателефонувала секретарю комісії, який згодом прибув до ОВК №117 з печаткою ДВК та допоміг упакувати пакети з виборчою документацією до коробки та скріпити її за допомогою клейкої стрічки. Після цього коробки з виборчою документацією були занесені до приміщення, де відбувалось засідання ОВК №117. Свідком цих подій була офіційний спостерігач від ВГО Громадянська мережа Опора ОСОБА_9 .
Суд встановив, що офіційним спостерігачем ОСОБА_9 вказані події були зафіксовані на відео. Такий відеозапис наданий поліції, доданий до позовної заяви (а.с. 14) та переглянутий в судовому засіданні.
Допитана в судовому засіданні офіційний спостерігач ОСОБА_9 підтвердила встановлені судом обставини та додатково зазначила таке.
Про факт порушення членами ДВК №461863 вимог Закону №4061 вона повідомила заступника голови ОВК №117 ОСОБА_7 . При цьому вказала, що хоче бути присутньою під час прийняття ОВК №117 рішення по вказаній виборчій дільниці. Проте, ніхто з членів ОВК №117 не повідомив її про час прийняття документів. Вона не була присутня при вирішенні питання про прийняття ОВК №117 протоколів дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України виборчої дільниці № 461863 ОВО № 117 про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці по загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі та по одномандатному виборчому окрузі.
Суть спору в даній справі полягає в тому, що позивач вважає протиправним рішення ОВК №117 про прийняття та оголошення змісту протоколу ДВК №461863 про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в пошкодженій упаковці, що, в свою чергу, є обов`язковою підставою для повторного підрахунку голосів виборців відповідно до положень Закону №4061, у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії.
Згідно з ч.3 ст.94 Закону №4061 засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Відповідно до ч.4 ст.94 Закону №4061 на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими ч.12 ст. 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Згідно з ч.5 ст.94 Закону №4061 при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:
1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;
2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою Уточнений ;
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.
Відповідно до ч.6 ст.94 Закону №4061 рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.
Згідно з ч.7 ст.94 Закону №4061 протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі. У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у ч.12 ст.91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.
Відповідно ч.10 ст.94 Закону № 4061 за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.
За положеннями п.5, 6 ч.9 ст. 78 Закону №4061 офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації має право звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії, інших державних органів чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення; складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;
Згідно з ч.1 та ч.5 ст. 108 Закону № 4061 кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, партія - суб`єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, довірена особа кандидата у депутати, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, виборець, чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження, порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 109-113 цього Закону. Рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію.
Суд встановив, що офіційним спостерігачем від ВГО Громадянська мережа Опора ОСОБА_9 скарга з приводу виявлених нею порушень виборчого законодавства представниками ДВК №461863 до ОВК №117 не подавалась, акт про виявлені порушення нею не складався. На час прийняття оскаржуваного рішення, така скарга не була подана і позивачем чи її довіреними особами. Щодо зазначених фактів порушення законодавства України про вибори довіреною особою позивача ОСОБА_11 було подано скаргу до ОВК №117 23.07.2019. Постановою №42 від 24.07.2019 така скарга залишена без розгляду.
Таким чином, при прийнятті оскаржуваного рішення, в ОВК № 117 не було підстав для вирішення питання про повторний підрахунок голосів виборців відповідно до ч.10 ст. 94 Закону № 4061.
Згідно з ч.11 ст.94 Закону №4061 у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.
Позивачем не подано доказів того, що безпосередньо при прийнятті ОВК №117 виборчої документації від ДВК №461863, пакети з виборчою документацією мали ознаки розпечатування. Досліджені в судовому засіданні матеріали відеозйомки, суд не може вважати належним доказом на підтвердження такої обставини, так як зі змісту цих матеріалів неможливо встановити факт пошкодження пакетів саме з виборчою документацією, номери протоколів та номери виборчих дільниць.
Перепакування виборчої документації членами дільничної виборчої комісії в приміщенні ОВК №117 та вивезення печатки за межі приміщення дільничної виборчої комісії може свідчити про порушення законодавства України про вибори членами ДВК №461863, однак, ця обставина сама по собі не є безумовною підставою для обов`язкового прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців відповідно до ч. 11 ст. 49 Закону № 4061 і не свідчить про протиправність оскаржуваних рішень ОВК №117. Суд звертає увагу позивача, що оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій відповідно до розмежування предметної юрисдикції адміністративних судів за ст. 20 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відноситься до підсудності місцевих загальних судів, як адміністративних.
З урахуванням викладеного, суд відхиляє доводи позивача про наявність обов`язку відповідача прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців у зв`язку з наявними ознаками розпечатування пакетів з виборчою документацією. Тому, рішення ОВК №117 про прийняття та оголошення змісту протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №461863 та про прийняття в дільничної виборчої комісії №461863 запечатаних пакетів з виборчими документами є правомірними.
Відповідно до ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд, вирішуючи даний спір, також відзначає, що відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди при розгляді справ застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, висловленій, зокрема, у п. 45 рішення в справі Бочаров проти України , п. 53 рішення в справі Федорченко та Лозенко проти України , п. 43 рішення в справі Кобець проти України , при оцінці доказів і вирішенні спору суду слід керуватися критерієм доведення поза розумним сумнівом . Тобто, встановлюючи істину в справі слід базуватися передусім на доказах, які належно, достовірно й достатньо підтверджують ті чи інші обставини таким чином, щоби не залишалося щодо них жодного обґрунтованого сумніву.
Зібрані ж і досліджені у цій справі докази не підтверджують і не обґрунтовують позовні вимоги з якими до суду звернувся позивач.
З огляду на викладене, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 160 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до ч. 9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.3, ч.1 ст.4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI судовий збір справляється: за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством. Судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до підп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до абз.4 ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік від 23.11.2018 №2629-VIII у 2019 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб, станом на 01.01.2019 встановлено у розмірі - 1921,00 грн.
Згідно з абз.2 ч.3 ст.6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Як слідує зі змісту позовної заяви, позивачем заявлено три вимоги немайнового характеру, кожна з яких у розумінні Закону України Про судовий збір є окремим об`єктом справляння судового збору.
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а у задоволенні адміністративного позову відмовлено у повному обсязі, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду судового збору за подання даної позовної заяви в розмірі 2305,20 грн. (768,40 грн.*3).
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 271, 272, 273, 278, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволенні позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №117 ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №117 про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 (паспорт серії НОМЕР_2 , РНОКПП НОМЕР_3 місце проживання: АДРЕСА_2 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Львівського окружного адміністративного суду (отримувач коштів: УДКСУ у Залізничному районі м.Львова; код отримувача: 38007594; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 34315206084082, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір за подання адміністративного позову у сумі 2305 (дві тисячі триста п`ять) грн. 20 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення суду складене та підписане 25.07.2019.
Головуючий суддя Кузан Р.І.
Суддя Гулик А.Г.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2019 |
Оприлюднено | 28.07.2019 |
Номер документу | 83265287 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні