Рішення
від 26.07.2019 по справі 420/2758/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2758/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку загального позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ про припинення права користування надрами,-

ВСТАНОВИВ:

03 травня 2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ , у якому позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року, наданого товариству з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ .

08 травня 2019 року ухвалою суду прийнято до розгляду позовну заяву Державної служби геології та надр України, відкрито провадження у справі та визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначає, що товариству з обмеженою відповідальністю Дюна-Південь надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4069 від 18.10.2006 р., з метою видобування піску та піщано-галечних порід, придатного в якості сировини для заповнювача бетону, як баласту для залізничної колії, для виготовлення штукатурних та кладочних розчинів. З моменту отримання дозволу №4069 у надрокористувача виникли права та обов'язки, передбачені цим дозволом та угодою про умови користування надрами. Відповідач взятих на себе зобов'язань не виконує та порушує норми законодавства у сфері надрокористування. Надрокористувач не провів повторну державну експертизу та оцінку корисних копалин Біляївського родовища у встановлені законодавством строки. Відповідачем в порушення вимог угоди про умови користування надрами, особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст.24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічний звіт відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2015 рік.

Ухвала суду від 08 травня 2019 року була направлена відповідачу за його офіційною адресою місцезнаходження, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак повернулась до суду із відміткою відділення поштового зв'язку від 29.05.2019 року інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення .

04 липня 2019 року ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/2758/19 до судового розгляду по суті.

Ухвала суду від 04 липня 2019 року була направлена відповідачу за його офіційною адресою місцезнаходження, однак повернулась до суду із відміткою відділення поштового зв'язку від 20.07.2019 року інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення .

22 липня 2019 року представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні,

Представники сторін у судове засідання 23 липня 2019 року не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином.

Таким чином, оскільки сторони не з'явились, у зв'язку з відсутністю потреби заслухати свідка чи експерта, суд 23.07.2019 року вирішив усною ухвалою суду, внесеною в протокол судового засідання, розглядати дану справу у письмовому провадженні.

Суд зазначає, що станом на момент винесення даного рішення відзив на позов від відповідача до суду не находив.

Дослідивши подані до суду документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ (код ЄДРПОУ 32935973) зареєстроване 30.06.2004 року. Основний вид діяльності за КВЕД: 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну (основний).

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Товариству з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ 18 жовтня 2006 Державною службою геології та надр України надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4069 (а.с.19) з метою видобування піску та піщано-галечних порід, придатних в якості сировини для заповнення бетону, як баласту для залізничної колії, для виготовлення штукатурних та кладочних розчинів на Біляївському родовищі ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук строком на 20 років.

18 жовтня 2006 року позивач та ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ (надрокористувач) підписали додаток до вищевказаного дозволу - угоду № 4069 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (а.с.20-22), за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов'язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою і а нормами діючого законодавства (п.1.1). Надрокористувач зобов'язаний зокрема надавати Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п'ять років експлуатації ділянки надр (п.5.3). Надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (п.7.2).

Згідно програми робіт з видобування надр з метою видобування піску та піщано-галечних порід ділянки №2 лівого схилу р. Турунчук Біляївського родовища зазначено дату переоформлення спеціального дозволу - 4 квартал 2016 року та дату продовження видобування - 1 квартал 2017 року в обсязі 40 тис. м3/рік (а.с.23).

Суд зазначає, що з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок №615).

Згідно зі статтею 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Пунктом 3 ст. 53 Кодексу України про надра визначено, що при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначається процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

Як зазначалось вище, згідно умов угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.

На час виникнення спірних правовідносин механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання було визначено Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294).

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Наказом Державної служби геології та надр України №287 від 01 вересня 2016 року (а.с.24), прийнятим у зв'язку з порушенням надрокористувачами вимог п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 №865, а саме не проведенням повторної державної експертизи та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 17.08.2016 №2-16) наказано встановити терміни для усунення порушень законодавства про надра, а саме згідно додатку до наказу (а.с.25) ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ надано 30 календарних днів.

Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України листом від 19.10.2016 № 03/303-3877 (а.с.71) направлено позивачу перелік суб'єктів господарювання, які звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015 рік з 01.04.2016 року по 12.10.2016 року (а.с.71 зворот-74).

Судом встановлено, що у переліку суб'єктів господарювання, які звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015 рік товариство з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ відсутнє.

Державною службою геології та надр України, відповідно до п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДВНП Геоінформ України щодо рухи запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр, прийнято наказ від 16 листопада 2016 року № 431 (а.с.29) щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, зокрема згідно додатку №1 до вказаного наказу (а.с.30) №4069 від 18.10.2006 року ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур'єр".

Наказом від 19 грудня 2016 року №490 (а.с.32) Державною службою геології та надр України, прийнятим у зв'язку з невиконанням надрокористувачами наказу Держгеонадр від 01.09.2016 року №287, частково змінено підстави для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнено перелік (а.с.33) порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

22 лютого 2017 року ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ направило до позивача лист №22/02-17, згідно якого повідомляє, що підприємство розпочало роботи по геолого-економічній оцінці запасів родовища Біляївське, ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук для їх затвердження ДКЗ України, у зв'язку з чим просили надати додатковий термін на усунення порушення (а.с.35).

Наказом Державної служби геології та надр України №140 від 29 березня 2017 року (а.с.36) у зв'язку з надходженням листа ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ від 22.02.2017 року №22/02-17 наказано зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року, наданого ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , з 01.01.2018 року та визнано такими, що втратили чинність пункт 11 додатку 1 до наказу Держгеонадр №431 від 16.11.2016 року №431 та пункт 13 додатку до наказу Держгеонадр від 19.12.2016 №490.

19 жовтня 2018 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено акт перевірки №61/4069-О про недопущення до перевірки (а.с.44-46), а саме до планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , призначеної на підставі наказу Держгеонадр №290 від 23.08.2018 року (а.с.40-41), направлення на проведення перевірки №494-14/01 від 09.10.2018 року (а.с.43) у період часу з 15.10.2018 року по 19.10.2018 року.

Так у вказаному акті зазначено, що посадовим особам Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було відмовлено у проведенні перевірки на підставі відсутності керівництва ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ за адресою реєстрації (67642, Одеська обл., Біляївський р-н., с.Яськи, вул.Придністровська, буд.45).

За результатами планової перевірки на підставі вищевказаного акту перевірки 19.10.2018 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено припис №506-14/01 (а.с.47-53), яким ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ зобов'язано у строк до 19.11.2018 року усунути порушення, а саме статті 11 Закону України Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - недопущено до перевірки посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю).

Пункт 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра встановлює, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра, припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно, а у судовому порядку лише в разі незгоди користувачів.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 18.10.2006 року № 4069, є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр, і які за 2015 р. відповідачем не подавалися та проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин через кожні п'ять років експлуатації ділянки надр, доказів проведення якої відповідачем до суду не надано. При цьому товариством з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ не висловлено згоди на припинення користування надрами згідно виданому йому спеціального дозволу.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Враховуючи викладене, позивачем вживались заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства про надрокористування, які однак до такого усунення не привели, суд дійшов висновку, що вимоги Державної служби геології та надр України є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241- 246, 250, 255, 295, 371 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України - задовольнити.

Припинити право товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року, виданого товариству з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - Державна служба геології та надр України (вул.Антона Цедіка, 16, м.Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031).

Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ (вул.Придністровська, 45, с.Яськи, Біляївський р-н., Одеська обл., 67642, код ЄДРПОУ 32935973).

Суддя О.А. Вовченко

.

Дата ухвалення рішення26.07.2019
Оприлюднено28.07.2019
Номер документу83265517
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/2758/19

Постанова від 08.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 08.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 11.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Рішення від 26.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні