Постанова
від 11.09.2019 по справі 420/2758/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/2758/19 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Запорожана Д.В.,

суддів - Осіпова Ю.В., Танасогло Т.М.,

при секретарі Андрушкевич М.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у справі за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ про припинення права користування надрами,-

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ про припинення право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року, наданого відповідачу.

Свої позовні вимоги Державна служба геології та надр України обґрунтувала невиконанням відповідачем своїх зобов`язань.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року позов задоволено. Припинено право відповідача на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року.

В апеляційній скарзі ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ просить скасувати вищенаведене рішення, як таке, що прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права і прийняти нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позову.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з обґрунтованості даного позову та наявності підстав для його задоволення.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ зареєстроване 30.06.2004 року. Основний вид діяльності за КВЕД: 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну (основний).

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Відповідачу 18 жовтня 2006 Державною службою геології та надр України надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4069 (а.с.19) з метою видобування піску та піщано-галечних порід, придатних в якості сировини для заповнення бетону, як баласту для залізничної колії, для виготовлення штукатурних та кладочних розчинів на Біляївському родовищі ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук строком на 20 років.

18 жовтня 2006 року позивач та ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ (надрокористувач) підписали додаток до вищевказаного дозволу - угоду № 4069 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (а.с.20-22), за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою і а нормами діючого законодавства (п.1.1). Надрокористувач зобов`язаний зокрема надавати Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр (п.5.3). Надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (п.7.2).

Згідно програми робіт з видобування надр з метою видобування піску та піщано-галечних порід ділянки №2 лівого схилу р. Турунчук Біляївського родовища зазначено дату переоформлення спеціального дозволу - 4 квартал 2016 року та дату продовження видобування - 1 квартал 2017 року в обсязі 40 тис. м3/рік (а.с.23).

Колегія суддів зазначає, що з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок №615).

Згідно зі статтею 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Пунктом 3 ст. 53 Кодексу України про надра визначено, що при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначається процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

Як зазначалось вище, згідно умов угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.

На час виникнення спірних правовідносин механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання було визначено Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Наказом Державної служби геології та надр України №287 від 01 вересня 2016 року (а.с.24), прийнятим у зв`язку з порушенням надрокористувачами вимог п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 №865, а саме не проведенням повторної державної експертизи та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 17.08.2016 №2-16) наказано встановити терміни для усунення порушень законодавства про надра, а саме згідно додатку до наказу (а.с.25) ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ надано 30 календарних днів.

Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України листом від 19.10.2016 № 03/303-3877 (а.с.71) направлено позивачу перелік суб`єктів господарювання, які звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015 рік з 01.04.2016 року по 12.10.2016 року (а.с.71 зворот-74).

Судами обох інстанцій встановлено, що у переліку суб`єктів господарювання, які звітували до ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів (ф.5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015 рік товариство з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ відсутнє.

Державною службою геології та надр України, відповідно до п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДВНП Геоінформ України щодо рухи запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр, прийнято наказ від 16 листопада 2016 року № 431 (а.с.29) щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, зокрема згідно додатку №1 до вказаного наказу (а.с.30) №4069 від 18.10.2006 року ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур`єр".

Наказом від 19 грудня 2016 року №490 (а.с.32) Державною службою геології та надр України, прийнятим у зв`язку з невиконанням надрокористувачами наказу Держгеонадр від 01.09.2016 року №287, частково змінено підстави для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнено перелік (а.с.33) порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

22 лютого 2017 року ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ направило до позивача лист №22/02-17, згідно якого повідомляє, що підприємство розпочало роботи по геолого-економічній оцінці запасів родовища Біляївське, ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук для їх затвердження ДКЗ України, у зв`язку з чим просили надати додатковий термін на усунення порушення (а.с.35).

Наказом Державної служби геології та надр України №140 від 29 березня 2017 року (а.с.36) у зв`язку з надходженням листа ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ від 22.02.2017 року №22/02-17 наказано зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року, наданого ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , з 01.01.2018 року та визнано такими, що втратили чинність пункт 11 додатку 1 до наказу Держгеонадр №431 від 16.11.2016 року №431 та пункт 13 додатку до наказу Держгеонадр від 19.12.2016 №490.

19 жовтня 2018 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено акт перевірки №61/4069-О про недопущення до перевірки (а.с.44-46), а саме до планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ , призначеної на підставі наказу Держгеонадр №290 від 23.08.2018 року (а.с.40-41), направлення на проведення перевірки №494-14/01 від 09.10.2018 року (а.с.43) у період часу з 15.10.2018 року по 19.10.2018 року.

Так у вказаному акті зазначено, що посадовим особам Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було відмовлено у проведенні перевірки на підставі відсутності керівництва ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ за адресою реєстрації (67642, Одеська обл., Біляївський р-н., с.Яськи, вул.Придністровська, буд.45).

За результатами планової перевірки на підставі вищевказаного акту перевірки 19.10.2018 року Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено припис №506-14/01 (а.с.47-53), яким ТОВ ДЮНА-ПІВДЕНЬ зобов`язано у строк до 19.11.2018 року усунути порушення, а саме статті 11 Закону України Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - недопущено до перевірки посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю).

Пункт 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра встановлює, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра, припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно, а у судовому порядку лише в разі незгоди користувачів.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Судом апеляційної інстанцї встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 18.10.2006 року № 4069, є подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр, і які за 2015 р. відповідачем не подавалися та проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр, доказів проведення якої відповідачем до суду не надано. При цьому товариством з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ не висловлено згоди на припинення користування надрами згідно виданому йому спеціального дозволу.

Колегія суддів не приймає доводи апелянта щодо порушення строку звернення до суду позивачем, у зв`язку з тим, що йому Держгеонадра направляло листа від 10.01.2019 року №484/03/14-19, яким його було повідомлено, що у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії дозволу 4096 позивачем розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу та відповідно до ч.2 ст.26 КУнП України запропоновано відповідачу надати у 14-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з дозволом 4096.

Вказаний лист повернувся на адресу відправника у зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання 26.02.2019 року.

Разом з тим, зазначена норма ст.26 КУнП спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами.

При цьому, законом презюмуєтся, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача.

Отже, на думку колегії суддів, позивач не порушив строку звернення до суду із даним позовом.

Враховуючи викладене, позивачем вживались заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства про надрокористування, які однак до такого усунення не привели, суд дійшов висновку, що вимоги Державної служби геології та надр України є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість даного позову та наявність підстав для його задоволення.

Частиною 1 ст. 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги, колегія суддів, вважає не суттєвими та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року у справі за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю ДЮНА-ПІВДЕНЬ про припинення право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18.10.2006 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст виготовлено 23.09.2019 року.

Головуючий Д.В. Запорожан

Судді: Ю.В. Осіпов

Т.М. Танасогло

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено25.09.2019
Номер документу84431092
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/2758/19

Постанова від 08.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 08.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 11.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Рішення від 26.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 08.05.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні