ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2019 року Справа № 160/2151/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування,
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ" (далі - ТОВ "КОНРОМ") в особі директора Атамчука А.О. звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування:
- припису про усунення виявлених порушень №ДН79/1406/АВ/П від 29.01.2019р.
- постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ДН79/1406/АВ/МГ-ФС/111 від 14.02.2019р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем неправомірно застосовано штрафні санкції, оскільки їх винесено на підставі необґрунтованих висновків, які були виявлені у ході перевірки порушення законодавства про працю. Позивач вважає, що постанова про накладення штрафу є неправомірною та підлягає скасуванню, оскільки не відповідає чинному законодавству та прийнята на підставі хибних висновків, до яких дійшов відповідач в ході проведення перевірки.
11.03.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду позовну заяву залишено без руху через невідповідність вимогам ст.ст. 160, 161 КАС України. На виконання ухвали суду, позивачем усунуті виявлені недоліки позовної заяви.
03.04.2019 року ухвалою суду відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін.
24.04.2019 року від Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що була проведена перевірка позивача, в ході якої встановлені порушення вимог діючого законодавства. За наслідками встановлених порушень відповідачем складено акт перевірки та винесено оскаржувану постанову. Відповідач вважає, що оскаржувана постанова є правомірною, та такою, що винесена відповідно до вимог діючого законодавства, у зв`язку з чим, підстави для її скасування відсутні.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
З матеріалів справи вбачається, що в період з 18.01.2019 року по 21.01.2019 року на підставі направлення головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Дніпропетровському регіоні проведено інспекційне відвідування зі здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю ТОВ "КОНРОМ" з питань повноти своєчасності нарахування та виплати заробітної плати.
За результатами інспекційного відвідування складено акт №ДН79/1406/АВ від 21.01.2019 року, відповідно до якого встановлені порушення законодавства про працю.
ТОВ "КОНРОМ" 24.01.2019 року було подано заперечення до акту №ДН79/1406/АВ.
Відповіддю ГУ Держпраці у Дніпропетровській області від 29.01.2019 №136/4.1-13 заперечення залишені без задоволення та винесено Припис про усунення виявлених порушень № ДН79/1406/АВ/П.
14.02.2019 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесено постанову про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами №ДН79/1406/АВ/МГ-ФС/111 - штраф у розмірі 1'210'170грн.00коп. за невиплату індексації заробітної плати у відповідних періодах.
Правомірність підстав, законність і обґрунтованість винесення оскаржуваних постанови №ДН79/1406/АВ/МГ-ФС/111 від 14.02.2019 року та припису №ДН79/1406/АВ/П від 29.01.2019 року є предметом розгляду даної адміністративної справи.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).
В даному випадку Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці.
Процедуру проведення Управліннями Держпраці перевірки стану додержання законодавства про працю, визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №295 від 26.04.2017 (далі -Порядок №295).
Відповідно до п.2 Порядку №295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці, зокрема: Держпраці та її територіальних органів.
Інспекційні відвідування проводяться, зокрема за інформацією Пенсійного фонду України та його територіальних органів про роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної (п.п.6 п.5 Порядку № 295).
Згідно п.п.8, 9 Порядку №295 про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі. Про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.
Під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення.
Відповідно до п.11 Порядку №295 інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право, зокрема під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для проведення інспекційного відвідування Позивача, суд вказує, що представником відповідача надана копія Наказу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області №48-І, яким призначено у період з 17.01.2019 року по 30.01.2019 року проведення інспекційного відвідування зі здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань повноти нарахування та виплати заробітної плати у ТОВ "КОНРОМ".
Підставою для призначення інспекційного відвідування у наказі зазначено лист Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 28.09.2018 №23194/05-05/26 (вх. № 15634 від 24.10.2018 Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області) щодо роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної.
У матеріалах справи наявна копія зазначеного листа про надання інформації станом на 01.10.2018 року, з посиланням на надання, зокрема, інформації щодо страхувальників, які нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку неповний робочий час , та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці (додаток 4).
До цього листа доданий Додаток 4 Інформація щодо страхувальників, які нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку неповний робочий час , та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці (травень 2018 року).
У пункті 126 вказаного Додатку міститься найменування: товариство з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ", проте, не зазначено, до якого листа він додається, враховуючи той факт, що лист Головного управління Пенсійного фонду № 23194/05-05/26 датований 28.09.2018 року та містить інформацію станом на 01.10.2018 року, а наданий Додаток 4 містить інформацію за травень 2018 року.
При цьому в акті інспекційного відвідування №ДН79/1406/АВ від 21.01.2018 року зазначено, що вибірковою перевіркою, проведеною шляхом аналізу наданих документів охоплено період з січня 2018 по грудень 2018 року.
Таким чином, в результаті аналізу документів, наданих відповідачем, неможливо встановити, чи є Додаток 4 Інформація щодо страхувальників, які нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, крім тих, які у звітності заповнили ознаку неповний робочий час , та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці (травень 2018 року), додатком до листа Головного управління Пенсійного фонду № 23194/05-05/26 від 28.09.2018 року. Інших доказів правомірності призначення інспекційного відвідування Позивача на підставі листа Головного управління Пенсійного фонду № 23194/05-05/26 від 28.09.2018 року відповідачем не надано.
Вирішуючи питання щодо наявності порушень Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 року при проведенні підвищення заробітної плати Позивачем у червні 2018 оклади деякіх працівників збільшено на 50 грн., деякіх працівників на 10 грн., при тому що згідно індексу інфляції з листопада 2018 року підвищення мало відбутись не менше, як на 73,64грн., суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 18 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 05.10.2000 № 2017-ІІІ (далі - Закон № 2017-ІІІ) Законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, у тому числі індексація доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
Згідно з частиною другою статті 19 Закону №2017-ІІІ державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Статтею 8 Закону України Про оплату праці від 24.03.95 № 108/95- ВР, зі змінами та доповненням (далі - Закон № 108/95 ВР). передбачено, що держава здійснює регулювання оплати праці працівника підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій.
Відповідно до вимог ч. 5 ст. 95 КЗпП України заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Закон України від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ Про індексацію грошових доходів населення (далі - Закон № 1282) визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.
Індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодувати подорожчання споживних товарів і послуг (ст.1 Закону № 1282).
Згідно зі ст.2 вищевказаного закону, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії, стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне страхування; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника.
Статтею 6 Закону № 1282 визначено державні гарантії підвищення грошових доходів населення у зв`язку із зростанням цін.
Так, у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 № 1078 (надалі - Порядок №1078).
Згідно з вимогами п.І Порядку №1078 цей Порядок визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
Відповідно до п.11 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.
Відповідно до п.2 Порядку №1078 індексації підлягає оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер.
Відповідно до п.5 Порядку №1078 якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.
Матеріалами справи підтверджено, що працівникам ТОВ "КОНРОМ" проведено підвищення посадових окладів з 01.01.2018 і з 01.06.2018 та з 01.12.2018 року.
Згідно п.5. Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 року у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.
Відповідно до п.11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ №1078 від 17.07.2003 року підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Таким чином, відповідно до Закону України "Про оплату праці" у січні 2018 року співробітникам ТОВ "КОНРОМ" підвищені посадові оклади, а отже місяцем, наступним за місяцем підвищення зазначених грошових доходів робітників є лютий 2018 року. Згідно з даними Держстату індекс споживчих цін у лютому 2018 року становив 100,9%, у березні 2018 року - 101,1%, у квітні 2018 року - 100,8%, у травні 2018 року - 100,0%.
У червні 2018 року, згідно штатного розпису ТОВ "КОНРОМ", знову відбулося підвищення посадових окладів працівників, тому місяцем, наступним за місяцем підвищення грошових доходів є липень 2018 року. Згідно з даними Держстату індекс споживчих цін у липні 2018 року становив 99,3%, у серпні 2018 року - 100,0%, у вересні 2018 року - 101,9%, у жовтні 2018 року - 101,7%.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка.
Тому, законних підстав для проведення індексації заробітної плати у листопаді 2018 року немає.
Крім того, у грудні 2018 року також відбулось підвищення окладів працівників ТОВ "КОНРОМ".
Таким чином, з правового аналізу зазначених норм права випливає, що твердження Відповідача про необхідність індексації заробітної плати наступним працівникам (мовою оригіналу): ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , тобто 29 особам, за листопад 2018 року є безпідставним, з огляду на те, що значення індексу споживчих цін у жовтні 2018 приймається за 1 або 100 відсотків в зв`язку з проведеним підвищенням та станом на 01 листопада 2018 року не перевищило 103%.
В силу вимог ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Згідно ч.2 ст.73 Кодексу адміністративного судочинства України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, судовий збір, сплачений позивачем платіжним дорученням №2560 від 04.03.2019 у сумі 20'074грн.00коп. за подачу адміністративного позову до суду підлягає поверненню.
Керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 257, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області № ДН79/1406/АВ/П від 29.01.2019 року про усунення виявлених порушень.
Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області № ДН79/1406/АВ/МГ-ФС/111 від 14.02.2019 року про накладення штрафу на Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ" у розмірі 1'210'170грн.00коп.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОНРОМ" (49124, м.Дніпро, вул.Липова, буд.6, код ЄДРПОУ 34589494) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (49107, м. Дніпро, вул. Казакова, 3, код ЄДРПОУ 39788766) судовий збір у розмірі 20'074грн.00коп. (двадцять тисяч сімдесят чотири грн. 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Г. В.Кадникова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2019 |
Оприлюднено | 30.07.2019 |
Номер документу | 83292147 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні