Постанова
від 31.07.2019 по справі 560/2349/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/2349/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Блонський В.К.

Суддя-доповідач - Боровицький О. А.

31 липня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Боровицького О. А.

суддів: Шидловського В.Б. Матохнюка Д.Б. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Франчук А.О.,

відповідача: ОСОБА_1 ;

представників відповідача: ОСОБА_20., ОСОБА_21.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 який висунутий політичною партією "Опозиційний блок" ОСОБА_2 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 який висунутий політичною партією "Опозиційний блок" ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193, кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_3 , кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_4 , кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_5 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_6 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_7 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_8 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_9 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_10 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_11 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_12 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_13 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_14 , кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_17 про визнання дій неправомірними,

В С Т А Н О В И В :

26.07.2019 року кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_2 , який висунутий політичною партією "Опозиційний блок" звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193, кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_3 , кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_4 , кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_1 про визнання дій неправомірними.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.07.2019 року у задоволенні позовних вимог - відмовлено.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що 23.07.2019 року під час засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193 при встановленні підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі та одномандатному виборчому окрузі кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 , висловлювались образливі висловлювання, погрози на адресу членів окружної виборчої комісії, ОСОБА_3 , безпідставно втручався у роботу виборчої комісії, чинив перешкоди проведенню засідання комісії та встановленню підсумків голосування в багатомандатному та одномандатному виборчих округах. Вищезазначений кандидат неодноразово висловлювався з порушенням регламенту, перебиваючи членів комісії та голову комісії (головуючу на засіданні), ображаючи членів комісії та звертаючись до них нецензурними висловами, перешкоджаючи цим роботі виборчої комісії та її членів і вчиняючи психологічний тиск на них. Також, разом з кандидатом у депутати на засіданні були присутні, та перешкоджали роботі комісії невстановлені особи з виборчого штабу кандидата у депутати ОСОБА_3 . На прохання членів окружної виборчої комісії представитись і зареєструватись дані особи відповіли відмовою у грубій формі. Не витримавши психологічного тиску, члени комісії вимушені були вийти з приміщення в якому відбувалось засідання комісії для відновлення самопочуття. При спробі зайти в приміщення, кандидатом у народні депутати України ОСОБА_1 , вчинена спроба закрити двері в приміщення міської ради та не допустити членів комісії до роботи. Крім того, кандидатами у депутати України, в тому числі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_1 неодноразово вигукувались заклики закрити двері і нікого не впускати і не випускати з приміщення.

Крім того, кандидатом у народні депутати ОСОБА_1 під час повторного проведення перерахунку голосів ОВК ОВО №193 виконувалися дії щодо паралельного підрахунку голосів (особа брала в руки виборчі бюлетені, їх перемішувала - що категорично заборонено Законом).

Дані діяння можливо кваліфікувати, як перешкоджання здійсненню виборчого права або права брати участь у референдумі, роботі виборчої комісії з референдуму чи діяльності офіційного спостерігача, відповідальність за які передбачена статтею 157 Кримінального кодексу України.

Позивач вважає, що дані діяння призвели до невірного встановлення підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого кругу та в одномандатному виборчому окрузі № 193 та в подальшому до не можливості встановити підсумки голосування, що є наслідком визнання виборів такими, що не відбулись.

Позивач зазначає, що суд першої інстанції не надав належної оцінки фактичним обставинам справи, прийшовши до висновку, який фактичним обставинам справи не відповідає, що призвело до прийняття незаконного рішення.

У судовому засіданні відповідач ОСОБА_1 , представник відповідача ОСОБА_22., який представляє інтереси кандидата в народні депутати ОСОБА_3 , представник відповідача ОСОБА_23., який представляє інтереси Окружної виборчої комісії №193, просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення відповідача та представників відповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

З матеріалів справи, та офіційного сайту Центральної виборчої комісії встановлено, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_17 є кандидатами у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193.

21.07.2019 року після 20:00 год., розпочалося безперервне засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193 по встановленню підсумків голосування у загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу № 193, та в одномандатному виборчому окрузі № 193.

23.07.2019 року на засіданні комісії були присутні уповноваженні особи політичних партій, суб`єктів виборчого процесу, та деякі кандидати у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 193.

Як стверджує позивач, на даному засіданні кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 , були висловлені образливі висловлювання, погрози на адресу членів окружної виборчої комісії.

ОСОБА_3 , безпідставно втручався у роботу виборчої комісії, чинив перешкоди проведенню засідання комісії та встановлення підсумків голосування в багатомандатному та одномандатному виборчих округах, неодноразово висловлювався з порушенням регламенту, перебиваючи членів комісії та голову комісії (головуючу на засіданні), ображаючи членів комісії, перешкоджаючи цим роботі виборчої комісії та її членів і вчиняючи психологічний тиск на них.

Також, разом з кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 , на засіданні були присутні та перешкоджали роботі комісії невстановлені особи з виборчого штабу кандидата у депутати ОСОБА_3 .

При спробі зайти в приміщення, кандидатом у народні депутати України ОСОБА_1 , була вчинена спроба закрити двері в приміщення міської ради, та не допустити членів комісії до роботи.

Крім того, кандидатами у депутати України, в тому числі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , та ОСОБА_1 , неодноразово вигукувались заклики закрити двері і нікого не впускати і не випускати з приміщення.

Також позивач зазначає, що кандидатом у народні депутати ОСОБА_1 , під час повторного проведення перерахунку голосів ОВК ОВО № 193 виконувалися дії щодо паралельного підрахунку голосів (особа брала у руки виборчі бюлетені, і їх перемішувала).

Позивач вважає, що дані діяння можливо кваліфікувати, як перешкоджання здійсненню виборчого права, або права брати участь у референдумі, роботі виборчої комісії або комісії з референдуму чи діяльності офіційного спостерігача, відповідальність за які передбачена статтею 157 Кримінального кодексу України.

Вищевказані дії на його думку призвели до невірного встановлення підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу, та в одномандатному виборчому окрузі № 193, та в подальшому до неможливості встановити підсумки голосування, що є наслідком визнання виборів такими, що не відбулись.

В підтвердження вказаних обставин позивач надав суду диск із фрагментами відеофіксації засідання комісії від 23.07.2019 року, а також акт про порушення законодавства України від 24.07.2019 року, складений кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193, висунутим політичною партією "Опозиційний блок" ОСОБА_2 в присутності ОСОБА_18 (уповноважена особа політичної партії "Європейська Солідарність" в одномандатному виборчому окрузі № 193), та ОСОБА_19 (позаштатний журналіст загальнодержавної газети партійної газети "Солідарність").

Даний акт складений про те, що 23.07.2019 року під час засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193 при встановленні підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі та одномандатному виборчому окрузі кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3 , висловлювались образливі висловлювання, погрози на адресу членів окружної виборчої комісії, ОСОБА_3 , безпідставно втручався у роботу виборчої комісії, чинив перешкоди проведенню засідання комісії та встановленню підсумків голосування в багатомандатному та одномандатному виборчих округах. Вищезазначений кандидат неодноразово висловлювався з порушенням регламенту, перебиваючи членів комісії та голову комісії (головуючу на засіданні), ображаючи членів комісії та звертаючись до них нецензурними висловами, перешкоджаючи цим роботі виборчої комісії та її членів і вчиняючи психологічний тиск на них. Також, разом з кандидатом у депутати на засіданні були присутні, та перешкоджали роботі комісії невстановлені особи з виборчого штабу кандидата у депутати ОСОБА_3 . На прохання членів окружної виборчої комісії представитись і зареєструватись дані особи відповіли відмовою у грубій формі. Не витримавши психологічного тиску, члени комісії вимушені були вийти з приміщення в якому відбувалось засідання комісії для відновлення самопочуття. При спробі зайти в приміщення, кандидатом у народні депутати України ОСОБА_1 , вчинена спроба закрити двері в приміщення міської ради та не допустити членів комісії до роботи. Крім того, кандидатами у депутати України, в тому числі ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_1 неодноразово вигукувались заклики закрити двері і нікого не впускати і не випускати з приміщення.

На думку позивача дані дії призвели до невірного встановлення підсумків голосування по багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу, та в одномандатному виборчому окрузі № 193, тому позивач звернувся в суд із даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що зібраними доказами по справі не підтверджується факт вчинення протиправних дій Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193, кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_3 , кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_4 .

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції враховуючи наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів народних депутатів України є Закон України "Про вибори народних депутатів України" (надалі - Закон №4061-VI), яким встановлений порядок підготовки та проведення виборів народних депутатів України, та визначені основні засади виборів народних депутатів України.

Указом Президента України №303/2019 від 21 травня 2019 року припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Відповідно до частини третьої та четвертої статті 16 Закону України Про вибори народних депутатів України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VI) позачергові вибори депутатів відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про вибори народних депутатів України" суб`єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; 3) партія, що висунула кандидата у депутати; 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).

Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії (частина 1 статті 24 Закону України "Про вибори народних депутатів України").

Частиною 7 статті 26 Закону України "Про вибори народних депутатів України" встановлено, що Центральна виборча комісія одночасно з формуванням складу окружної виборчої комісії призначає голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії.

Окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією не пізніш як за шістдесят два дні до дня голосування у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дванадцяти і не більше вісімнадцяти осіб (частина 1 статті 27 Закону України "Про вибори народних депутатів України").

Згідно із частинами 1, 8 статті 33 Закону України "Про вибори народних депутатів України" виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.

Відповідно до частин 1, 2 статті 35 Закону України "Про вибори народних депутатів України" документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії. У цей же строк протокол засідання виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення та надсилається до Центральної виборчої комісії. Центральна виборча комісія оприлюднює протокол засідання виборчої комісії на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після його надходження.

Відповідно до частини 13 статті 85 Закону України "Про вибори народних депутатів України" невідкладно після закінчення голосування дільнична виборча комісія передає до окружної виборчої комісії попередні відомості про кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці на момент закінчення голосування, та кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці на момент закінчення голосування.

Згідно частин 1,2,3,4,5,7,9,10,11,12,13,14,15,16 статті 94 Закону України "Про вибори народних депутатів України" з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Окружна виборча комісія опрацьовує відомості, зазначені у частині тринадцятій статті 85 цього Закону, та передає такі відомості до Центральної виборчої комісії через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему не пізніше 24 години дня голосування. Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

З моменту початку прийняття окружною виборчою комісією документів дільничних виборчих комісій окружна виборча комісія почергово, після ухвалення рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій (у тому числі з поміткою "Уточнений") та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку із спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему передає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу (із зазначенням усіх відомостей, що містяться у відповідних протоколах дільничних виборчих комісій). Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на своєму офіційному веб-сайті.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці окружною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання окружної виборчої комісії.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються окружною виборчою комісією у кількості примірників на чотири більшій, ніж кількість осіб, що входять до складу окружної виборчої комісії. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Усі примірники протоколу підписуються присутніми членами окружної виборчої комісії та членами дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, та засвідчуються печаткою окружної виборчої комісії. Окружна виборча комісія оголошує відомості, зазначені у відповідному протоколі. Перший та другий примірники кожного протоколу мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі, які були присутні при повторному підрахунку голосів виборців.

В апеляційні скарзі позивач вказує на те, що протиправні діяння відповідачів призвели до невірного встановлення підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого кругу та в одномандатному виборчому окрузі № 193 та в подальшому до не можливості встановити підсумки голосування, що відповідно, є наслідком визнання виборів такими, що не відбулись.

Колегія суддів критично оціню вищевказані твердження позивача з огляду на таке.

Так, окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 92 цього Закону.

Згідно частини 1 статті 92 Закону України "Про вибори народних депутатів України" дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин: 1) виявлення фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною дев`ятою статті 85 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцями, яким на підставі частини третьої статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого вони відносяться на підставі відомостей Державного реєстру виборців про їх виборчу адресу, що внесені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці та безпідставно отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; голосування виборцем більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п`ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; 2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує двадцять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці; 3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному або одномандатному окрузі у кількості, що перевищує більш як на п`ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.

Згідно частин 1, 2, 5, 8, 11,12 статті 96 Закону України "Про вибори народних депутатів України" окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, у тому числі з поміткою "Уточнений", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку з спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі встановлює: 1) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, одержаних окружною виборчою комісією; 2) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, погашених окружною виборчою комісією; 3) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, одержаних дільничними виборчими комісіями одномандатного округу; 4) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, виготовлених дільничними виборчими комісіями одномандатного округу; 5) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, погашених дільничними виборчими комісіями одномандатного округу; 6) кількість виборців, внесених до списків виборців на виборчих дільницях одномандатного округу; 7) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців на виборчих дільницях одномандатного округу; 8) кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування; 10) сумарну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; 11) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях одномандатного округу; 12) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування; 13) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі за місцем перебування; 14) загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі; 15) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, визнаних недійсними; 16) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі.

Відомості про підсумки голосування в одномандатному окрузі цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, форму якого встановлено Центральною виборчою комісією. Відомості, зазначені у пунктах 3-16 частини першої цієї статті, вносяться до протоколу цифрами по кожній виборчій дільниці, що входить до складу одномандатного округу, а також сумарно цифрами і прописом по одномандатному округу.

Протокол про підсумки голосування в одномандатному окрузі підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами окружної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії, та засвідчується печаткою окружної виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами окружної виборчої комісії. Член виборчої комісії, присутній на засіданні, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі своєї незгоди із встановленими підсумками голосування, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності у протоколі підпису члена окружної виборчої комісії біля його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі від партій, кандидатів у депутати, громадських організацій, які були присутні при встановленні підсумків голосування в одномандатному окрузі.

Перший примірник протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, а у разі внесення змін до цього протоколу - також протокол, в якому були допущені неточності (описки чи помилки у цифрах), та протокол з поміткою "Уточнений" разом з відповідними протоколами та актами дільничних виборчих комісій, що стосуються голосування в одномандатному окрузі, рішеннями, прийнятими на підставі цих актів, та, за наявності, протоколами окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі, окремими думками членів окружної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, заявами і скаргами про порушення окружною виборчою комісією порядку встановлення підсумків голосування та рішеннями, прийнятими окружною виборчою комісією за результатами їх розгляду, окружна виборча комісія транспортує до Центральної виборчої комісії, другий примірник протоколу зберігається в окружній виборчій комісії, третій - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні окружної виборчої комісії, а решта по одному примірнику видаються членам окружної виборчої комісії.

Окружна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в одномандатному окрузі незалежно від кількості виборчих дільниць, на яких голосування було визнано недійсним.

Визнання голосування недійсним в одномандатному окрузі не допускається.

Судом апеляційної інстанції не встановлено в межах доводів апеляційної скарги порушень у діях Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193, відповідно, що вказані дії відповідачів вплинули на встановлення підсумків голосування в багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу, та в одномандатному виборчому окрузі № 193.

Крім того, досліджені судом відеозаписи не підтверджують зміст акту про порушення законодавства України від 24.07.2019 року, складеного кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193, висунутим політичною партією "Опозиційний блок" ОСОБА_2 в присутності ОСОБА_18 (уповноважена особа політичної партії "Європейська Солідарність" в одномандатному виборчому окрузі № 193, та ОСОБА_19 (позаштатний журналіст загальнодержавної газети партійної газети "Солідарність"), обставин викладених в позовній заяві, та пояснень наданих в судовому засіданні позивачем, та його представником.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що зібраними доказами по справі не підтверджується факт вчинення протиправних дій Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 193, кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №193 ОСОБА_3 , кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 ОСОБА_4 .

Частиною 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Тому, у спірних правовідносинах, тягар доказування фактів порушення виборчого законодавства, зокрема, факту вчинення протиправних дій відповідачами - покладається саме на позивача.

Відтак, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки подані позивачем матеріали, за своїм змістом не вказують на вчинення відповідачами дій, які б можна було б кваліфікувати, як встановлений фактів порушення виборчого Закону № 4061-VІ.

Апеляційна скарга не містить будь-яких інших посилань на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, фактично дублює доводи позовної заяви, які не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Суд апеляційної інстанції переглянув рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 193 який висунутий політичною партією "Опозиційний блок" ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Постанова суду складена в повному обсязі 31 липня 2019 року.

Головуючий Боровицький О. А. Судді Шидловський В.Б. Матохнюк Д.Б.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено01.08.2019
Номер документу83355819
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2349/19

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 27.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні