РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань забезпечення позову
02 серпня 2019 року м. Рівне №460/1800/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши заяву Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області про вжиття заходів забезпечення позову в адміністративній справі за позовом Млинівська гуманітарна гімназія Млинівської селищної ради Рівненської області до Млинівської селищної ради Рівненської області, Виконавчого комітету Млинівської селищної ради Рівненської області про визнання протиправним та скасування пункту рішення в частині,
В С Т А Н О В И В :
01.02.2019, Млинівська гуманітарна гімназія Млинівської селищної ради Рівненської області (далі - позивач, заявник) звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Млинівської селищної ради Рівненської області (далі - відповідач 1); Виконавчого комітету Млинівської селищної ради (далі - відповідач 1), про визнання незаконним та скасування пункту 1 рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради № 109 від 29 травня 2019 року Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік в частині п. 6 затвердженого Проекту мережі про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 . Підставою позову стало порушення чинного законодавства та порушення інтересів та прав учнів гімназії на освіту та її належний рівень, порушення права батьків на пріоритет у виборі виду освіти для своїх малолітніх дітей (ст. 26 Загальної декларації прав людини ООН) при прийнятті оскаржуваного рішення.
Одночасно із позовною заявою позивачем дано заяву про вжиття заходів забезпечення позову. В обґрунтування поданої заяви, заявник стверджує, що у нього є достатньо обґрунтовані підстави звертатись з даною заявою, адже продовження дії даного рішення протягом часу розгляду даної судової справи призведе до унеможливлення виконання рішення у даній справі, у разі позитивного вирішення спору. Заявник зазначає що відповідно до ст. 16 Закону України Про загальну середню освіту , навчальний рік у закладах загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності розпочинається у День знань - 1 вересня. Отже до 01 вересня 2019 року слід вирішити питання про набір учнів до першого класу у Млинівській гуманітарній гімназії. Продовження дії оскаржуваного рішення створює ситуацію, за якої частина малолітніх дітей селища Млинів позбавлені можливості піти в перший клас 01 вересня 2019 року, оскільки оскаржуваним рішенням Млинівська гуманітарна гімназія позбавлена права проводити набір в перший клас. У такому разі заборона Млинівській гуманітарній гімназії приймати учнів до першого класу на початок навчального року 01.09.2019 року, яка передбачена пунктом 1 рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради №109 від 29 травня 2019 року Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік в частині п. 6 затвердженого Проекту мережі про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 , позбавляє дітей конституційного права на освіту, її належний рівень, права батьків на пріоритет у виборі виду освіти для своїх малолітніх дітей. Зважаючи на таке, позивач змушений звертатись до суду з даною заявою про вжиття заходів забезпечення позову. Крім того, заявник звертає увагу і на наступні обставини. Так, у 2018 році Млинівською селищною радою Рівненської області було прийнято аналогічне рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради Рівненської області № 96 від 11 травня 2018 року Про організацію виконання Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти . Батьки, які подали заяви про прийом їхніх дітей до першого класу Млинівської гуманітарної гімназії звернулися до Рівненського окружного адміністративного суду з відповідним адміністративним позовом в якому просили визнати незаконним та скасувати вказане рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради Рівненської області. У даній справі було двічі подано заяву про вжиття заходів забезпечення позову в якій позивачі просили зупинити дію рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради Рівненської області №96 від 11 травня 2018 року Про організацію виконання Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти . Однак, у задоволенні вказаних заяв було відмовлено ухвалами Рівненського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року та від 16 липня 2018 року. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 року справі №817/1456/18 адміністративний позов було задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Виконавчого комітету Млинівської селищної ради від 11 травня 2018 року № 96 Про організацію виконання Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття загальної середньої освіти щодо затвердження Проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2018-2019 навчальний рік в частині пункту 10 Проекту про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 . Постановою Восьмого Апеляційного Адміністративного Суду від 15 січня 2019 року у справі № 857/3078/18 апеляційну скаргу Млинівська селищна рада Рівненської області залишено без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2018 рок у справі № 817/1456/18 - без змін. Натомість, незважаючи на прийняття судом рішення на користь позивачів - визнання незаконними дії щодо визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 , Млинівська гуманітарна гімназія все ж не набрала учнів до перших класів, оскільки станом на 01 вересня 2018 року діяло оскаржуване рішення Виконавчого комітету Млинівської селищної ради від 11 травня 2018 року № 96 Про організацію виконання Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття загальної середньої освіти . Тож виникла ситуація, коли незважаючи на задоволення позовних вимог позивачів судами двох інстанцій, відновлення їх порушеного права не відбулось. Відтак, як стверджує позивач, виконання оскаржуваного Рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради, унеможливить виконання ймовірного рішення у даній справі, адже навіть у разі задоволення позову і відміни заборони приймати учнів до першого класу гімназії ні до чого не призведе, адже діти вже втратять право на навчання у Млинівській гуманітарній гімназії. На думку позивача, дійсним методом захисту прав позивача та конституційних прав територіальної громади є зупинення дії рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради Рівненської області № 109 від 29 травня 2019 року Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млтівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік в частині п. 6 затвердженого Проекту мережі про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 .
Розглянувши подану заяву про вжиття заходів забезпечення позову, суд враховує наступне.
Інститут забезпечення позову регламентовано статтями 150-158 КАС України, які закріплюють порядок розгляду заяв, клопотань про забезпечення позову, підстави для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а також способи забезпечення позову в адміністративному процесі, зокрема статті 150, 151 вказаного Кодексу.
За правилами частин 1 статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України, заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Як вбачається із матеріалів заяви про забезпечення позову, 29 травня 2019 року виконавчим комітетом Млинівської селищної ради Рівненської області було прийняте рішення №109 Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік , (далі - Рішення). Пунктом 1 вказаного Рішення було затверджено Проект мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 начальний рік , (далі - Проект мережі класів). Відповідно до п. 6 затвердженого Проекту мережі класів у Млинівській гуманітарній гімназії передбачено О (нуль) перших класів.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених заявником в основу заяви про забезпечення позову, суд зазначає наступне.
Згідно частини першої статті 150 КАС України, суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Частиною другою цієї ж статті КАС України встановлено, що забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Аналіз наведеної правової норми свідчить на користь висновку, що законодавець встановив наступні підстави для постановлення ухвали про забезпечення позову у справі: існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі; захист прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат; невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити ефективний захист; наявні ознаки очевидної протиправності оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності.
Наведений перелік підстав забезпечення позову є вичерпним.
За правилами частини першої статті 151 КАС України, позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Відповідно до частини другої статті 151 КАС України, суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
У поданій заяві про забезпечення позову позивач покликався на виникнення реальної загрози неможливості відновлення правового становища у разі задоволення позову, оскільки за спірним рішенням, що є предметом позову, передбачається вчинення ряду дій, спрямованих на припинення функціонування 1 класу Млинівської гуманітарної гімназії у навчальному 2019-2020 році, що вочевидь можуть мати місце до моменту вирішення спору у суді. Вказані обставини негативно позначаться на освітньому процесі у навчальному закладі, що значно утруднить або навіть унеможливить відновлення порушеного права позивача.
Суд зазначає, що забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог.
Таким чином, наявність інституту забезпечення позову є однією з гарантій виконання рішення адміністративного суду, яке спрямоване на забезпечення принципу обов`язковості судових рішень.
Доводи позивача щодо необхідності вжиття відповідних заходів забезпечення позову суд оцінює з урахуванням розумності, обґрунтованості і адекватності вимог; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших осіб, які беруть участь в справі; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовних вимог, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду у випадку невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку з вжиттям таким заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового розгляду.
При цьому суд враховує, що в силу положення частини четвертої статті 150 КАС України подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Наведене дає підстави для висновку про те, що оскільки вирішення даної справи по суті потребує надання судом правової оцінки спірному рішенню, а його наслідки, що можуть виникнути до моменту вирішення спору судом, враховуючи фактичні обставини та доводи поданої заяви, можуть завдати шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі, тобто виникне очевидна небезпека заподіянню шкоди інтересам позивача, то відновлення його інтересу буде значно утрудненим. Тому, невжиття заходів забезпечення позову щодо зупинення дії пункту 1 Рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради № 109 від 29 травня 2019 року Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік в частині п. 6 затвердженого Проекту мережі про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 , може привести до ускладнення виконання рішення суду в даній адміністративній справі та поновленні права позивача, у випадку задоволення позову.
Підсумовуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку про задоволення заяви Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області про вжиття заходів забезпечення позову.
Керуючись статтями 150-157, 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В :
Заяву Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області про вжиття заходів забезпечення позову задовольнити.
Зупинити дію пункту 1 Рішення виконавчого комітету Млинівської селищної ради №109 від 29 травня 2019 року Про затвердження проекту мережі класів у закладах загальної середньої освіти Млинівської селищної ради на 2019-2020 навчальний рік в частині п. 6 затвердженого Проекту мережі про визначення кількості перших класів Млинівської гуманітарної гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області із зазначенням цифри 0 .
Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надіслати заявнику - Млинівській гуманітарній гімназії Млинівської селищної ради Рівненської області для відома.
Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надіслати Млинівські селищній раді Рівненської області та Виконавчому комітету Млинівської селищної ради для негайного виконання.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Учасники справи:
1) Заявник - Млинівська гуманітарна гімназія Млинівської селищної ради Рівненської області (35100, Рівненська обл., смт. Млинів, вул. О.Кірися, буд. 27, код ЄДРПОУ 24176502);
2) Відповідач 1 - Млинівська селищна рада Рівненської області (35100, Рівненська обл., смт. Млинів, вул. Степана Бандери, буд. 1, код ЄДРПОУ 04386338);
3) Відповідач 2 - Виконавчий комітет Млинівської селищної ради (35100, Рівненська обл., смт. Млинів, вул. Степана Бандери, буд. 1, код ЄДРПОУ 04386338).
Суддя Комшелюк Т.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2019 |
Оприлюднено | 05.08.2019 |
Номер документу | 83406136 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні