Рішення
від 05.08.2019 по справі 924/413/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

м. Хмельницький

"05" серпня 2019 р. Справа № 924/413/19

Господарський суд Хмельницької області у складі

судді Крамара С.І., при секретарі судового засідання Мельницькій Н.О., розглянувши матеріали

за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький, м. Хмельницький

до Приватного підприємства "Бондар", м. Хмельницький

про стягнення 730 838,14 грн.

Представники сторін:

від позивача: Даньков А.Д. - згідно довіреності №2033 від 06.05.2019р.;

від відповідача: не з'явився.

В судовому засіданні, відповідно до ст.240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі, заяви, клопотання, стислий виклад позицій сторін.

03.05.2019 року до Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Квартирно-експлуатаційного відділу міста Хмельницький, м. Хмельницький до Приватного підприємства "Бондар", м. Хмельницький про стягнення 730 838,14 грн. витрачених на продовження (завершення) робіт відповідно до п.7.4. договору підряду від 22.08.2018р. №399 на виконання робіт по "Реконструкція внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м 1 м. Хмельницький, Хмельницької області".

Як на підставу задоволення позовних вимог позивач вказує, що відповідачем як підрядником, згідно договору підряду від 22.08.2018р. №399, не було виконано будівельно-монтажні роботи у встановлені в договорі строки. Вказує, що відповідач неодноразово повідомлявся про неналежне виконання умов договору підряду. Зауважує, що ПП „Бондар" був повідомлений про дострокове розірвання договору підряду. Зазначає, що у зв'язку із допущеним простроченням умов договору, 10.12.2018р. між сторонами була укладена додаткова угода, якою було розірвано договір підряду та визначено, що розірвання договору не звільняє підрядника від відповідальності передбаченої договором за невиконання або неналежне виконання умов договору. Звертає увагу, оскільки позивач звернувся до іншого підрядника для завершення об'єкту реконструкції майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м 1 м. Хмельницький, Хмельницької області, то, відповідно до п.7.4. договору підряду від 22.08.2018р. №399, відповідач повинен відшкодувати позивачу кошти на продовження (завершення) робіт по зазначеному об'єкту, які скали 730 838,14грн.

Ухвалою суду від 07.05.2019р. позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №924/413/19 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 25.06.2019р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №924/413/19 на тридцять днів.

Ухвалою суду від 15.07.2019р. закрито підготовче провадження у справі №924/413/19 та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні позивач підтримує позовні вимоги та просить суд їх задовольнити, оскільки вони підтверджуються матеріалами справи.

Відповідач своїми процесуальними правами не скористався, відзив на позов не подав, позовні вимоги по суті не оспорив, в судові засідання не з'являвся, хоча був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Так, повідомляючи відповідача про розгляд справи в суді, йому направлено ухвалу про відкриття провадження у справі та ухвали - повідомлення. Ухвали направлялися відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, за адресою, яка згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є його юридичною адресою.

Судом враховується, що згідно статей 42, 46 Господарського процесуального кодексу України участь сторони у судовому засіданні є її правом. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Судом також враховано, що розумним, зокрема, вважається строк, що є об'єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту. З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків у цивільних справах є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010р., "Смірнова проти України" від 08.11.2005р., "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006р., "Літоселітіс проти Греції" від 05.02.2004р.)

Суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов'язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п.35 рішення від 07.07.1989р. Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).)

З огляду на наведене, зважаючи на належне повідомлення сторін про час та місце розгляду справи, вимоги розумності строку судового розгляду, суд приходить до висновку, що справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а неявка відповідача не призводить до неможливості вирішення спору по суті.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлено та враховується наступне.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Приватне підприємство „Бондар" зареєстровано за юридичною адресою: 29000, м. Хмельницький, вул. Галана, буд. 6, кв. 18.

22.08.2018 року між Квартирно-експлуатаційним відділом міста Хмельницький (надалі - замовник) та Приватним підприємством „Бондар" (надалі - підрядник) було укладено Договір підряду №399 на виконання робіт по „Реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м 1 м. Хмельницький, Хмельницької області", згідно якого замовник доручає, а підрядник виконує відповідно до проектної документації та умов договору роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації за адресою: Хмельницька область м. в/м 1 в м. Хмельницький (надалі - об'єкт), що виконуються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Відповідно до п. 1.2 договору, підрядник зобов'язується у строк до 30 жовтня 2018 року виконати роботи по реконструкції об'єкта та передати їх замовнику відповідно до акту виконаних робіт, а замовник прийняти і оплатити виконані роботи (об'єкт). Власником об'єкту є замовник (п.1.3 договору).

Згідно пункту 2.1. договору, підрядник зобов'язався виконати передбачені цим договором роботи, якість яких повинна відповідати вимогам нормативно-правових актів України, якими регламентовано відносини у сфері будівництва, проектній документації та умовам Договору.

З метою контролю за відповідністю робіт та якістю матеріальних ресурсів установленим вимогам, замовник забезпечує здійснення технічного нагляду за будівництвом у порядку, встановленому чинним законодавством. Замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконаних робіт відповідно до частини першої статті 849 Цивільного кодексу України та у порядку, передбаченому договором. Відповідний контроль з боку Замовника не звільняє Підрядника від виконання робіт відповідної якості (п.п. 2.2, 2.3 договору).

У разі виявлення невідповідності виконаних робіт вимогам нормативно-правових актів, якими регламентовано відносини у сфері будівництва, проектній документації та умовам договору, замовник вимагає від підрядника усунення допущених недоліків або зупинення виконання робіт до повного усунення недоліків підрядником, та відшкодування шкоди передбаченої п. 7.4 договору (п. 2.5 договору).

Відповідно до п. 3.1 договору, Договірна ціна цього договору (додаток 1) - 1 499 614,10 грн., в тому числі ПДВ - грн. 249935,68 грн. Вартість робіт на 2018 рік (додаток 2) складає 1 499 614,10 грн.

Пунктом 4.1.1. сторони передбачили, що розрахунки за Договором здійснюються Замовником шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Підрядника за фактично виконані роботи на підставі актів форми №КБ-2в та форми №КБ-3 згідно з об'ємами виконаних робіт, але не більше 95% загальної вартості виконаних робіт за договірною ціною.

Остаточний розрахунок проводиться після прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію (п.4.1.2 договору).

Згідно п. 4.1.3 договору, після виконання Підрядником робіт по об'єкту (повністю або частково) та надання Замовнику документів, зазначених в пп. 4.1.1 Розділу IV Договору, Замовник встановленим порядком приймає ті роботи, якщо вони повністю відповідають визначеним умовами Договору щодо якості та об'єму, в іншому випадку акти повертаються Підряднику для усунення зауважень та коригування.

Фінансування робіт здійснюється за рахунок: - коштів загального фонду Державного бюджету України за бюджетною програмою КПКВ 2 101020/2 "Забезпечення діяльності ЗСУ та підготовка військ", КЕКВ 3142 в сумі - 1 499 614,10 грн., що відповідає бюджетним призначенням на 2018 рік, лише в межах тих бюджетних призначень, що відповідає ліміту фінансування із Державного бюджету, при наявності на казначейському рахунку відповідних коштів (п. 4.2.2 договору).

Відповідно до п. 5.1.договору, підрядник повинен розпочати виконання робіт за Договором протягом п'яти календарних днів з дня підписання Договору або за домовленістю Сторін відповідно до узгодженого Графіку виконання робіт (Додаток 2) та Плану фінансування робіт (Додаток 3) і передати об'єкт Замовнику у відповідності до положень і умов Договору в термін (строк) визначений у Графіку виконання робіт.

Термін завершення будівельно-монтажних робіт по об'єкту - не пізніше ніж 10 жовтня 2018 року.

До 30 жовтня 2018 року - повинні бути завершені наступні роботи:

- наведення порядку на об'єкті та прилеглій території (вивіз усього будівельного сміття, очищення конструкцій об'єкту від бруду та пилу тощо);

- усунення недоліків, виявлених Замовником при прийнятті об'єкта;

- забезпечення введення об'єкту в експлуатацію Замовнику (передача виконавчої, технічної та іншої документації на об'єкт, будівельні матеріали та конструкції, що використовувались при його будівництві);

З урахуванням етапів робіт та граничних строків їх виконання Підрядником розробляється Календарний графік виконання робіт, який погоджується Замовником та є невід'ємною частиною цього Договору, у двох форматах:

1) поетапний (Додаток 2 до Договору), в якому зазначаються етапи виконання робіт, вартість кожного з етапів та строки завершення їх виконання;

2) деталізований (Додаток 3 до Договору), в якому зазначаються усі роботи, що необхідно виконати на об'єкті та термін їх виконання.

Згідно п. 5.1.2 договору, місце виконання робіт: Хмельницька область, м. Хмельницький в/м 1.

Відповідно до п. 5.1.3 договору сторони погодили, що підрядник зобов'язаний: розпочати виконання робіт на об'єкті за договором протягом 5-ти календарних днів з дати підписання договору обома сторонами та отримання від замовника проектної документації на об'єкт; забезпечити (виконати) введення об'єкта в експлуатацію; завершити виконання робіт та передати об'єкт Замовнику відповідно до умов Договору не пізніше ніж 30 жовтня 2018, з виконавчою документацією по об'єкту, у тому числі надати "Акт приймання виконаних будівельних робіт" за формою № КБ-2в та "Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат" за формою № КБ-3.

Пунктом 5.1.5 договору сторони погодили, що зміна строків виконання робіт та строків передачі Об'єкта Замовнику здійснюється шляхом підписання Сторонами відповідної додаткової угоди до Договору (з обґрунтуванням обставин, що його спричинили).

Обставинами, які надають Підряднику право вимагати від Замовника зміни строків виконання робіт, введення в експлуатацію закінченого Об'єкту є обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини) та обставини, за які відповідає Замовник (незабезпечення об'єкту затвердженою проектною чи дозвільною документацією, несвоєчасно виконанні Замовником зобов'язання за Договором, внесення змін до проектно-кошторисної документації). При цьому Підрядник зобов'язаний письмово повідомити Замовника про наявність відповідних обставин протягом 3-х (трьох) календарних днів з дати їх настання (п. 5.1.6 договору).

Відповідно до п 5.2 договору, у разі необхідності Замовник має право прийняти рішення про уповільнення (в тому числі призначення пізнішої дати завершення робіт), зупинення або прискорення темпів виконання робіт по об'єкту, про що письмово повідомляє Підрядника протягом 5-ти робочих днів з дня прийняття такого рішення. Прийняття такого рішення Замовником є підставою для укладення Сторонами додаткової угоди до Договору, в тому числі внесення змін до Календарного графіку виконання робіт (Додаток 2), зміни Договірної ціни Договору тощо.

Передача виконаних робіт по Об'єкту Підрядником та їх приймання Замовником оформлюється Актом приймання виконаних будівельних робіт та Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма № КБ-28, № КБ-3) з обов'язковим попереднім оформленням виконавчої технічної документації, актів на приховані роботи, виконавчих схем, тощо (п. 5.3.4 договору).

Згідно п. 5.6.2 договору, Підрядник зобов'язаний у визначеному Договором порядку інформувати Замовника про:

а) хід виконання робіт, у тому числі про порушення Графіку їх виконання (причини, заходи щодо усунення відхилення тощо);

б) забезпечення виконання робіт матеріальними ресурсами;

в) залучення до виконання робіт працівників відповідної кваліфікації;

г) результати здійснення контролю за якістю виконуваних робіт, використання матеріальних ресурсів;

д) загрозу невиконання або несвоєчасного виконання Договору з вини Замовника.

Відповідно до умов договору, Замовник зобов'язаний:

своєчасно та в повному обсязі оплатити виконані роботи (п. 6.1.1);

приймати виконані роботи відповідно до типових форм № КБ-3 "Довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат" та № КБ-2в "Акт приймання виконаних будівельних робіт" (п. 6.1.2);

Протягом 5-ти (п'яти) календарних днів після підписання Сторонами Договору передати Підряднику з оформленням відповідного акту приймання-передачі проектну документацію на об'єкт (п.6.1.3);

своєчасно, відповідно до умов Договору здійснювати фінансування об'єкта (п. 6.1.4).

негайно письмово інформувати Підрядника про всі обставини, які можуть вплинути на строки виконання зобов'язань за Договором або суттєво ускладнюють їх виконання чи роблять неможливим їх виконання (п. 6.1.5 договору).

Замовник, відповідно до п.6.2.1 договору, має право достроково розірвати Договір в односторонньому порядку, письмово повідомивши Підрядника (цінний лист із описом вкладення) за 5 (п'ять) календарних днів до дати розірвання, у разі якщо:

- підрядник не розпочав будівництво об'єкта протягом 10-ти (десяти) календарних днів з дати передачі Замовником будівельного майданчика та проектної документації, що підтверджується актом, складеним уповноваженими представниками Замовника (п. 6.2.1.1);

- підрядник більш ніж на 10 (десять) календарних днів порушив строк завершення виконання робіт будь-якого етапу визначеного у п. 5.1.1. Договору (п. 6.2.1.2);

Відповідно до п. 6.2.2 договору, не втручаючись у господарську діяльність Підрядника, замовник має право здійснювати контроль та технічний нагляд за виконанням робіт (включаючи контроль якості, вартості та обсягу робіт тощо).

Договором передбачено право замовника вимагати від Підрядника своєчасного та якісного виконання робіт на об'єкті, передачі об'єкта відповідно до умов Договору та вимог чинного законодавства (п.6.2.4 договору).

Згідно п. 6.2.6 договору, за умови несвоєчасного чи неякісного виконання Підрядником зобов'язань за Договором, замовник має право вимагати від нього сплати визначених умовами Договору штрафних санкцій, відшкодування заподіяних збитків, а також повернення отриманих від Замовника на виконання таких обов'язків коштів.

У разі невиконання або неналежного виконання Підрядником обов'язків за Договором, замовник має право відмовитися від виконання умов Договору та вимагати відшкодування заподіяних збитків та сплати ним штрафних санкцій ( п. 6.2.9 договору).

Відповідно до п. 6.3. договору, підрядник зобов'язаний:

Забезпечувати виконання робіт, якість яких відповідає умовам Договору та вимогам чинного законодавства у строки, встановлені Договором (п. 6.3.2).

У відповідності з умовами Договору та вимогами чинного законодавства відшкодовувати завдані Замовнику збитки (п. 6.3.4).

Організовувати та забезпечувати виконання робіт на території будівельного майданчика, включаючи отримання відповідних дозволів для доставки матеріалів та обладнання, доставку матеріалів, вивіз будівельного сміття тощо (п. 6.3.9).

У випадку порушення взятих на себе зобов'язань сплатити Замовнику визначені умовами Договору штрафні санкції (п. 6.3.15).

Інформувати Замовника про виконання робіт за Договором, наявність обставин, що перешкоджають їх виконанню, сприяють погіршенню якості робіт, а також про заходи, необхідні для їх усунення (п. 6.3.16).

На протязі 5-ти днів, з дати отримання від Замовника повідомлення про розірвання Договору в односторонньому порядку, передати йому згідно з п. 5.2. Договору виконані будівельні роботи по Об'єкту та очищений від сміття, непотрібних матеріальних ресурсів, тимчасових споруд, приміщень тощо будівельний майданчик (п. 6.3.22).

Підрядник, відповідно до п. 6.4 договору, має право:

Своєчасно та в повному обсязі отримувати плату за виконані згідно з умовами Договору роботи (п.6.4.1).

За умови належного виконання взятих на себе за Договором зобов'язань вимагати від Замовника прийняття об'єкта і здійснення оплати за виконані роботи (п. 6.4.3).

Відповідно до п. 7.1 договору, сторони передбачили, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов'язань за Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену цим Договором та чинним законодавством.

У разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов'язань за Договором Підрядник сплачує Замовнику штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня), а також понад штрафні санкції відшкодовує завдані Замовнику збитки у відповідності до умов цього Договору та вимогами ст. 231 Господарського кодексу України (п. 7.2 договору).

Згідно п. 7.4. договору, сторони визначили види порушень та штрафні санкції, які застосовуються до Підрядника за Договором:

- за порушення строків виконання робіт по будь-якому із етапів, визначених у цьому Договорі, стягується пеня у розмірі 0,2 % від загальної суми договору, з яких допущено прострочення невиконання за кожний день прострочення, а за прострочення виконання робіт понад 20 (двадцять) календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7 % від суми договору;

- за виконання робіт неналежної якості - штраф в розмірі 25 % від суми договору;

- за відмову від усунення дефектів (недоліків) підрядник сплачує замовнику штраф у розмірі 10% від суми договору;

- при неможливості усунути дефекти (недоліки) підрядником, Підрядник повертає Замовнику повну вартість сплачених коштів відповідно до умов цього договору;

- за порушення строків повернення попередньої оплати (П частини) або надання письмового звіту щодо використання попередньої оплати - пеня у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

При розірванні договору підряду Підрядник відшкодовує Замовнику витрачені у повному обсязі кошти на продовження робіт (завершення робіт) по об'єкту реконструкції Реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м № 1 м. Хмельницький, Хмельницької області, а також збитки понесені за несвоєчасну здачу об'єкту або порушення графіку виконання робіт.

Відповідно до п. 7.5 договору, за порушення визначених Договором зобов'язань, а також за зміну або розірвання Договору в односторонньому порядку з підстав, не передбачених умовами Договору, Сторони несуть відповідальність, встановлену чинним законодавством України і Договором.

Сплата Сторонами визначеними умовами Договору штрафних санкцій та відшкодування завданих збитків не звільняє Сторони від виконання зобов'язань, які вони взяли на себе за Договором (п. 7.6 договору).

Згідно п. 9.3 договору, зміна, розірвання або відмова від Договору можуть здійснюватись за згодою Сторін або за ініціативи однієї Сторони у визначеному чинним законодавством чи умовами Договору порядку або за відповідним рішенням суду та за умови: а) виявлення недоцільності використання коштів для виконання робіт за Договором, у тому числі - через дію обставин непереборної сили, прорахунків у проекті тощо.

Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до 30 листопада 2018 року, а в частині своїх зобов'язань та розрахунків до їх повного виконання Сторонами (п. 10.1 договору).

Будь-які зміни до умов Договору оформляються шляхом укладання Сторонами відповідних додаткових угод (п. 11.2 договору).

Згідно п.11.8 договору, договір вважається розірваним в односторонньому порядку через 5 (п'ять) днів з моменту відправлення Замовником на адресу Підрядника повідомлення, зазначеного в п. 6.2.1. Договору.

Невід'ємними частинами Договору є: Договірна ціна (Додаток 1), Поетапний календарний графік виконання робіт (Додаток 2), План фінансування робіт (п.12.1 договору).

Договір підписаний представниками сторін та скріплений їх печатками.

Відповідно до Договірної ціни (Додаток 1), вартість виконаних робіт становить 1499,6141 (тис.грн.). Календарним графіком (Додаток 2) сторони узгодили виконання робіт у відповідні терміни - до 05.10.2018р. Кінцевий розрахунок, у відповідності до Плану фінансування робіт (Додаток 3) визначено - до 30.11.2018р.

Додатки підписані та скріплені печатками сторін.

24.09.2018р. сторони підписали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №1 за вересень 2018р. на суму 452,54389 тис.грн.

Актом приймання виконаних робіт від 24.09.2018р. №1 КЕВ м. Хмельницький прийняв від ПП „Бондар" частину виконаних робіт за вересень 2018 року всього на суму 452 543,82грн. Акт підписаний та скріплений печатками сторін, підтверджений інженером з технагляду С.В. Літвіновим.

Згідно платіжних доручень від 25.09.2018р. №846 та №847 КЕВ м. Хмельницький сплатило ПП „Бондар" за виконані роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації відповідно до акту №1, довідки №1 КБ-3 від 24.09.2018р. суму 452 543,82грн.

Листом від 23 жовтня 2018 року №3850 звернувся до Підрядника щодо невиконання робіт згідно договору підряду. Зазначив, що термін виконання будівельно-монтажних робіт встановлений за домовленістю до 10.10.2018 року, однак станом на 23.10.2018 року дані роботи не були виконані, що свідчить про явне прострочення виконання підрядних робіт. Просив повідомити причини невиконання будівельно-монтажних робіт.

24.10.2018 року ПП „Бондар" листом № 476 повідомив КЕВ м. Хмельницький, що у зв'язку із тим, що на майданчику в/м 1 м. Хмельницький виконуються будівельні роботи по будівництву казарм, а також розташовано будівельну техніку, агрегати та будматеріали, підрядником не можливо своєчасно закінчити підрядні роботи по даному об'єкту. Запропонував та просив КЕВ м. Хмельницький, оскільки існують незалежні від ПП „Бондар" обставини та причини, укласти додаткову угоду на продовження строків виконання робіт.

29.10.2018р. між сторонами укладено Додаткову угоду № 1 про внесення змін до Договору №399 від 22.08.2018 року (надалі - Додаткова угода №1). Відповідно до умов якої, у зв'язку з об'єктивною неможливістю виконання робіт, було внесено зміни до пунктів 1.2, 5.1, 5.1.3, 10.1 договору, зокрема:

- продовжено строк виконання робіт до 20.12.2018 року;

- термін завершення будівельно - монтажник робіт по об'єкту було встановлено в термін не пізніше ніж 15 грудня 2018 року.

- завершити виконання робіт та передати об'єкт не пізніше 20.12.2018р.;

- продовжено строк дії договору до 30.12.2018р.

Додаткова угода №1 підписана та скріплена печатками сторін.

29.10.2018р. сторони підписали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №2 за жовтень 2018р. на суму 316,23214тис.грн.

Актом приймання виконаних робіт від 29.10.2018р. №2 КЕВ м. Хмельницький прийняв від ПП „Бондар" частину виконаних робіт за жовтень 2018 року всього на суму 316 232,14грн. Акт підписаний та скріплений печатками сторін, підтверджений інженером з технагляду С.В. Літвіновим.

Згідно платіжного доручення від 30.10.2018р. №1001 КЕВ м. Хмельницький сплатило ПП „Бондар" за виконані роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації відповідно до акту №2, довідки №2 КБ-3 від 29.10.2018р. суму 316 232,14грн.

02.11.2018 року листом №4013 КЕВ м. Хмельницький повідомив ПП „Бондар", що станом на 02 листопада підрядник немає будь-яких перешкод щодо встановлення каналізаційної насосної станції, розміщення якої не залежить від будівельного майданчика, який був зайнятий будівельними матеріалами та агрегатами Генпідрядника, що зумовлювало в подальшому продовжувати строки завершення підрядник робіт. Зазначив, що ПП „Бондар" офіційно повідомлено лише про неможливість завершення підрядних робіт через будівництво казарм, проте не повідомлено причини об'єктивної неможливості встановлення каналізаційної насосної станції, тому КЕВ наполягало на здійснення відповідних робіт.

Вказав, що у разі не встановлення КНС в термін до 06.11.2018р. та завершення усіх можливих робіт, виконанню яких не перешкоджає будівництво казарм, КЕВ буде прийнято рішення зупинення виконання підрядних робіт та розірвано договір.

Листом № 4063 від 07.11.2018 року КЕВ м. Хмельницький повторно звернувся до Підрядника, в якому зазначив, що будівельно - монтажні роботи не єдиний етап робіт, який не є завершеним, а тому жодним чином немає якихось перешкод щодо встановлення Підрядником каналізаційної насосної станції (КНС), що є одним із видів підрядних робіт. Зазначив, що вбачається недотримання підрядником взятих на себе зобов'язань по договору підряду. Повідомлено, що у разі бездіяльності та не завершення усіх можливих робіт, перешкод для виконання яких немає в термін 11.11.2018р., КЕВ в односторонньому порядку у відповідності до умов договору буде розірвано договір №399 від 22.08.2018 року.

ПП „Бондар" листом №505 від 08.11.2018 року повідомив КЕВ м. Хмельницький, що обладнання КНС ПП „Бондар" придбало та зберігає його, про довготривалість виготовлення корпусу КНС підрядник попереджав замовника, а також зазначив, що порушень п.5.6.1 Договору №399 від 22.08.2018 року підрядник не допускав, оскільки в усній та письмовій формі постійно повідомляв замовника про неможливість виконання робіт на території будівництва казарм в/м 1 м.Хмельницький внаслідок прокладання мереж теплопостачання та завантаженістю території будконструкціями та вказав на те, що лише 08.11.2018 року на нараді за участю КЕВ м.Хмельницький, ПП „Бондар" та генпідрядника будівництва казарм було прийнято рішення про допущення ПП „Бондар" на територію будівництва казарм в/м № 1 м. Хмельницький 12.11.2018 року. Зазначив, що решту робіт ПП „Бондар" фактично виконало.

На вище зазначений лист КЕВ м. Хмельницький листом №4372 від 19.11.2018 року вказав, що станом на 19.11.2018 року ніяких перешкод для продовження робіт не існує, проте роботи Підрядником не здійснюються. Тому, КЕВ м. Хмельницький повідомив, що ПП „Бондар" слід негайно вжити всіх можливих заходів задля продовження виконання підрядних робіт по в/м № 1 м.Хмельницький, в протилежному випадку Замовник вживатиме заходи претензійно - позовної роботи.

Листом № 552 від 29.11.2018 року ПП „Бондар" звернувся до замовника, у якому повідомив про неможливість виконати повний комплекс робіт, оскільки не має доступу на будівельний майданчик, який завантажено будматеріалами генпідрядника.

29.11.2018р. КЕВ м. Хмельницький повідомив підрядника про проведення 30.11.2018р. заходів з метою контролю відповідності фактично виконаних робіт графіку виконання робіт за договорами №398 від 22.08.2018р. та №399 від 22.08.2018р.

30.11.2018р. листом №4599 КЕВ м.Хмельницький повідомив Директора ПП „Бондар" Пилипчика В.Б., що в ході здійснення щотижневого контролю, шляхом виїзду на об'єкт представника від КЕВ м. Хмельницький (Замовника) та із отриманої інформації від представників технічного нагляду, з часу укладення Додаткової угоди до Договору підряду № 399 від 22.08.2018 року ПП „Бондар" не виконав ряд обов'язкових робіт, не вчинив жодній дій спрямованих на виконання цих робіт, що свідчить про явно неможливе своєчасне їх виконання та закінчення. Повідомив Підрядника, відповідно до п.6.2.9 договору, про дострокове розірвання КЕВ м.Хмельницький Договору підряду №399 від 22.08.2018 року.

10.12.2018 року між сторонами укладено Додаткову угоду №2 до Договору №399 від 22.08.2018 року (надалі - Додаткова угода №2) у якій сторони дійшли згоди за наступним змістом:

1. Розірвати договір №399 від 22.08.2018року.

2.Розірвання договору № 399 від 22.08.2018 року не звільняє Підрядника від відповідальності передбаченої договором за невиконання або неналежне виконання умов договору.

Угода набирає чинності з моменту її підписання (п. 5 додаткової угоди).

Додаткова угода підписання представниками сторін та скріплена їх печатками.

11.12.2018р. між КЕВ м. Хмельницький (надалі - Замовник) та ТОВ „Комунпостачсервіс" (надалі - Підрядник 2) було укладено договір підряду №625 на виконання робіт по „Реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м 1 м. Хмельницький, Хмельницької області", за умовами якого замовник доручає, а підрядник 2 виконує відповідно до проектної документації та умов договору роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації за адресою: Хмельницька область м. в/м 1 в м. Хмельницький (надалі - об'єкт), що виконуються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Пунктом 1.2 договору встановлено, що підрядник 2 зобов'язується у строк до 15 лютого 2019 року виконати роботи по реконструкції об'єкта та передати їх замовнику відповідно до акту виконаних робіт, а замовник прийняти і оплатити виконані роботи (об'єкт).

Відповідно до п. 3.1 договору, Договірна ціна цього договору (додаток 1) - 730 838,14грн. Вартість робіт на 2018 рік (додаток 2) складає 669 088,14грн. Вартість робіт на 2019 рік (додаток 2) складає 61 750,00грн.

Відповідно до п. 5.1.договору, Термін завершення будівельно-монтажних робіт по об'єкту - не пізніше ніж 13 лютого 2019 року.

Відповідно до п. 5.1.3 договору сторони погодили завершити виконання робіт та передати об'єкт Замовнику відповідно до умов Договору не пізніше ніж 15 лютого 2019 року, з виконавчою документацією по об'єкту, у тому числі надати "Акт приймання виконаних будівельних робіт" за формою № КБ-2в та "Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат" за формою № КБ-3.

Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами та діє до 28 лютого 2019 року, а в частині своїх зобов'язань та розрахунків до їх повного виконання Сторонами (п. 10.1 договору).

Договір підписаний представниками позивача та ТОВ „Комунпостачсервіс" та скріплений їх печатками.

19.12.2018р. КЕВ м. Хмельницький та ТОВ „Комунпостачсервіс" підписали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №1 за грудень-2 2018р. на суму 319,99107тис.грн.

Актом приймання виконаних робіт від 19.12.2018р. №1 КЕВ м. Хмельницький прийняв від ТОВ „Комунпостачсервіс" частину виконаних робіт за грудень-2 2018 року всього на суму 13 699,18грн. Актом вартості устаткування, що придбавається виконавцем робіт (додатково до акту №1 від 19.12.2018р.) сторони узгодили, що ТОВ „Комунпостачсервіс" придбав устаткування та здійснив монтаж на суму 260 018,08грн. Акти підписані та скріплені печатками сторін.

19.12.2018р. КЕВ м. Хмельницький та ТОВ „Комунпостачсервіс" підписали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №2 за грудень 2018р. на суму 46,27381тис.грн.

Актом приймання виконаних робіт від 19.12.2018р. №2 КЕВ м. Хмельницький прийняв від ТОВ „Комунпостачсервіс" частину виконаних робіт за грудень 2018 року всього на суму 46 273,81грн. Акт підписаний та скріплений печатками сторін, підтверджений інженером з технагляду С.В. Літвіновим.

20.12.2018р. КЕВ м. Хмельницький та ТОВ „Комунпостачсервіс" підписали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати №3 за грудень-3 2018р. на суму за звітний місяць включно всього 669,08814тис.грн. (в т.ч. 349,09707тис грн.).

Актом приймання виконаних робіт від 20.12.2018р. №3/2 КЕВ м. Хмельницький прийняв від ТОВ „Комунпостачсервіс" частину виконаних робіт за грудень-3 2018 року всього на суму 326 241,84грн. Актом приймання виконаних робіт від 20.12.2018р. №3 КЕВ м. Хмельницький прийняв від частину виконаних робіт за грудень-3 2018 року всього на суму 22 855,23грн. Акти підписані та скріплені печатками сторін, підтверджені інженером з технагляду С.В. Літвіновим.

КЕВ м. Хмельницький сплатило ТОВ „Комунпостачсервіс" згідно платіжних доручень:

- від 20.12.2018р. №1308 за виконані роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації відповідно до акту №1, 2, довідки №1,2 КБ-3 від 19.12.2018р., договір №625 від 11.12.2018р. суму 319 991,07грн.;

- від 21.12.2018р. №1351 за виконані роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації відповідно до акту №3, довідки №3 КБ-3 від 20.12.2018р., договір №625 від 11.12.2018р. суму 349 097,07грн.;

- від 27.03.2019р. №252 за виконані роботи по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації відповідно до акту №3/1, 3/2, довідки №3 КБ-3 від 26.03.2019р., договір №626 від 11.12.2018р. суму 64 176,00грн.

21.12.2018 року листом № 4899 КЕВ м. Хмельницький звернувся до ПП „Бондар" із повідомленням про те, що сума коштів на завершення робіт по об'єкту реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м № 1 м. Хмельницький після розірвання договору склала - 730 838,14 грн. Вказав, що, відповідно до п.7.4 Договору № 399 від 22.08.2019 року, у разі розірвання Договору підряду, підрядник відшкодовує замовнику витрачені у повному обсязі кошти на продовження робіт (завершення робіт) по об'єкту реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м № 1 м.Хмельницький, а також збитки понесені за несвоєчасну здачу об'єкту або порушення графіку виконання робіт. Просив ПП „Бондар" вжити заходи для задоволення вимог та перерахувати претензійну суму. Зазначив, що в разі ухилення від оплати до 21.01.2019 року КЕВ м. Хмельницький буде змушений звернутися до суду для примусового стягнення претензійної суми з врахуванням інфляційних нарахувань, 3% річних та пені.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

У відповідності до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 року Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п.1 ст.6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.

Згідно ч. 1 ст. 173 ГК України Господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Відповідно до частин 1, 2 статті 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Зобов`язання в силу вимог ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог даного Кодексу і інших актів законодавства. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Припинення зобов'язання на вимогу однієї із сторін в силу положень ч.2 ст.598 цього Кодексу допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.

Як вбачається з матеріалів справи, 22.08.2018р. між сторонами було укладено договір підряду №399 на виконання робіт по реконструкції внутрішньо майданчикових мереж водопостачання та каналізації в/м 1 м. Хмельницький, Хмельницької області.

Тобто, спірні правовідносини між сторонами ґрунтуються на договорі підряду, який регулюється нормами гл.61 Цивільного кодексу України.

Так, частинами першою та другою статті 837 ЦК України передбачено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Відповідно до ч.3 ст.653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.

Судом, на підставі аналізу норм цивільного законодавства, звернуто увагу, що під припиненням договірного зобов'язання розуміється абсолютне зникнення правового зв'язку між сторонами договірного зобов'язання на підставах, встановлених у законі або в договорі, та припинення їхніх прав та обов'язків.

Судом враховується, що відповідно до Додаткової угоди №2 від 10.12.2018р. до Договору №399 від 22.08.2018 року сторони розірвали з моменту її підписання (10.12.2018р.) договір підряду №399 від 22.08.2018 року за взаємною згодою.

Тобто, сторони скористались своїм правом та припинили правовідносини й будь-які зобов'язання за договором підряду на майбутнє за обопільною згодою починаючи з 10.12.2018р.

Доводи позивача про визначення додатковою угодою умови про те, що розірвання договору №399 від 22.08.2018р. не звільняє підрядника від відповідальності передбаченої договором за невиконання або неналежне виконання умов договору (п. 2 угоди), судом оцінюються критично та до уваги не беруться, оскільки сторони, викладаючи даний пункт, не визначили характеру відповідальності за невиконання та неналежне виконання умов договору, та не встановили чи стосується вона відшкодування коштів витрачених позивачем на продовження (завершення) робіт по об'єкту реконструкції.

А передбачене угодою № 399 від 22.08.2018 року відшкодування замовнику коштів витрачених на продовження (завершення) робіт по об'єкту реконструкції, хоча і включене сторонами до розділу Відповідальність сторін , не є відповідальністю підрядника.

Крім того, така відповідальність (передбачена договором підряду) не може бути застосована до відносин, які за цим же договором вже припинені.

Поряд з цим, судом враховано, що позивач не ставить питання про відшкодування суми 730 838,14грн. як збитків позивача. Адже, відсутність або ж недоведеність хоча б одного елемента складу цивільного правопорушення, за загальним правилом, виключає настання відповідальності у вигляді відшкодування шкоди (збитків). В свою чергу, обов`язок доведення в суді факту протиправної поведінки відповідача, розміру завданої шкоди, а також прямого причинного зв`язку між ними покладається на позивача з документальним підтвердженням обґрунтованого розрахунку суми, що стягується на відшкодування збитків.

Крім того, судом звернуто увагу, що позивачем не надано належних доказів щодо понесених витрат на завершення робіт по об'єкту в сумі 730 8308,14 грн., оскільки матеріали справи містять акти виконаних робіт ТОВ „Комунпостачсервіс" лише на суму 669 088,16 грн. та докази оплати на цю ж суму. Платіжне доручення №252 від 27.03.2019р. на суму 64 176,00грн. судом до уваги не приймається, оскільки оплата здійснювалась відповідно до договору № 626 від 11.12.2018р., а не договору № 625 від 11.12.2018р.

Згідно зі статтею 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ст.ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України, основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 236 ГПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Європейський суд з прав людини у пункті 58 рішення від 10 лютого 2010 року у справі „Серявін та інші проти України" зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Враховуючи вищевикладене, встановивши фактичні обставини справи, розглянувши подані докази, надавши оцінку аргументам сторони та застосувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що за встановлених умов вимога позивача про стягнення з відповідача коштів витрачених на продовження (завершення) робіт відповідно до п. 7.4 договору у сумі 730 838,14грн. задоволенню не підлягає.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Витрати по оплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький (29000, м. Хмельницький, вул. Героїв АТО, 3/1, код ЄДРПОУ 07928461) до Приватного підприємства "Бондар" (29000, м. Хмельницький, вул. Галана, 6, кв. 18, код. ЄДРПОУ 32995097) про стягнення 730 838,14 грн. витрачених на продовження (завершення) робіт відповідно до п.7.4. договору підряду від 22.08.2018р. №399 відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ „Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 05.08.2019р.

Суддя С.І. Крамар

Віддрук. 3 прим. :(надіслати всім рекомендованим з повідомленням)

1 - до справи,

2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Героїв АТО, 3/1);

3 - відповідачу (29000, м. Хмельницький, вул. Галана, 6, кв. 18).

Дата ухвалення рішення05.08.2019
Оприлюднено06.08.2019
Номер документу83457699
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/413/19

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 29.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 28.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 23.01.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 27.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 18.11.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 12.11.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 04.11.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 18.09.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Рішення від 05.08.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні