Рішення
від 07.08.2019 по справі 540/1333/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1333/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Земля і Воля" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, треті особи: Управління державної казначейської служби України у Верхньорогачицькому районі Херсонської області, Фермерське господарство "ФОБ" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Фермерське господарство "Земля і Воля" (далі - позивач) звернулось з позовною заявою до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі - відповідач), треті особи: Управління державної казначейської служби України у Верхньорогачицькому районі Херсонської області, Фермерське господарство "ФОБ", в якій просить визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахуванні помилкової сплати орендної плати за землю на загальну суму 16000 грн., яку слід зарахувати у рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4 групи; зобов`язати відповідача підготувати та подати до відповідного органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок про перерахування ФГ "Земля і Воля" помилково перераховані податки в рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4 групи.

Свої вимоги мотивує тим, що 18.01.2019 р. позивач звернувся до Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі із заявою щодо перерахування помилково сплачених коштів за орендну плату на рахунок сплати єдиного податку з сільськогосподарських виробників 4 групи, однак листом від 05.02.2019 р. контролюючим органом відмовлено у поверненні помилково сплачених коштів. Вважає, що відповідно до положень п.43.1 ст.43 ПК України має право на повернення помилково сплачених коштів в рахунок сплати інших податків на загальну суму 16000 грн.

Ухвалою від 05.07.2019 р. позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 16.07.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Фермерське господарство "ФОБ", призначено судове засідання на 07.08.2019 р. на 13:00 год.

29.07.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує на те, що позивачем у 2017 році самостійно при сплаті коштів у загальній сумі 16000 грн. вказано код ЄДРПОУ ФГ "ФОБ" та призначення платежу "орендна плата за 2017 р.". Вважає, що вказані кошти не є помилково сплаченими, оскільки клієнт, вказаний у призначенні платежу, є платником орендної плати з юридичних осіб та у нього відсутня переплата у сумі 16000 грн.

Ухвалою від 07.08.2019 р. відмовлено в задоволенні клопотання представника третьої особи - ФГ "ФОБ" у перенесенні розгляду справи, витребуванні доказів та зупиненні провадження у справі.

22.07.2019 р. від представника позивача, а 07.08.2019 р. від представника відповідача надійшли заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Представники третіх осіб в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про дату, час і місце судового розгляду справи, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень.

Частиною 3 статті 194 КАС України передбачено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно ч.1 ст.205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п.1 ч.3 ст.205 КАС України).

Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки від представників позивача та відповідача надійшли заяви про розгляд справи за їх відсутності, а представники третіх осіб, будучи належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 18.01.2019 р. ФГ "Земля і Воля" звернулося із заявою до начальника Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі про зарахування помилково сплачених коштів на бюджетний рахунок 33213812700093 , код МФО 852010, код ЄДРПОУ 37879164 на загальну суму 16000 грн. в сплату єдиного податку 4 групи: 18050500, бюджетний рахунок 31418664021093, код МФО 899998, код за ЄДРПОУ 37879164, отримувач ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі (Верхньорогачицький).

Листом Великолепетиського управління ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі від 05.02.2019 р. № 2832/10/21-22-53-07 ФГ "Земля і Воля" відмовлено у поверненні грошових коштів.

21.02.2019 р. позивач звернувся до ДФС України зі скаргою на відмову ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі щодо зарахування коштів з орендної плати за землю, сплачених за ФГ "ФОБ", в рахунок погашення податкового зобов`язання по єдиному податку (четверта група).

Листом від 25.03.2019 р. № 13973/6/99-99-12-03-05-15 ДФС України повідомило позивача про те, що сплатити орендну плату за землю та єдиний податок (четверта група) від імені та на рахунок підприємства має право інший суб`єкт господарювання за умови, що такий суб`єкт господарювання є податковим агентом, або представником платника податків. Станом на 25.03.2019 р. у ФГ "ФОБ" обліковуються надміру сплачені кошти з орендної плати за земельні ділянки у сумі 7218,79 грн.

Позивач, вважаючи такі дії відповідача протиправними, звернувся до суду з даною позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (ст.1 ПК України).

Відповідно до пп.14.1.182 п.14.1 ст.14 ПК України помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.

Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (п.43.1 ст.43 ПК України).

Згідно з п.п.43.3, 43.4 ст.43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Положеннями п.43.5 ст.43 ПК України передбачено, що контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Як стверджує позивач, помилкову сплату коштів здійснено відповідно до платіжних доручень від 24.02.2017 р. № 12 на суму 8000 грн. та від 29.03.2017 р. № 26 на суму 8000 грн.

Порядок заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.07.2015 р. № 666 (далі - Порядок № 666).

Згідно з п.1 Порядку № 666 при сплаті (стягненні) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійсненні бюджетного відшкодування податку на додану вартість, поверненні помилково або надміру зарахованих коштів поле "Призначення платежу" розрахункового документа заповнюється таким чином:

- поле № 1: друкується службовий код (знак) "*" (ознака платежу);

- поле № 2: друкується розділовий знак ";"; друкується код виду сплати (формат ссс - тризначне число);

- поле № 3: друкується розділовий знак ";"; друкується один з нижченаведених реквізитів: 1) код клієнта за ЄДРПОУ (доповнюється зліва нулями до восьми цифр, якщо значущих цифр менше 8); 2) реєстраційний номер облікової картки платника податків (завжди має 10 цифр) або серія та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які мають відмітку у паспорті про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта); 3) реєстраційний (обліковий) номер платника податків, який присвоюється контролюючими органами (завжди має 9 цифр);

- поле № 4: друкується розділовий знак ";"; друкується роз`яснювальна інформація про призначення платежу в довільній формі. Кількість знаків, ураховуючи зазначені вище поля і розділові знаки, обмежена довжиною поля "Призначення платежу" електронного розрахункового документа системи електронних платежів Національного банку України, при цьому використання символу ";" не допускається.

З наданих до суду платіжних доручень від 24.02.2017 р. № 12 та від 29.03.2017 р. № 26 вбачається, що поле "призначення платежу" заповнено наступним чином: "*;101;34944356; орендна плата за 2017р січень;;;" та "*;101;34944356; орендна плата за 2017р лютий;;;". Тобто, вказано код ЄДРПОУ, за яким в ДФС обліковується ФГ "ФОБ".

Суд зазначає, що в подальшому сплачені за вказаними платіжними дорученнями кошти в загальній сумі 16000 грн. рознесено в ІКП ФГ "ФОБ" та зараховано в рахунок сплати орендної плати вказаного підприємства.

Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування затверджено наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 р. № 422 (далі - Порядок № 422).

Відповідно до п.2 розділу І Порядку № 422 інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами.

Підпунктом 1 пункту 1 розділу ІІІ Порядку № 422 передбачено, що для забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю розрахунків платників органи ДФС проводять оперативний облік надходжень за податками, зборами на підставі документів, визначених порядком взаємодії органів ДФС та органів Казначейства у процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, а саме: відомостей про зарахування та повернення коштів з аналітичних рахунків за надходженнями у вигляді технологічного файла @B; виписок з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів; звітів про виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями.

Згідно з пп.1, 2 п.2 розділу ІІІ Порядку № 422 після розміщення на відповідному сервері для завантаження інформації органів Казначейства відомостей про зарахування та повернення коштів з аналітичних рахунків за надходженнями у вигляді технологічного файла @B та відомостей про рух страхових коштів на аналітичних рахунках 3719, відкритих на ім`я органів ДФС, у вигляді технологічного файла @E інформаційною системою органів ДФС забезпечується автоматична обробка таких файлів та виконується розподіл записів за критеріями: рознесені платежі; нерознесені платежі; виключені з обробки платежі.

Рознесені платежі відображаються в ІКП відповідними обліковими операціями зі сплати/повернення сум відповідно до поля "Призначення платежу" документів на переказ згідно з переліком кодів видів сплати, визначеним Порядком заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 липня 2015 року № 666, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 серпня 2015 року за № 974/27419.

З матеріалів справи слідує, що оскільки в полі "призначення платежу" платіжних доручень від 24.02.2017 р. № 12 та від 29.03.2017 р. № 26 вказана вся необхідна інформація та до ДФС направлено технологічний файл @B, то інформаційною системою органів ДФС автоматично оброблено інформацію та зараховано кошти в рахунок сплати орендної плати за ФГ "ФОБ".

Таким чином, з урахуванням положень ПК України, суд приходить до висновку, що при сплаті орендної плати за ФГ "ФОБ" позивач самостійно вказав в полі "призначення платежу" відомості щодо податку, періоду його сплати та коду ЄДРПОУ іншої юридичної особи, а тому така сплата не може вважатися помилковою.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що при відмові в поверненні ФГ "Земля і Воля" орендної плати за січень та лютий 2017 року за ФГ "ФОБ" в загальній сумі 16000 грн., відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч.1 ст.77 КАС України).

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність свого рішення щодо відмови ФГ "Земля і Воля" в поверненні коштів в сумі 16000 грн., а тому позовні вимоги ФГ "Земля і Воля" задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Відмовити в задоволенні позовної заяви Фермерського господарства "Земля і Воля" (71312, Запорізька область, Кам`янецько-Дніпровський район, с.Велика Знам`янка, вул.Коваля, буд.12 Б, код ЄДРПОУ 22157179) до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73026, м.Херсон, пр-т Ушакова, буд.75, код ЄДРПОУ 39394259), треті особи: Управління державної казначейської служби України у Верхньорогачицькому районі Херсонської області (74402, Херсонська область, Верхньорогачицький район, смт.Верхній Рогачик, вул.Ювілейна, буд.57, код ЄДРПОУ 37879164), Фермерське господарство "ФОБ" (74430, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с.Первомаївка, вул.Горького, буд.2, код ЄДРПОУ 34944356) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 111010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2019
Оприлюднено11.08.2019
Номер документу83546141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1333/19

Постанова від 09.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 09.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 07.08.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні