ПОСТАНОВА
Іменем України
08 серпня 2019 року
Київ
справа №809/1931/16
провадження №К/9901/15649/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку справу за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного виробничо-комерційного підприємства "Люкс-Сервіс" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, за касаційною скаргою Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Гулида Р.М., Кузьмича С.М., Улицького В.З. від 11 квітня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 26 грудня 2016 року Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з адміністративним позовом до Приватного виробничо-комерційного підприємства "Люкс Сервіс" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 21 741,16 грн за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів у 2015 році.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2017 року позов задоволено.
3. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року постанову суду першої інстанції скасовано та залишено позов без розгляду з підстав пропуску строку звернення до суду, визначеного статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року.
4. Рішення суду мотивовано тим, що відповідно до частини четвертої статті 20 Закону №875-XII адміністративно-господарські санкції за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів сплачуються (нараховуються, застосовуються) підприємствами самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 цього Закону. Таким чином, судом зроблено висновок про те, що саме з 16 квітня відповідного року у Фонду соціального захисту інвалідів виникає право на стягнення самостійно несплачених підприємством сум санкцій в судовому порядку і на подання відповідного позову.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно додатку до листа Головного управління Державної фіскальної служби України в Івано-Франківській області від 20 жовтня 2016 року №2745/9/09-19-13-01-22 відносно сум нарахованої заробітної плати за 2015 рік щодо Приватного виробничо-комерційного підприємства "Люкс Сервіс" середньооблікова кількість штатних працівників особового складу складає 15 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 осіб.
Враховуючи те, що Приватне виробничо-комерційне підприємство "Люкс Сервіс" не забезпечило працевлаштування одного інваліда з врахуванням того, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2015 рік становила 15 осіб до відповідача застосовано адміністративно-господарські санкції в розмірі 19333,33 грн. За період несплати і до моменту звернення в суд із адміністративним позовом, позивач, виходячи із суми адміністративно-господарської санкції (19333,33 грн), розрахував пеню в розмірі 2 407,83 грн. Вказані суми, відповідачем добровільно не сплачені, внаслідок чого утворилася заборгованість в загальному розмірі 21741,16 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів обґрунтована наявністю поважної причини пропуску строку звернення до суду з позовом, оскільки про невиконання Приватним виробничо-комерційним підприємством "Люкс Сервіс" нормативу щодо працевлаштування інвалідів у 2015 році йому стало відомо із листа Головного управління Державної фіскальної служби України в Івано-Франківській області від 20 жовтня 2016 року №2745/9/09-19-13-01-22. Тому, звернувшись до суду 20 грудня 2016 року із цим позовом, дотримано строк звернення, встановлений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року.
8. У запереченні на касаційну скаргу Приватне виробничо-комерційне підприємсто "Люкс Сервіс", посилаючись на законність рішення суду апеляційної інстанції, просить залишити його без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Згідно із частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року та на час звернення позивача до суду з позовом та розгляду справи судом першої інстанції (далі - КАС України), для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
10. Відповідно до статті 100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
11. Частиною четвертою статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
12. Відповідно до пункту 2.1 Інструкції щодо заповнення форми № 10-ПІ (річна звітність) "Звіт зайнятість і працевлаштування інвалідів", затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10 лютого 2007 року № 42 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13 лютого 2007 року за № 117/13384, звіт складається роботодавцями щороку і до 1 березня, наступного після звітного періоду, подається або надсилається рекомендованим листом за місцем їх державної реєстрації відділенню Фонду соціального захисту інвалідів.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
13. Таким чином, річний звіт за формою № 10-ПІ щодо кількості працевлаштованих інвалідів за 2015 рік відповідач повинен був надати позивачу не пізніше 01 березня 2016 року та розрахувати і сплатити адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, - до 15 квітня 2016 року.
14. Отже, після вказаної дати у позивача виникли підстави для стягнення несплачених санкцій.
15. Вказаного правового висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 21 лютого 2011 року (справа № 21-9а11) і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від такого висновку.
16. Таким чином, відлік строку на звернення до суду для позивача, як суб`єкта владних повноважень, почався не з моменту, коли він дізнався про порушення, як він помилково вважає, а з дня виникнення підстав, що дають право на пред`явлення передбачених законом вимог, тобто 16 квітня 2017 року.
17. Отже, звернувшись з позовом 26 грудня 2016 року, позивач пропустив шестимісячний строк звернення до адміністративного суду.
18. Враховуючи, що наявності правових підстав для поновлення пропущеного строку не встановлено, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про залишення позову без розгляду.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
19. Колегія суддів прийшла до висновку, що рішення суду апеляційної інстанції є законним і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; у ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів залишити без задоволення, а ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року - без змін.
Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Суддя Я.О. Берназюк
Суддя І.В. Желєзний
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2019 |
Оприлюднено | 12.08.2019 |
Номер документу | 83552872 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гулид Роман Методійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гулид Роман Методійович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гулид Роман Методійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні