Постанова
від 28.01.2010 по справі 11/605
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43

Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

28 січня 2010 року 16:45 № 11/605

Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі к олегії суддів: головуючого с удді Винокурова К.С. , суддів Костенка Д.А. Шрамко Ю.Т. при с екретарі судового засідання Горбан А.В.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

За позовом ОСОБА_1

до Національно го банку України

Третя особа Міністерст во юстиції України

про визнання пр отиправними окремих пунктів постанови та визнання її неч инною

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ОСОБА_1 звернувся до су ду з адміністративним позово м до Національного банку Укр аїни, третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору на боці відповідач а - Міністерство юстиції Укр аїни, про визнання протиправ ними п.п. 2.5 та 2.6 постанови Правл іння Національного банку Укр аїни № 319 від 11.10.2008 р. «Про додатко ві заходи щодо діяльності ба нків»та визнання нечинною по станови Правління Національ ного банку України № 413 від 04.12.2008 р. «Про окремі питання діяльн ості банків»та абз. 5 п. 2 цієї по станови протиправним. Також представник позивача просив визнати дії НБУ виражені у фо рмі складання і направлення комерційним банкам листа від 06.12.2008 року № 22-310/946-17250 протиправними .

Ухвалою Окружного адміні стративного суду міста Києва від 20.01.2009 р. відкрито проваджен ня у даній справі, призначено попереднє судове засідання на 17.03.2009 р.

У попередньому судовому за сіданні 17.04.2009 р. судом ухвалено про зупинення провадження у даній справі до набрання зак онної сили судовим рішенням Окружного адміністративног о суду міста Києва у адмініст ративній справі № 11/604 за позово м ТОВ «Атлон Капітал»до Наці онального банку України про визнання нечинним абз. 5 п. 2 пос танови Правління Національн ого банку України від 04.12.2008 р. № 41 3 «Про окремі питання діяльно сті банків».

12.10.2009 року поновлено провадже ння у справі.

Згідно з ухвалою суду від 23.11 .2009 р. закінчене підготовче про вадження у справі та признач ено справу до судового розгл яду у складі колегії суддів.

Позовні вимоги в цілому мот ивовані тим, що ОСОБА_1 мав намір укласти депозитний до говір з одним із комерційних банків України, але дізнавши сь про прийняття постанови П равління НБУ № 413 від 04.12.2008 р. вваж ає, що у подальшому він стане с уб' єктом правовідносин, у я ких буде застосовано цей акт . Таким чином, прийнята відпов ідачем постанова Правління Н БУ № 413 від 04.12.2008 р. і лист від 06.12.2008 ро ку порушують права і законні інтереси позивача.

Відповідач позовні вимог и не визнає, просить відмовит и в їх задоволенні в повному о бсязі, обґрунтовуючи тим, що Н аціональний банк України дія в у межах повноважень, у спосі б та порядку, встановлених Ко нституцією та чинним законод авством України.

Представник відповідача з азначав, що прийняття постан ови № 413 було обумовлене необх ідністю захисту інтересів вк ладників та кредиторів банкі в, попередження масового нек онтрольованого достроковог о зняття коштів, що безпосере дньо передбачено статтями 55, 6 7 Закону України «Про банки і б анківську діяльність». Разом з тим, за твердженням відпові дача, постанова № 413 була актом , що запроваджує тимчасові до даткові заходи щодо діяльнос ті банків з метою попереджен ня можливих кризових явищ, не була зареєстрована у Мініст ерстві юстиції України, а том у не може розглядатись як нор мативно-правовий акт у розум інні статті 56 Закону України « Про Національний банк Україн и».

У запереченнях відповідач звернув увагу на те, що постан ова № 413 поширювалась виключно на банки, а тому не порушувала права і законні інтереси фіз ичних осіб, зокрема, позивача , у сфері публічно-правових ві дносин.

Всі ці обставини були вже вс тановлені судовим рішенням в ід 06.07.2009 року у адміністративні й справі № 11/604, яке набрало зако нної сили, та у якій приймав уч асть позивач у якості третьо ї особи.

Представник відповідача т акож підкреслила, що лист Нац іонального банку від 06.12.2008 року не порушує прав і свобод інте ресів фізичних осіб, оскільк и він не є ні законом, ні підза конним нормативно-правовим а ктом, який поширюється на нев изначене коло осіб, а адресов аний лише банкам.

Представник відповідача повідомив про те, що 12 травня 20 09 року Правлінням Національн ого банку України було прийн ято постанову № 282 «Про внесен ня змін до постанови Правлін ня Національного банку Украї ни від 04.12.2008 № 413 «Про окремі пита ння діяльності банків», якою пункти 2 і 5 постанови Правлін ня Національного банку Украї ни від 04.12.2008 № 413 визнано такими, щ о втратили чинність.

Представник третьої особ и надав пояснення по суті поз ову стосовно державної реєст рації оспорюваної постанови , а саме те, що відповідна держ авна реєстрація Постанови № 413 від 04.12.2008 року не здійснювалас ь Міністерством юстиції Укра їни, а відтак, на думку третьої особи, не може застосовувати сь до правовідносин банків і з споживачами банківських по слуг.

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представників стор ін, всебічно і повно з' ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, об' єк тивно оцінивши докази, які ма ють юридичне значення для ро згляду справи і вирішення сп ору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

04 грудня 2008 року Правлін ням Національного банку Укра їни було прийнято постанову № 413 «Про окремі питання діяль ності банків».

Дана постанова була прийня та з метою упередження кризо вих явищ у банківській систе мі, закріплення позитивних т енденцій у діяльності банків та забезпечення подальшої с табільної їх роботи. У пункті 2 постанови зобов' язано бан ки у порядку адміністративно го регулювання діяльності ба нків (відповідно до статті 66 З акону України «Про банки і ба нківську діяльність») здійсн ити низку заходів, спрямован их на підвищення рівня лікві дності банків.

Відповідно до абзацу 5 пункт у 2 цієї постанови, зобов' яза но банки уживати всіх необхі дних заходів щодо забезпечен ня позитивної динаміки зрост ання обсягів депозитів (пере дусім у національній валюті України) з метою недопущення дострокового повернення кош тів, розміщених вкладниками.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у судо вому засіданні, колегія прих одить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задово ленню, виходячи з наступного .

Відповідно до статті 2 Закону України «Про Націона льний банк України»Націонал ьний банк України є централь ним банком України, особливи м центральним органом держав ного управління, юридичний с татус, завдання, функції, повн оваження і принципи організа ції якого визначаються Конст итуцією України, цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до Консти туції України основною функц ією Національного банку є за безпечення стабільності гро шової одиниці України.

На виконання своєї основн ої функції Національний банк сприяє дотриманню стабільно сті банківської системи, а та кож, у межах своїх повноважен ь, - цінової стабільності.

Інші функції, які виконує НБ У, визначені статтею 7 Закону У країни «Про Національний бан к України»та Законом України «Про банки і банківську діял ьність». Зокрема, передбачен о, що Національний банк здійс нює банківське регулювання т а нагляд.

Положеннями статей 55 Закону України «Про Національний б анк України»та 67 Закону Украї ни «Про банки і банківську ді яльність»визначено, що голов ною метою банківського регул ювання і нагляду є безпека та фінансова стабільність банк івської системи, захист інте ресів вкладників і кредиторі в щодо безпеки зберігання ко штів клієнта на банківських рахунках.

Статтею 56 Закону України «П ро Національний банк України »встановлено, що Національни й банк видає нормативно-прав ові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обо в'язковими для органів держа вної влади і органів місцево го самоврядування, банків, пі дприємств, організацій та ус танов незалежно від форм вла сності, а також для фізичних о сіб.

Нормативно-правові акти На ціонального банку видаються у формі постанов Правління Н аціонального банку, а також і нструкцій, положень, правил, щ о затверджуються постановам и Правління Національного ба нку. Вони не можуть суперечит и законам України та іншим за конодавчим актам України і н е мають зворотної сили, крім в ипадків, коли вони згідно з за коном пом'якшують або скасов ують відповідальність.

Нормативно-правові акти На ціонального банку підлягают ь обов'язковій державній реє страції в Міністерстві юстиц ії України та набирають чинн ості відповідно до законодав ства України.

Проте, оспорюваний акт, який був прийнятий Правлінням На ціонального банку у вигляді постанови № 413 не був зареєстр ований у Міністерстві юстиці ї України та не мав сили норма тивно-правового акту Націона льного банку України відпові дно до вимог статті 56 Закону У країни «Про Національний бан к України».

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС Укр аїни обставини, встановлені судовим рішенням в адміністр ативній, цивільній або госпо дарській справі, що набрало з аконної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у як их беруть участь ті самі особ и або особа, щодо якої встанов лено ці обставини.

Окружним адміністративним судом міста Києва було виріш ено справу № 11/604 за позовом ТОВ «Атлон-Капітал»до Національ ного банку України про оскар ження постанови Правління НБ У № 413 від 04.12.2008 року із прийняття м постанови про відмову у зад оволенні позову. Дана постан ова прийнята судом 06.07.2009 року і набрала законної сили. ТОВ « ОСОБА_1 і партнери», учасник ом якого є позивач, брало учас ть у розгляді даної справи.

У постанові суду від 06.07.2009 рок у у справі № 11/604 було встановле но, що дія постанови № 413 поширю валась виключно на банки, міс тила низку заходів, спрямова них на підвищення рівня лікв ідності банків, і ніяким чино м не стосувалась прав та обов ' язків інших осіб. Положенн я абзацу 5 пункту 2 постанови н е забороняло здійснювати пев ні дії, а навпаки, вимагало вжи вати всіх необхідних заходів щодо забезпечення позитивно ї динаміки зростання обсягів депозитів. Використання тер міну «вжиття заходів»у абзац і 5 п. 2 постанови не передбачал о заборону повернення депози тів, а мало на меті вимагати ві д банків вчиняти будь-які дії у межах чинного законодавст ва для стимулювання вкладник ів щодо залишення грошових к оштів за депозитними договор ами.

Враховуючи те, що у даній сп раві відповідачем є Націонал ьний банк України, а предмето м оскарження є прийнята ним п останова № 413 від 04.12.2008 року, щодо якої встановлені обставини судовим рішенням в адміністр ативній справі № 11/604, та обстав ина, що постанова поширювала сь виключно на банки не підля гає доказуванню відповідаче м при розгляді даної справи.

Окрім того, 12 травня 2009 року Правлінням Національного ба нку України було прийнято по станову № 282 «Про внесення змі н до постанови Правління Нац іонального банку України від 04.12.2008 № 413 «Про окремі питання ді яльності банків», якою пункт и 2 і 5 постанови Правління Нац іонального банку України від 04.12.2008 № 413 визнано такими, що втра тили чинність.

Згідно з ст. 55 Закону України «Про банки і банківську діял ьність»відносини банку з клі єнтом регулюються законодав ством України, нормативно-пр авовими актами Національног о банку України та угодами (до говорами) між клієнтом та бан ком.

27 листопада 2008 року ОСОБА _1 отримав оферту у вигляді п римірника договору для ознай омлення від без балансового відділення № 4 Акціонерного к омерційного промислово-інве стиційного банку.

10 квітня 2009 року позивачем бу ла направлена заява до ЗАТ «К редит Європа Банк»про мо жливість зробити депозитний вклад, у відповідь на яку ЗАТ «Кредит Європа Банк»над іслало відповідь від 10.04.2009 року про те, що Банк запрошує р озмістити депозит у відділен ні, яке розташоване по вул. Яро славів Вал, 20, але зазначив, що у відповідності до Постанови НБУ № 413 від 05.12.2008 року (абзац 5 пунк ту 2) банкам заборонено робити дострокове повернення депоз итів.

Таким чином, позивач не на дав доказів того, що він був вк ладником одного з комерційни х банків України, не надав суд у доказів укладеного ним дог овору банківського вкладу і йому було відмовлено у повер ненні депозиту, що означало б и порушення його прав та зако нних інтересів.

Як зазначав у своїх запереч еннях відповідач, лист ЗАТ «К редит Європа Банк»від 10.04.2 009 року відповідно до пояснень Голови правління ЗАТ «Креди т Європа Банк»від 28.04.2009 р. № 1 639/03 (поданий до суду разом з кло потанням НБУ від 27.05.2009 року) мав характер комерційної пропоз иції щодо залучення до обслу говування у банку та складен ий від власного імені ОСОБА _3 без отримання відповідни х погоджень, за перевищенням своїх повноважень, тому абза ц, у якому йдеться мова про пос танову Правління НБУ від 04.12.2008 р . № 413 не може бути схвалений бан ком і є таким, що не відповідає дійсності.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 2 Ко дексу адміністративного суд очинства України завданням а дміністративного судочинст ва є захист прав, свобод та інт ересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у с фері публічно-правових відно син від порушень з боку орган ів державної влади, органів м ісцевого самоврядування, їхн іх посадових і службових осі б, інших суб'єктів при здійсне нні ними владних управлінськ их функцій на основі законод авства, в тому числі на викона ння делегованих повноважень .

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-я кі рішення, дії чи бездіяльні сть суб'єктів владних повнов ажень, крім випадків, коли щод о таких рішень, дій чи бездіял ьності Конституцією чи закон ами України встановлено інши й порядок судового проваджен ня.

Відповідно до ч. 1 ст. 104 Кодекс у адміністративного судочин ства України особа, яка вважа є, що порушено її права, свобод и, чи інтереси у сфері публічн о-правових відносин, має прав о на звернення до адміністра тивного суду з адміністратив ним позовом.

Згідно з ч. 2 ст. 171 КАС України право оскаржити нормативно-п равовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а тако ж особи, які є суб' єктом прав овідносин, у яких буде застос овано цей акт.

Як зазначається у постанов і Пленуму Вищого адміністрат ивного суду України від 6 бере зня 2008 року № 2 «Про практику за стосування адміністративни ми судами окремих положень К одексу адміністративного су дочинства України під час ро згляду адміністративних спр ав», у розумінні ч. 2 ст. 171 КАС Укр аїни особа повинна довести ф акт застосування до неї оска ржуваного нормативно-правов ого акту або те, що вона є суб' єктом відповідних відносин, на які поширює дію цей акт. При писи зазначеної частини можу ть бути підставою для відмов и в задоволенні позовних вим ог, якщо суд встановить, що оск аржуваний акт до особи не зас тосовувався і вона не перебу ває у відносинах, до яких цей а кт може бути застосовано. У та кому разі суд не проводить пе ревірку нормативно-правовог о акта на предмет його протип равності (законності та відп овідності правовим актам вищ ої юридичної сили).

Позивачем не доведено фак т застосування до нього оска ржуваної постанови Правлінн я НБУ № 413 від 04.12.2008 року або те, що він є суб' єктом відповідних відносин, на які поширює дію ц ей акт, що є підставою для відм ови у позові.

Стосовно вимоги про визнан ня листа Національного банку України від 06.12.2008 року № 22-310/946-17250 пр отиправним та скасувати його , суд відзначає, що названий ли ст не порушує права, свобод та інтересів фізичних осіб, зок рема, позивача, у сфері публіч но-правових відносин, не поро джує для нього права та обов' язки, оскільки він не є ні зако ном, ні підзаконним актом, яки й поширюється на невизначене коло осіб, а адресований лише банкам. Зважаючи на викладен і обставини, лист НБУ не може б ути визнаний протиправним та скасованим відповідно до ст атей 2 та 17 Кодексу адміністра тивного судочинства України .

Зважаючи на всі наведені о бставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні в имоги позивача задоволенню н е підлягають.

Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 К АС України, адміністративний суд,-

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позовни х вимог відмовити.

Постанова набирає зак онної сили після закінчення строку подання заяви про апе ляційне оскарження або апеля ційної скарги в порядку, вста новленому ст. 254 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни. Постанова може бути ос каржена в апеляційному поряд ку та в строки, встановлені ст .186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя К.С. Винокуров

Судді Д.А. Костенко

Ю.Т. Шрамко

Дата складення та підпи сання постанови в повному об сязі - 02.02.2010

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.01.2010
Оприлюднено25.03.2010
Номер документу8356655
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —11/605

Постанова від 28.01.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 03.11.2009

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 12.02.2008

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Радченя Д.І.

Рішення від 27.01.2009

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 15.09.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

Постанова від 15.09.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

Ухвала від 18.08.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

Ухвала від 11.01.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

Ухвала від 10.01.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

Ухвала від 10.01.2008

Господарське

Луганський апеляційний господарський суд

Якушенко Р.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні