Рішення
від 13.08.2019 по справі 520/1753/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2019 р. Справа № 520/1753/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко О.В.,

при секретарі - Шаталовій Н.В.,

за участі представника позивача - Хачатрян Н.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Головне управління Держпраці у Харківській області, з адміністративним позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське", в якому, з урахуванням зменшених позовних вимог від 13.06.2019 року (а.с. 191 - 193), просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське" (код ЄДРПОУ 30755444) до усунення порушень шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: відсторонити від виконання робіт підвищеної небезпеки працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , до проходження ними спеціального навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу та направлення у період з 15.11.2018 року по 21.11.2018 року посадовими особами управління Держпраці проведено планову перевірку СТОВ "Грозянське" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення планової перевірки виявлено 45 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр). Поступово частина порушень була усунута підприємством. Наразі підприємством не усунуто порушення, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей (пункт 7 акту перевірки), а саме: працівники СТОВ "Грозянське" - ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_2 не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно - правових актів з охорони праці. Цей факт підтверджується актом перевірки від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300 та приписами від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300-2072/5415, №19-03-04-5409/1300-2078/5415, №19-03-04-5409/1300-2079/5415, №19-03-04-5409/1300-2080/5415. У зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей є підстави для заборони виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 25.03.2019 року відкрито провадження по даній справі та призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 28.05.2019 року продовжено підготовче засідання на 30 днів.

Представником відповідача надано до суду відзив на позов та ряд доповнень та пояснень до відзиву, в яких з приводу неусунення порушення зазначено, що наказом СТОВ "Грозянське" №45/1 від 20.12.2018 року відсторонено від робіт підвищеної безпеки, пов`язаних зі зберіганням, транспонуванням та застосуванням агрохімікатів слідкуючих працівників: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до проходження ними спеціального навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Вказані працівники у найближчий час пройдуть навчання в перевірку знань з питань охорони праці у сільськогосподарському виробництві, після чого будуть допущені до роботи на підприємстві. 25.04.2019 року підприємством з ТОВ "Навчальний центр "Промбезпека" укладено договори № 7419-19, № 7420-19, № 7421-19 на проведення спеціального навчання працівників СТОВ "Грозянське".

У відзиві також зазначено, що тракториста - машиніста сільськогосподарського виробництва ОСОБА_2 звільнено наказом №46 від 31.12.2018 року СТОВ "Грозянське" в зв`язку із закінченням строку дії договору згідно п.2 ст. 36 КЗпП України.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив суд їх задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату час та місце якого повідомлявся належним чином у відповідності до вимог ст. 126 КАС України. В наданому до суду доповненні просив суд розглядати справу без його участі в порядку письмового провадження.

Оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши матеріали адміністративної справи, відзиву на позов та додаткових письмових пояснень представника відповідача, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Як свідчать матеріали справи, відповідно до наказу 08.11.2018 року за № 01.01.-07/1750 та направлення від 08.11.2018 року за № 01.01.-94/04/3253 у період з 15.11.2018 року по 21.11.2018 року посадовими особами Управління Держпраці проведено планову перевірку СТОВ Грозянське (код ЄДРПОУ 30755444, адреса: 63609, Харківська обл., Шевченківський р-н, с. Гроза) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Під час проведення планової перевірки виявлено 45 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що підтверджується актом перевірки від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300 та приписами від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300-2072/5415, №19-03-04-5409/1300-2078/5415, №19-03-04-5409/1300-2079/5415, №19-03-04-5409/1300-2080/5415 (а.с. 13 - 31).

Поступово частина порушень підприємством було усунуто.

Зі зменшених позовних вимог представника позивача вбачається, що на час розгляду справи існує неусунуте підприємством порушення нормативно-правових актів з охорони праці, зазначене у рядку № 7 акту перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300, яке створює загрозу життю та здоров`ю людини, а саме:

- працівники зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою (п.47. Роботи, пов`язані з зберіганням, транспортуванням та застосуванням агрохімікатів. п.61. Управління, завантаження та обслуговування дробарних, просівальних, сепараторних, очисних, механізмів, п. 101. Вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів, п. 109. Управління тракторами і самохідним технологічним устаткуванням, п. 119. Роботи по розвантаженню, складанню і зберіганню зернових та олійних культур, висівок, макухи і жротів насипом і в затареному вигляді) та Переліку робіт де є потреба у професійному доборі, не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , чим порушено вимоги п.4.1. та п.3.17., Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 року за № 231/10511 (а.с. 191 - 193), у зв`язку із чим позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача до усунення порушень шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт та відсторонити від виконання робіт підвищеної небезпеки відповідних працівників до проходження ними спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року N96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.

Відповідно до п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 року №84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно з пунктом 1 якого, Управління Держпраці є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України Про охорону праці , державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з підпунктом 16 пункту 4 Положення про Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці.

Відповідно до ч.5 статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч. 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Зменшивши позовні вимоги представник позивача зазначив, що наразі залишається порушення, яке підприємством не усунуто, а саме: працівники СТОВ "Грозянське" - ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_2 не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно - правових актів з охорони праці, що створює загрозу життю та здоров`ю людей (п.7 акту перевірки).

У відзиві на позов та у доповненнях до відзиву зазначено, що згідно наказу №46 від 31.12.2018 року СТОВ "Грозянське" тракториста - машиніста сільськогосподарського виробництва ОСОБА_2 звільнено в зв`язку із закінченням строку дії договору згідно п.2 ст. 36 КЗпП України. Копія наказу міститься в матеріалах справи.

З приводу решти працівників зазначено, що наказом СТОВ "Грозянське" №45/1 від 20.12.2018 року відсторонено від робіт підвищеної безпеки, пов`язаних зі зберіганням, транспонуванням та застосуванням агрохімікатів слідкуючих працівників: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до проходження ними спеціального навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Копія наказу №45/1 від 20.12.2018 року міститься в матеріалах справи.

25.04.2019 року СТОВ "Грозянське" (Замовник) з ТОВ "Навчальний центр "Промбезпека" (Виконавець) укладено договори - рахунки № 7419-19, № 7420-19, № 7421-19 на проведення спеціального навчання працівників підприємства, за умовами яких Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується виконати навчання робітників Замовника з питань охорони праці (а.с. 90 - 92).

Так, наказом СТОВ "Грозянське" № 57/07 від 31.07.2019 року створено на підприємстві постійно діючу комісію з навчання та перевірки знань з питань охорони праці, за участю керівника і головних спеціалістів, які пройшли навчання в навчальних центрах та мають відповідні знання чинного законодавства з охорони праці у сільськогосподарському виробництві, копія якого також міститься в матеріалах справи.

У додаткових письмових доповненнях за підписом директора СТОВ "Грозянське" також зазначено, що вказані працівники у найближчий час пройдуть навчання в перевірку знань з питань охорони праці у сільськогосподарському виробництві, після чого будуть допущені до роботи ні підприємстві.

Проте, на момент розгляду справи доказів того, що такі працівники СТОВ "Грозянське" як ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , а також ОСОБА_5 пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, матеріали справи не містять.

Суд не приймає до уваги копії посвідчень, виданих ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області 12.04.2019 року (а.с. 93, 95 - 96, 99) в якості доказу проходження вказаними вище працівниками СТОВ "Грозянське" спеціального навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, оскільки такі посвідчення свідчать про проходження ними спеціальної підготовки з питань безпечного проведення робіт з пестицидами та агрохімікатами.

Відповідно до положень ст. 18 Закону України "Про охорону праці", працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії. Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.

Відповідно до положень ч.5 ст. 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно з положеннями ч.11 ст. 7 Закону №877-V, у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, враховуючи підтвердження та відсутність у відзиві та доповненнях до відзиву заперечень з боку відповідача щодо неусунення ним порушення вимог законодавства, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, яке зафіксоване у акті перевірки від 21.11.2018 року за №19-03-04-5409/1300 (п. 7 акту перевірки), а саме: працівники СТОВ "Грозянське" - ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 не пройшли щорічне спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно - правових актів з охорони праці, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське" до усунення порушень шляхом відсторонення від виконання робіт підвищеної небезпеки працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до проходження ними спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Позовні вимоги, які стосуються гр. ОСОБА_2 не підлягають задоволенню, оскільки як зазначалося судом раніше, вказаного працівника звільнено з підприємства (наказ СТОВ "Грозянське" № 46 від 31.12.2018 року).

Таким чином, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість та часткове задоволення вимог адміністративного позову.

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 139, 242-246, 250, 255, 295, пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (код ЄДРПОУ 39779919, адреса: 61002, м. Харків, вул. Алчевських, 40) до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське" (код ЄДРПОУ 30755444, адреса: 63609, Харківська обл., Шевченківський район, с. Гроза) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Грозянське" до усунення порушень шляхом відсторонення від виконання робіт підвищеної небезпеки працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до проходження ними спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 14 серпня 2019 року.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено15.08.2019
Номер документу83626685
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/1753/19

Рішення від 13.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Рішення від 10.06.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Маломуж А. І.

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Маломуж А. І.

Ухвала від 28.02.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Маломуж А. І.

Ухвала від 28.02.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Маломуж А. І.

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Маломуж А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні