РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2019 року справа № 580/1959/19
м. Черкаси
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Кульчицький С.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ до Чигиринської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дію,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ" із позовною заявою до Чигиринської районної державної адміністрації, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Чигиринської районної державної адміністрації щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га), як така, що порушує норми чинного законодавства;
- зобов'язати Чигиринську районну державну адміністрацію відповідно до п.6 ст. 123 Земельного кодексу України у встановлений чинним законодавством термін прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 12.06.2018 звернувся до Відповідача із клопотанням про затвердження проекту відведення земельної ділянки, проте, всупереч статті 123 Земельного кодексу України, відповідач жодного рішення у визначений законом строк не виніс, у зв'язку із чим позивач звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом якому присвоєно номер 2340/2921/18, за наслідками судового розгляду справи рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2018 задоволено позовні вимоги повністю, постановою Верховного Суду від 06.03.2019 рішення судів першої та апеляційної інстанції змінено та зобовязано Чигиринську районну державну адміністрацію повторно розглянути звернення позивача від 12.06.2018 та у двотижневий строк із урахуванням висновку суду наведених у постанові Верховного Суду прийняти рішення. Проте всупереч рішення судів прийнятих у адміністративній справі №2340/2921/18 відповідач рішення не прийняв, а лише надіслав листа від 01.04.2019 №01-01-16-2018 Про повторний розгляд заяви щодо проекту землеустрою в якому зазначив про неможливість затвердити проект землеустрою у зв'язку із скасування розпорядження відповідача від 23.01.2018 №25 розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 31.08.2018 №658.
Позивач вважає бездіяльність Чигиринської районної державної адміністрації протиправною та такою, що порушує приписи чинного законодавства.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 24.06.2019 відкрито провадження у адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд в порядку спрощеного позовного провадження.
15.07.2019 відповідач подав відзив на адміністративний позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю та закрити провадження у справі, аргументуючи свою позицію тим, що на виконання постанови Верховного Суду від 06.03.2019 у №2340/2921/18 відповідачем повторно розглянуто звернення позивача від 12.06.2018 та про прийняте рішення з обґрунтуванням правових підстав повідомлено позивача листом від 01.04.2019 №01-01-16/2048, оскільки п. 14 інформаційної картки адміністративних послуг у сфері земельних відносин, яка затверджена розпорядженням відповідача від 15.05.2013 №77 у випадку прийняття рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки в оренду, результатом такої адміністративної послуги є письмове повідомлення про відмову.
Відповідач зазначив, що поданий для затвердження проект містить чітко визначене цільове призначення земельної ділянки, а саме: Проект із землеустрою земельних ділянок загальною площею 61,5328 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, орагіназцій в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району за межами населеного пункту , проте відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України, розпорядження землями із цільовим використанням для розміщення, будівництва, експлуатації та енергогенеруючих підприємств, установ, організацій належить до повноважень обласної державної адміністрації.
Крім того відповідач зазначив, що у адміністративній справі №2340/2921/18 розглядався спір між тими ж сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Рішенням Чигиринської районної державної адміністрації від 22.12.2017 №23-2/VII затверджено Програму економічного і соціального розвитку Чигиринського району на 2018 рік; зобов'язано Чигиринську районну державну адміністрацію забезпечити виконання Програми та фінансування заходів Програми в межах бюджетних коштів, передбачених на виконання Програми районним бюджетом Чигиринського району на 2018 рік.
Згідно з Переліком інвестиційних проектів, реалізація яких запланована підприємствами району на 2018 рік (додаток до вказаного розпорядження), ТОВ ДАР. Інфраструктурні рішення приймає участь у розміщенні сонячної електростанції в Чигиринському районі.
Розпорядженням Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області від 23.01.2018 №25 товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. Інфраструктурні рішення надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту, в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району.
Відведення земельних ділянок для даного виду використання мало забезпечувати в повній мірі постачання жителям територіальної громади сіл Рацеве, Вітово, м. Чигирин та Чигиринського району електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел.
На замовлення позивача, державним підприємством Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою 02.02.2018 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд, об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту.
20.04.2018 земельні ділянки з кадастровими номерами №7125485000:01:001:1775, №7125485000:01:001:1776, №7125485000:01:001:1774 зареєстровані в Державному земельному кадастрі відділом у Чигиринському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Земельна ділянка №7125485000:01:001:1758 зареєстрована в ДЗК 10.07.2017 року.
Вказані обставини підтверджуються витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
14.06.2018 позивач звернувся до голови Чигиринської районної державної адміністрації із заявою від 12.06.2018, в якій просив затвердити проект із землеустрою земельних ділянок загальною площею 61,5328 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ, організацій в адмінмежах Рацівської сільської ради Чигиринського району. Вказана заява отримана уповноваженою особою Чигиринської районної державної адміністрації 14.06.2018, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
15.06.2018 заява позивача про затвердження проекту землеустрою зареєстрована в журналі обліку / реєстрації заяв та документів, необхідних для надання адміністративної послуги, які подає суб'єкт звернення або уповноважена ним особа адміністратору.
Проте у встановлений законом строку відповідачем рішення по постановленому питанню не винесено у зв'язку із чим позивач звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом, матеріалам адміністративної справи присвоєно №2340/2921/18.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 №2340/2921/18 адміністративний позов задоволено повністю та:
- визнано протиправною бездіяльність Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою діяльністю Дар.Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га);
- зобов'язано Чигиринську районну державну адміністрацію Черкаської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою діяльністю Дар.Інфраструктурні рішення в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, та надати в користування на умовах, визначених проектом землеустрою, земельні ділянки за кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819 га), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га).
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2018 у справі №2340/2921/18 рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 у справі №2340/2921/18 - залишено без змін.
Відповідач не погодився із такими рішеннями судів та подав касаційну скаргу яке постановою Верховного Суду від 06.03.2019 задоволено частково та:
- рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 у справі № 2340/2921/18 змінено в резолютивній частині, а саме абзац третій резолютивної частини викладено в такій редакції: Зобов'язати Чигиринську районну державну адміністрацію Черкаської області повторно розглянути звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення від 12.06.2018 та у двотижневий строк з урахуванням висновків суду, наведених у цій постанові, прийняти рішення за наслідками розгляду .
- постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2018 змінено шляхом виключення з її мотивувальної частини абзацу третього восьмої сторінки постанови.
В іншій частині Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 03.09.2018 та Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2018 залишено без змін.
На виконання постанови Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №2340/2921/18 відповідач листом від 01.04.2019 №01-01-16/2048 відмовив позивачу у задоволенні заяви від 12.06.2018 зазначивши про відсутність повноважень щодо розпорядження землями державної власності для розміщення, будівництва експлуатації та обслуговування будівель і споруд саме об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.
Позивач не погоджуючись із бездіяльністю відповідача щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ в оренду терміном на 25 років для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, за рахунок земель державної власності, розташованих в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, за межами населеного пункту, з кадастровими номерами 7125485000:01:001:1758 (17,9667 га), 7125485000:01:001:1774 (25,3819), 7125485000:01:001:1775 (6,1314 га), 7125485000:01:001:1776 (12,0528 га), звернувся за захистом порушених прав до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає про таке.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, який є складовою земельного законодавства, що регулює суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, Законом України Про місцеві державні адміністрації , який визначає організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій.
Відповідно до ст.1 Закону України від 09.04.1999 №586-XIV Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку (п. п. 1, 3 ч. 1 ст. 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації ).
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: соціально-економічного розвитку відповідних територій.
Частина 3 статті 122 Земельного кодексу України передбачає, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Відповідно до ч. 2 ст. 93 Земельного кодексу України земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності громадянам, юридичним особам у користування, в тому числі на умовах оренди, врегульовано статтями 123, 124 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Частина 2 статті 123 Земельного кодексу України визначає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. (ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України).
Як встановлено судом із матеріалів справи, у відповідності до вимог вищевказаних положень законодавства України, розпорядженням Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області від 23.01.2018 №25 товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. Інфраструктурні рішення надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 70 га в адміністративних межах Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області за межами населеного пункту, в оренду на 25 років для обслуговування потреб жителів територіальної громади Чигиринського району.
Щодо скасування розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 31.08.2018 №658 розпорядження Чигиринської районної державної адміністрації від 23.01.2018 №25 Про надання дозволу ТОВ ДАР. Інфраструктурні рішення на розроблення проекту землеустрою , суд зазначає таке.
Відповідно до приписів вказаного розпорядження відповідача від 23.01.2018 №25 виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією права позивача на отримання земельної ділянки у користування - розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, сформовано земельні ділянки та проведено їх реєстрацію у Державному земельному кадастрі.
Суд зазначає, що вказане розпорядження відповідача від 23.01.2018 №25 як ненормативний правовий акт є актом одноразового застосування, та вичерпало свою дію фактом свого виконання, тому воно не може бути скасоване відповідачем після його виконання.
Відтак органи державної влади та органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами державної влади / органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян та юридичних осіб впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Відповідні висновку суду узгоджуються з правовою позицію Конституційного Суду України, викладеною в рішенні від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України 2Про місцеве самоврядування в Україні2, (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).
Посилання відповідача щодо відсутності повноважень у Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області на розпорядження землями державної власності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд саме об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій суд відхиляє, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Згідно з абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Отже відведення земельних ділянок в оренду ТОВ ДАР. Інфраструктурні рішення забезпечить постачання жителям територіальної громади сіл Рацеве, Вітово, м.Чигирин та Чигиринського району електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел, що повністю відповідає наділеним ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України повноваженням Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області.
За приписами ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, до яких відноситься відповідач, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (ч. 10 ст. 123 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Таким чином, статтею 123 Земельного кодексу України передбачено два альтернативні варіанти рішень, які можуть бути прийняті відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки: про затвердження цього проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування або про відмову в його затвердженні.
При цьому єдиною підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Як свідчать матеріали справи на підставі дозволу на розробку проекту землеустрою, наданого 23.01.2018 Чигиринською районною державною адміністрацією, ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. Інфраструктурні рішення .
12.06.2018 позивач звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ, організацій.
Бездіяльність відповідача щодо не винесення ним рішення про затвердження проекту землеустрою земельних ділянок для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд енергогенеруючих підприємств, установ, організацій оскаржена позивачем в адміністративній справі №2340/2921/18, наслідком якого стало зобов'язання судом відповідача повторно розглянути звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення від 12.06.2018 та у двотижневий строк з урахуванням висновків суду, прийняти рішення за наслідками розгляду звернення позивача.
Представник відповідача у відзиві на позов зазначає, що про прийняте рішення позивача проінформовано листом від 01.04.2019 №01-01-16/2048.
Проте, доказів винесення відповідачем рішення щодо звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення від 12.06.2018 відповідачем не надано та матеріали справи не місять.
Посилання представника відповідача на п. 14 Інформаційної карки адміністративної послуги видача рішення про затвердження проекту землеустрою (технічної документації) та надання земельної ділянки із земель державної власності у власність, постійне користування або в оренду , що затверджена розпорядженням Чигиринського районної державної адміністрації від 15.05.2013 №77, як на надання рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою у формі листа, суд відхиляє з огляду на таке.
Відповідно до ст. 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
Таким чином рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або щодо відмови у затвердженні оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - розпорядженням державної адміністрації.
Зі встановлених обставин справи слідує, що у встановлений ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України строк відповідачем не прийнято рішення щодо затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування або щодо відмови у його затвердженні.
Таким чином, суд дійшов висновку про протиправну бездіяльність відповідача щодо не винесення рішення за зверненням позивача від 12.06.2018.
Разом із тим суд зазначає про передчасність позовної вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо затвердження проекту землеустрою, оскільки рішення по зверненню Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення від 12.06.2018 відповідачем не прийнято.
При цьому суд зазначає, що отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розробка проект землеустрою про відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність чи користування.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідача відповідно до п. 6 ст. 123 Земельного кодексу України у встановлений чинним законодавством термін прийняти розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 62,8494 га товариству з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ , суд зазначає таке.
Суд може ухвалити рішення про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду. За своєю правовою природою повноваження відповідача щодо надання дозволів на розробку проектів землеустрою є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, діяльність Чигиринської районної державної адміністрації є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Під дискреційними повноваженнями суд розуміє сукупність прав та обов'язків, закріплених у встановленому законодавством порядку за Чигиринською районною державною адміністрацією, які вона застосовує на власний розсуд. Наділивши державний орган дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Право затверджувати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмовити його у затвердженні є дискреційним повноваженням, а тому задоволення позовної вимоги про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, є формою втручання в дискреційні повноваження державного органу.
Абзацом 2 ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За таких обставин у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог в зазначеній частині.
Крім того суд зазначає про відсутність підстав для закриття провадження у справі за п. 4 ч. 1 ст. 238 КАС України оскільки обставини та підстави спору в адміністративній справі №2340/2921/18 та 580/1959/19 є по своїй суті різними.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог слід задовольнити частково.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись ст. 14, 77, 90, 139, 205, 242-246, 255, 294, КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ (м. Чигирин, вул. Грушевського, 26, код ЄДРПОУ 41461601) до Чигиринської районної державної адміністрації (м. Чигирин, вул. Богдана Хмельницького, 26, код ЄДРПОУ 04061323) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дію - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Чигиринської районної державної адміністрації щодо не винесення рішення за наслідками розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення від 12.06.2018.
Зобов'язати Чигиринську районну державну адміністрацію Черкаської області (м. Чигирин, вул. Богдана Хмельницького, 26, код ЄДРПОУ 04061323) повторно розглянути звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Дар. Інфраструктурні рішення (м. Чигирин, вул. Грушевського, 26, код ЄДРПОУ 41461601) від 12.06.2018 та у двотижневий строк з урахуванням зазначених висновків суду, прийняти рішення за наслідками розгляду.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чигиринської районної державної адміністрації (м. Чигирин, вул. Богдана Хмельницького, 26, код ЄДРПОУ 04061323) на користь товариства з обмеженою відповідальністю ДАР. ІНФРАСТРУКТУРНІ РІШЕННЯ (м. Чигирин, вул. Грушевського, 26, код ЄДРПОУ 41461601), судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 960 (дев'ятсот шістдесят) грн. 50 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2019 |
Оприлюднено | 18.08.2019 |
Номер документу | 83681135 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні