П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/350/19-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Поліщук І.М.
Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.
21 серпня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Франовської К.С. Мацького Є.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області, сільського голови Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області Замкової Марії Василівни про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області, сільського голови Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області Замкової Марії Василівни про визнання протиправною бездіяльності Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області, сільського голови Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області Замкової Марії Василівни щодо незабезпечення до 24.04.2016 року функціонування офіційного веб-сайту Війтівської сільської ради, неоприлюднення на ньому наборів даних відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року № 835, а також невжиття заходів для оприлюднення повної інформації на офіційному веб-сайті Війтівської сільської ради в порядку, визначеному Законом України "Про доступ до публічної інформації"; зобов`язання сільського голови Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області Замкової Марії Василівни забезпечити оприлюднення на офіційному веб-сайті Війтівської сільської ради інформацію, передбачену ч. 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", в тому числі протоколів сесій та рішень Війтівської сільської ради, починаючи з листопада 2017 року; зобов`язання Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області оприлюднити на офіційному веб-сайті Війтівської сільської ради інформацію, передбачену ч. 1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", в тому числі протоколів сесій та рішень Війтівської сільської ради, починаючи з листопада 2017 року.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року позов задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач - Війтівська сільська рада Бершадського району Вінницької області зазначає про те, що Постанова №835 не містить обов`язку для органів місцевого самоврядування створювати офіційні веб-сайти та забезпечувати їх функціонування.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її доводів і зазначив, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відзив другого відповідача на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст.304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Сторони повноважних представників в судове засідання не направили, хоча повідомлялися про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 17.12.2018 року позивач звернувся до відповідача із депутатським зверненням №335, у якому просив надати у встановлений законом строк вичерпну інформацію, а саме:
- чи існує сайт Війтівської сільської ради, на якому здійснюється оприлюднення проектів рішень виконкому та рішень виконкому Війтівської сільської ради, розпорядження сільського голови с. Війтівка про скликання сесії, а якщо такі рішення не оприлюднювались, то надати пояснення причин ігнорування вимог Закону;
- письмово повідомити назви, персональний склад постійних комісій Війтівської сільської ради та прізвище, ім`я, по батькові їх очільників;
- чому сільським головою Війтівської сільської ради не оприлюднюються дати засідань постійних комісій ради та питання, які виносяться на порядок денний.
Листом від 22.12.2018 року №710 за підписом сільського голови Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області Замкової Марії Василівни позивача, окрім іншого, повідомлено про те, що сайт Війтівської сільської ради знаходиться на стадії розробки та розпочне свою роботу в січні 2019 року. Також зазначено, що згідно із Законом України "Про місцеве самоврядування", Статуту, Регламенту та Положення про постійні комісії Війтівської сільської ради, сільський голова не зобов`язаний оприлюднювати дати засідань постійних комісій та питання, які виносяться на їх порядок денний.
Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідачів щодо незабезпечення до 24.04.2016 року функціонування офіційного веб-сайту Війтівської сільської ради, неоприлюднення наборів даних відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №835 від 21.10.2015 року, а також невжиття заходів для оприлюднення повної інформації на офіційному веб-сайті Війтівської сільської ради в порядку, визначеному Законом України "Про доступ до публічної інформації", у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність та не забезпечили функціонування офіційного веб-сайту у встановлений законодавством строк та оприлюднення на ньому наборів даних.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначений Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 №2939-VI (далі - Закон № 2939-VI).
Відповідно до ст.1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Згідно зі ст. 5 Закону №2939-VI, доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом;
2) надання інформації за запитами на інформацію.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Таким чином, Війтівська сільська рада Бершадського району Вінницької області, як орган місцевого самоврядування, є розпорядником інформації в розумінні Закону №2939-VI.
Відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільський, селищний, міський голова організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
З урахуванням наведеного колегія суддів дійшла висновку про те, що сільський голова Замкова Марія Василівна зобов`язана організовувати діяльність Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області, зокрема, щодо виконання вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Оцінюючи доводи апеляційної скарги про те, що чинне законодавство не містить обов`язку для органів місцевого самоврядування створювати офіційні веб-сайти та забезпечувати їх функціонування, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.10-1 Закону №2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.
Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Отже, Закон №2939-VI зобов`язує розпорядника інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах. Оприлюднення вказаної інформації в офіційних друкованих виданнях чи іншим способом законом не передбачено.
Як встановлено з матеріалів справи, відповідачі не надали суду доказів оприлюднення на єдиному державному веб-порталі інформації, передбаченої ч. 1 ст. 15 Закону №2939-VI, в тому числі протоколів сесій та рішень Війтівської сільської ради починаючи з листопада 2017 року.
Згідно з ч.4 ст.10-1 Закону №2939-VI перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.
Створення та забезпечення функціонування єдиного державного веб-порталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування.
Відповідно до Переліку наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, який є додатком до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. №835 (далі - Положення №835) усі розпорядники інформації (у межах компетенції) зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів, інформація, визначена законодавством про засади регуляторної політики.
Згідно з ч.17 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ч.10 ст.47 Закону №280/97-ВР висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Згідно з ч.3 ст.59 Закону №280/97-ВР результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ч. 11 ст.59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Таким чином, протоколи сесії ради, висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи засідань постійної комісії, результати поіменного голосування, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування є публічною інформацією у формі відкритих даних, які розпорядник інформації оприлюднює на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
П.2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. №835 встановлено розпорядникам інформації, визначеним Законом України "Про доступ до публічної інформації", забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
Таким чином, Війтівська сільська рада Бершадського району Вінницької області, як розпорядник відповідної інформації, зобов`язана забезпечити оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням №835 у строк до 24.04.2016 року.
Оскільки оприлюднення відкритої інформації згідно з вимогами Закону №2939-VI та Положенням №835 здійснюється виключно на офіційних веб-сайтах та єдиному державному веб-порталі відкритих даних, то на виконання п.2 ПКМУ від 21 жовтня 2015 р. №835 відповідачі зобов`язані були створити офіційний веб-сайт та забезпечити його функціонування у встановлений чинним законодавством строк.
З урахуванням встановлених у справі обставин та законодавства, яке підлягає застосуванню до спірних правовідносин, оскільки невиконання органом місцевого самоврядування вимог законодавства про місцеве самоврядування та про доступ до публічної інформації порушує права мешканців відповідної територіальної громади на доступ до відкритих даних, суд першої інстанції надав правильну оцінку спірним правовідносинам та дійшов обґрунтованого висновку про те, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Війтівської сільської ради Бершадського району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку з підстав, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Постанова суду складена в повному обсязі 21 серпня 2019 року.
Головуючий Сапальова Т.В. Судді Франовська К.С. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2019 |
Оприлюднено | 22.08.2019 |
Номер документу | 83782955 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні