Справа № 308/11997/18
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 серпня 2019 року м. Ужгород
Слідчий суддя Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області ОСОБА_1 , при секретарі - ОСОБА_2 , з участю слідчого ОСОБА_3 , адвоката ОСОБА_4 та володільця документів - директора благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » - ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого у кримінальному провадженні №22017070000000149 -старшого слідчого в ОВС 1 відділення слідчого вiддiлу Управління СБ України в Закарпатській області підполковника юстиції ОСОБА_6 , погоджене із начальником відділу прокуратури Закарпатської області радник юстиції ОСОБА_7 про надання тимчасового доступу до речей і документів, які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 »,-
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий в ОВС 1 відділення слідчого вiддiлу Управління СБ України в Закарпатській області підполковник юстиції ОСОБА_6 за погодженням із начальником відділу прокуратури Закарпатської області радником юстиції ОСОБА_7 у кримінальному провадженні №22017070000000149, звернувся до слідчого судді Ужгородського міськрайонного суду з клопотанням про надання тимчасового доступу до документів, які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » з можливістю вилучення їх оригіналів .
В обґрунтування клопотання слідчий посилаєтьсяна те,щовідомості до ЄРДР внесені на підставі повідомлення Держфінмоніторингу України, та доданих матеріалів, згідно яких посадові особи благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (юридична адреса: АДРЕСА_1 ), протягом 2016 2018 років отримали та здійснили фінансування фізичних та юридичних осіб на території України, на суму що перевищує вісімнадцять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, з метою зміни меж території та державного кордону України.
При цьому, Благодійний Фонд « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (юридична адреса: АДРЕСА_1 ), в період з 01.08.2016 року по 31.10.2017 року, отримав від угорської фірми « ІНФОРМАЦІЯ_2 » кошти в сумі 2642,08 млн. форинтів (еквівалент 258,35 млн. грн..) та 0,03 млн. євро (еквівалент 0,96 млн. грн.), які були конвертовані через банківські установи розташовані на території України. В свою чергу, вищевказаний благодійний фонд, продовж вказаного періоду, перерахував на користь 1591 фізичних осіб підприємців та 160 юридичних осіб, в якості фінансової допомоги, кошти в розмірі 482,39 млн. грн. В подальшому, у період з 24.10.2017 по 13.09.2018 рр., Благодійний фонд « ІНФОРМАЦІЯ_3 », отримав від угорської сторони кошти на загальну суму 1521,05 млн.грн. (у тому числі 4870,00 млн. форинтів).
Поряд з цим, благодійний фонд « ІНФОРМАЦІЯ_1 », протягом зазначеного періоду, неодноразово оголошував конкурси до яких залучалися «закарпатські угорці» в рамках програми «План Егана» (програма спрямована на економічний розвиток ІНФОРМАЦІЯ_4 ), які в свою чергу активно, у фінансовому плані, підтримує провладна партія « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та радикальні націоналісти з угорської партії « ІНФОРМАЦІЯ_6 ».
Одночасно з цим, провладна партія «Фідес`та радикальні націоналісти з проросійської партії « ІНФОРМАЦІЯ_6 », на даний час, проводять активну політику, спрямовану на підтримку угорців, які постійно проживають на території Закарпатської області та члени радикальної партії « ІНФОРМАЦІЯ_6 », із залученням угорців вихідців із Закарпатської області, здійснюють різного виду акції спрямовані на «Самовизначення для ІНФОРМАЦІЯ_4 », а саме відокремлення території Закарпатської області з передачею під юрисдикцію іншої держави або утворення на території області іншої суверенної держави.
Таким чином, посадові особи благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » здійснюють фінансування дій, з метою зміни меж території та державного кордону України, тобто в діях посадових осіб зазначеного фонду наявні ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 110-2 КК України (фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України).
В ході досудового розслідування, органом досудового розслідування, на підставі ухвали слідчого судді уже здійснювався тимчасовий доступ до речей і документів, які знаходяться в фонді « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за результатами чого отримано копії документів, які регламентують діяльність фонду, в т.ч. договори про фінансування.
Аналізом вказаних договорів встановлено, що у рамках реалізації програми підтримки етнічних угорців, які мешкають на території суміжних з Угорщиною держав, у червні 2016 року між ІНФОРМАЦІЯ_7 та БФ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » в особі голови ОСОБА_8 підписано договір №ККМ/21809-1/2016/Adm. «Про фінансування» (зі змінами, чинна редакція підписана у грудні 2016 року). Даною угодою передбачено надання фінансування з бюджету Угорської Республіки для БФ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » у розмірі 100 млн. форинтів для здійснення діяльності з фінансування тендерів проведення конкурсів з визначення переможців проектів у рамках реалізації плану економічного розвитку « ІНФОРМАЦІЯ_8 ».
У жовтні 2016 року між ІНФОРМАЦІЯ_9 та БФ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » укладено договір №ККМ/21879/2016/Adm. «Про фінансування проведення конкурсів згідно стратегічного плану економічного розвитку угорців ІНФОРМАЦІЯ_4 » на загальну суму 2 млрд. форинтів. Аналогічні договори про фінансування діяльності БФ ЗЦЕР « ІНФОРМАЦІЯ_1 » у 2017-2018 роках укладено між зазначеними сторонами у лютому 2017 року №ККМ/2596/2017/Adm. на суму 180 млн. форинтів та у січні 2018 року № ККМ/1580/2018/Adm. на суму 185,46 млн. форинтів. Договори на фінансування проведення конкурсів у рамках плану « ІНФОРМАЦІЯ_8 » у 2017-2018 роках укладено 30.03.2017 за №ККМ/7992/2017/Adm. на суму 335 млн форинтів, 26.07.2017 за №ККМ/17279/2017/Adm. на суму 4,567 млрд. форинтів та 02.05.2018 за №ККМ/15541/2018/Adm. на суму 4,76 млрд. форинтів.
Таким чином, між угорським міністерством та благодійним фондом наявні два типи договорів про фінансування самого фонду (зарплати, утримання діяльності, оренда приміщень тощо) та про безпосереднє фінансування угорців Закарпаття.
У тойже час,аналізом договоріввстановлено,що вони містять окремі положення щодо регулювання діяльності резидента України державними органами Угорщини та прямого контролю за здійсненням ним діяльності, у тому числі встановленням обмежень, визначенням відповідальності і відшкодування можливих збитків. Зазначеним фактично поширено юрисдикцію державних та контролюючих органів Угорщини на територію України та її громадян.
Так, Розділами 5 укладених угод передбачено, що Міністерство зовнішньої торгівлі та закордонних справ Угорщини як Надавач фінансової допомоги отримує право самостійно здійснювати функції контролю за правильністю виконання проектів та правомірністю використання коштів, у тому числі на місці. БФ ЗЦЕР « ІНФОРМАЦІЯ_1 » як одержувач фінансування надає дозвіл на доступ органам влади та управління Угорщини, правоохоронним органам Угорщини до відомостей, внесених до системи моніторингу Угорського Державного Казначейства. БФ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » як одержувач фінансової допомоги зобов`язаний згідно розділів 6 угод надати гарантію угорській стороні у вигляді інкасо та забезпечити надання гарантій кінцевими адресатами фінансування. Окрім цього, МЗС Угорщини має право на отримання відшкодування наданого фінансування, у т.ч. шляхом прийняття фінансових гарантій кінцевих адресатів фінансування. При цьому, п. 7.9. договору № ККМ/17279/2017/Adm. передбачено, що стягнення коштів здійснюється «через державну податкову службу за зверненням Надавача фінансової допомоги». П. 7.9. договору № ККМ/15541/2018/ Adm. визначає право державної податкової служби стягнути «належну до повернення суму з відсотками на клопотання Надавача фінансування на кшталт податків».
Таким чином,вказані договориреалізуються безпосередньона територіїЗакарпатської областігромадянами тасуб`єктами господарюванняУкраїни.Аналіз зібранихматеріалів свідчить,що процедураукладення іпідписання договорів,реалізації їхположень імеханізми забезпеченнясуперечать вимогамзаконодавства Українита містятьознаки втручанняіноземного суб`єктавладних повноваженьу внутрішнісправи України,поширюють суверенітетугорського законодавствана територіюУкраїни танадають пріоритетугорського праванад українськимзаконодавством,що вказуєна можливепорушення державногосуверенітету Українита спрямовані на посяганням на територіальну цілісність і недоторканість України.
За таких обставин, такий ступінь тяжкості кримінального правопорушення є виправданою підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження, а потреби досудового розслідування щодо встановлення фактичних обставин подій, доказів, причетних та винних осіб, виправдують такий ступінь втручання в права і свободи як тимчасовий доступ до речей і документів, які є предметом кримінального правопорушення.
Слідчий зазначає, що під час досудового розслідування виникла обгрунтована необхідність у проведенні ряду судових експертиз, в тому числі почеркознавчої, в договорах №ККМ/21809-1/2016/Adm.,№ККМ/21879/2016/Adm.,№ККМ/2596/2017/Adm,.№ ККМ/1580/2018/Adm.,№ККМ/7992/2017/Adm.,№ККМ/17279/2017/Adm.та №ККМ/15541/2018/Adm., які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_3 », та містять відомості, які можуть бути використанні як доказ в рамках даного кримінального провадження.
Приймаючи до уваги викладене і те, що для всебічного, повного і неупередженого дослідження всіх обставин даного кримінального правопорушення необхідно здійснити тимчасовий доступ до речей і документів, які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_3 », а саме договорів: №ККМ/21809-1/2016/Adm., №ККМ/21879/2016/Adm., №ККМ/2596/2017/Adm., № ККМ/1580/2018/Adm., №ККМ/7992/2017/Adm., №ККМ/17279/2017/Adm. та №ККМ/15541/2018/Adm, з подальшим їх вилученням, слідчий просить клопотання задовольнити.
В судовому засіданні слідчий зазначив, що в прохальній частині клопотання було допущено описку в написанні номеру договору, а саме замість №ККМ/21809-1/2016/Adm., необхідно здійснити тимчасовий доступ до договору за №ККМ/12809-1/2016/Adm., що підтверджується доданим до матеріалів справи копією договору. В решті вимоги клопотання підтримав. Окрім того зазначив, що вилучення оригіналів договорів, жодним чином не зупинить діяльність Благодійного фонду« ІНФОРМАЦІЯ_3 ,так як договорамістять факти, щомають минулий характер.Наголосив натому,що оригінали документів необхіднідля проведенняряду експертиз,а самепочеркознавчоїта економічноїекспертизи. Просив задовольнити клопотання з урахуванням зазначених уточнень.
Адвокат ОСОБА_4 в судовомузасіданні заперечивщодо вилучення оригіналівдокументів, зазначивши, що на його думку, провести почеркознавчу експертизу по вказаних у клопотанні договорах неможливо, оскільки чотири особи які підписували вказані договори є громадянами Угорщини, а економічну експертизу договорів можливо провести по копіям договорів. Вказав на те, що загрози знищення договорів не існує. Просив відмовити у задоволенні клопотання.
Володілець документів директор благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » - ОСОБА_5 в судовому засіданні пояснила, що договори підписувалися публічно під відеозапис, а відтак необхідності у проведенні почеркознавчої експертизи немає. Окрім того, звернула увагу на те, що у договорах зазначений термін їх зберігання, а відтак відсутні правові підстави для їх вилучення. Просила відмовити у задоволенні клопотання.
Заслухавши доводи слідчого ОСОБА_3 , адвоката ОСОБА_4 та володільця документів - директора благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » - ОСОБА_5 , дослідивши матеріали додані до клопотання слідчий суддя прийшов до переконання, що клопотання слід задовольнити, зважаючи на наступне:
Витягом з кримінального провадження №22017070000000149 від 26.12.2017 р., сформованого станом на 28.06.2019 року підтверджено, що СВ УСБУ в Закарпатській області, здійснюється розслідування кримінального провадження заправовою кваліфікацією зач.4 ст. 110-2 КК України.
Згідно з ч.1 ст.92КПК України обовязок доказування обставин,передбачених статтею 91 цього Кодексу, за винятком випадків, передбачених частиною другою цієї статті,покладається на слідчого, прокурората, в установлених цим Кодексом випадках, -напотерпілого.
Згідно ч.5 ст.110КПК України під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні надати слідчомусуддіабосуду докази обставин, на які вони посилаються.
Відповіднодо ст. 159КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якоїзнаходяться такі речі і документи,можливості ознайомитися з ними, зробити їх копіїта вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовийдоступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Згідно ч.5, 6 ст.163КПК України суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: 1)перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; 2)самі по собі або в сукупності з іншимиречамиідокументами кримінального провадження, у звязку з яким подається клопотання, маютьсуттєвезначеннядля встановлення важливих обставин у кримінальномупровадженні; 3) нестановлять собоюабоневключають речейідокументів, які містять охоронювану законом таємницю.
Так, відповідно до ст. 99КПК України документом є спеціальностворений з метою збереження інформації матеріальний обєкт, який міститьза фіксовані за допомогою письмових знаків,звуку,зображеннятощо відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, щовстановлюютьсяпід час кримінального провадження.
За положеннями ст. 131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Відповідно до ст.132КПК України застосуваннязаходу забезпечення кримінального провадження у вигляді тимчасового доступу до документів, недопускається, якщо сторона кримінального провадження недоведе, що потреби судового розгляду виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи, про який ідеться в клопотанні. Згідно вимог ст.132КПК України дляоцінкипотреб досудового розслідування слідчийсуддя зобовязанийврахувати можливістьбеззастосованого заходу забезпечення кримінальногопровадження отримати речіі документи,якіможуть бутивикористаніпід чассудовогорозгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні.
Таким чином слідчий суддя зобов`язаний перевіряти наявність об`єктивної необхідності та виправданість такого втручання у права і свободи особи, врахувати докази на підтвердження обставин, викладених у клопотанні, які мають бути надані ініціатором клопотання.
Вищевказана інформація, про доступ до якої ставиться в клопотанні слідчого ,має значення для забезпечення всебічного, повного і неупередженого розслідування, зясування обставин, що підлягаютьдоказуванню у кримінальному провадженні. Крім того, на думку слідчого судді, наявні достатні підстави вважати, щодокументи, доступ до яких просить надати слідчий, являються джерелом доказів, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, якінеможливо встановитиіншимспособом та необхідні для проведення ряду експертиз.
Вирішуючи клопотання слідчий суддя враховує, що вказані відомості їх отримання можливе лишена підставі ухвали слідчого судді та те, що у матеріалах кримінального провадження такі відомості відсутні і вони знаходяться та зберігаються в Благодійному фонді « ІНФОРМАЦІЯ_1 », код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , в т.ч. у регіональному офісі за адресою: АДРЕСА_2 .
Таким чином, приймаючи до уваги те, що зазначені у клопотаннідокументи мають важливе значення для встановлення об`єктних обставин у даному кримінальному провадженні, що для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, необхідноотриматитимчасовий доступ до вказаних документів, приходжу до висновку, що клопотання є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Частиною 7 статті 163КПКУкраїни передбачено,що слідчий суддя, суд вухвалі пронадання тимчасового доступу до речей і документів може дати розпорядження про наданняможливостівилучення речей і документів, якщо сторона кримінального провадженнядоведенаявністьдостатніх підстав вважати, що без такоговилучення існує реальназагроза зміни або знищенняречейчи документів, або таке вилучення необхідне длядосягненняметиотриманнядоступу до речей і документів.
Беручи до уваги вищевикладене,враховуючи наявність достатніх підстав вважати, що зазначені документи, знаходяться та зберігаються в Благодійому фонді « ІНФОРМАЦІЯ_1 », код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , в т.ч. у регіональному офісі за адресою: АДРЕСА_2 , слідчий суддя приходить до висновку , що стороною кримінального провадження поза розумним сумнівом доведено, що на даний час проводиться вичерпний комплекс заходів, спрямованих на розкриття кримінального правопорушення та встановлення осіб, які його вчинили, як і доведено можливість використання як доказів відомостей, що містяться в зазначених в клопотанні документах, а їх вилучення необхідне для проведення судових експертиз.
При прийнятті рішення слідчий суддя виходить з того, що вилучення оригіналів документів необхідне для забезпечення проведення ряду експертиз, в тому числі почеркознавчої, економічної про необхідність призначення яких вказано у клопотанні, а відтак клопотання слідчого підлягає до задоволення.
Керуючись ст.ст.40,131,132,159-164,309 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання старшого слідчого в ОВС 1 відділення слідчого вiддiлу Управління СБ України в Закарпатській області підполковника юстиції ОСОБА_6 , погоджене із начальником відділу прокуратури Закарпатської області радник юстиції ОСОБА_7 про надання тимчасового доступу до речей і документів, які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » - задовольнити.
Надати старшому слідчому в ОВС 1 відділення слідчого відділу Управління СБ України в Закарпатській області підполковнику юстиції ОСОБА_6 , та за дорученням слідчого уповноваженим особам СБ України в Закарпатській області, дозвіл на проведення тимчасового доступу до речей і документів, які стосуються діяльності Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (ЄДРПОУ: НОМЕР_1 ), а саме договорів: №ККМ/12809-1/2016/Adm., №ККМ/21879/2016/Adm., №ККМ/2596/2017/Adm,. № ККМ/1580/2018/Adm., №ККМ/7992/2017/Adm., №ККМ/17279/2017/Adm. та №ККМ/15541/2018/Adm., які перебувають у володінні Благодійного фонду « ІНФОРМАЦІЯ_1 », код ЄДРПОУ: НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , в т.ч. у регіональному офісі за адресою: АДРЕСА_2 , з можливістю вилучення їх оригіналів.
Строк дії ухвали не може перевищувати одного місяця з дня її постановлення.
У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до зазначених у ухвалі документів відповідно дост.166 КПК Українислідчий суддя за клопотанням сторони кримінального провадження,якій надано право доступу до речей і документів, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання та вилучення зазначенихв ухвалі документів і речей.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали складено і проголошено 16.08.2019 року о 14 год. 25 хв.
Слідчий суддя Ужгородського
міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2019 |
Оприлюднено | 20.02.2023 |
Номер документу | 83912847 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Бенца К. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні