ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.09.2019м. ДніпроСправа № 904/1331/19
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Михайлової К.С.
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікас Фуд Україна", м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Троя", м. Дніпро
про стягнення 25 305,13 грн.
Представники:
від позивача: Мовчанюк М.М., довіреність № б/н від 03.04.2019;
від відповідача: Новікова Н.В., ордер серія ДП № 523/000048 від 02.05.2019.
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Нікас Фуд Україна" звернулося до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Троя" про стягнення 25 305,13 грн., з яких: 20 000,00 грн. - основний борг, 3 170,98 грн. - пеня, 264,24 - 3% річних, 1 869,91 грн. - інфляційні втрати.
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору поставки № НФУ/070817/3 від 07.08.2017 в частині оплати поставленого товару.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
02.05.2019 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що в межах укладеного сторонами договору поставка товарів (вакуумних пакетів) відбувалась протягом 2018 року щомісячно, починаючи з січня і до вересня 2018 року. 1 частина поставленого у 2018 році товару виявилась із прихованими дефектами, тобто неякісною. Усього непридатної для використання продукції поставлено за договором у кількості 3583 штуки вакуумних пакетів, на загальну суму 21 172, 29 грн. Вищевказані неякісні товари були виявлені відповідачем у грудні 2018 року після розпакування відповідних партій товару з метою їх використання відповідачем у своїй господарській діяльності (для фасування власних товарів і їх подальшої реалізації). Про вказану обставину негайно було повідомлено позивача через його співробітника - менеджера з продажу ОСОБА_1 , з яким відповідач завжди контактував з приводу замовлення/поставки та безпосереднього одержання товарів. Із позивачем було погоджено, що відповідач здійснить коригування у бухгалтерському обліку, підготує відповідні документи та здійснить повернення вищевказаного товару шляхом його відправлення на користь позивача через ТОВ Нова Пошта . Внаслідок чого відповідач 18.12.2018 здійснив оформлення відповідних документів, а саме: видаткової накладної (повернення) № ВП-0000126 від 18.12.2018 - щодо повернення товару на суму 5 616,00 грн., поставлених відповідно до видаткової накладної №1626 від 09.07.2018; видаткової накладної (повернення) № ВП-0000127 від 18.12.2018 - щодо повернення товару на суму 7020,00 грн., поставлених згідно з видатковою накладною №1594 від 04.07.2018; видаткової накладної (повернення) № ВП-0000128 від 18.12.2018 - щодо повернення товару на суму 2257,63 грн., поставлених згідно з видатковою накладною №1650 від 11.07.2018; видаткової накладної (повернення) № ВП-000003 від 18.12.2018 - щодо повернення товару на суму 6 278,66 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 2036 від 20.08.2018. Того ж дня, 18.12.2018, головним бухгалтером відповідача ОСОБА_2 було направлено вищевказані видаткові накладні (повернення), а також безпосередньо сам неякісний товар на адресу позивача. У зв`язку із запереченнями з боку бухгалтера позивача ОСОБА_3 щодо самої календарної дати відображення повернення товарів у бухгалтерському обліку позивача, 31.01.2019 та 01.02.2019 відбувалась переписка між бухгалтерами сторін. І відповідачем було підготовлено та надіслано Акт звірки взаєморозрахунків станом на 01.01.2019, згідно з яким, з урахуванням вищевказаного повернення товарів, заборгованість перед позивачем відсутня та навпаки, наявна заборгованість перед відповідачем у розмірі 1 172,29 грн. На прохання позивача сторони дійшли згоди щодо коригування дат у вищевказаних видаткових накладних (повернення) шляхом їх зміни з 18.12.2018 на 31.01.2019. Саме цією домовленістю пояснюється наявність в позивача Акту звірки взаєморозрахунків від 31.12.2018, де не відображений факт повернення товарів на загальну суму 21 172,29 грн. Після цього 06.03.2019 також за допомогою офіційної адреси електронної пошти позивача головний бухгалтер відповідача намагалась вирішити спірну ситуацію безпосередньо із директором позивача. Проте безрезультатно. Позивач зі свого боку видаткові накладні (повернення) та вірний акт звірки взаєморозрахунків не підписав, а його співробітники припинили підтримувати будь-який зв`язок із відповідачем. Таким чином, обставини справи свідчать про те, що 18.12.2018 сторони домовились про повернення товарів за договором на суму 21 172,29 грн. І поведінка сторін щодо повернення товарів з боку відповідача та отримання і головніше прийняття даних товарів позивачем спростовують наявність заборгованості за договором у розмірі 20 000,00 грн. та обов`язок відповідача сплачувати ці кошти, у зв`язку із чим позовні вимоги є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Ухвалою суду від 21.05.2019 здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 904/1331/19 за правилами загального позовного провадження та призначити підготовче судове засідання, яке відбудеться 20.06.2019.
22.05.2019 позивач подав до суду відповідь на відзив на позовну заяву.
14.06.2019 позивач подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату.
Ухвалою суду від 20.06.2019 відкладено підготовче засідання на 08.07.2019.
01.07.2019 відповідач подав до суду клопотання про виклик свідків та заперечення на відповідь на відзив позивача.
Ухвалою суду від 08.07.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 21.08.2019 включно, відкладено підготовче судове засідання на 07.08.2019.
25.07.2019 позивач подав до суду пояснення щодо заперечень та залучення нових доказів відповідачем.
05.08.2019 відповідач подав до суду клопотання про долучення доказів.
Ухвалою суду від 07.08.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 04.09.2019.
У судове засідання з`явились представники позивача та відповідача.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
07.08.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Нікас Фуд Україна" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Троя" (покупець) було укладено договір поставки № НФУ/070817/3 (далі - договір).
На умовах цього договору продавець поставляє та передає у власність, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар (продукцію) в асортименті та кількості відповідно до додатків (специфікацій) та/або накладних до даного договору, що є невід`ємною його частиною (п. 1.1. договору).
В п. 1.2. договору сторони визначили найменування товару:
Товар - обладнання, запчастини, вироби з нержавіючої сталі, вакуумні пакети та супутні матеріали для харчової промисловості, в т.ч. іноземного походження/виробництва (п. 1.2.1. договору).
Загальна кількість товару визначається на підставі специфікацій (додатків) до договору та/або сумарної кількості поставленого товару згідно видаткових накладних по цьому договору (п. 1.3. договору).
Асортимент товару передбачається у специфікаціях (додатках) та/або накладних до даного договору, що підписані сторонами (п. 1.4. договору).
Вантажовідправником по договору може бути третя особа за попередньою домовленістю сторін (п. 1.5. договору).
Продавець передає товар на адресу покупця за цінами, що визначаються в додатках (специфікаціях) та/або накладних до даного договору, підписаних сторонами (п. 2.1. договору).
Загальна сума договору визначається як сума вартості партій товару, зазначених у видаткових накладних по даному договору (п. 2.3. договору).
Замовлення (заявка) па поставку товару адресується покупцем продавцеві по факсу, або по електронній пошті (у вигляді відсканованого документу), по тексту договору згадується як -"замовлення" або "заявка" (п. 4.1. договору).
Якщо продавець приймає (погоджує) замовлення - останній письмово підтверджує свою згоду на неї, або направляє покупцю рахунок-фактуру, що є підтвердженням прийняття замовлення продавцем (п. 4.4. договору).
Поставка товарів здійснюється на умовах ЕХW (Інкотермс 2000 р.), місце поставки - склад постачальника. Сторони вправі протягом дії цього договору змінювати базис поставки конкретної партії товару, що постачається постачальником за цим договором, на базис поставки СРТ (Інкотермс 2000 р.) або DDР (Інкотермс 2000 р.) (п. 4.5. договору).
Строк поставки. Відвантаження/передача продавцем товару проводиться після погодження продавцем заявки покупця, якщо інше не передбачено відповідним додатком (специфікацією) до договору (п. 4.6. договору).
Товар вважається поставленим/прийнятим, коли підписані видаткові накладні, але не пізніше трьох робочих днів з дати фактичного отримання товару покупцем або його уповноваженою особою (п. 4.7. договору).
При поставці товару продавець передає покупцю або перевізнику оригінальні примірники наступних документів: видаткову накладну, інші супроводжувальні документи (п. 4.9. договору).
Покупець не пізніше 5 робочих днів з моменту отримання товару передає або направляє поштою продавцю оригінальний примірник замовлення (заявки), товаротранспортної накладної та видаткової накладної з підписом та печаткою покупця (п. 4.10. договору).
Приймання товару по кількості і якості провадиться відповідно до вимог нормативних актів, чинних на території України (п. 5.1. договору).
Товар вважається зданим продавцем та прийнятим покупцем: по кількості - відповідно кількості, що зазначена у видатковій накладній продавця та/або товарно-транспортній накладній; по якості - відповідно до якості, що зазначена в ДСТУ, ТУ, сертифікаті якості виробника (п. 5.2. договору).
Приймання-передача товару, переданого продавцем покупцю, оформляється видатковими накладними, які покупець зобов`язаний підписати одночасно з отриманням товару (п. 5.3. договору).
Печатка покупця на договірних документах, видаткових чи товаротранспортних накладних підтверджує те, що представник, який поставив свій підпис на зазначених документах, є уповноваженою особою від імені покупця при отриманій товару від продавця (п. 5.4. договору).
Оплата здійснюється покупцем на підставі цього договору та виставлених постачальником рахунків шляхом внесення оплати у розмірі 100% вартості замовленого товару протягом 14 календарних днів з моменту отримання товару покупцем, якщо інші умови не передбачені в додатках, специфікаціях до даного договору. Підставою для оплати є рахунок продавця (п. 6.1. договору).
Оплата здійснюється по безготівковому розрахунку в національній валюті України - гривні на банківський рахунок продавця, вказаний в цьому договорі (п. 6.2. договору).
За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно чинного законодавства України (п. 7.1. договору).
У разі несвоєчасної оплати товару покупцем, продавець має право вимагати під покупця сплатити пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період її нарахування, від суми неоплаченої вартості товару, за кожний день прострочення (п. 7.2. договору).
Даний договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31 грудня 2017 р., а у випадку невиконання однією із сторін у цей строк своїх зобов`язань по договору до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п. 9.1. договору).
Позивач зазначає, що на виконання умов договору поставив відповідачу товар, на підтвердження чого надав підписані сторонами та скріплені їх печатками видаткові накладні:
- № 2388 від 25.09.2018 про поставку товару на суму 29 399,04 грн. з ПДВ (а.с. 15);
- № 2410 від 27.09.2018 про поставку товару на суму 12 408,96 грн. з ПДВ (а.с. 16).
Господарський суд зазначає, що вказані видаткові накладні підписані сторонами без жодних зауважень чи заперечень.
Відповідно до п. 6.1. договору оплата здійснюється покупцем на підставі цього договору та виставлених постачальником рахунків шляхом внесення оплати у розмірі 100% вартості замовленого товару протягом 14 календарних днів з моменту отримання товару покупцем, якщо інші умови не передбачені в додатках, специфікаціях до даного договору. Підставою для оплати є рахунок продавця.
Таким чином, відповідно до п. 6.1. договору відповідач повинен був сплатити за поставлений товар:
- за видатковою накладною № 2388 від 25.09.2018 у строк до 09.10.2018 включно;
- за видатковою накладною № 2410 від 27.09.2018 у строк до 11.10.2018 включно.
Однак, як стверджує позивач, відповідач в порушення умов договору за поставлений товар розрахувався частково, у зв`язку із чим у відповідача виникла заборгованість у розмірі 20 000,00 грн.
Позивач надав до суду підписаний сторонами та скріплений їх печатками Акт звірки взаєморозрахунків від 31.12.2018 (а.с. 17) між сторонами, відповідно до якого заборгованість відповідача перед позивачем станом на 31.12.2018 становить 20 000,00 грн.
За договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму (ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України)
За договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму (ч.1 ст. 265 Господарського кодексу України).
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 Цивільного кодексу України).
За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму (ч. 1 ст. 655 Цивільного кодексу України).
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Доказів оплати поставленого товару вартістю 20 000,00 грн. відповідач не надав.
У своєму відзиві відповідач зазначив, що в межах укладеного сторонами договору поставка товарів (вакуумних пакетів) відбувалась протягом 2018 року щомісячно, починаючи з січня і до вересня 2018 року. 1 частина поставленого у 2018 році товару виявилась із прихованими дефектами, тобто неякісною, а саме:
- пакети вакуумні 420*650 70 мкм у кількості 1250 штук, на суму 7 020,00 грн., поставлені за видатковою накладною № 1594 від 04.07.2018 (а.с. 39);
- пакети вакуумні 420*650 70 мкм у кількості 1000 штук, па суму 5 616,00 грн., поставлені за видатковою накладною № 1626 від 09.07.2018 (а.с. 40);
- пакети вакуумні 420*650 70 мкм у кількості 402 штук, на суму 2 257,63 грн., поставлені за видатковою накладною № 1650 від 11.07.2018 (а.с. 41);
- пакети вакуумні 420*650 80 мкм у кількості 931 штук, на суму 6 278,66 грн., поставлені за видатковою накладною № 2036 від 20.08.2018 (а.с. 42). Усього непридатної для використання продукції поставлено за договором у кількості 3583 шт. вакуумних пакетів, на загальну суму 21 172, 29 грн. Вищевказані неякісні товари були виявлені відповідачем у грудні 2018 року після розпакування відповідних партій товару з метою їх використання відповідачем у своїй господарській діяльності (для фасування власних товарів і їх подальшої реалізації). Про вказану обставину негайно було повідомлено позивача через його співробітника - менеджера з продажу ОСОБА_1 , з яким відповідач завжди контактував з приводу замовлення/поставки та безпосереднього одержання товарів. Із позивачем було погоджено, що відповідач здійснить коригування у бухгалтерському обліку, підготує відповідні документи та здійснить повернення вищевказаного товару шляхом його відправлення на користь позивача через ТОВ Нова Пошта . Внаслідок чого відповідач 18.12.2018 здійснив оформлення відповідних документів, а саме:
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000126 від 18.12.2018 (а.с. 44) - щодо повернення товару на суму 5 616,00 грн., поставлених відповідно до видаткової накладної № 1626 від 09.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000127 від 18.12.2018 (а.с. 45) - щодо повернення товару на суму 7020,00 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 1594 від 04.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000128 від 18.12.2018 (а.с. 46) - щодо повернення товару на суму 2257,63 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 1650 від 11.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-000003 від 18.12.2018 (а.с. 47) - щодо повернення товару на суму 6 278,66 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 2036 від 20.08.2018. Того ж дня, 18.12.2018, головним бухгалтером відповідача ОСОБА_2 було направлено вищевказані видаткові накладні (повернення), а також безпосередньо сам неякісний товар на адресу позивача. У зв`язку із запереченнями з боку бухгалтера позивача ОСОБА_3 щодо самої календарної дати відображення повернення товарів у бухгалтерському обліку позивача, 31.01.2019 та 01.02.2019 відбувалась переписка між бухгалтерами сторін. І відповідачем було підготовлено та надіслано Акт звірки взаєморозрахунків станом на 01.01.2019, згідно з яким, з урахуванням вищевказаного повернення товарів, заборгованість перед позивачем відсутня та навпаки, наявна заборгованість перед відповідачем у розмірі 1 172,29 грн. На прохання позивача сторони дійшли згоди щодо коригування дат у вищевказаних видаткових накладних (повернення) шляхом їх зміни з 18.12.2018 на 31.01.2019. Саме цією домовленістю пояснюється наявність в позивача Акту звірки взаєморозрахунків від 31.12.2018, де не відображений факт повернення товарів на загальну суму 21 172,29 грн. Після цього, 06.03.2019 також за допомогою офіційної адреси електронної пошти позивача головний бухгалтер відповідача намагалась вирішити спірну ситуацію безпосередньо із директором позивача. Проте безрезультатно. Позивач зі свого боку видаткові накладні (повернення) та вірний акт звірки взаєморозрахунків не підписав, а його співробітники припинили підтримувати будь-який зв`язок із відповідачем. Таким чином, обставини справи свідчать про те, що 18.12.2018 сторони домовились про повернення товарів за договором на суму 21 172,29 грн. І поведінка сторін щодо повернення товарів з боку відповідача та отримання і головніше прийняття даних товарів позивачем спростовують наявність заборгованості за договором у розмірі 20 000,00 грн. та обов`язок відповідача сплачувати ці кошти, у зв`язку із чим позовні вимоги є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Господарський суд зазначає, що стягнення заборгованості за поставлений товар відповідно до видаткових накладних № 1594 від 04.07.2018, № 1626 від 09.07.2018, № 1650 від 11.07.2018 та № 2036 від 20.08.2018 не є предметом розгляду даної справи.
Предметом розгляду у цій справи є стягнення з відповідача заборгованості за поставлений товар за договором поставки № НФУ/070817/3 від 07.08.2017 відповідно до видаткових накладних № 2388 від 25.09.2018 та № 2410 від 27.09.2018 .
Враховуючи викладене, поставка неякісного (за твердженням відповідача) товару за видатковими накладними № 1594 від 04.07.2018, № 1626 від 09.07.2018, № 1650 від 11.07.2018 та № 2036 від 20.08.2018 не стосується предмету розгляду у даній справи та жодним чином не впливає на результат вирішення даної справи.
Крім того, господарський суд вважає за доцільне зазначити наступне.
Як вказано вище відповідач у відзиві зазначає, що вищевказані неякісні товари (поставлені 04.07.2018 - 20.08.2018) були виявлені відповідачем у грудні 2018 року після розпакування відповідних партій товару з метою їх використання відповідачем у своїй господарській діяльності (для фасування власних товарів і їх подальшої реалізації).
Відповідно до 3.2. договору після підписання накладної про приймання-передачу товару обома сторонами, претензії по кількості та якості товару не приймаються продавцем, крім випадків виявлення прихованих дефектів.
У разі виявлення товару неналежної якості та/або кількості, покупець повідомляє про це продавця протягом 2-х робочих днів з моменту виявлення. Повідомлення має бути направлене продавцю шляхом факсимільного, поштового зв`язку або електронною поштою. Продавець протягом 5-ти (п`яти) робочих днів з моменту отриманим повідомлення направляє свого представника до покупця для складання Акта невідповідності товару узгодженим між сторонами вимогам. У разі неможливості прибуття представника продавця в зазначений термін, покупець має право скласти Акт про невідповідність товару узгодженим між сторонами вимогам (п. 3.3. договору).
Постановою Держарбітражу при Раді міністрів СРСР від 25.04.1966 р. № П-7 затверджено "Інструкцію про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю" (далі - Інструкція).
Ця Інструкція застосовується у всіх випадках, коли стандартами, технічними умовами, Основними і Особливими умовами поставки або іншими обов`язковими для сторін правилами не встановлено інший порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю і комплектності, а також тари під продукцією чи товарами (п. 1. Інструкції).
Приймання продукції за якістю і комплектності проводиться на складі одержувача в такі строки при міжміських поставках - не пізніше 20 днів, а швидкопсувної продукції - не пізніше 24 год. після видачі продукції органом транспорту чи надходження її на склад одержувача при доставці продукції постачальником чи при вивезенні продукції одержувачем (пп. а п 6. Інструкції).
Відповідно до п. 9. Інструкції прихованими недоліками визнаються такі недоліки, які не могли бути виявлені при звичайній для даного виду продукції перевірці і виявлені лише в процесі обробки, підготовки до монтажу, в процесі монтажу, випробування, використання і зберігання продукції.
Акт про приховані недоліки продукції повинен бути складений протягом 5 днів після виявлення недоліків, однак не пізніше чотирьох місяців з дня надходження продукції на склад одержувача, який знайшов приховані недоліки, якщо інші терміни не встановлені обов`язковими для сторін правилами. Акт про приховані недоліки, виявлені в продукції з гарантійними термінами служби або зберігання, повинен бути складений протягом 5 днів після виявлення недоліків, але в межах встановленого гарантійного терміну (п. 9. Інструкції).
Акт про приховані недоліки, виявлені в продукції, складається в порядку, передбаченому цією Інструкцією якщо інше не передбачено Основними і Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими правилами і договором (п. 33. Інструкції).
При виявленні невідповідності якості, комплектності, маркування продукції, що надійшла, тари або упаковки вимогам стандартів, технічних умов, кресленням, зразкам (еталонам) договору або даним, зазначеним у маркуванні і супровідних документах, що засвідчують якість продукції (п. 14 цієї Інструкції), одержувач призупиняє подальшу прийомку продукції і складає акт, в якому вказує кількість оглянутої продукції і характер виявлених при прийманні дефектів. Одержувач зобов`язаний забезпечити зберігання продукції неналежної якості або некомплектної продукції в умовах, що запобігають погіршення її якості і змішання з іншого однорідної продукцією. Одержувач також зобов`язаний викликати для участі в продовженні приймання продукції і складання двостороннього акта представника іногороднього виготовлювача (відправника), якщо це передбачено в Основних і Особливих умовах поставки, інших обов`язкових правилах або договорі (п. 16. Інструкції).
Згідно з п. 17. Інструкції у повідомленні про виклик, направленому виробника (відправника), має бути зазначено: найменування продукції, дата і номер рахунку-фактури або номер транспортного документа, якщо до моменту виклику рахунок не отримана; основні недоліки, виявлені в продукції; час, на який призначено приймання продукції за якістю або комплектності (в межах встановленого для приймання терміну); кількість продукції неналежної якості або некомплектної продукції.
Повідомлення про виклик представника виготовлювача (відправника) повинно бути направлено (передано) йому по телеграфу (телефону) не пізніше 24 годин, а в відношенні швидко псується негайно після виявлення невідповідності якості, комплектності, маркування продукції, тари або упаковки встановленим вимогам, якщо інші терміни не встановлені Основними і Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими для сторін правилами чи договором (п. 18. Інструкції).
Іногородній виробник (відправник) зобов`язаний не пізніше ніж на наступний день після отримання виклику одержувача повідомити телеграмою або телефонограмою, чи буде направлений представник для участі в перевірці якості продукції. Неотримання відповіді на виклик в зазначений термін дає право отримувачу здійснити приймання продукції до закінчення встановленого терміну явки представника виготовлювача (відправника). Представник іногороднього виготовлювача (відправника) зобов`язаний з`явитися не пізніше ніж у триденний термін після отримання виклику, не враховуючи часу, необхідного для проїзду, якщо інший термін не передбачено в Основних і Особливих умовах поставки, інших обов`язкових правилах або договорі. (п. 19. Інструкції).
Відповідно до п. 20. Інструкції при неявці представника виготовлювача (відправника) на виклик одержувача (покупця) в установлений термін і у випадках, коли виклик представника іногороднього виготовлювача (відправника) не є обов`язковим, перевірка якості продукції проводиться представником відповідної галузевої інспекції за якістю продукції, а перевірка якості товарів - експертом бюро товарних експертиз або представником відповідної інспекції за якістю.
При відсутності відповідної інспекції за якістю або бюро товарних експертиз в місці знаходження одержувача (покупця), при відмові їх виділити представника або неявці його за викликом одержувача (покупця) перевірка проводиться:
а) за участю компетентного представника іншого підприємства (організації), виділеного керівником або заступником керівника цього підприємства (організації), або
б) за участю компетентного представника громадськості підприємства-одержувача, призначеного керівником або заступником керівника підприємства з числа осіб, затверджених рішенням фабричного, заводського або місцевого комітету профспілки цього підприємства, або
в) односторонньо підприємством-одержувачем, якщо виготовлювач (відправник) дав згоду на односторонню приймання продукцій.
Згідно з роз`ясненням Вищого арбітражного суду України Про деякі питання практики вирішення господарських спорів, пов`язаних з прийомкою продукції і товарів за кількістю та якістю № 01-6/1106 від 12.10.1993 р., акт про неналежну якість продукції, складений за участю представників громадськості або іншого підприємства, вважається належним тільки у тих випадках, коли в місті знаходження одержувача така інспекція або бюро товарних експертиз відсутні або у разі їх відмови виділити експерта.
Господарський суд зазначає, що у місті Дніпро діє Дніпропетровська торгово-промислова палата.
З огляду на викладене, господарський суд дійшов висновку, що у разі неявки представника постачальника за викликом, приймання товару за якістю, а також складання Актів передбачених Інструкцією повинно відбуватися за участю представника Дніпропетровської торгово-промислової палати.
Відповідно до п. 29. Інструкції за результатами приймання продукції за якістю і комплектності з участю представників, зазначених в пп. 19 і 20 цієї Інструкції, складається акт про фактичну якість і комплектність отриманої продукції.
Акт повинен бути складений в день закінчення приймання продукції за якістю і комплектності.
У цьому акті має бути зазначено:
а) найменування одержувача продукції і його адреса;
б) номер і дата акта, місце приймання продукції, час початку і закінчення приймання продукції; у випадках, коли приймання продукції за участю представників, зазначених в пп. 19 і 20 цієї Інструкції, проведена з порушенням встановлених термінів приймання, в акті повинні бути вказані причини затримки приймання, час їх виникнення і усунення;
в) прізвища, ініціали осіб, які брали участь у прийманні продукції за якістю і в складанні акта, місце їх роботи, займані ними посади, дата і номер документа про повноваження поставітеля на участь в перевірці продукції за якістю і комплектності, а також вказівку про те, що ці особи ознайомлені з правилами приймання продукції за якістю;
г) найменування та адреси виробника (відправника) і постачальника;
д) дата і номер телефонограми або телеграми про виклик представника виготовлювача (відправника) або відмітка про те, що виклик виготовлювача (відправника) Основними і Особливими умовами поставки, іншими обов`язковими правилами або договором не передбачений;
е) номери і дати договору на поставку продукції, рахунки-фактури, транспортної накладної (коносамента) і документа, що посвідчує якість продукції;
ж) дата прибуття продукції на станцію (пристань, порт) призначення, час видачі вантажу органом транспорту, час розтину вагона, контейнера, автофургона і інших опломбованих транспортних засобів, час доставки продукції на склад одержувача;
з) номер і дата комерційного акта (акта, виданого органом автомобільного транспорту), якщо такий акт був складений при отриманні продукції від органу транспорту;
і) умови зберігання продукції на складі одержувача до складання акта;
к) стан тари і упаковки в момент огляду продукції, зміст зовнішньої маркування тари та інші дані, на підставі яких можна зробити висновок про те, в чиїй упаковці пред`явлено продукція - виготовлювача або відправника, дата розтину тари і упаковки. Недоліки маркування, тари і упаковки, а також кількість продукції, до якого відноситься кожен з встановлених недоліків;
л) при вибірковій перевірці продукції - порядок відбору продукції для вибіркової перевірки із зазначенням підстави вибіркової перевірки (стандарт, технічні умови, Особливі умови поставки, інші обов`язкові правила і договір);
м) за чиїми пломбами (відправника або органу транспорту) відвантажена і отримана продукція, справність пломб, відбитки на них; транспортна отправительская маркування місць (за документами і фактично), наявність або відсутність пакувальних ярликів, пломб на окремих місцях;
н) кількість (вага), повне найменування та перерахування пред`явленої до огляду і фактично перевіреної продукції з виділенням продукції забракованої, що підлягає виправленню у виробника або на місці, в тому числі шляхом заміни окремих деталей, а також продукції, сорт якої не відповідає сорту, зазначеному в документі, що засвідчує її якість. Детальний опис виявлених недоліків та їх характер;
о) підстави, за якими продукція переводиться у нижчий сорт, з посиланням на стандарт, технічні умови, інші обов`язкові правила;
п) кількість некомплектної продукції і перелік відсутніх частин, вузлів і деталей і вартість їх;
р) номера стандартів, технічні умови, креслення, зразки (еталони), за якими проводилася перевірка якості продукції;
с) номер браковщіка підприємства-виробника продукції, якщо на продукції такий номер вказано;
т) проведений чи відбір зразків (проб) і куди вони спрямовані;
у) інші дані, по яких, на думку осіб, які беруть участь у прийманні, необхідно вказати в акті для підтвердження неналежної якості або некомплектності продукції;
ф) висновок про характер виявлених дефектів у продукції та причина їх виникнення.
Акт повинен бути підписаний всіма особами, які брали участь в перевірці якості і комплектності продукції. Особа, яка не згодна із змістом акта, зобов`язана підписати його із застереженням про свою незгоду і викласти свою думку. В акті перед підписом осіб, які брали участь у прийманні, повинно бути зазначено, що ці особи попереджені про те, що вони несуть відповідальність за підписання акта, що містить дані, що не відповідають дійсності (п. 30. Інструкції).
Акт, який встановлює неналежну якість або некомплектність продукції, складений за участю представників, зазначених в п. 20, подп. "А", "б" і "в", затверджується керівником підприємства-одержувача або його заступником не пізніше триденного терміну після складання акта (п. 32. Інструкції).
Докази укладення двостороннього Акту про приховані недоліки, складеного за участю представника постачальника чи представника Дніпропетровської торгово-промислової палати в матеріалах справи відсутні.
Враховуючи викладене, відповідачем не надано належних, достатніх та достовірних доказів, які свідчать про те, що позивачем було поставлено неякісний товар.
Крім того, суд наголошує, що предметом розгляду у цій справи є стягнення з відповідача заборгованості за поставлений товар за договором поставки № НФУ/070817/3 від 07.08.2017 відповідно до видаткових накладних № 2388 від 25.09.2018 та № 2410 від 27.09.2018. Будь-яких заперечень щодо якості товару, поставленого за цими видатковими накладними (№ 2388 від 25.09.2018 та № 2410 від 27.09.2018), відповідач не наводив.
Також відповідач зазначає щодо повернення неякісного товару шляхом його відправлення на користь позивача через ТОВ Нова Пошта . Внаслідок чого відповідач 18.12.2018 здійснив оформлення відповідних документів, а саме:
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000126 від 18.12.2018 (а.с. 44) - щодо повернення товару на суму 5 616,00 грн., поставлених відповідно до видаткової накладної № 1626 від 09.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000127 від 18.12.2018 (а.с. 45) - щодо повернення товару на суму 7020,00 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 1594 від 04.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-0000128 від 18.12.2018 (а.с. 46) - щодо повернення товару на суму 2257,63 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 1650 від 11.07.2018;
- видаткової накладної (повернення) № ВП-000003 від 18.12.2018 (а.с. 47) - щодо повернення товару на суму 6 278,66 грн., поставлених згідно з видатковою накладною № 2036 від 20.08.2018.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити:назву документа (форми);дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ;зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Права і обов`язки сторін, які виникають за результатами здійснення господарської операції, оформленої первинним документом відповідно до вимог цього Закону, не залежать від факту відображення її в регістрах та на рахунках бухгалтерського обліку. Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи. Вилучення оригіналів таких документів та регістрів забороняється, крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством. (ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").
Господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення (п. 1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (ст. 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").
Первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів (п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи) (п. 2.2. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг (п. 2.5. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку).
За своєю правовою природою видаткові накладні на повернення товару є первинними документами, оскільки підтверджують факти підприємницької діяльності, що впливають на стан майна, містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення. Таким чином, до оформлення видаткових накладних на повернення товару застосовуються вимоги встановлені діючим законодавством.
Господарський суд зазначає, що надані відповідачем видаткові накладні на повернення товару № ВП-0000126 від 18.12.2018, № ВП-0000127 від 18.12.2018, № ВП-0000128 від 18.12.2018 та № ВП-000003 від 18.12.2018 підписані лише зі сторони відповідача та не містять підпису та відтиску печатки позивача. Таким чином, надані позивачем накладні видаткові накладні на повернення товару не є належними, достатніми та достовірними доказами в розумінні Господарського процесуального кодексу України які свідчать про повернення неякісного товару позивачу.
Позивач подав до суду клопотання про виклик свідків, в якому просить суд допитати в судовому засіданні в якості свідків:
- ОСОБА_2 , яка працює на посаді головного бухгалтера ТОВ Троя ;
- ОСОБА_4 , яка працює на посаді майстра виробництва ТОВ Троя .
Також 05.08.2019 відповідач подав до суду з`яви свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_4 (а.с. 152-153), підписи яких посвідчено нотаріусом.
Господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 87 Господарського процесуального кодексу показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи. Не є доказом показання свідка, який не може назвати джерела своєї обізнаності щодо певної обставини, або які ґрунтуються на повідомленнях інших осіб.
На підставі показань свідків не можуть встановлюватися обставини (факти), які відповідно до законодавства або звичаїв ділового обороту відображаються (обліковуються) у відповідних документах. Законом можуть бути визначені інші обставини, які не можуть встановлюватися на підставі показань свідків (ч. 2 ст. 87 Господарського процесуального кодексу).
Відповідно до чинного законодавства та звичаїв ділового обороту фіксування та підтвердження факту здійснення поставки неякісної продукції підтверджуються відповідними Актами, складеними відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю затвердженої Постановою Держарбітражу при Раді міністрів СРСР від 25.04.1966 р. № П-7.
Таким чином, відповідно до ч. 2 ст. 87 Господарського процесуального кодексу показання свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_4 не можуть встановлювати обставини (факти) які підтверджують здійснення поставки неякісного товару, оскільки чинним законодавством чітко передбачено, що підтвердження здійснення зазначених операцій здійснюється виключно документами, складеними відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання продукції виробничо-технічного призначення і товарів народного споживання за якістю затвердженої Постановою Держарбітражу при Раді міністрів СРСР від 25.04.1966 р. № П-7.
Таким чином клопотання про виклик свідків задоволенню не підлягає.
Враховуючи вищенаведене, господарський суд вважає твердження, наведені відповідачем у відзиві, необґрунтованими та безпідставними.
З огляду на викладене, позовні вимоги щодо стягнення основного боргу у розмірі 20 000,00 грн. є правомірними та підлягають задоволенню.
Позивач нарахував та просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 3 170,98 грн. за загальний період з 10.10.2018 по 20.03.2019.
Відповідно до п. 7.2. договору у разі несвоєчасної оплати товару покупцем, продавець має право вимагати під покупця сплатити пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період її нарахування, від суми неоплаченої вартості товару, за кожний день прострочення.
Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ст. 548 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - сплата неустойки (п.3 ч.1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).
Згідно зі ст. ст. 1, 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» , платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочу платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано (ч. 6 ст. 232 Господарського Кодексу України).
Також позивач нарахував та просить стягнути з відповідача 3 % річних у розмірі 264,24 грн. за загальний період з 10.10.2018 по 20.03.2019 та інфляційні втрати у розмірі 1 869,91 грн. за період з вересня 2018 року по лютий 2019 року.
Відповідно до ч.2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплату боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Судом здійснено перевірку розрахунку позивача та встановлено, що розмір пені та 3% річних позивачем розраховано правильно.
Щодо нарахованого розміру інфляційних втрат.
Позивач нараховує інфляційні втрати за період з вересня 2018 року по лютий 2019 року.
Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція) (абз. 3 п. 3.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань №14 від 17.12.2013р.).
Як вказано вище, відповідно до п. 6.1. договору відповідач повинен був сплатити за поставлений товар:
- за видатковою накладною № 2388 від 25.09.2018 у строк до 09.10.2018 включно;
- за видатковою накладною № 2410 від 27.09.2018 у строк до 11.10.2018 включно, отже період нарахування інфляційних втрат повинен починатися з наступного місяця, тобто з листопада 2018 року.
Відповідно до здійсненого судом розрахунку загальний розмір інфляційних втрат за період з листопада 2018 року по лютий 2019 року включно становить 749,86 грн., який і підлягає задоволенню.
З огляду на викладене, зважаючи на те, що має місце прострочення виконання зобов`язання є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача 24 185,08 грн., з яких: 20 000,00 грн. - основний борг, 3 170,98 грн. - пеня, 264,24 - 3% річних, 749,86 грн. - інфляційні втрати.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на позивача - 85,10 грн. (4,43%), на відповідача - 1 835,90 грн. (95,57%).
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Троя" (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Героїв Сталінграда, буд. 225Д, ідентифікаційний код 30414879) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Нікас Фуд Україна" (02093, м. Київ, вул. Бориспільська, буд. 11 А, кімната 401, ідентифікаційний код 39223372) 24 185,08 грн. , з яких: 20 000,00 грн. - основний борг, 3 170,98 грн. - пеня, 264,24 - 3% річних, 749,86 грн. - інфляційні втрати, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 835,90 грн. , про що видати наказ.
В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Повне рішення складено 04.09.2019
Суддя І.В. Мілєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2019 |
Оприлюднено | 04.09.2019 |
Номер документу | 84007310 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Подобєд Ігор Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні