Рішення
від 05.09.2019 по справі 120/1435/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

05 вересня 2019 р. Справа № 120/1435/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Руслани Миколаївни,

за участю:

за участю:

секретаря судового засідання: Литвин Денис Сергійович

представника позивача: Ткача О.А.

представника відповідача 1: Повидала І.І.

представників відповідача 2: Гриняк Д.В., Хрипливої Т.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Тростянецької селищної ради (вул. Соборна, 77, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300)

до: Тростянецької районної ради Вінницької області (вул. Соборна, 37, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300); Тростянецької районної державної адміністрації Вінницької області (вул. Соборна, 37, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300)

про: визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась з позовом Тростянецька селищна рада до Тростянецької районної ради Вінницької області; Тростянецької районної державної адміністрації Вінницької області, в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просила:

Визнати протиправну бездіяльність Тростянецької районної ради Вінницької області, вираженої у безконтрольності виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, та протиправну бездіяльність, виражену у невиконанні умов договору, укладеного з Тростянецькою селищною радою про передачу міжбюджетного трансферту від 29.12.2018 року № 3.

Визнати протиправною бездіяльність Тростянецької районної державної адміністрації Вінницької області, вираженої у незабезпеченості виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502.

Зобов`язати Тростянецьку районну раду Вінницької області у повному обсязі дотримуватись умов Договору №3 від 29.12.2018 року щодо передачі коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа .

Зобов`язати Тростянецьку районну державну адміністрацію Вінницької області у повному обсязі забезпечити виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року №502 щодо міжбюджетних трансфертів селищному бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади, в частині передачі коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа .

Стягнути з Тростянецької районної ради Вінницької області на користь Тростянецької селищної ради Вінницької області недоотриману субвенцію з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа в сумі 100 336, 00 грн. на відповідні розрахункові рахунки.

Позов мотивовано тим, що відповідно до рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, п. 17 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 77 Бюджетного кодексу України, Тростянецька районна рада вирішила затвердити на 2019 рік міжбюджетні трансферти згідно з додатком 4, зокрема селищному бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на надання послуг дітям з інших територіальних громад в сумі 1916597,00 грн., в тому числі на Тростянецьку дитячо-юнацьку спортивну школу - 446375грн. (абз. 14 пункт 3 рішення).

29 грудня 2018 року між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою укладено Договір про передачу міжбюджетного трансферту за № 3.

Однак, у лютому, березні, квітні 2019 року фінансування зазначених видатків проведено частково, за кодом бюджетної класифікації 41053900 Інші субвенції з місцевого бюджету до селищного бюджету не надійшло коштів субвенції в сумі 75252 грн., що не дало змоги в повній мірі забезпечити своєчасне співфінансування дитячо-юнацької спортивної школи та створює умови для виникнення кредиторської заборгованості по захищених статтях видатків.

Таким чином, недотримання Тростянецькою районною радою Вінницької області взятих на себе зобов`язань за умовами договору про передачу міжбюджетного трансферту від 29.12.2018 року № 3, укладеного на виконання рішення про районний бюджет на 2019 рік порушують, як приписи бюджетного законодавства, так і приписи ст. 143 Конституції України. Аналогічні норми містяться також у ч. 2 ст. 61 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні згідно із якими, районні ради, зокрема, затверджують районні бюджети та контролюють їх виконання.

Щодо протиправної бездіяльності районної державної адміністрації позивач вказує, що згідно з ч. 3 ст. 61 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виконання відповідних бюджетів здійснюють відповідні державні адміністрації згідно з Бюджетним кодексом України. За нормами Бюджетного кодексу України, зокрема ч. 1 ст. 78 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад або сільські, селищні, міські (міст районного значення) голови (якщо відповідні виконавчі органи не створені згідно із законом) забезпечують виконання відповідних місцевих бюджетів.

Отже, Тростянецькою районною державною адміністрацією Вінницької області порушено вищезазначені приписи щодо виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, в частині незабезпечення селищного бюджету Тростянецької ОТГ міжбюджетним трансфертом на надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа .

Ухвалою суду від 03.05.2019 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.

На виконання зазначеної ухвали, позивачем 17.05.2019 подано до суду матеріали на усунення недоліків.

Ухвалою суду від 06.06.2019 відкрито провадження у адміністративній справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання.

24.06.2019 відповідачем 1 - районною радою подано відзив на позовну заяву, долучені письмові докази на підтвердження своїх доводів та аргументів щодо вимог та заперечень.

Районна рада у відзиві зазначає, що 29 грудня 2018 року між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою укладеного договір про передачу міжбюджетного трансферту за №3. Предметом даного договору є передача коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету у розмірі 446 375 гривень до селищного бюджету Тростянецької територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад КЗ Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа . Даним договором передбачено здійснення видатків на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад, а саме 79 учнів, які відвідують Тростянецьку Дитячо-юнацьку спортивну школу , від загальної кількості, що складає 156 учнів.

Відповідно до інформації, що надійшла від Тростянецької РДА, стало відомо, що з 79 учнів з інших територіальних громад, відвідує Тростянецьку Дитячо-юнацьку спортивну школу тільки 7 учнів. Враховуючи вищенаведене, районною радою на адресу селищної ради направлено лист з обґрунтованим розрахунком видатків та додатковий договір, яким передбачено зменшену суму субвенції у розмірі 170 448 грн.

16 травня 2019 року на 32 сесії Тростянецької районної ради було прийнято рішення про зменшення міжбюджетного трансферту Тростянецькій селищній раді на надання послуг дітям з інших територіальних громад. Відтак, покликаючись на положення статей 7, 116 Бюджетного кодексу України, районна рада просила відмовити у задоволенні позову.

Відповідачем 2 - районною державною адміністрацією, в свою чергу, подано відзив на позовну заяву за вх. №32890, в якому останній виклав свої заперечення проти позову. Позиція районної державної адміністрації полягає у тому, що згідно із детальним розрахунком сума видатків на надання послуг дітям з інших територіальних громад на 2019 рік становить 170 448 гривень. Тому, відповідно до законодавства та з метою ефективного і цільового використання коштів районного бюджету, було вжито заходів щодо зменшення міжбюджетного трансферту селищній раді на надання послуг дітям з інших територіальних громад.

В подальшому, на адресу суду надійшла заява від представника позивача про збільшення позовних вимог, яка ухвалою суду від 16.07.2019, постановленою судом без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, прийнята до розгляду.

Ухвалою суду від 16.07.2019, постановленою судом без виходу до нарадчої кімнати, витребувано рішення 18 позачергової сесії Тростянецької селищної ради 7 скликання від 06.02.2019 №223, рішення 26 позачергової сесії Тростянецької селищної ради 7 скликання від 26.10.2018 №491, акт приймання - передачі цілісного майнового комплексу від 28.12.2018.

Витребувані судом докази надійшли на адресу суду 17.07.2019 та 19.07.2019 відповідно.

Ухвалою суду від 24 липня 2019 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

В ході судового розгляду представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, представник відповідача 1 та представники відповідача 2 заперечували щодо позовних вимог з підстав, що наведені у заявах по суті.

Заслухавши пояснення учасників процесу, з`ясувавши обставини справи, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено такі обставини.

Відповідно до рішення № 491 26 позачергової сесії Тростянецької районної ради 7 скликання від 26 жовтня 2018 року Про безоплатну передачу об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища Тростянецького району до комунальної власності Тростянецької об`єднаної територіальної громади передано безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селища Тростянецького району у комунальну власність Тростянецької селищної ради об`єкти, зокрема, комунальну організацію Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа , що розташована за адресою: смт. Тростянець, вул. Спортивна, 1, із наявним рухомим майном.

Актом приймання-передачі від 28 грудня 2018, затвердженим рішенням 16 п. ч. сесії Тростянецької селищної ради 7 скликання від 29.12.2018 року, передано цілісний майновий комплекс комунальної організації (установи, закладу) Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа та майно з спільної власності територіальних громад міст, селищ та сіл Тростянецького району в особі Тростянецької районної ради Вінницької області в комунальну власність Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади в особі Тростянецької селищної ради Вінницької області.

Рішенням 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 77 Бюджетного кодексу України, Тростянецька районна рада вирішила затвердити на 2019 рік міжбюджетні трансферти згідно з додатком 4, зокрема, селищному бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на надання послуг дітям з інших територіальних громад в сумі 1916597,00 грн., в тому числі на Тростянецьку дитячо-юнацьку спортивну школу - 446 375грн. (абз. 14 пункт 3 рішення).

29 грудня 2018 року між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою укладено договір №3 про передачу міжбюджетного трансферту.

Відповідно до п.п. 1.1 Договору №3, предметом даного договору є передача коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад КЗ Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа , що є об`єктом комунальної власності Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади. Даним договором передбачено здійснення видатків на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад, а саме 79 учнів, які відвідують Тростянецьку Дитячо-юнацьку спортивну школу , загальна кількість яких складає 156 учнів. Обсяг міжбюджетного трансферту включає заробітну плату працівників, поточні видатки, оплату енергоносіїв.

Загальна сума субвенції на здійснення вищезазначених послуг складає 446375,00 грн. Помісячна сума субвенції, відповідно до підпункту 2.2.2 становить: у січні 2019 року - 37197,00 грн.; з лютого по грудень 2019 року - 37198,00 грн.

Крім того, відповідно до умов даного договору сторони взяли на себе зобов`язання, а саме районна рада - спрямувати з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету субвенцію на здійснення послуг, зазначених у пункті 1.1 цього договору; селищна рада - протягом 2019 року здійснити видатки на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитяча-юнацька спортивна школа , що є об`єктом комунальної власності Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади, у сумі 446 375,00 грн. Інформувати Тростянецьку районну раду про цільове використання спрямованих у вигляді субвенції коштів до 01 січня 2020 року.

Однак, зазначає позивач, в період з лютого по травень 2019 року, в порушення вимог рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502 та вищезазначеного договору, фінансування субвенції проведено частково. Відповідачем щомісячно в цей період профінансовано - 12114,00 грн. Таким чином, сума недоотриманої субвенції за вказаний період становить 100 336, 00 грн.

Відтак, селищна рада звернулась до суду з даним позовом.

Відповідно до ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.

З огляду на мотиви позову, між сторонами у справі виник спір стосовно виконання умов адміністративного договору №3 про передачу міжбюджетного трансферту, укладеного між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 7 Конституції України закріплено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об`єднувати на договірних засадах об`єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Статтею 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР від 21.05.1997, зі змінами та доповненнями відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно із ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Відповідно до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з п. 23 ч. 1 ст. 26 цього Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

За визначенням, наведеним в статті 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , бюджет місцевого самоврядування (місцевий бюджет) - план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.

Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (ст. 1 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до п. 10 ст. 2 Бюджетного кодексу України, бюджетний процес - регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Пунктом 45 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що рішення про місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України передбачено, що головними розпорядника за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.

Згідно з ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до пунктів 2 і 3 частини другої цієї статті.

Відповідно до вимог пунктів 5, 6, 7 частини 1 статті 116 БК України порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме: порушення встановленого порядку або термінів подання проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет) на розгляд Верховної Ради України (Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради); порушення встановленого порядку або термінів розгляду проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет); прийняття рішення про місцевий бюджет з порушенням вимог цього Кодексу чи закону про Державний бюджет України (в тому числі щодо складання бюджету в частині міжбюджетних трансфертів).

Статтею 2 Бюджетного Кодексу України встановлено, що міжбюджетні трансферти - кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого (п.32); субвенції - міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції (п.48).

Відповідно до матеріалів справи, рішенням 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, Тростянецька районна рада затвердила на 2019 рік міжбюджетні трансферти згідно з додатком 4, зокрема, селищному бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на надання послуг дітям з інших територіальних громад в сумі 1916597,00 грн., в тому числі на Тростянецьку дитячо-юнацьку спортивну школу - 446 375грн. (абз. 14 пункт 3 рішення).

Відповідно до частини 1 ст. 93 БК, місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету.

В силу положень ч. 3 ст. 93 БК, передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною із сторін, і укладання договору.

Як зазначено вище, 29 грудня 2018 року між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою укладено договір №3 про передачу міжбюджетного трансферту. Відповідно до п.п. 1.1 Договору №3, предметом даного договору є передача коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад КЗ Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа , що є об`єктом комунальної власності Тростянецької селищної об`єднаної територіальної громади.

Відтак, згідно із рішенням районної ради та за умовами договору кошти у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету передаються на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад.

Згідно із листом від 19.02.2019 Тростянецька РДА, яка є головним розпорядником коштів районного бюджету, повідомила районну раду, що заняття 72 дітей із 79 учнів з інших територіальних громад, що відвідують Тростянецьку ДЮСШ, проводяться двома тренерами не в приміщенні закладу, а у приміщенні Новоободівської СЗШ І-ІІІ ступенів, яка утримується з районного бюджету, та в спортивному залі, який знаходиться в комунальній власності Новоободівської сільської ради.

22.02.2019 року Тростянецькою районною радою був направлений лист №31 Тростянецькій селищній раді (а.с. 31) з пропозицією щодо внесення змін та з проханням підписати додатковий договір, яким передбачено зменшену суму субвенції у розмірі 170 448 грн.

Відповідно до змісту цього листа вказано, що в районному бюджеті на 2019 рік передбачено міжбюджетний трансферт Тростянецькому селищному бюджету на надання послуг дітям з інших територіальних громад КО Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа в сумі 446 375 грн. В даній установі на початок 2019 рік штатна чисельність становила 6 штатних одиниць та 156 учнів, в тому числі 77 учнів з Тростянецької територіальної громади; 79 учнів з інших територіальних громад Тростянецького району, з них 20 учнів з Ободівської територіальної громади та 52 учні з Новоободівської територіальної громади. Обсяг міжбюджетного трансферту на утримання Тростянецької ДЮСШ визначено із розрахунку: загальна потреба від 156 учнів*79 учнів. У зв`язку з тим, що Ободівським та Новоободівським учням надаються послуги дитячо-юнацькою школою на базі Новоободівської школи та в спортивному залі, який знаходиться в комунальній власності Новоободівської сільської ради, про що зазначено в листі директора школи від 06 лютого 2019 року №23 та в поясненні тренера ОСОБА_1 , обсяг міжбюджетного трансферту на 2019 рік з районного бюджету Тростянецькому селищному бюджету для надання послуг із розрахунку на 7 учнів становить 170 448 грн. Зменшення обсягу субвенції на 2019 рік становить 275 927 грн.

Суд відхиляє посилання представника позивача про неотримання селищною радою даного листа та додатку до нього додаткової угоди, а також про необізнаність селищної ради про додаткову угоду, з огляду на таке.

Відповідно до листів №234-02-15 від 15.03.2019 (а.с. 27), №01-22/672 від 19.03.2019 (а.с. 28), №280-02-15 від 22.03.2019 (а.с. 29), №55 від 17.04.2019 (а.с. 63) встановлено, що між селищною радою, районною радою та районною державною адміністрацією велися перемовини з приводу зменшення обсягу субвенції на 2019 рік на суму 275 927 грн. Підставою такого стали істотні зміни умов договору №3, а саме надання послуг дітям з інших територіальних громад КО Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа .

Відповідними доказами відповідачами доведено, що з 79 учнів з інших територіальних громад, відвідує Тростянецьку "Дитячо-юнацьку спортивну школу тільки 7 учнів, а 52 учням з Новоободівської територіальної громади та 20 учням із Ободівської територіальної громади надаються послуги дитячо-юнацькою школою на базі Новоободівської школи та у спортивному залі, який знаходиться у комунальній власності Новоободівської сільської ради, відповідно і фінансується нею. Вказане підтверджується листом Новоободівської сільської ради № 204 від 08.07.2019 року, копією листа дирекції Новоободівської СЗШ І - III ступенів № 23 від 06.02.2019 року, листом директора ДЮСШ від 26.11.2018 року.

Дані обставини селищною радою не спростовуються.

Відповідно до матеріалів справи, Тростянецька районна державна адміністрація, яка є головним розпорядником коштів районного бюджету, звернулася з листом № 01-22/672 від 19.03.2019 року до Тростянецької селищної ради щодо надання обґрунтованого розрахунку видатків на 2019 рік для надання послуг дітям з інших територіальних громад, та звернення №01-22/832 від 04.04.2019 року про надання детальної інформації щодо використання коштів за перший квартал 2019 року.

Згідно із листом №280-02-15 від 22.03.2019, за підписом селищного голови на ім`я голови РДА, вказано, що видатки на утримання комунального закладу збільшені в порівнянні з 2018 роком, коли дана установа утримувалась з районного бюджету, в зв`язку з тим, що дана установа з 01 січня 2019 функціонує на базі Тростянецького спорткомплексу, який має всі належні умови для надання якісних послуг. Всього вихованців становить 156 дітей. Вартість утримання 1 вихованця становить 8384грн, витрати на 7 вихованців, що займаються на базі комунального закладу становить 56 688 грн.

Відтак даним листом селищної ради підтверджено, що Тростянецьку Дитячо-юнацьку спортивну школу тільки відвідує 7 учнів з інших територіальних громад.

Щодо аргументів селищної ради, що кошти субвенції з районного бюджету мають спрямовуватись у тому числі на покриття послуг по утриманню приміщення Тростянецького спортивного комплексу, у якому проводяться різноманітні змагання районного, обласного, всеукраїнського рівнів, то суд їх відхиляє з огляду на те, що це суперечить положенням укладеного Договору №3, згідно якого кошти міжбюджетного трансферту мають спрямовуватись лише на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад, що їх надає Тростянецька ДЮСШ.

Суд також вважає помилковим твердження представника позивача, що селищна рада про використання коштів має звітувати до 01 січня 2020 року, а не за перший квартал 2019 року, виходячи з наступного.

Згідно умов договору №3 Тростянецька селищна рада зобов`язана інформувати Тростянецьку районну раду про цільове використання спрямованих у вигляді субвенції коштів до 01 січня 2020 року

Натомість, Тростянецька РДА відповідно до звернення №01-22/832 від 04.04.2019 року просила селищну раду надати детальну інформацію щодо використання коштів за перший квартал 2019 року. Проте, як зазначено представниками районної державної адміністрації та підтверджується матеріалами справи, Тростянецькою селищною радою не надано жодного розрахунку, ні інформації щодо використання коштів за перший квартал 2019 року.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, бюджету, фінансів та обліку.

За нормами Бюджетного кодексу України, зокрема ч. 1 ст. 78 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад або сільські, селищні, міські (міст районного значення) голови (якщо відповідні виконавчі органи не створені згідно із законом) забезпечують виконання відповідних місцевих бюджетів.

Відповідно до ст. 115 Бюджетного кодексу України, контроль за відповідністю бюджетному законодавству показників затверджених бюджетів, розпису бюджету, кошторисів бюджетних установ та інших документів, які використовуються у бюджетному процесі, здійснюється, зокрема, районними державними адміністраціями - щодо міських (міст районного значення), селищних, сільських бюджетів.

Згідно із статтею 111 БК, місцеві фінансові органи здійснюють контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу щодо місцевих бюджетів.

Згідно із ч. 3 ст. 61 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виконання відповідних бюджетів здійснюють відповідні державні адміністрації згідно з Бюджетним кодексом України.

Відповідно до пунктів 5, 6, 8 частини 1 статті 7 Бюджетного кодексу України, бюджетна система України ґрунтується на таких принципах: принцип обґрунтованості - бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил; принцип ефективності та результативності - при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів; принцип цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями.

Відповідно до пунктів 1-3, 24 частини 1 статті 116 Бюджетного Кодексу України, порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, а саме: включення недостовірних даних до бюджетних запитів; порушення встановлених термінів подання бюджетних запитів або їх неподання; визначення недостовірних обсягів бюджетних коштів при плануванні бюджетних показників; нецільове використання бюджетних коштів.

Відтак, відповідно до аналізу наведених норм, суд приходить до висновку, що районна державна адміністрація в порядку контролю мала повноваження щодо направлення до селищної ради запиту про використання коштів за перший квартал 2019 року, виділених за умовами договору №3.

З приводу витрат на проведення змагань у 2019 році, які проходитимуть на базі Тростянецького спортивного комплексу селищної ради, то суд погоджується з аргументами відповідачів, що вони не включені до умов договору №3, відтак, як зазначено вище, не є цільовим призначенням.

Суд також відхиляє аргументи представника позивача, що станом на лютий 2019 року зміни до бюджету не вносились, а тому умови договору мають бути виконанні.

У період з лютого по квітень 2019 року про істотні зміни умов договору №3, а саме надання послуг дітям з інших територіальних громад КО Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа неодноразово виносилось на обговорення, а також питання щодо зменшення обсягу субвенції, що підтверджено рядом офіційних звернень районної державної адміністрації та районної ради на адресу селищної ради.

16 травня 2019 року Тростянецькою районною радою прийнято рішення № 567 від 16.05.2019 року про зменшення загальної суми субвенції на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа на суму 275927,00 грн.

Згідно із матеріалами справи, при прийнятті зазначеного рішення районна рада керувалась розрахунками наданими Тростянецькою районною державною адміністрацією, а саме: сума видатків на надання послуг дітям з інших територіальних громад на 2019 рік, яка становить 170448 гривень, в тому числі заробітна плата з нарахуваннями тренерського складу - 124163 гривень, оплата електроенергії та інші поточні видатки - 30385 гривень, опалення приміщення - 10965 гривень, утримання кочегарів - 4935 гривень.

Прийняте рішення було направлено Тростянецькій селищній раді, за наслідками якого 26 липня 2019 між сторонами укладено додаткову угоду про розірвання Договору №3 від 29 грудня 2018 року з 01 липня 2019 року.

Крім того, вирішуючи спір, суд зважає на те, що 06 лютого 2019 року Тростянецька селищна рада на 18 позачерговій сесії 7 скликання прийняла рішення №223, яким вирішила перейменувати та перепрофілювати Комунальний заклад Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа у Комунальний заклад Тростянецький селищний центр фізичної культури і спорту , затвердити статут в новій редакції, попередити працівників Тростянецької дитячо-юнацької спортивної школи про зміну істотних умов праці, що вказує на зміну істотних умов договору та цілі, виділених коштів із районного бюджету.

Відтак у спірному питанні, суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправною бездіяльність Тростянецької районної ради та Тростянецької районної державної адміністрації, вираженої у безконтрольності виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502, та протиправної бездіяльності, вираженої у невиконанні умов договору, укладеного з Тростянецькою селищною радою про передачу міжбюджетного трансферту від 29.12.2018 року № 3.

Суд зауважує, що бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.

Аргументами позивача з приводу порушеного права вказано, що до селищного бюджету не надійшло коштів субвенції в сумі 100 336, 00 грн., що не дало змоги в повній мірі забезпечити своєчасне співфінансування дитячо-юнацької спортивної школи та створює умови для виникнення кредиторської заборгованості по захищених статтях видатків.

З такими мотивами суд не погоджується, оскільки за змістом договору №3 від 29.12.2018 року про передачу міжбюджетного трансферту, укладеного між Тростянецькою районною радою та Тростянецькою селищною об`єднаною територіальною громадою, дві сторони взяли на себе зобов`язання, якими окреслено мету, порядок виконання, припинення та відповідальність при не виконані умов договору.

Зокрема, відповідно до п.п. 1.1 предметом договору - передача коштів на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа . Згідно із п. 4.1 ч. 4 Договору зазначено, що при невиконанні умов договору Сторони несуть відповідальність згідно чинного законодавства України. Відповідно до п. 4. 2 ч. 4 Договору зазначено, що усі спори та розбіжності, які можуть виникнути при виконанні договору, вирішуються шляхом переговорів Сторін.

Відповідно до матеріалів справи, переговори між сторонами були проведені шляхом направлення листів. Підставою для цього стало те, що з 79 учнів з інших територіальних громад, відвідує Тростянецьку Дитячо-юнацьку спортивну школу" тільки 7 учнів, що не спростовано позивачем.

Відтак, відповідно до обґрунтованого розрахунку видатків на 2019 рік для надання послуг дітям з інших територіальних громад у кількості 7 учнів із лютого місяця поточного року становить 170448 гривень.

При цьому, суд наголошує, що в силу статті 2 Бюджетного Кодексу України, міжбюджетні трансферти це кошти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції (п.48).

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі Северянін та інші проти України (п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

З приводу вимог щодо зобов`язання Тростянецьку РДА у повному обсязі забезпечити виконання рішення 27 сесії Тростянецької районної ради 7 скликання Про районний бюджет на 2019 рік від 18.12.2018 року № 502 в частині передачі коштів у вигляді іншої субвенції з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету та стягнення на користь позивача недоотриману субвенцію з Тростянецького районного бюджету до селищного бюджету Тростянецької об`єднаної територіальної громади на забезпечення надання послуг дітям з інших територіальних громад комунальним закладом Тростянецька дитячо-юнацька спортивна школа в сумі 100 336, 00 грн. на відповідні розрахункові рахунки, то вони не підлягають задоволенню в силу того, що вони є похідними від основних вимог, у задоволенні яких суд прийшов до висновку відмовити.

Відповідно до п. 23 ст. 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Згідно з ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи із змісту заявлених вимог, оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку щодо відмови в задоволенні адміністративного позову повністю.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, судові витрати по справі покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Тростянецької селищної ради - відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Реквізити: Тростянецька селищна рада Тростянецького району Вінницької області (вул. Соборна, 77, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300, код ЄДРПОУ 04326224); Тростянецька районна рада Вінницької області (вул. Соборна, 37, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300, код ЄДРПОУ 21728303); Тростянецька районна державна адміністрація Вінницької області (вул. Соборна, 37, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300, код ЄДРПОУ 04051112).

Рішення у повному обсязі складено: 16.09.19

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2019
Оприлюднено17.09.2019
Номер документу84257439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1435/19-а

Постанова від 15.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 15.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 05.09.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні