Рішення
від 11.09.2019 по справі 240/8817/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2019 року м.Житомир справа № 240/8817/19

категорія 1090201000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представників позивача Гриценка Я.А., Шморгуна П.А.,

представника відповідача Старовойта С.В.,

представника третьої особи - Слободенюка В.В. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" до Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області, Приватне підприємство "Брусилів-Сервіс" про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

-визнати протиправним рішення Радомишльської міської ради № 656 від 30.05.2019.

-зобов`язати Радомишльську міську раду на найближчому пленарному засіданні сесії розглянути повторно заяву Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, кадастровий номер 1825085500:07:000:0117 та прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України "Про землеустрій" та з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позову зазначив, що розпорядженням голови Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області № 370 від 26.05.2017 року позивачу було надано дозвіл на розблення детального планування території щодо відведення земельних ділянок для ведення садівництва у власність, орієнтовною площею 0,10 га. на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області за межами населеного пункту с.Березці, кадастровий номер 1825085500:07:000:0117, загальна площа 58,8313 га. Розробивши детальний план території, позивач звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки. Разом з тим, Обслуговуючому кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" в наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 1825085500:07:000:0117 у зв`язку з непроведенням зміни категорії земель сільськогосподарського призначення на землі рекреації. Вважає таке рішення протиправним, оскільки зміна категорії земель сільськогосподарського призначення на землі рекреації земельної ділянки кадастровий номер 1825085500:07:000:0117, загальною площею 58,8313 га. не можлива, так як згідно детального плану території, затвердженого розпорядженням Голови Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області № 84 від 05.02.2018 року, необхідно здійснити поділ земельної ділянки кадастровий номер 1825085500:07:000:0117, загальною площею 58,8313 га., після чого проектами землеустрою змінювати категорію та цільове призначення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва по 0,10 га згідно Земельного кодексу України.

Ухвалою від 01.07.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 25.07.2019.

19.07.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування відзиву зазначено, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, що перебувають у користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок її користувачем, погоджена власником/розпорядником земельної ділянки. Позивач у даній справі не є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером: 1825085500:07:000:0117. При цьому, право звернення за погодженням на поділ земельної ділянки має користувач, заставодержатель і власник земельної ділянки. Крім того, спірна земельна ділянка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, а тому перед прийняттям рішення про поділ земельної ділянки повинно бути змінено цільове призначення зазначеної земельної ділянки. З огляду на це, вважає дії відповідача правомірними, а позов безпідставним.

Протокольною ухвалою суд від 25.07.2019 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 01.08.2019.

01.08.2019 в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 27.08.2019. Ухвалою від 01.08.2019 відмовлено у забезпеченні позову.

Ухвалою від 27.08.2019 закінчено підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду на 11.09.2019.

В судовому засіданні представники позивача позов підтримали, просили задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, з підстав, викладених у письмовому відзиві.

Представник третьої особи - Приватного підприємства "Брусилів-Сервіс" проти позову заперечував.

Представник третьої особи - Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області до суду не прибув, про причини неявки суд не повідомив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Згідно розпорядження голови Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області №370 від 26.05.2017, розглянувши заяву голови Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" Шморгуна Петра Андрійовича від 17.05.2017 та керуючись Законом України "Про місцеві державні адміністрації" вирішено:

1.Розробити детальний план території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для індивідуальної дачної забудови.

2.Замовником на виконання детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для індивідуальної дачної забудови, визначити Радомишльську районну державну адміністрацію.

3.Фінансування робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської областв для індивідуальної дачної забудови, здійснити за рахунок коштів обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" .

Пунктом 5 розпорядження рекомендовано голові Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" Шморгуну Петру Андрійовичу погоджений проект детального плану території відповідно до чинного законодавства подати на затвердження райдержадміністрації з відповідними погодженнями, визначеними чинним законодавством України. (а.с.8-9)

Відповідно до даного розпорядження позивач звернувся до сертифікованої проектної організації - Приватне підприємство "Брусилів сервіс", яке розробило детальний план території індивідуальної дачної забудови на території Радомишльського району Житомирської області за межами населеного пункту с.Березці.

Пунктом 1 розпорядження голови Районної державної адміністрації від 05.02.2018 №84 розглянувши заяву голови Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство Високе" Шморгуна П.А. про затвердження детального плану території "Індивідуальної дачної забудови за межами населеного пункту с. Березці. Радомишльського району, Житомирської області", враховуючи протокол громадських слухань від 09.01.2018 року щодо розгляду та врахування громадських інтересів при розробленні детального плану території "Індивідуальної дачної забудови за межами с. Березці. Радомишльського району. Житомирської області" затверджено детальний план території "Індивідуальної дачної забудови за межами с. Березці, Радомишльського району, Житомирської області". (а.с.10)

Рішенням Радомишльської міської ради від 02.03.2018 №150 вирішено звернутись до Головного управління Держгеокадстру у Житомирській області з клопотанням про передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, в т.ч. земельну ділянку площею 58,8313 га кадастровий номер 1825085500:07:000:0117 за межами населених пунктів Лутівського старостинського округу Радомишльської міської ради. (а.с.11-12)

Рішенням чотирнадцятої сесії VI скликання Радомишльської міської ради від 31.01.2019, відповідно до ст. 12, 117 Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-5014/14-18-СГ від 22.12.2018 року "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" та врахувавши рекомендації постійної комісії Радомишльської міської ради з питань соціально-економічного розвитку, інвестиційної діяльності, агропромислового комплексу, земельних відносин, природних ресурсів, охорони природного середовища та благоустрою, вирішено прийняти земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність міської ради в межах території Радомишльської міської ради згідно додатку, в т.ч. земельну ділянку площею 58,8313 га кадастровий номер 1825085500:07:000:0117. (а.с.14)

25.02.2019 голова Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" Шморгун П.А. звернувся до голови Радомишльської міської ради із заявою, в якій просив розглянути на сесії міської ради та прийняти рішення про розподіл земельної ділянки кадастровий номер 1825085500:07:000:0117, яка знаходиться за межами с.Березці Радомишльського району відповідно до детального плану території індивідуальної дачної забудови, який затверджений розпорядженням голови Радомишльської районної державної адміністрації №84 від 05.02.2018. (а.с.15)

Рішенням Радомишльської міської ради від 18.04.2019 №606 вирішено створити тимчасову депутатську комісію (додається) по вивченню питання про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності: земельну ділянку площею 58,8313 га, кадастровий номер 1825085500:07:000:0117, цільове призначення: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), яка розташована за межами населеного пункту с. Березці, Лутівського старостинського округу відповідно до детального плану території індивідуальної дачної забудови, затвердженого розпорядженням голови Радомишльської РДА № 84 від 05.02.2018 року. Заслухати рекомендації тимчасової комісії по вивченню даного питання на засіданні профільної комісії та сесії міської ради, яка відбудеться 30 травня 2019 року. (а.с.16)

30.05.2019 Радомишльська міська рада, розглянувши заяви гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , клопотання Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" в особі голови кооперативу Шморгуна П. А., відповідно до рішення 16 сесії міської ради від 18.04.2019 № 606 "Про створення тимчасової комісії по вивченню питання "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки", враховуючи протокол № 2 тимчасової депутатської комісії, керуючись п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 12 Земельного Кодексу України та ст. 56 Закону України про землеустрій, враховуючи розпорядження голови Радомишльської РДА № 84 від 05.02.2018 року "Про затвердження детального плану території", враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань соціально-економічного розвитку, інвестиційної діяльності, агропромислового комплексу, земельних відносин, природних ресурсів, охорони природного середовища та благоустрою, міською радою прийнято рішення №656, яким відмовлено Обслуговуючому кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки" кадастровий №1825085500:07:000:0117 в зв`язку з не проведенням зміни категорії земель сільськогосподарського призначення на землі рекреації. (а.с.17)

Позивач, вважаючи, що таким рішенням порушено його права, як розробника детального плану території індивідуальної дачної забудови на території Радомишльського району Житомирської області за межами населеного пункту с.Березці, тому звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню, суд виходить з наступного.

Приписами ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Земельного кодексу України об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Статтею 12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно із ч.1 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають:

а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Приписами ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

На підставі вимог ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Приписами ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У відповідності до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Положеннями ч. 1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.

Отже, норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Земельного кодексу України визначають виключну компетенцію міських рад щодо передачі земельних ділянок територіальних громад у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Вирішення питань про передачу земель територіальної громади у власність чи користування є виключним правом міської ради як суб`єкта права власності на землю.

В силу положень Земельного кодексу України, Закону України "Про землеустрій" саме відповідач, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями в порядку, визначеному чинним законодавством.

Предметом оскарження у справі є рішення Радомишльської міської ради від 30.05.2019, яким відмовлено Обслуговуючому кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки" кадастровий №1825085500:07:000:0117 в зв`язку з не проведенням зміни категорії земель сільськогосподарського призначення на землі рекреації.

Позивач, посилаючись на розроблений Обслуговуючим кооперативом "Садово-дачне товариство "Високе" детальний план території індивідуальної дачної забудови вважає, що спірним рішенням порушено його права.

В силу вимог ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок комунальної власності здійснюється органом місцевого самоврядування, який приймає відповідне рішення на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення або формування нової земельної ділянки.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Відповідно до ч.1 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з ч.2 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.

Відповідно до ч.6 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Таким чином, підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою та регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначає Закон України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій" (далі - Закон № 858).

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

Статтею 22 Закону № 858 встановлено, що землеустрій здійснюється на підставі, в тому числі, рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Згідно зі ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Статтею 30 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Положеннями ст. 56 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає: а)пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Відповідно до ч.12 ст.186 Земельного кодексу технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок погоджується у разі якщо поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; у разі поділу, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем; у разі поділу, об`єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок затверджується замовником.

В контексті наведеного суд відмічає, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, що перебувають у користуванні, без зміни їх цільового призначення є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об"єднання земельних ділянок користувачем, погоджена власником/розпорядником земельної ділянки. При цьому, право на звернення за погодженням на поділ земельної ділянки має користувач, заставодержатель і власник земельної ділянки.

Так, звертаючись до відповідача із заявою, позивач просив прийняти рішення про розподіл земельної ділянки кадастровий №1825085500:07:000:0117 відповідно до детального плану території індивідуальної дачної забудови, який затверджений розпорядженням голови Радомишльської РДА №84 від 05.02.2018.

Зокрема, з матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області №370 від 26.05.2017 вирішено розробити детальний план території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для індивідуальної дачної забудови.

Позивач звернувся до сертифікованої проектної організації - Приватного підприємства "Брусилів сервіс", яке розробило детальний план території індивідуальної дачної забудови на території Радомишльського району Житомирської області за межами населеного пункту с.Березці.

Розпорядженням голови районної державної адміністрації від 05.02.2018 №84 затверджено детальний план території "Індивідуальної дачної забудови за межами с.Березці, Радомишльського району, Житомирської області".

Тобто, встановлені обставини справи свідчать про те, що згідно п. 3 розпорядження Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області №370 від 26.05.2017 за рахунок коштів Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" здійснювалося лише фінансування робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для індивідуальної дачної забудови та в подальшому, такий план був поданий підприємством на погодження, як це було передбачено у розпорядженні. При цьому замовником на виконання детального плану території зазначених земельних ділянок для індивідуальної дачної забудови визначено Радомишльську районну державну адміністрацію. Тому, будь-яких прав на зазначену земельну ділянку у обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" не виникло.

Крім того, як свідчать матеріали справи розрядником даної земельної ділянки було Головне управління Держгеокадасту в Житомирській області, а не Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування та порядок такої передачі врегульований положеннями ст.118 та ст. 122 Земельного кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка, на яку позивач просив надати дозвіл на складання технічної документації про поділ, Головним управлінням Держгеокадастру в Житомирській області була передана із державної власності до земель комунальної власності. Тобто, змінився статус земельної ділянки.

Разом з тим, Головним управлінням Держгеокадасту в Житомирській області будь-які повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою Радомишльській міській раді не передавалися, оскільки ці повноваження вже визначені Земельним кодексом України.

Крім того, Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об"єднаних територіальних громад", яке було підставною для винесення Головним управлінням Держгеокадасту в Житомирській області наказу від 22.12.2018 № 6-5014/14-18\СГ про передачу земельних ділянок у комунальну власність Радомишльській міській раді, не містить будь-яких правових приписів, які б зобов"язували територіальні громади враховувати попередні розпорядчі акти щодо переданих земельних ділянок.

Таким чином, Радомишльській міська рада у спірних правовідносинах по відношенню до Головного управління Держгеокадасту в Житомирській чи до Радомишльської районної державної адміністрації щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою не є правонаступником.

Тобто, суд вважає, що позивач помилково ототожнює зміну форми власності вказаної земельної ділянки із правонаступництвом щодо неї у публічних правовідносинах.

Статтею 152 ЗК України встановлено способи захисту прав на земельні ділянки.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

При цьому, ч.1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Таким чином, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Тобто, для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що саме у зв`язку з рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушуються права позивача.

Разом з тим, позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Проте ці рішення, дія або бездіяльність повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин, тобто у іншої особи вже виникло право на користування чи власність на земельну ділянку. При цьому захист прав позивача має бути нерозривно пов`язаним з таким фактом, що у особи існує правовий інтерес як власника або як користувача на цю земельну ділянку.

Одним із правових питань у справі є наявність у позивача матеріально-правової заінтересованості, яка є передумовою для захисту їх порушених прав.

Загальні підходи до цього питання були сформульовані у постанові Верховного Суду від 28.02.2019 у справі №522/3665/17. У цій постанові Суд зазначив, що заінтересованість повинна мати правовий характер, який виявляється в тому, що рішення суду повинно мати правові наслідки для позивача (п. 58); заінтересованість повинна мати об`єктивну основу (п. 59); позивач повинен довести, що він має законний інтерес і є потерпілим від порушення цього інтересу з боку суб`єкта владних повноважень (п. 74).

Вирішуючи питання щодо порушення прав позивача спірним рішенням суд відмічає, що зобов"язання розпорядженням Радомишльської районної державної адміністрації від 26.05.2017 №370 позивача провести фінансування розроблення детального планування території індивідуальної дачної забудови за межами с.Березці Радомишльського району та в подальшому його затвердження не покладає на міську раду обов`язку приймати рішення про поділ земельної ділянки та надавати дозвіл позивачу на розроблення технічної документації про поділ цієї земельної ділянки. Тобто, це не є підставою для виникнення у міської ради зобов`язання перед позивачем, який провів фінансування розробки детального плану території.

Більш того, позивачем не надано доказів того, що він є власником чи користувачем земельної ділянки, відносно якої відповідачем прийняте спірне рішення.

Підприємство здійснювало лише фінансування робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с.Березці на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області для індивідуальної дачної забудови та розробивши такий план, подано його на затвердження.

Також, згідно Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні документація - містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Частиною 1 ст. 16 цього Закону встановлено, що порядок планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території.

Водночас, згідно Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо. Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування

Отже, містобудівна документація та документація із землеустрою - це різні види документації. Нормативно-правовими актами, що регламентують порядок розроблення і затвердження містобудівної документації, визначено, що така документація визначає функціональне призначення територій, а не порядок використання земельних ділянок. Розроблення детального плану території є уточненням містобудівної документації та не є підставою для виникнення у особи будь-яких прав на земельну ділянку.

Зазначене вказує на те, що спірне рішення не створює, не змінює і не припиняє прав та обов`язків Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе", жодним чином не порушує прав позивача , оскільки будь-яких прав на спірну земельну ділянку у кооперативу не виникало.

Крім того, спірним рішенням відмовлено Обслуговуючому кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки" кадастровий №1825085500:07:000:0117 в зв`язку з не проведенням зміни категорії земель сільськогосподарського призначення на землі рекреації.

Цільове призначення спірної земельної ділянки з кадастровим номером №1825085500:07:000:0117 - землі запасу (які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

Як вбачається з матерів справи та пояснень представників позивача, позивач бажає отримати дозвіл на поділ земельної ділянки для дачного будівництва.

Згідно ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до ст. 50 ЗК України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

Статтею 51 ЗК України передбачено, що до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

В контексті наведеного, суд вважає, що перед прийняттям рішення про поділ земельної ділянки з кадастровим номером №1825085500:07:000:0117 для індивідуальної дачної забудови її цільове призначення підлягає зміні на землі рекреації, отже, відповідачем правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Відповідно до частин першої, другої ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, встановлених обставин та матеріалів справи, суд вважає, що відповідач довів ході розгляду справи, що при винесенні спірного рішення він діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а спірним рішенням права позивача жодним чином порушені не були.

З огляду на зазначене, суд також вважає, що відсутні підстави для повторного розгляду відповідачем заяви позивача про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9,77,90,242-246,295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" (вул.Більшовицька, 231, с.Високе, Брусилівський район, Житомирська область, 12610, код ЄДРПОУ 38395293) до Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області (Майдан Соборний,12, м.Радомишль, Житомирська область, 12201, код ЄДРПОУ 259233935), треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області (Майдан Соборний,12, м.Радомишль, Житомирська область, 12201, код ЄДРПОУ 04053424), Приватне підприємство "Брусилів-Сервіс" (вул.Митрополита Ілларіона,40, смт.Брусилів, Житомирська область, 12601, код ЄДРПОУ 32837565) про визнання протиправним рішення №656 від 30.05.2019, зобов`язання вчинити дії, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 25 вересня 2019 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено27.09.2019
Номер документу84519735
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/8817/19

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 11.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні