Рішення
від 10.10.2019 по справі 580/2818/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2019 року справа № 580/2818/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Паламаря П.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Трегулова Б.Л.,

представника відповідача - Вдовиченко Н.О. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка до Черкаського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка (19400, Черкаська область, Черкаський район, с. Софіївка, вул. Шевченка, 39) звернулося до суду з позовною заявою до Черкаського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Вернигори, 4), в якій просить:

-визнати протиправною та скасувати постанову про відкриття виконавчого провадження від 17.01.2019 року, винесену державним виконавцем Черкаського районного відділу ДВС ГТУЮ в Черкаській області Вдовиченко Н.О. на виконання постанови управління Укртрансбезпеки у Черкаській області № 034732 від 23.10.2018 року про стягнення штрафу з СТОВ ім. Шевченка в розмірі 1700,00 грн.;

-стягнути з Черкаського районного відділу Державної виконавчої служби на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Шевченка 2070,00 грн., які були сплачені останнім в межах виконавчого провадження;

-стягнути з Черкаського районного відділу Державної виконавчої служби на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Шевченка понесені судові витрати.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що постанова управління Укртрансбезпеки у Черкаській області № 034732 від 23.10.2018 року про стягнення штрафу є виконавчим документом, однак дії державного виконавця щодо винесення постанови про відкриття виконавчого провадження №58119876 від 17.01.2019 є протиправними, а сама постанова незаконною, оскільки боржника визнано банкрутом. Зазначено, що виконавчий документ не відповідає вимогам ст. 4 Закону №1404-VIII.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив.

Представником відповідача подано до суду відзив, в якому зазначено, що на виконанні в Черкаському районному відділі державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області знаходилося виконавче провадження №58119876 з примусового виконання постанови управління Укртрансбезпеки у Черкаській області №034732 від 23.10.2018, однак станом на 09.09.2019 року вона була вже не актуальною, так як виконавче провадження було закінчено на підставі п. 9 ст. 39 Закону України Про виконавче провадження . Зазначено, що Законом України Про виконавче провадження встановлено відсутність обов`язку державного виконавця перед відкриттям виконавчого провадження перевіряти інформації стосовно боржників.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши їх в сукупності, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, судом встановлено таке.

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка, код ЄДРПОУ 03793419, зареєстроване за адресою: 19400, Черкаська область, Черкаський район, с. Софіївка, вул. Шевченка, 39.

23.02.2017 постановою Господарського суду Черкаської області у справі №925/871/15 Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру. Скасовано заборони на майно боржника, накладені ухвалою суду від 28.05.2015, чи й будь-які інші обмеження щодо розпорядження майном цього боржника, в т. ч. звільнити активи банкрута з під арешту (записи у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (згідно з інформаційною довідкою №80053602 від 10.02.2017), а також державному реєстрі обтяжень рухомого майна (згідно з Витягом №51422941 від 08.02.2017).

23.10.2018 управлінням Укртрансбезпеки у Черкаській області винесено постанову №034732 про накладення штрафу на СТОВ ім. Шевченка в розмірі 1700грн. Згідно постанови адрес СТОВ ім. Шевченка: Черкаська область, Черкаський район, с. Яснозір`я, вул. Леніна, 82.

17.01.2019 держаним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження, копії якої направлено СТОВ ім. Шевченка для відома та виконання за адресою Черкаська область, Черкаський район, с. Яснозір`я, вул. Леніна, 82.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням позивач звернувся до суду.

Судом також встановлено, що 09.09.2019 державним виконавцем на підставі п. 9 ст. 39 Закону України Про виконавче провадження винесено постанову про закінчення виконавчого провадження, в зв`язку з повним фактичним виконанням.

Згідно наданої копії платіжного доручення № 1419 від 03.09.2019 СТОВ ім. Шевченка сплачено 2070грн. Штраф, виконавчий збір та витрати виконавчого провадження на рахунок Черкаського РВ ДВС ГТУЮ у Черкаській області.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини між сторонами врегульовано Законом України "Про виконавче провадження" №1404-VIII від 02.06.2016 та Інструкцією з організації примусового виконання рішень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 року № 512/5.

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 3 Закону №1404-VIII, підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом.

У виконавчому документі зазначаються: 1) назва і дата видачі документа, найменування органу, прізвище, ім`я, по батькові та посада посадової особи, яка його видала; 2) дата прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я та, за наявності, по батькові (для фізичних осіб) стягувача та боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або адреса місця проживання чи перебування (для фізичних осіб), дата народження боржника - фізичної особи; 4) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стягувача та боржника (для юридичних осіб - за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) боржника (для фізичних осіб - платників податків); 5) резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень; 6) дата набрання рішенням законної сили (крім рішень, що підлягають негайному виконанню); 7) строк пред`явлення рішення до виконання. Виконавчий документ підписується уповноваженою посадовою особою із зазначенням її прізвища та ініціалів і скріплюється печаткою. Скріплення виконавчого документа печаткою із зображенням Державного Герба України є обов`язковим, якщо орган (посадова особа), який видав виконавчий документ, згідно із законом зобов`язаний мати таку печатку. (ч. 1, 3 ст. 4 Закону №1404-VIII).

Як вбачається з постанови управлінням Укртрансбезпеки у Черкаській області №034732 про накладення штрафу на СТОВ ім. Шевченка в розмірі 1700 грн. зазначена адреса боржника: Черкаська область, Черкаський район, с. Яснозір`я, вул. Леніна, 82 не відповідає даним ЄДРПОУ.

Частиною 1 ст. 18 Закону №1404-VIII передбачено, виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 18 Закону №1404-VIII, виконавець зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право з метою захисту інтересів стягувача одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, посадових осіб, сторін та інших учасників виконавчого провадження необхідні для проведення виконавчих дій пояснення, довідки та іншу інформацію, в тому числі конфіденційну(ч. 3 ст. 18 Закону №1404-VIII).

Відповідно до ч. 2 розділу 3 Інструкції № 512/5, при перевірці відповідності виконавчого документа вимогам пунктів 3, 4 частини першої статті 4 Закону державний виконавець враховує таке: повне найменування для юридичних осіб повинно містити інформацію про організаційно-правову форму такої особи відповідно до вимог чинного законодавства; ім`я фізичної особи (яка є громадянином України) складається з її прізвища, власного імені та по батькові (частина перша статті 28 Цивільного кодексу України). Відповідно до частини третьої статті 12 Закону України "Про національні меншини в Україні" громадяни, в національній традиції яких немає звичаю зафіксовувати по батькові, мають право записувати в паспорті лише ім`я та прізвище, а у свідоцтві про народження - імена батька та матері; відсутність коду за Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стягувача та боржника (для юридичних осіб) допускається, якщо законодавством країни, на території якої зареєстровано юридичну особу, не передбачено присвоєння юридичній особі такого коду.

Згідно ч. 4 ст. 4 Закону №1404-VIII, виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо боржника визнано банкрутом.

Таким чином, державний виконавець при прийнятті виконавчого документа до виконання в будь-якому випадку повинен здійснити перевірку відповідності його вимогам встановленими для виконавчих документів Законом №1404-VIII та наявності підстав для відкриття виконавчого провадження.

Суд зазначає, що суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти ефективно, забезпечувати суб`єктивні права, свободи, інтереси осіб, які до них звертаються так і з яких здійснюється стягнення. Проте, відповідач не скористався усіма наданими йому повноваженнями для реалізації права на ефективне виконання виконавчого документа.

За таких обставин, враховуючи що СТОВ ім. Шевченка визнано банкрутом та вимоги ч. 4 ст. 4 Закону №1404-VIII, державний виконавець повинен був повернути виконавчий документ стягувачу без прийняття до виконання.

Отже, постанова про відкриття виконавчого провадження від 17.01.2019 року, винесена державним виконавцем Черкаського районного відділу ДВС ГТУЮ в Черкаській області Вдовиченко Н.О. на виконання постанови управління Укртрансбезпеки у Черкаській області № 034732 від 23.10.2018 року про стягнення штрафу з СТОВ ім. Шевченка в розмірі 1700 грн. є протиправною та такою що підлягає до скасування.

Що ж стосується стягнення з Черкаського районного відділу Державної виконавчої служби на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Шевченка 2070 грн., які були сплачені останнім самостійно в межах виконавчого провадження суд зазначає.

Відповідно до статті 42 Закону № 1404-VIII кошти виконавчого провадження складаються з: виконавчого збору, стягнутого з боржника в порядку, встановленому статтею 27 цього Закону, або основної винагороди приватного виконавця; авансового внеску стягувача; стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження.

Витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов`язані з організацією та проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішень, є витратами виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження, зазначених у пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті. Витрати виконавчого провадження приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів. Розмір та види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України. На стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.

За змістом вказаної норми витрати понесені виконавчою службою при примусовому виконанні рішення можуть бути включені до витрат виконавчого провадження та стягнуті із боржника. Тобто, в будь-якому випадку органи виконавчої служби мають можливість на компенсацію витрат, здійснених в межах виконавчого провадження.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача повернути з Державного бюджету України виконавчий збір та сплачену суму штрафу, то вона до задоволення не підлягає, враховуючи наступне.

З матеріалів справи слідує, що списані з рахунку СТОВ ім. Шевченка кошти в сумі 2070грн. згідно з платіжним дорученням від 03.09.2019 № 1419 включали: витрати виконавчого провадження 200 грн.; суму штрафу 1700 грн.; виконавчого збору 170 грн.

Згідно платіжних доручень від 05.09.2019 № 4937 та № 4938 Черкаський РВ ДВС ГТУЮ у Черкаській області здійснено перерахунок коштів до Державного бюджету України, а саме суму штрафу 1700 грн. і виконавчого збору 170 грн.

Процедури повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі) визначає Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 (далі - Порядок № 787).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

При цьому, законодавством встановлено чіткий алгоритм дій щодо повернення таких платежів Порядком № 787.

Враховуючи вищевикладене, слід зазначити, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, тобто органу державної виконавчої служби разом зі заявою про повернення коштів з бюджету.

Аналогічна правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 19.06.2018 у справі № 910/23967/16.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати при частковому задоволенні позову покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову про відкриття виконавчого провадження від 17.01.2019 року, винесену державним виконавцем Черкаського районного відділу ДВС ГТУЮ в Черкаській області Вдовиченко Н.О. на виконання постанови управління Укртрансбезпеки у Черкаській області № 034732 від 23.10.2018 року про стягнення штрафу з СТОВ ім. Шевченка в розмірі 1700 грн.

Стягнути з Черкаського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (код ЄДРПОУ 34997607) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка (код ЄДРПОУ 03793419) стягнуті витрати виконавчого провадження в сумі 200 (двісті) грн.

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (код ЄДРПОУ 34997607) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Шевченка (код ЄДРПОУ 03793419) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 960 (дев`ятсот шістесят) грн. 50 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2019
Оприлюднено11.10.2019
Номер документу84853528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2818/19

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 18.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні