Рішення
від 16.10.2019 по справі 520/7766/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

16 жовтня 2019 р. № 520/7766/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сагайдака В.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Укргазвидобування" (04053, м. Київ, вул. Кудрявська, 26/28, адреса для листування: вул. Стадіонна, буд. 9, смт. Донець, Балаклійський район, Харківська область, 64250, код ЄДРПОУ 30019775) до Коротичанської селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 47, сел. Коротич, Харківський район, Харківська область,62454, код ЄДРПОУ 04396696), треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , іпн НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , код НОМЕР_3 ) про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач, Акціонерне товариство "Укргазвидобування", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення XXXV сесії VII скликання Коротичанської селищної ради Харківського району Харківської області «Про заборону нафтогазової діяльності на території Коротичанської селищної ради» від 05 жовтня 2018 року.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.08.2019 р. відкрито спрощене провадження у справі.

Запропоновано відповідачу подати до суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому ухвали відзив на позов та докази на обґрунтування відзиву, а також докази направлення відзиву позивачу.

Відповідач надав до суду відзив та просив суд відмовити в задоволенні позову.

Ухвалами Харківського окружного адміністративного суду від 30.08.2019 р., від 16.09.2019 р. залучено до участі у справі в якості третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 .

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 р. замінено неналежного відповідача - Коротичанську селищну раду Харківського району Харківської області на правонаступника - Пісочинська селищна рада Харківського району Харківської області.

Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Судом встановлено, що Акціонерне товариство Укргазвидобування є газовидобувною компанією, що спеціалізується на виробництві природного газу та газового конденсату.

Позивач володіє спеціальними дозволами на користування надрами, які розташовуються на території Харківського району, Харківської області: від 17.12.2014 №4619 - площа Дачна дійсний до 17.12.2019), що виданий Державною службою геології та надр України та від 05.04.2001№ 2427 - родовище Безлюдівське (дійсний до 05.04.2021).

Згідно п.п. 3.2.1 Статуту предметом його діяльності є видобування природного газу, газового конденсату, нафти та інших корисних копалин; виконання геологорозвідувальних і бурових робіт, розробка та експлуатація родовищ газу, газового конденсату, нафти, нафтового бітуму і бішофіту з використанням передових методів розвідки та розробки родовищ.

Як зазначає відповідач, за результатами розгляду численних звернень від громадян та громадських організацій, останнім вжито заходи щодо отримання повної та достовірної інформації щодо дій, які проводяться позивачем на території Коротичанської територіальної громади, у зв`язку з чим надіслано ряд листів вих. № 02-25/843 від 10.09.2018, вих. 02-25/844 від 10.09.2018 р, вих. 02-25/846 від 10.09.2018 року, вих. 02-25/845,вих. 02-25/888 від 21.09.2018 року, вих.02-25/886 від 21.09.2018 року.

У листі Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації від 08 жовтня 2018 року № 03-1469/1-12/1 800 зазначено, що завершенням процедури оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля є видача висновку з оцінки впливу на довкілля. Висновок з оцінки впливу на довкілля будь-якої планованої діяльності філією ГПУ Шебелинкагазвидобування АТ Укргазвидобування на території Харківського району Харківської області в адміністративних межах Коротичанської селищної ради Департаментом не видавався (а.с.100-102).

Згідно протоколу від 05.10.2018 р. сесії ради підтримано рішення громади щодо заборони нафтової діяльності позивача на всій території Коротичанської селищної ради. За проголосували - 12, проти та утримались - немає(а.с.106-123).

У зв`язку з чим, Коротичанською селищною радою Харківського району Харківської області 05 жовтня 2018 року прийнято рішення «Про заборону нафтогазової діяльності на території Коротичанської селищної ради» (а.с.16).

Не погоджуючись з вказаним рішенням Акціонерне товариство "Укргазвидобування", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.

Статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (ст. 140 Конституції України).

Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції, (ст. 143 Конституції України).

Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом їхньої компетенції (ст. 143 Конституції України).

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади (ст. 143 Конституції України).

Інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом (ст. 146 Конституції України).

Згідно статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

За змістом ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу.

Суд зазначає, що положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не передбачають право органів місцевого самоврядування забороняти суб`єктам господарювання здійснювати господарську діяльність відповідно до виданих уповноваженими на те органами дозвільних документів.

Згідно ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Одним з загальних принципів господарювання в Україні, визначених ч. 1 ст. 6 ГК є заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, посадових осіб у господарські відносини.

Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами - документ, що видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр і засвідчує право юридичної чи фізичної особи, якій цей документ виданий, на користування нафтогазоносними надрами протягом часу, в межах ділянки надр, на умовах, передбачених у цьому документі (ст. 1 Закону України Про нафту і газ ).

Відповідно до ст. 11 Закону України Про нафту і газ користування нафтогазоносними надрами, пошук і розвідка родовищ нафти і газу, їх експлуатація, спорудження та експлуатація підземних сховищ для зберігання нафти і газу здійснюються лише за наявності спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, що надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, на умовах, визначених чинним законодавством.

Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами має містити зокрема:

відомості про отримувача спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, вид робіт, на проведення яких він видається;

визначення меж ділянки нафтогазоносних надр, що надаються в користування;

строк дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами;

перелік обов`язкових додатків, у тому числі угоду про умови користування нафтогазоносними надрами.

Підсумовуючи викладені вище норми, суд зазначає, що діяльність у сфері користування нафтогазоносними надрами регулюється та контролюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, на умовах, визначених чинним законодавством.

У відповідності з ст. 25 Закону України Про нафту і газ спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами, видані з порушенням встановленого порядку їх отримання, визнаються недійсними в судовому порядку.

Виданий позивачу дозвіл недійсним у судовому порядку не визнавався, не анульований, не скасований та дію дозволу не зупинено.

З огляду на встановлені судом обставини, рішення XXXV сесії VII скликання Коротичанської селищної ради Харківського району Харківської області «Про заборону нафтогазової діяльності на території Коротичанської селищної ради» від 05 жовтня 2018 року є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо строку звернення до суду з даним позовом про який відповідач зазначає у відзиві, суд вказує наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 122 КАС України визначено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

З матеріалів справи встановлено, що на запит позивача листом від 27.05.2019 р. АТ "Укргазвидобування" надано копію, зокрема, оскаржуваного рішення, відтак строк звернення до суду обчислюється з дня, коли особа дізналася про порушення своїх прав, свобод чи інтересів та саме з вказаного листа позивачу стало відомо про існування рішення XXXV сесії VII скликання Коротичанської селищної ради Харківського району Харківської області «Про заборону нафтогазової діяльності на території Коротичанської селищної ради» від 05 жовтня 2018 року.

Відповідач стверджує, що оскаржуване рішення своєчасно оприлюднене на дошці оголошень ради в день його прийняття, проте жодних доказів такого оприлюднення не надає.

Згідно ч.1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак, суд вважає вказане посилання відповідача необґрунтованим.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Приписами ч. 1 ст. 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Акціонерного товариства "Укргазвидобування" (04053, м. Київ, вул. Кудрявська, 26/28, адреса для листування: вул. Стадіонна, буд. 9, смт. Донець, Балаклійський район, Харківська область, 64250, код ЄДРПОУ 30019775) до Пісочинської селищної ради Харківського району Харківської області (62416, Харківська область, м. Пісочин, пров. Транспортний, 2, код ЄДРПОУ 04396727), треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , іпн НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ,код НОМЕР_3 ) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення XXXV сесії VII скликання Коротичанської селищної ради Харківського району Харківської області «Про заборону нафтогазової діяльності на території Коротичанської селищної ради» від 05 жовтня 2018 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Пісочинської селищної ради Харківського району Харківської області (62416, Харківська область, м. Пісочин, пров. Транспортний, 2, код ЄДРПОУ 04396727) на користь Акціонерного товариства "Укргазвидобування" (04053, м. Київ, вул. Кудрявська, 26/28, адреса для листування: вул. Стадіонна, буд. 9, смт. Донець, Балаклійський район, Харківська область, 64250, код ЄДРПОУ 30019775) суму сплаченого судового збору у розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня).

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 16 жовтня 2019 р.

Суддя Сагайдак В.В.

Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено18.10.2019
Номер документу84983793
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/7766/19

Постанова від 16.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 16.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 14.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні