П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 жовтня 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/1247/19 Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Вербицької Н.В., судді -Турецької І.О. при секретарі -Биховець А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року по справі за позовом прокурора керівника Генічеської місцевої прокуратури в інтересах держави до Партизанської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
В червні 2019 року керівник Генічеської місцевої прокуратури в інтересах держави (надалі також - позивач, прокурор) звернувся з адміністративним позовом до Партизанської селищної ради (надалі також - відповідач. селищна рада), в якому заявив наступні позовні вимоги:
- визнати протиправною бездіяльності Партизанської селищної ради Генічеського району, яка виразилась у неприйнятті рішення щодо встановлення пільгових умов оплати харчування дітей - сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , дітей у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищує рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України та дітей у сім`ях яких троє і більше дітей у дошкільних навчальних закладах Партизанської селищної ради на 2019 рік відповідно до вимог ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України №667 від 21.11.2002 року;
- зобов`язати Партизанську селищну раду Генічеського району прийняти рішення, яким встановити пільгові умови плати за харчування для дітей - сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , дітей у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищує рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України та дітей у сім`ях яких троє і більше дітей у дошкільних навчальних закладах Партизанської селищної ради на 2019 рік відповідно до вимог ст.35 Закону України Про дошкільну освіту та Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернат них навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України №667 від 21.11.2002 року.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем допущено бездіяльність, яка полягає у невжитті заходів щодо надання пільгових умов оплати харчування деяких категорій дітей у дошкільних навчальних закладах на 2019 рік, шляхом їх закріплення у відповідному рішенні. Прокурор вважає, що органом місцевого самоврядування окремим рішенням протиправно не встановлені пільги за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах певним категоріям осіб.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 18.07.2019 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, заступник прокурора Херсонської області подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти по справі нову постанову, якою задовольнити позов повністю.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Суд першої інстанції встановив наступні обставини справи.
12.11.2018 року Партизанською селищною радою 7 скликання на 37 сесії прийнято рішення №271 «Про затвердження розміру батьківської плати за харчування дітей в ДНЗ» , відповідно до якого з 01 січня 2019 року встановлено вартість харчування за одне відвідування дитиною дошкільного навчального закладу «Оленка» с.Догмарівка та «Росинка» с.м.т. Рикове в сумі 20 грн, що становить не менше 40 відсотків від вартості харчування в день для ДНЗ, вирішено надати пільги у розмірі 100 % плати за харчування дітей в дошкільному навчальному закладі «Оленка» с.Догмарівка та «Росинка» с.м.т. Рикове для батьків учасників АТО.
Прокурор звернувся до Партизанської селищної ради Генічеського району Херсонської області із запитом, в якому просив в строк до 24.04.2019 року надати інформацію, чи приймались рішення сесії чи виконавчого комітету щодо встановлення інших пільг за харчування окремим категоріям на 2019 рік та чи вносились зміни до наданого рішення сесії на запит прокуратури, в разі наявності таких рішень, направити їх копії до Генічеської місцевої прокуратури.
В листі-відповіді Виконавчого комітету Партизанської селищної ради Генічеського району Херсонської області №02-01/252 від 24.04.2019 року повідомлено, що пунктом 2 вищезазначеного рішення надано пільги у розмірі 100% плати за харчування дітей в ДНЗ для батьків учасників АТО, як додаткова пільга щодо батьківської плати. Крім того, відповідно до ч.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх змінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється. Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. Вищезазначена також регламентоване Порядком встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернат них навчальних закладах, затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України №667 від 21.11.2002 року і визначена, як пільга гарантована законом (пунктом 2.4 Порядку). Потреби у компенсації дитячого харчування пільгової категорії з місцевого бюджету визначається у подані керівника дошкільного навчального закладу. Згідно поданих заяв батьків, по кожному ДНЗ.
Вважаючи, що відповідач при прийнятті рішення №271 від 12.11.2018 року протиправно не передбачив пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , прокурор звернувся до суду зі вказаним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог прокурора, суд першої інстанції виходив з того, що позиція прокуратури про необхідність прийняття відповідачем окремого акту загальної дії у формі рішення, у якому визначити умови надання пільг у навчальному закладі, їй підвідомчому, з оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , є помилковою, оскільки обов`язок органу місцевого самоврядування по наданню пільг, передбачених Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , вже встановлений законодавством, і приймати з цього приводу окреме рішення орган місцевого самоврядування не повинен. В той же час, відповідач повинен приймати рішення індивідуально характеру, розглядаючи документи кожної конкретної фізичної особи, що звернулась до нього разом із заявою про надання пільг та довідкою про призначення допомоги відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , виданою органами праці та соціального захисту.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Частиною 3 ст.56 Закону України Про освіту встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти.
Відповідно до ч.2 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти.
Згідно з ч.5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Пунктом 2.2 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальний закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року №667, встановлено, що розмір плати за поданням дошкільного навчального закладу встановлюють місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування або підприємства, організації та установи, які перебувають у державній (комунальній) формі власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади, один раз на рік з урахуванням матеріального стану сім`ї та режиму роботи закладу. Вони можуть установлювати додаткові пільги щодо батьківської плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, підприємств, організацій, установ.
Згідно з п.2.4 вказаного Порядку, від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям . Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту.
Відповідно до 2.5 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальний закладах, звільнення батьків від плати або зменшення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах проводиться щорічно і може переглядатися на протязі року, але не більше одного разу, та запроваджується в місячний термін після подання відповідних документів (довідок про сукупний дохід кожного члена сім`ї за попередній квартал, виданих за місцем отримання доходів, і довідки про склад сім`ї, виданої житлово-комунальними організаціями, сільськими (селищними) радами).
З наведених нормативних положень вбачається, що орган місцевого самоврядування повинен прийняти загальне рішення про встановлення конкретного розміру вартості харчування та пільгову вартості харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки. А звільнення певних категорій осіб від плати за харчування дітей та забезпечення безкоштовним харчуванням певних категорій дітей здійснюється органом місцевого самоврядування в силу вимог закону, шляхом прийняття індивідуальних рішень після надання визначних законодавством документів.
Саме на виконання таких вимог рішенням селищної ради від 12.11.2018 року №271 Про затвердження розміру батьківської плати за харчування дітей в ДНЗ встановлено вартість харчування за одне відвідування дитиною дошкільного навчального закладу Оленка с.Догмарівка та Росинка с.м.т. Рикове в сумі 20,00 грн., що становить не менше 40 відсотків від вартості харчування в день для ДНЗ, та вирішено надати пільги у розмірі 100% плати за харчування дітей в дошкільному навчальному закладі Оленка с.Догмарівка та Росинка с.м.т. Рикове для батьків учасників АТО.
Дане рішення загального характеру прийнято на виконання вимог ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , якою передбачений обов`язок органами місцевого самоврядування визначити розмір плати та пільгові умови оплати за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти.
Дотримання відповідачем вимог щодо прийняття індивідуальних рішень про звільнення певних категорій осіб від плати за харчування дітей та забезпечення безкоштовним харчуванням певних категорій дітей підтверджується наданим відповідачем рішенням виконкому Партизанської селищної ради Генічеського району Херсоснької області від 30.05.2019 року №39, яким вирішено звільнити від батьківської плати на 100% за харчування дитини в Партизанському дошкільному навчальному закладі «Росинка» ОСОБА_1 . за харчування підопічної ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка має статус дитини позбавленої батьківського піклування.
Ні в заявах по суті справи, ні під час судового розгляду представники прокуратури не вказали фактів порушення відповідачем прав конкретних осіб на отримання пільг з оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладала, і навіть не посилались на такі обставини.
Отже, позиція апелянта щодо існування у відповідача обов`язку по прийняттю на поточний рік рішення загального характеру про звільнення від оплати за харчування дітей певних категорій осіб у закладах дошкільної освіти, які звільнені від такої оплати в силу вимог закону, є помилковим.
При цьому колегія суддів звертає увагу на суперечність позиції зі спірного питання самого апелянта, яка викладена в апеляційній скарзі на стор.10 апеляційної скарги, де апелянт зазначає: Вище указані норми є свідченням того, що звільнення дітей (скоріш за все мається на увазі звільнення від оплати за харчування) не потребує винесення окремого рішення органу місцевого самоврядування, а прийняття такого рішення органом місцевого самоврядування є порушенням його компетенції, визначеної, як Конституцією України так і законодавством про місцеве самоврядування та про освіту .
Фактично такий висновок апелянта підтверджує позицію відповідача та суду першої інстанції по даній справі.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Дану справу було розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).
Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності.
Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Херсонської області - залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Вербицька Н. В. Турецька І.О.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 18.10.2019 |
Номер документу | 84984835 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні