Рішення
від 21.10.2019 по справі 320/5286/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2019 року м. Київ № 320/5286/18

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бучанської міської виборчої комісії Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Політична партія "Партія захисників Вітчизни", ОСОБА_4, про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування постанови,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Бучанської міської виборчої комісії Київської області (далі - відповідач), в якому просить суд (з урахуванням заяв про збільшення розміру позовних вимог):

1) визнати протиправними дії Бучанської міської виборчої комісії Київської області щодо проведення перевірки отриманих матеріалів, зібраних при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

2) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 28 вересня 2018 р. щодо початку перевірки отриманих матеріалів, зібраних при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

3) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 4 від 13 жовтня 2018 р. щодо звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

4) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 6 від 18 жовтня 2018 р. Про визнання обраним , якою визнано обраним депутатом Бучанської міської ради Київської області наступного за черговістю кандидата в депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_4;

5) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 р. Про реєстрацію ОСОБА_4 депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання ;

6) визнати збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 що набув повноважено депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 такими, що не відбулися;

7) визнати рішення, прийняте на зборах виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київська область (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 незаконним та скасувати його.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач є депутатом Бучанської міської ради Київської області сьомого скликання. 8 вересня 2018 р. у приміщення Центрального будинку культури, розташованого за адресою: м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 відбулися збори виборців, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою позивача як депутата Бучанської міської ради Київської області. На цих зборах прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою позивача як депутата Бучанської міської ради Київської області.

Позивач зазначає, що у зборах 8 вересня 2018 р. брали участь особи, що не є виборцями відповідного виборчого округу, які мають право вносити відповідну пропозицію. Всі документи, необхідні для проведення вказаних зборів, були заздалегідь надруковані і люди лише ставили в них підписи. Збори відбулися в прискореному режимі, людей централізовано підвозили на автобусах, вони розписувалися і більша частина відразу відвозилася у невідомому напрямку. Вважає, що збори виборців проводилися з грубим порушенням норм чинного законодавства.

Стверджує, що відповідач всупереч вимогам чинного законодавства вийшов за межі наданих повноважень. Вважає, що відповідачем проігноровано встановлений порядок організації роботи при проведенні свого засідання 28 вересня 2018 р., будь-якої інформації про дату та час засідання ніде не розміщував, позивача про засідання не повідомив, перевірка підписів відповідачем здійснювалася з порушенням чинного законодавства та без залучення органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2018 р. відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

24 жовтня 2018 р. від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити. Стверджує, що відповідно до вимог чинного законодавства, рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи приймає вищий керівний орган партії, а не територіальна виборча комісія. Зазначає, що 27 вересня 2018 р. до комісії надійшов пакет документів, зібраних при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 .

Зазначає, що за результатами роботи комісії 28 вересня 2018 р. прийнято постанову Про створення робочої групи з перевірки, передбаченої ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Дані відомості перевірялися шляхом особистого підтвердження участі виборців у підтримці пропозиції щодо відкликання депутатів, що виражалось у складенні ними заяв, у присутності членів комісії та у присутності працівників првоохороних органів, які, в свою чергу встановлювали особу, що вона є виборцем відповідного виборчого округу, перевіряли паспортні дані та підписи особи.

Стверджує, що відповідач своєю заявою № 64 від 3 жовтня 2018 р. залучав до проведення перевірки відділ ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради, який своїм листом № 23-01/23 від 12 жовтня 2018 р. повідомив про неможливість залучення працівників відділу ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради до перевірки достовірності відомостей про громадян в отриманих комісією матеріалах.

Представник відповідача зазначає, що посилаючись на порушення вимог ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , позивач не надав жодного доказу, що підтверджував би неправомірність дій ініціативної групи щодо складання та подання ними документів до комісії. Зазначає, що позивач не звертався до відповідача з відомостями щодо підробки будь-яких документів чи підписів, відповідні та належні докази до відповідача не надходили. Бучанська міська рада зверталася до комісії із відомостями щодо не підписання підписних листів лише двома громадянами. У зв`язку з цим вказані громадяни та відомості про них не бралися до уваги при проведенні перевірки документів відповідачем, про що зазначено в протоколі № 1 від 28 вересня 2018 р.

23 жовтня 2018 р. від голови Політичної партії "Партія захисників Вітчизни" Ю.А.Кармазіна надійшло клопотання про залучення Політичної партії "Партія захисників Вітчизни" в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

12 листопада 2018 р. від позивача до суду надійшла відповідь на відзив. Зазначає, що доводи викладені у відзиві на позовну заяву, не спростовують доводів, викладених у позовній заяві, вони не підтверджені доказами і подані до суду з пропуском строку, встановленого судом, а тому не мають прийматися до розгляду судом. Зазначає, що позивач їх не визнає та просить суд вирішити справу за наявними матеріалами, поданими позивачем, та задовольнити позовні вимоги.

12 листопада 2018 р. ухвалою Київського окружного адміністративного суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Політичну партію Партія захисників Вітчизни (третя особа-1).

12 листопада 2018 р. ухвалою суду витребувано докази по справі від Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області, Ірпінського відділу Києво-Святошинської місцевої прокуратури та Бучанської міської виборчої комісії.

5 грудня 2018 р. до суду від представника відповідача надійшли письмові пояснення щодо дотримання строків подання відзиву по справі. Зазначає, що ухвалу суду від 11 жовтня 2018р. про відкриття провадження у справі, якою відповідачу запропоновано подати до суду відзив на позовну заяву протягом п`яти днів з дня її вручення, та витребувано у строк до 18 жовтня 2018 p. належним чином завірені копії документів, було отримано відповідачем лише 18 жовтня 2018 року, що вже унеможливило подання витребуваних документів до вказаної дати. Відповідно до ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори" виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Чергове засідання Бучанської міської виборчої комісії Киівської області відбулося 19 жовтня 2018 року, на якому голова комісії повідомив про надходження до комісії документів із суду по справі № 320/5286/18, а також про те, що у справі буде підготовлено відзив на позов та витребувані судом документи.

Представник відповідача зазначає, що відзив на позовну заяву був підготовлений та надісланий іншому учаснику справи 23 жовтня 2018 p., тобто у 5-денний термін з дня отримання ухвали суду, що не є пропуском строку, встановленого судом. Оскільки витребувані судом документи по цій справі становили значний обсяг, виготовити їх до 23 жовтня 2018 р. з одночасним поданням до суду фізично було складно. Тому вказані документи було подано до суду на наступний день перед судовим засіданням та у разі присутності позивача чи його представника на засіданні останні мали б змогу ознайомитись із поданими документами. З урахуванням викладеного відповідач просить суд визнати поважними причини неподання доказів у встановлений судом строк та просить справу розглядати з урахуванням відзиву та доказів, поданих відповідачем.

Дослідивши вказані пояснення та матеріали справи, суд вважає за можливе визнати поважними причини пропуску строку неподання доказів у встановлений строк у зв`язку з великим обсягом доказів по справі, а посилання позивача, про не прийняття відзиву та доказів не обґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

12 грудня 2018 р. до суду від третьої особи-1 надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що 8 вересня 2018 р. відбулися збори виборців. На зборах вирішено внести пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області Подкідишева А.С., що набув повноваження депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, на підставі невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, невиконання зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними, невідповідність практичної діяльності зазначеного депутата основним принципам і положенням його передвиборчої програми, пропуску ним протягом року більше половини пленарних засідань ради.

Зазначає, що цю пропозицію підтримали виборці відповідного багатомандатного виборчого округу, про що було зібрано необхідну кількість підписів, а відповідні документи передано до територіальної виборчої комісії для перевірки вимог Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Стверджує, що за результатами розгляду вказаних документів Бучанська міська виборча комісія Київської області на своєму засіданні 13 жовтня 2018 р. прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , та щодо його відкликання. У зв`язку з цим відповідачем прийнято постанову № 4 від 13 жовтня 2018 р., яку цього ж дня направлено до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни.

У подальшому, рішенням № 9-5 другого етапу 9 з`їзду Партії захисників Вітчизни від 13 жовтня 2018 р. Про розгляд звернення Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 13 жовтня 2018 р. за № 78 відкликано за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , який набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного та достроково припинено його повноваження. Зазначає, що відповідач при проведені перевірки отриманих документів та при прийнятті рішень діяв у спосіб, встановлений чинним законодавством України.

20 грудня 2018 р. до суду від позивача надійшла заява про виклик свідків по справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_5 (далі - третя особа-2).

Із наявних в цій адміністративній справі документів судом встановлено, що у провадженні слідчого відділу Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області перебували матеріали кримінального провадження № 12018110040001977 від 8 жовтня 2018 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 358 КК України. За результатами досудового розслідування слідчий Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області Чигрин В.Р. 25 жовтня 2018 р. виніс постанову про закриття кримінального провадження на підставі ст. 110, п. 1 ч. 1 ст. 284 КПК України. 5 листопада 2018 р. постановою Ірпінського відділу Києво-Святошинської місцевої прокуратури скасовано постанову про закриття кримінального провадження. Оскільки позивач ОСОБА_1 в обґрунтування позовних вимог посилається на факти підробки підписів, які повинні бути підтверджені у ході вказаного кримінального провадження, то у зв`язку з цим у суду виникла необхідність витребування доказів по справі від Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області та Ірпінського відділу Києво-Святошинської місцевої прокуратури.

Так, ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 р., 25 лютого 2019 р., 27 березня 2019 р. та 22 травня 2019 р. витребувано докази в цій справі від органів поліції та прокуратури. До суду від Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області надходили листи, якими заступник поінформовано суд, що в рамках кримінального провадження №2018110040001977 жодній особі про підозру не повідомлено, обвинувальні акти до суду не спрямовувались, експертизи не проводились, досудове розслідування на даний час триває. У подальшому, на час винесення рішення у цій адміністративній справі, до суду інформації щодо результатів розслідування вказаних кримінальних проваджень та витребуваних доказів по справі не надходило.

25 березня 2019 р. до суду від позивача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 320/5286/18 за позовом ОСОБА_1 до Бучанської міської виборчої комісії про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови, до одержання результатів судово-почеркознавчої експертизи у кримінальному провадженні № 12018110040001977 за ч. 4 ст. 358 Кримінального кодексу України. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27 березня 2019 р. у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження в адміністративній справі № 320/5286/18 відмовлено.

Ухвалою суду від 27 березня 2019 р. закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 22 травня 2019 р.

22 травня 2019 р. в судове засідання прибув представник відповідача, який позов не визнав, у його задоволенні просив відмовити.

У цьому судовому засіданні суд вирішив заяву позивача про виклик свідків, а саме: розглянувши клопотання про виклик свідків, суд визнав, що позивачем належним чином не аргументовано підстав для виклику у судове засідання у якості свідків всіх 11 осіб, тому суд вирішив задовольнити заяву позивача частково та викликати у наступне судове засідання, яке відбудеться 16 серпня 2019 р. лише трьох осіб у якості свідків із зазначеного позивачем переліку, а саме: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8

16 серпня 2019 р. у судове засідання прибув лише представник відповідача. Решта учасників справи та свідки, які були повідомлені належним чином, до суду не прибули, про причини і підстави неприбуття суд не повідомили, клопотань та заяв до суду не подали. 16 серпня 2019 р. представник відповідача заявив клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Ураховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, розгляд справи здійснено судом без участі представників сторін у порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач 3 листопада 2015 р. набув повноважень депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання.

8 вересня 2018 року проведено збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області, в яких взяло участь 338 осіб. За результатами вирішено:

- внести пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, на підставі невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, невиконання зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними, невідповідність практичної діяльності зазначеного депутата основним принципам і положенням його передвиборної програми, пропуску ним протягом року більше половини пленарних засідань ради ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);

- утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, затверджено її персональний склад у кількості 61 особи ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);

- визначити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);

- встановити форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, зразок якого є Додатком 2 до Протоколу ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0).

Указані збори та їх перебіг оформлено протоколом зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 8 вересня 2018 року.

27 вересня 2018 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_11 , згідно із супровідним листом надано Бучанській міській виборчій комісії Київської області заповнені підписні листи із підписами виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1, прошиті та скріплені підписами офіційного представника та трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів, разом з протоколом зборів виборців, що утворили ініціативну групу.

28 вересня 2018 року відбулось засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області за присутності на засіданні членів комісії у кількості 13 осіб, до порядку денного якого було включено наступні питання:

1) про надходження до Бучанської міської виборчої комісії Київської області повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців 08 вересня 2018 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 (питання 1 порядку денного);

2) про організацію перевірки матеріалів, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 (питання 2 порядку денного).

По вказаному порядку денного головою комісії повідомлено, що на виконання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" головою комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, а саме 12 вересня 2018 року було проінформовано депутата, стосовно якого розпочато процедуру відкликання (ОСОБА_1 ), Міську організацію Партії захисників Вітчизни у м. Буча, Партію захисників Вітчизни та Бучанську міську раду.

Вирішено з метою об`єктивного, неупередженого та законного розгляду отриманих матеріалів створити робочу групу із членів комісії у кількості 6 чоловік, керівником робочої групи призначити ОСОБА_13 , якій разом із органом ведення Державного реєстру виборців та правоохоронними органами організувати та провести перевірку отриманих матеріалів та за її результатами скласти відповідний акт і подати його на розгляд комісії для прийняття відповідного рішення, уповноважити голову комісії підготувати заяви до органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів щодо спільної організації перевірки отриманих матеріалів та уповноважити голову комісії вивісити на дошці оголошень Бучанської міської ради повідомлення про проведення перевірки з приводу отриманих матеріалів та надання можливості бажаючим підтвердити особисто відомості, що перевіряються ("за" - 13).

У подальшому в засіданні Бучанської міської виборчої комісії Київської області оголошено перерву до моменту надходження актів від робочої групи або нових документів, звернень, заяв, скарг чи пропозицій.

13 жовтня 2018 року об 11 год. 55 хв. засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому по питанню № 2 повідомлено, що 3 жовтня 2018 року за № 64 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради та 3 жовтня 2018 року за № 65 до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області направлено заяви щодо залучення їх до організації спільної перевірки матеріалів, які надішли до комісії у зв`язку із ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради ОСОБА_1.

Листом від 12 жовтня 2018 року № 23-01/23 Відділ ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради надав відповідь про неможливість залучення працівників відділу до перевірки достовірності відомостей про громадян в отриманих комісією матеріалів.

Крім того, на зазначеному засіданні прийнято рішення про те, що у зв`язку з великим обсягом перевірки внести доповнення до порядку денного засідання комісії, шляхом розділення питання 2 порядку денного на підпункти, а саме:

2.1. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

2.2. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

2.3. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

2.4. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;

2.5. про узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ("за" - 15).

За результатами проведення цього засідання Бучанською міською виборчою комісією Київської області вирішено: по питанню № 2.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню № 2.2 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.3 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.4 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.5 порядку денного прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висувала депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1, щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Постанова №4 додається ("за" - 15).

Засідання комісії від 28 вересня 2018 року та від 13 жовтня 2018 року оформлено протоколом засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області.

Постановою Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 13 жовтня 2018 року №4 на підставі інформації голови Бучанської міської виборчої комісії Київської області ОСОБА_14 про те, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 ініціативною групою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата, відповідає вимогам цього Закону, відповідно до частини другої, п`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Бучанська міська виборча комісія Київської області постановила: звернутися до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула цього депутата, щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного.

У зв`язку з надходженням рішення № 9-6 від 13 жовтня 2018 року другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, та дострокового припинення його повноважень, Бучанська міська виборча комісія Київської області прийняла постанову від 18 жовтня 2018 р. № 6 "Про визнання депутата обраним", якою визнала обраним депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_4

Постановою Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 року постановлено зареєструвати депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата у депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_4

Вважаючи протиправними дії та рішення відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України від 11 липня 2002 р. №93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі Закон - № 93-IV у редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Статтею 37 Закону № 93-IV встановлено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:

1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради;

2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення;

3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради;

4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради;

5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради (ч. 2 ст. 38 Закону № 93-IV).

Згідно з вимогами ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 38 Закону № 93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (ч. 5 статті 38 Закону № 93-IV).

Статтею 39 Закону № 93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова комісії, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Частиною 2 ст. 40 Закону № 93-IV визначено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів.

Згідно з вимогами ч. 3 ст. 40 Закону № 93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 40 Закону № 93-IV, член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Як убачається з частини 1 статті 41 Закону № 93-IV, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Згідно з вимогами частини 2 статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.

Частиною 3 статті 41 Закону № 93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі. За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 Закону № 93-IV).

Згідно з вимогами ч. 5 статті 41 Закону № 93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Частиною 7 статті 41 Закону № 93-IV визначено, що вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (ч. 8 ст. 41 Закону № 93-IV).

Відповідно до вимог ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

З матеріалів справи вбачається, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем повністю дотримано вимоги статті 41 Закону № 93-IV та перевірено надані документи на відповідність їх вимогам статей 38-40 цього ж Закону.

Щодо посилання позивача на те, що достовірність відомостей про громадян, які містяться в підписних листах, територіально виборчою комісією перевірено без залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів, в порушення вимог частини другої статті 41 Закону № 93-IV, суд зазначає наступне.

3 жовтня 2018 року Бучанська міська виборча комісія Київської області направила до Відділу ведення Державного реєстру виборців Ірпінської міської ради заяву № 64 про необхідність залучення цього органу для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв`язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 .

Проте, листом від 12 жовтня 2018 р. № 23-01/23 Відділ ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради повідомив відповідача, що відповідно до вимог Закону України "Про Державний реєстр виборців" відсутні правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Суд звертає увагу, що Бучанська міська виборча комісія Київської області направила до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області заяву від 3 жовтня 2018 р. № 65 про необхідність залучення цього органу для здійснення вибіркової перевірки підписів громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв`язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 .

Із матеріалів справи убачається, що членами Бучанської міської виборчої комісії Київської області із залученням правоохоронних органів організовано та проведено перевірку отриманих матеріалів на підтримку ініціативи про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , за результатами якої складено:

- акт №1 від 12 жовтня 2018 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , відповідно до якого членами Бучанської міської виборчої комісії Київської області у кількості 6 осіб в присутності працівників поліції під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 47 особами.

Суд звертає увагу, що відповідачем вчинялися дії, спрямовані на залучення органу введення Державного реєстру виборців для перевірки відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , однак це не видалося можливим, так як використання бази даних реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах Законом України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

Суд зазначає, що передбачивши у Законі № 93-IV, необхідність залучити до перевірки підписних листів та підписів орган ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи законодавець у жодному нормативному акті не передбачив механізму реалізації цих норм для правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців.

Проте, відсутність відповідного механізму не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Таким чином, відмова органу ведення Державного реєстру виборців у проведені вказаної перевірки не може бути підставою для скасування волевиявлення громадян щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Що стосується посилань позивача про неповідомлення завчасно засобів масової інформації про збори виборців з питань внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 то суд зазначає, що в матеріалах справи наявні повідомлення від 5 вересня 2018 р. до редакції газети "Народна Буча " , до редакції регіональної газети "Ірпінь єдиний " та до комунального підприємства "Редакція газети "Ірпінський вісник " з відмітками про отримання останніми таких повідомлень, в яких повідомлялося про час та місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного.

Що стосується посилань позивача на те, що реєстрацію учасників зборів виборців ніхто не проводив, то суд зазначає, що додатком № 1 до протоколу зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 08 вересня 2018 року є перелік учасників зборів виборців багатомандатного виборчого округу, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Отже, твердження позивача про фальсифікацію протоколу зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 8 вересня 2018 року є безпідставним та необґрунтованим. При цьому, суд звертає увагу, що вказаний протокол є чинним на момент розгляду справи.

Тому позовні вимоги про визнання зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул.. Соборна, 183 такими, що не відбулися та про визнання рішення, прийняте на зборах виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київська область (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 незаконним та скасувати його, суд визнає безпідставними і такими, що задоволенню не підлягають.

Що стосується посилань позивача на те, що він був позбавлений права бути присутнім на засіданнях Бучанської міської виборчої комісії Київської області, на яких розглядалось питання про відкликання його як депутата Бучанської міської ради Київської області, суд зазначає, що відповідно до статті 39 Закону №93-IV голова Бучанської міської виборчої комісії Київської області на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 8 вересня 2018 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни, позафракційного, проінформував позивача. Вказане повідомлення було отримано позивачем за 4 дні до першого засідання територіальної виборчої комісії, що підтверджується копією фіскального чеку, який наявний у матеріалах справи.

Посилання позивача щодо не з`ясування відповідачем обґрунтованості підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою суд не бере до уваги, оскільки відповідні підстави передбачено статтею 37 Закону № 93-IV, в той час як до повноважень відповідача належить перевірка дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, та за умови дотримання яких було направлено звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Отже, перевірка дотримання вимог ст. 37 Закону № 93-IV до компетенції відповідача не входила.

Суд звертає увагу, що відповідно до вимог ч. 7 ст. 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Таким чином, саме вищий керівний орган партії розглядає звернення щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та за наявності відповідних підстав, в тому числі, встановлених статті 37 Закону № 93-IV, приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

З огляду на викладені обставини, суд вважає, що відповідач, приймаючи протокольне рішення від 13 жовтня 2018 р. щодо узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , яким вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висувала депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1, щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та постанову від 13 жовтня 2018 р. № 4 щодо звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула цього депутата, щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з дотриманням вимог положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а відповідні рішення прийнято обґрунтовано і правомірно, на підставі передбачених Законом документів, що містяться в матеріалах справи, а тому відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування.

Щодо позовної вимоги про визнання незаконною та скасування постанови Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 18 жовтня 2018 р. № 6, якою у зв`язку із прийняттям рішення №9-6 другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни від 13 жовтня 2018 р. щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, визнано обраним депутатом Бучанської міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_4 суд зазначає наступне.

Положення ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV передбачають, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Суд зазначає, що рішення № 9-6 від 13 жовтня 2018 р. року другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , наслідком якого є покладений на відповідача законодавством України обов`язок визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, є чинне та позивачем не оскаржується.

З огляду на викладені обставини, оскільки відповідач мав прямий обов`язок упродовж п`яти днів з дня отримання/прийняття відповідного рішення визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, суд вважає, що постанова від 18 жовтня 2018 р. № 6 "Про визнання депутата обраним" та постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 р. Про реєстрацію ОСОБА_5 депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання такими, що прийняті Бучанською міською виборчою комісією Київської області в межах повноважень та відповідно до норм чинного законодавства.

Щодо вказаного позивачем факту здійснення кримінального провадження №2018110040001977, суд бере до увагу таке. Це кримінальне провадження здійснюється за заявою, яка наявна у матеріалах адміністративної справи і не місить відомостей про масові факти підробки підписів при проведенні зборів, а стосується лише зазначення заявником про поодинокі такі відомості, які потребують доказування та перевірки під час досудового розслідування та судового розгляду.

Суд бере до уваги, що згідно з приписами ч.6 і ч.7 ст.78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.

За таких обставин наявність цього кримінального провадження не має значення для розгляду даної адміністративної справи, оскільки відсутній вирок у вказаному провадженні, який би набрав законної сили і стосувався б предмета доказування в цій адміністративній справі.

Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що в даному конкретному випадку, приймаючи оскаржувані постанови відповідач діяв правомірно, на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією України та Законами України, з дотриманням приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, та не порушив права позивача.

Отже, позовні вимоги є не обґрунтованими і підстави для їх задоволення відсутні.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, чого і не було зроблено позивачем.

Вимогами ч. 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, що було ним зроблено та підтверджено документами, які наявні в матеріалах справи.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, то підстави для вирішення питання про повернення судового збору і витрат на правничу допомогу у цій справі відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Повне найменування сторін:

Позивач - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_2 , реєстраційни номер облікової картки платника податку - НОМЕР_1 .

Відповідач - Бучанська Міська виборча комісія Київської області, адреса: вул. Енергетиків, 12, м. Буча, Київська область, 08292, код ЄДРПОУ - 33800536.

Третя особа-1 - Політична партія Партія захистників Вітчизни , адреса: вул. Московська, 7, м. Київ, 01010, код ЄДРПОУ - 20073283.

Третя особа-2 - ОСОБА_5 , адреса: АДРЕСА_3 .

Суддя Журавель В.О.

Дата складення рішення - 21 жовтня 2019 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено22.10.2019
Номер документу85052418
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/5286/18

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Постанова від 04.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 28.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 21.10.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні