ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/5286/18 Суддя (судді) першої інстанції: Журавель В.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого-судді: Черпіцької Л.Т. суддів:Епель О.В., Пилипенко О.Є., за участю секретаря:Закревської І.Л., представника відповідача Пащенка П.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Бучанської міської виборчої комісії Київської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Політична партія Партія захисників Вітчизни , ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов,
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Бучанської міської виборчої комісії Київської області, в якому, з урахуванням заяв про збільшення розміру позовних вимог, просив суд:
1) визнати протиправними дії Бучанської міської виборчої комісії Київської області щодо проведення перевірки отриманих матеріалів, зібраних при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
2) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 28 вересня 2018 р. щодо початку перевірки отриманих матеріалів, зібраних при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
3) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 4 від 13 жовтня 2018 р. щодо звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
4) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 6 від 18 жовтня 2018 р. Про визнання обраним , якою визнано обраним депутатом Бучанської міської ради Київської області наступного за черговістю кандидата в депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_2 ;
5) визнати протиправною та скасувати постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 р. Про реєстрацію ОСОБА_2 депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання ;
6) визнати збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважено депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 такими, що не відбулися;
7) визнати рішення, прийняте на зборах виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київська область (щодо ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партія захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного), які відбулися 8 вересня 2018 р. за адресою: 08200, Київська область, м. Ірпінь, вул. Соборна, 183 незаконним та скасувати його.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року відмовлено у задоволенні позову.
Суд першої інстанції мотивував рішення тим, що рішення № 9-6 від 13 жовтня 2018 року другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , наслідком якого є покладений на відповідача законодавством України обов`язок визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, є чинне та позивачем не оскаржується.
Отже відповідач мав прямий обов`язок упродовж п`яти днів з дня отримання/прийняття відповідного рішення визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. При цьому, наявність кримінального провадження не має значення для розгляду даної адміністративної справи, оскільки відсутній вирок у вказаному провадженні, який би набрав законної сили і стосувався б предмета доказування в цій адміністративній справі.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з`ясування судом обставин справи.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач, посилаючись на те, що вимоги апеляційної скарги є необґрунтовані, просить в її задоволенні відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, та перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Позивач 3 листопада 2015 року набув повноважень депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання.
08 вересня 2018 року проведено збори виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області, в яких взяло участь 338 осіб. За результатами вирішено:
- внести пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, на підставі невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, невиконання зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними, невідповідність практичної діяльності зазначеного депутата основним принципам і положенням його передвиборної програми, пропуску ним протягом року більше половини пленарних засідань ради ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);
- утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, затверджено її персональний склад у кількості 61 особи ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);
- визначити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0);
- встановити форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, зразок якого є Додатком 2 до Протоколу ("за" 338, "проти" 0, "утримались" 0).
Указані збори та їх перебіг оформлено протоколом зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 8 вересня 2018 року.
В матеріалах справи наявні повідомлення від 5 вересня 2018 року до редакції газети "Народна Буча" про збори виборців з питань внесення пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , до редакції регіональної газети "Ірпінь єдиний" та до комунального підприємства "Редакція газети "Ірпінський вісник", в яких повідомлялося про час та місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 року, суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного.
Вказане повідомлення було отримано позивачем за 4 дні до першого засідання територіальної виборчої комісії, що підтверджується копією фіскального чеку, який наявний у матеріалах справи.
27 вересня 2018 року офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_3 , згідно із супровідним листом надано Бучанській міській виборчій комісії Київської області заповнені підписні листи із підписами виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , прошиті та скріплені підписами офіційного представника та трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів, разом з протоколом зборів виборців, що утворили ініціативну групу.
28 вересня 2018 року відбулось засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області за присутності на засіданні членів комісії у кількості 13 осіб, до порядку денного якого було включено наступні питання:
1) про надходження до Бучанської міської виборчої комісії Київської області повідомлення від офіційного представника ініціативної групи щодо проведення зборів виборців 08 вересня 2018 року, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 (питання 1 порядку денного);
2) про організацію перевірки матеріалів, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 (питання 2 порядку денного).
По вказаному порядку денному головою комісії повідомлено, що на виконання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" головою комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, а саме 12 вересня 2018 року було проінформовано депутата, стосовно якого розпочато процедуру відкликання ( ОСОБА_1 ), Міську організацію Партії захисників Вітчизни у м. Буча, Партію захисників Вітчизни та Бучанську міську раду.
Вирішено з метою об`єктивного, неупередженого та законного розгляду отриманих матеріалів створити робочу групу із членів комісії у кількості 6 чоловік, керівником робочої групи призначити ОСОБА_4 , якій разом із органом ведення Державного реєстру виборців та правоохоронними органами організувати та провести перевірку отриманих матеріалів та за її результатами скласти відповідний акт і подати його на розгляд комісії для прийняття відповідного рішення, уповноважити голову комісії підготувати заяви до органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів щодо спільної організації перевірки отриманих матеріалів та уповноважити голову комісії вивісити на дошці оголошень Бучанської міської ради повідомлення про проведення перевірки з приводу отриманих матеріалів та надання можливості бажаючим підтвердити особисто відомості, що перевіряються ("за" - 13).
У подальшому в засіданні Бучанської міської виборчої комісії Київської області оголошено перерву до моменту надходження актів від робочої групи або нових документів, звернень, заяв, скарг чи пропозицій.
13 жовтня 2018 року об 11 год. 55 хв. засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області було продовжено, на якому по питанню № 2 повідомлено, що 3 жовтня 2018 року за № 64 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради та 3 жовтня 2018 року за № 65 до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області направлено заяви щодо залучення їх до організації спільної перевірки матеріалів, які надішли до комісії у зв`язку із ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради ОСОБА_1 .
Додатком № 1 до протоколу зборів виборців багатомандатного виборчого округу міста Буча Київської області від 08 вересня 2018 року є перелік учасників зборів виборців багатомандатного виборчого округу, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Листом від 12 жовтня 2018 року № 23-01/23 Відділ ведення Державного реєстру виборців Бучанської міської ради надав відповідь про неможливість залучення працівників відділу до перевірки достовірності відомостей про громадян в отриманих комісією матеріалів.
Перевірка відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 не відбулась, оскільки використання бази даних реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах Законом України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.
Крім того, на зазначеному засіданні прийнято рішення про те, що у зв`язку з великим обсягом перевірки внести доповнення до порядку денного засідання комісії, шляхом розділення питання 2 порядку денного на підпункти, а саме:
2.1. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
2.2. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
2.3. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
2.4. про проведення перевірки дотримання вимог ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ;
2.5. про узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 ("за" - 15).
За результатами проведення цього засідання Бучанською міською виборчою комісією Київської області вирішено: по питанню № 2.1 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню № 2.2 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.39 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.3 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.4 порядку денного перевірку дотримання вимог ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у матеріалах, отриманих при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , вважати проведеною, в зазначених матеріалах вимоги ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" дотримано ("за" - 15); по питанню №2.5 порядку денного прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висувала депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Постанова №4 додається ("за" - 15).
Засідання комісії від 28 вересня 2018 року та від 13 жовтня 2018 року оформлено протоколом засідання Бучанської міської виборчої комісії Київської області.
Постановою Бучанської міської виборчої комісії Київської області від 13 жовтня 2018 року №4 на підставі інформації голови Бучанської міської виборчої комісії Київської області Чернілевського Віталія Григоровича про те, що при ініціюванні відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 ініціативною групою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата, відповідає вимогам цього Закону, відповідно до частини другої, п`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Бучанська міська виборча комісія Київської області постановила: звернутися до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула цього депутата, щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного.
У зв`язку з надходженням рішення № 9-6 від 13 жовтня 2018 року другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, та дострокового припинення його повноважень, Бучанська міська виборча комісія Київської області прийняла постанову від 18 жовтня 2018 р. № 6 "Про визнання депутата обраним", якою визнала обраним депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_2 .
Постановою Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 року постановлено зареєструвати депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання наступного за черговістю кандидата у депутати від Міської організації Партії захисників Вітчизни у м. Буча ОСОБА_2 .
Судом першої інстанції також встановлено, що Бучанська міська виборча комісія Київської області направляла до Ірпінського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області заяву від 3 жовтня 2018 р. № 65 про необхідність залучення цього органу для здійснення вибіркової перевірки підписів громадян, що міститься в підписних листах, які надішли до комісії у зв`язку з ініціюванням виборцями відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 .
Членами Бучанської міської виборчої комісії Київської області із залученням правоохоронних органів організовано та проведено перевірку отриманих матеріалів на підтримку ініціативи про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , за результатами якої складено:
- акт №1 від 12 жовтня 2018 року перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , відповідно до якого членами Бучанської міської виборчої комісії Київської області у кількості 6 осіб в присутності працівників поліції під час здійснення перевірки відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах для збирання підписів виборців на підтримку ініціативи (пропозиції) про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , було встановлено, що достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтверджено 47 особами.
Кримінальне провадження №2018110040001977, на яке посилається позивач, здійснюється за заявою, яка наявна у матеріалах адміністративної справи і не місить відомостей про масові факти підробки підписів при проведенні зборів, а стосується лише зазначення заявником про поодинокі такі відомості, які потребують доказування та перевірки під час досудового розслідування та судового розгляду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів враховує наступне.
Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України від 11 липня 2002 р. №93-IV "Про статус депутатів місцевих рад" (далі Закон - № 93-IV у редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Статтею 37 Закону № 93-IV встановлено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:
1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради;
2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста районного значення;
3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради;
4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради;
5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради (ч. 2 ст. 38 Закону № 93-IV).
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: 1) сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб; 2) районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб; 3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не менше 100 осіб.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 38 Закону № 93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
До протоколу зборів, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (ч. 5 статті 38 Закону № 93-IV).
Статтею 39 Закону № 93-IV встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова комісії, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Частиною 2 ст. 40 Закону № 93-IV визначено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - тридцять днів.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 40 Закону № 93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 40 Закону № 93-IV, член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Як убачається з частини 1 статті 41 Закону № 93-IV, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з вимогами частини 2 статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.
Частиною 3 статті 41 Закону № 93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі. За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол (ч. 4 ст. 41 Закону № 93-IV).
Згідно з вимогами ч. 5 статті 41 Закону № 93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Частиною 7 статті 41 Закону № 93-IV визначено, що вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (ч. 8 ст. 41 Закону № 93-IV).
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Зважаючи на наведені норми права та правильно встановлені судом першої інстанції обставини, колегія суддів також приходить до висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем повністю дотримано вимоги статті 41 Закону № 93-IV та перевірено надані документи на відповідність їх вимогам статей 38-40 цього ж Закону.
При цьому, суд першої інстанції цілком обгрунтовано відзначив, що передбачена у Законі № 93-IV необхідність залучити до перевірки підписних листів та підписів орган ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи законодавець у жодному нормативному акті не передбачив механізму реалізації цих норм для правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців. Проте, відсутність відповідного механізму не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Як наслідок обгрунтованим є висновок суду, що відмова органу ведення Державного реєстру виборців у проведені вказаної перевірки не може бути підставою для скасування волевиявлення громадян щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
В свою чергу, перевірка дотримання вимог ст. 37 Закону № 93-IV до компетенції відповідача не входила, оскільки саме вищий керівний орган партії розглядає звернення щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та за наявності відповідних підстав, в тому числі, встановлених статті 37 Закону № 93-IV, приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи
З огляду на викладені обставини, колегія суддів погоджується, що відповідач, приймаючи протокольне рішення від 13 жовтня 2018 р. щодо узагальнення за результатами перевірки підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , яким вирішено прийняти рішення про звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висувала депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 , щодо відкликання депутата Бучанської міської ради Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та постанову від 13 жовтня 2018 р. № 4 щодо звернення до вищого керівного органу Партії захисників Вітчизни, місцева організація якої висунула цього депутата, щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 , що набув повноважень депутата 3 листопада 2015 р., суб`єкт висування - Міська організація Партії захисників Вітчизни у м. Буча, позафракційного, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з дотриманням вимог положень Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а відповідні рішення прийнято обґрунтовано і правомірно, на підставі передбачених Законом документів, що містяться в матеріалах справи, а тому відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування.
В той же час, положення ч. 9 ст. 41 Закону № 93-IV передбачають, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Рішення № 9-6 від 13 жовтня 2018 року року другого етапу 9 (ХІ) З`їзду Партії захисників Вітчизни щодо відкликання за народною ініціативою депутата Бучанської міської ради Київської області VII скликання ОСОБА_1 є чинним та позивачем не оскаржувалось.
Оскільки відповідач мав прямий обов`язок упродовж п`яти днів з дня отримання/прийняття відповідного рішення визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, суд першої інстанції зробив правильний висновок, що постанова від 18 жовтня 2018 року № 6 "Про визнання депутата обраним" та постанову Бучанської міської виборчої комісії Київської області № 7 від 18 жовтня 2018 року Про реєстрацію ОСОБА_2 депутатом Бучанської міської ради Київської області VII скликання є такими, що прийняті Бучанською міською виборчою комісією Київської області в межах повноважень та відповідно до норм чинного законодавства.
Судом першої інстанції обґрунтовано не прийняті посилання позивача на наявність кримінального провадження №2018110040001977, з огляду на вимоги ст.78 КАС України та відсутності відповідного вироку.
Разом з цим, аналізуючи всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів враховує висновки ЄСПЛ, викладені в рішенні від 21.01.1999 р. по справі Гарсія Руїз проти Іспанії , Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід.
Враховуючи наведене вище, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2019 року- без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст постанови виготовлено 10 серпня 2020 року. Головуючий суддя:Л.Т. Черпіцька Судді:О.В. Епель О.Є. Пилипенко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2020 |
Оприлюднено | 12.08.2020 |
Номер документу | 90898314 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні