ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2019 року справа №200/2662/19-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Гаврищук Т.Г.
суддів: Гайдара А.В.
Сіваченко І.В.
за участю секретаря судового засідання Кобець О.А.,
за участю сторін по справі:
позивач: Капустіна Т.О. (за ордером)
відповідач: Коненко І.Ю. (за довіреністю)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду (суддя - Кочанова П.В.) від 12 червня 2019 року (повне судове рішення складено 24 червня 2019 року) у справі № 200/2662/19-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РУССОЛЬ-України до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправним та скасування акту обстеження земельної ділянки, акту перевірки, розрахунку шкоди та повідомлення про сплату шкоди,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправними дії при проведенні з 31.01.2019 року перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - проведені обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів площею 149,2219 га, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га (загальна площа земельної ділянки, що була обстежена 157.17га); - складанні акту обстеження земельної ділянки №20-ДК/10/АО/1 0/01-19 від 31.01.2019 року; - складанні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №20-ДК/18/АП/09/01-19 від 31.01.2019 року; визнання протиправними, нечинними та скасування: - розрахунок шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного використання земельної ділянки площею 149,2219 сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області; - повідомлення №28-5-0.47-77/90-19 від 08.02.2019 р. про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 238 456,60 грн., що видані Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області;
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області при проведенні 31.01.2019 року перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю РУССОЛЬ-Україна про дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів площею 149,2219 га, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га (загальна площа земельної ділянки, що була обстежено 157,17 га). Провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправними, нечинними та скасування розрахунку шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного використання земельної ділянки площею 149,2219 сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області та повідомлення №28-5-0.47-77/90-19 від 08.02.2019 р. про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 238 456,60 грн., що видані Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області закрито. В іншій частині позовних вимог відмовити.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач вважає, що судом першої інстанції не прийнято до уваги , що перевірка позивача була проведена у відповідності до вимог Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-IV, Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15. Наказ на проведення перевірки був прийнятий після отримання листа Служби Безпеки України від 30.01.2019 року №78/1/1/216. Відповідач вважає, що дії посадової особи Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області були здійснені з дотриманням вимог діючого законодавства.
Представник позивач проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що листом №78/1/1/216 від 30.01.2019 року Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, спрямованого на ім`я начальника ГУ Держгеокадастру України у Донецькій області повідомило, що в ході виконання контррозвідувальних заходів щодо запобігання можливого впливу дестабілізуючих чинників на національні інтереси в економічній сфері отримано інформацію щодо можливого використання земельних ділянок, які перебувають у державній власності з порушенням вимог чинного законодавства.
Також, вказано що за наявними даними навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 загальною площею 7,9 га, самовільно захоплені земельні ділянки на площі біля 150 га, які використовуються в промислових цілях.
Зокрема, на вказаних ділянках невстановленими особами здійснюється видобуток корисних копалин. В даний час вказані земельні ділянки використовуються без правовстановлюючих документів, без сплати орендних платежів, що призводить до нанесення збитків державі. Просили провести перевірку зазначених земельних ділянок в частині дотримання вимог законодавства земельного законодавства встановлення порядку набуття і реалізації права на землю.
31 січня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області, враховуючи лист Служби Безпеки України від 30.01.2019 року №78/1/1/216, видано наказ про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки земельних ділянок, як об`єктів перевірки орієнтовною площею 150,0000 га, які межують із земельною ділянкою з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га, що розташована за межами населених пунктів на території Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області.
31 січня 2019 року посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель проведено перевірку з питання здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки земельної ділянки площею 149,2219 га державної форми власності, землі сільськогосподарського призначення, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га, на виконання листа Служба безпеки України від 30.01.2019 року на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 31.01.2019 року №20-ДК, земельна ділянка яка розташована за межами населених пунктів Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області. Місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються 84150, Донецька область, Слов`янський район, смт. Райгородок, вул Ювілейна, 28.
За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки від 31.01.2019 року №20-ДК/10/АО/10/01-19 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельна ділянка від 31.01.2019 року №20-ДК/18/АП/09/01-19.
Згідно акту обстеження земельної ділянки від 31.01.2019 року № 20-ДК/10/АО/10/01-19 проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області за результатами якого встановлено, що земельна ділянка державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 149,2219 га, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га, використовується ТОВ РУССОЛЬ - Україна для добування кам`яної солі на підставі спеціального дозволу на користування надрами №3646 від 30.12.2004 року на строк до 31.12.2037 року на площу 157,17 га та акту про надання гірничого відводу № 3381 від 07.11.2018 року на строк до 31.12.2037 на площу 157,17 га. Проект відведення земельної ділянки на площу 157,17 га відсутній. Проект зміни цільового призначення вищевказаної земельної ділянки відсутній. В межах гірничого відводу встановленні вежі для видобування корисних копалин, підтверджуючих документів, що дані вежі не належать ТОВ РУССОЛЬ-Україна не були надані, на момент обстеження при візуальному огляді не вбачалось можливим встановити які з веж здійснювали видобування корисних копалин.
Також, в акті зазначено, що при обстеженні земельної ділянки були присутні директор ТОВ РУССОЛЬ-Україна ОСОБА_2 та юрист ТОВ РУССОЛЬ-Україна ОСОБА_3 , які відмовились від підпису акту та його отриманні, що підтверджується підписами свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Вказаний акт було направлено на адресу позивача 08.02.2019 року.
Як вказано в акті перевірки від 31.01.2019 року №20-ДК/18/АП/09/01-19, у результаті перевірки встановлено, що земельна ділянка державної форми власності сільськогосподарського призначення площею 149,2219 га, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га, використовуються ТОВ РУССОЛЬ-Україна для добування кам`яної солі на підставі спеціального дозволу на користування надрами №3646 від 30.12.2004 року на строк до 31.12.2037 року на площу 157,17 га та акту про надання гірничого відводу №3381 від 07.11.2018 року на строк відсутній. Проект відведення земельної ділянки на площу 157,17 га відсутній. Проект зміни цільового призначення вищевказаної земельної ділянки відсутній, використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, що є порушення статті 211 Земельного кодексу України та являє собою самовільне зайняття земельної ділянки та несе відповідальність згідно статті 53-1 КУАП.
Земельна ділянка з кадастровим №1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га використовується ТОВ РУССОЛЬ-Україна на підставі договору оренди земельної ділянки від 05.02.2014 року. Договір укладений на термін до 31.12.2017 року. На теперішній час договір оренди не поновлений, земельна ділянка не повернута державі за актом прийому-передачі, що є порушенням статті 211 Земельного кодексу України та несе відповідальність згідно 54 КУАП.
Як вказано в акті перевірка була проведена у присутності директора ТОВ РУССОЛЬ-Україна ОСОБА_2 та юриста ТОВ РУССОЛЬ-Україна ОСОБА_3 , які відмовились від підпису акту. Вказане також підтверджується підписами свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Вказаний акт надіслано поштою 08.02.2019 року.
Згідно розрахунку шкоди, заподіяної державі внаслідок самовільного використання земельної ділянки площею 149,2219 га сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Райгородоцької селищної ради Слов`янського району Донецької області, розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття та використання земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Райгородоцької сільської ради Слов`янського району Донецької області складає 251157,66 грн. Розрахунок шкоди надіслано поштою 08.02.2019 року.
Також, судом встановлено, що 08 лютого 2019 року відповідачем складено повідомлення від 08.02.20198 року №20-ДК/0008/04/01/-19 про розгляд справи про адміністративне правопорушення стосовно ТОВ РУССОЛЬ-Україна , розгляд справи відбудеться 11.02.2019 року о 10 год.00 хв в приміщенні відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмут, Лиман, Слов`янськ Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області за адресою: вул. Європейська, 13, м.Костянтинівка, 85102.
Повідомленням про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 08.02.2019 року №28-5-0.47-77/9019, внаслідок чого заподіяли шкоду у розмірі 238456,60 грн., що підтверджується розрахунком розміру шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, який розраховано відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 25.07.2007 року №963 відповідач вимагав у 15-денний термін сплати розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу у розмірі 238456,60 грн.
Позивачем складено заперечення №152 від 20.02.2019 року на акт обстеження земельної ділянки №20-ДК/10/АО/10/01-19 від 31.01.2019 року, та на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельна ділянка №20-ДК/18/АП/09/01-19 від 31.01.2019 року.
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
У відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
Згідно з пунктом 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі Закон № 963-IV), за приписами статті 4 якого об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно зі статтею 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За приписами статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Відповідно до статті 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Статтею 10 Закону № 963-IV передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що аналіз наведених правових норм дозволяє дійти висновку про те, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.
При цьому, Закон 963-IV не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 року №312, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 року за №1223/8544 був затверджений Порядок планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. Зазначений Порядок установлював види перевірок (планові та позапланові), процедуру планування та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами, визначав підготовчі заходи, які необхідно було здійснити перед початком проведення перевірки. Зазначений наказ втратив чинність згідно знаказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013року № 132.
В подальшому, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 року № 132, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2013 року за №412/22944 був затверджений новий Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства, який також визначав процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначав організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок. Вказаний наказ також визнаний таким, що втратив чинність відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 № 24, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.03.2017 року за №299/30167.
Крім того, розпорядженням КМУ від 10.03.2017р. №169 Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади скасовані накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , за переліком згідно з додатком 1, у якому зазначений наказ Мінагрополітики №132 від 25.02.2013р.
Таким чином, на час проведення відповідачем перевірки дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої було встановлено порушення вимог земельного законодавства позивачем, законодавцем не було розроблено та затверджено окрему процедуру та новий порядок здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства.
За таких обставин, колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції про те, що у спірний період вказані питання врегульовані виключно нормами Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року N877-V (далі Закон N 877-V) .
Відповідно до статті 1 Закону N 877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
За приписами пункту 4 статті 4 Закону N 877-V виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); спосіб та форми здійснення заходів, здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Частиною 1 ст.6 Закону N 877-V визначені підстави для здійснення позапланових заходів, якими є:
- подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;
- неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частиною 2 статті 6 Закону N 877-V визначено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертоюстатті 2 цього Закону.
За змістом ч.1 ст.7 Закону N 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Як встановлено судом, жодної з перелічених підстав, визначених у Законі N877-V для проведення позапланової перевірки позивача з питань дотримання земельного законодавства станом на час її проведення не існувало.
Лист №78/1/1/216 від 30.01.2019 року Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, який був врахований відповідачем при призначенні спірної перевірки, у розумінні Закону N 877-V, не є підставою для здійснення заходу з державного нагляду (контролю) у вигляді проведення перевірки.
У відповідності до вимог п.12 ст.4 Закону N 877-V перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання).
За приписами ч.2, ч.5 ст.7 Закону N 877-V на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Частиною 3 статті 6 Закону N 877-V передбачено, що суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Як встановлено судом та не спростовано відповідачем, під час проведення перевірки не були дотримані наведені вище вимоги закону.
Частиною 11 ст.4 Закону України №877-V передбачено, що плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.
Згідно з частиною 6 статті 7Закону України №877-Vза результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження тих обставин, що позивач був обізнаний про перевірку земельного законодавства, що проводилась Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області стосовно використання земельних ділянок за кадастровими номерами №1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га .
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено проавомірність дій при проведенні 31.01.2019 року перевірки позивача про дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, яка знаходиться за межами населених пунктів площею 149,2219 га, що розташована навколо земельної ділянки з кадастровим номером 1424256200 1424256200:06:000:0788 площею 7,9481 га (загальна площа земельної ділянки, що була обстежено 157,17 га).
За таких обставин, судом першої інстанції правомірно задоволено позов в цій частині.
Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року у справі № 200/2662/19-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року у справі №200/2662/19-а - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина постанови прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 22 жовтня 2019 року.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 23 жовтня 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 22 жовтня 2019 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.В. Гайдар
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2019 |
Оприлюднено | 24.10.2019 |
Номер документу | 85117688 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні