номер провадження справи 5/119/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.10.2019 Справа № 908/1489/19
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі: судді Проскурякова К.В., при секретарі судового засідання Рачук О.О., розглянувши матеріали справи
За позовом: Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14; код ЄДРПОУ 38727770) в особі Маріупольської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів «України» (87510, м. Маріуполь, пр. Адмірала Луніна, буд.3; код ЄДРПОУ 38728439)
До відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю «Морське агентство «Сивей» (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Урицького, буд. 3 Д, оф. 20; код ЄДРПОУ 36427181)
про стягнення заборгованості у розмірі 7 298,26 дол. США,
що по курсу НБУ станом на 30.05.2019 еквівалентно 194 717,58 грн.
За участю представників сторін:
Від позивача: Тивоненко Д.Р., довіреність № ордер серія КВ №806216 від 12.08.2019, адвокат (посвідчення адвоката України №ЗП001616 від 29.03.2018р.);
Від відповідача : Беззубченко Л.В., довіреність № ордер серія ДН №004353 від 08.08.2019, адвокат (посвідчення адвоката України №4643 від 03.09.2013р.);
СУТНІСТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області 13.06.2019р. надійшла позовна заява Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Маріупольської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів «України» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Морське агентство «Сивей» про стягнення заборгованості у розмірі 7 298,26 дол. США, що по курсу НБУ станом на 30.05.2019 еквівалентно 194717,58грн.
13.06.2019р. автоматизованою системою документообігу господарського суду Запорізької області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу розподілено судді Проскурякову К.В.
Ухвалою суду від 18.06.2019р. позовну заяву залишено без руху. Ухвалою суду від 09.07.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №908/1489/19 в порядку загального позовного провадження, присвоєно справі номер провадження - 5/119/19, підготовче засідання призначено на 31.07.2019р. Ухвалою суду від 31.07.2019р. №908/1489/19 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів до 07.10.2019р. та відкладено розгляд справи на 18.09.2019р. Ухвалою суду від 16.09.2019р. №908/1489/19 відмовлено відповідачу в задоволенні клопотання про забезпечення проведення судового засідання в режимі відеоконференцзв`язку. Явка представників сторін визнана обов`язковою.
Ухвалою від 18.09.2019р. за письмовою згодою учасників справи судом закрито підготовче засідання та проведене перше судове засідання з розгляду справи по суті, за наслідками якого оголошено перерву до 16.10.2019р.
У судовому засіданні 16.10.2019р. судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, судові засідання здійснювались із застосуванням технічних засобів фіксації судового процесу за допомогою ПАК «Оберіг» .
Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги , пояснивши, що Державним підприємством Адміністрація морських портів України було встановлено умови Договору від 03.12.2018 №367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України, який є договором приєднання в розумінні ст. 634 Цивільного кодексу України. Декларацією від 28.12.2018 №172 про приєднання до цього Договору ТОВ Морське агентство Сивей (Відповідач) підтвердило ознайомлення та згоду з усіма умовами Договору та всіма додатками до нього, які є його невід`ємною частиною, а також з усіма законодавчими та нормативними документами, що застосовуються до правовідносин, які виникають між Морським агентом та Державним підприємством Адміністрація морських портів України . Згідно з п. 2.1. Договору, його предметом є врегулювання взаємовідносин Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації.
Відповідно до статті 21 Закону України Про морські порти України , Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 405 було затверджено перелік спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню, до яких відносяться в т.ч. - забезпечення проведення криголамних робіт.
Державне підприємство Адміністрація морських портів України є суб`єктом природних монополій, який надає спеціалізовані послуги морських портів, в .ч. забезпечення проведення криголамних робіт.
Пунктом 3.1.10. Договору встановлено, що Адміністрація складає рахунки та акти наданих послуг за надання спеціалізованої послуги відповідно до чинного законодавства України.
Порядок нарахування плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт встановлений наказом Міністерства інфраструктури України 26.12.2013 № 1059 Про затвердження Тарифів на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт . Згідно із п. 1.2. наказу, сплата послуг із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється за ставками, визначеними в додатку 2 до цих Тарифів, на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України". Відповідно до п. 2.1. наказу, нарахування плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється протягом періоду оголошеної льодової кампанії із суден груп А, Б за тарифами, визначеними в таблицях 1 та 2 додатка 2 до цих Тарифів.
Відповідно до Порядку оголошення льодової кампанії визначений згідно з п 5.3. Правил льодового проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 12.03.2011 №14, капітан морського порту Маріуполь розпорядженням від 01.02.2019 №01/02 оголосив льодову кампанію в порту Маріуполь з 00 годин 00 хвилин 03.02.2019 та розпорядженням від 04.02.2019 №02/02 з 00 годин 00 хвилин 05.02.2019 оголосив про кінець льодової кампанії в порту Маріуполь.
Згідно з пунктами 2.2, 2.3 наказу Позивач нараховував плату морським агентам за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за період з 01.02.2019 по 02.02.2019 - в розмірі 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна., а за період з 03.02.2019 по 04.02.2019 - в розмірі 0,5 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна.
Згідно з абзацом першим п. 2.3. наказу, у випадках, коли льодову кампанію в морському порту Маріуполь не оголошено до 31 січня включно, починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, нарахування плати із суден груп А, Б здійснюється за тарифом 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна за кожний вхід та вихід судна у/за межі акваторії морського порту Маріуполь.
Отже, у відповідності до пунктів 2.2, 2.3 наказу, Позивачем було здійснено донарахування сум за надану Відповідачу спеціалізовану послугу за період з 14.02.2019 по 15.02.2019 та виставлено рахунки від 25.03.2019, які було направлено Відповідачу листом від 27.03.2019 №742/17-01-02/Вих/17: №615-В на суму 3649,13 дол. США; №616-В на суму 3649,13 дол. США, а всього на суму 7298,26 дол. США. У зв`язку із несплатою Відповідачем зазначених рахунків, надіслав Відповідачу претензію від 23.04.2019 №929/17-01-02/Вих/17 (17-01-02-19-12П), яка залишилась без відповіді та задоволення. Таким чином, Відповідач має заборгованість за Договором за надану спеціалізовану послугу за період з 14.02.2019 по 15.02.2019 у сумі 7298,26 дол. СІЛА, що по курсу НБУ станом на 30.05.2019 (офіційний курс 26,68 грн. за 1 дол. СІЛА) складає 194717,58 грн.
Окрім вказаних вище нормативних актів позивач обґрунтовує позовні вимоги з посиланням на ст.ст. 525, 526, 626, 629 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, просить позов задовольнити.
Представник відповідача підтримав, доводи, викладені у відзиві від 14.08.2019 р. на позовну заяву, вказавши, що відповідач не є належним відповідачем у справі, оскільки є лише повіреною особою судновласника в силу положень ст. 116 Кодексу торгівельного мореплавства. Агент лише виконує доручення судновласника. При виконанні договору морського агентування морський агент діє від імені судновласника. Договір морського агентування, на підставі якого здійснює свою діяльність морський встановлено статтями 1000 -1009 Цивільного кодексу України. Згідно зі ст. 1000 ЦК за договором доручення одна сторона (повірений) зобов`язується від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним створює, змінює, припиняє цивільні права та обов`язки довірителя. Повірений виконує доручення від імені та за рахунок довірителя.
Відповідно до умов Договору за № 367-П-АМІТУ-18 від 3 грудня 2018 року , до якого приєднався відповідач, та Кодексу торгівельного мореплавства морський агент здійснює усі розрахунки з Адміністрацією за надані судну послуги від імені та за рахунок судновласника.
Суднозахід т/х "AFER" до Маріупольського морського торговельного порту здійснювався 14.02.2019р. - 15.022019р., і усі платежі за своєчасно виставленими Адміністрацією рахунками були здійснені ТОВ МА Сивей у повному обсязі та у встановлений Договором термін.
Вважає рахунки № 615-В та № 616-В від 25.03.2019р. виставленими з порушенням умов Договору від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18, а саме пункту 3.1.5. - більше ніж через місяць, після того, як т/х "AFER" вийшло з акваторії порту, оскільки договір доручення, на підставі якого діяв морський агент вже припинив свою дію, адже відповідач не має постійних правовідносин з судновласником, номінація була надана на один конкретний суднозахід, отже морський агент після завершення суднозаходу не може бути представником судновласника. Договором з ДП АМПУ не передбачено покладення на морського агента обов`язку нести солідарну, субсидіарну відповідальність разом із судновласником, морський агент не виступає поручителем за зобов`язаннями судновласника. Оплату сум, пов`язаних з перебуванням судна в порту, морський агент має нести за розпорядженням судновласника, а перерахуванням ним грошових коштів агенту є передумовою подальшої оплати агентом наданих портом послуг судновласнику.
Вважає помилковим твердження позивача про те, що відповідач зобов`язаний сплатити "тариф" лише з самого факту перебування судна в акваторії порту без факту виконання позивачем послуг з забезпечення проведення криголамних робіт. Така послуга має фактично замовлятися або надаватися, якщо вона є об`єктивно необхідною. Проте, оскільки довідкою Маріупольської гідрометеорологічної обсерваторії від 23.07.2019 р. №23/18/6-243/95с, підтверджено, що в період з 00 год. 11 лютого до 24 год. 15 лютого 2019 року в акваторії порту Маріуполь та на підхідному каналі порту Маріуполь льодові явища не відмічалися (повне очищення від льоду сталося 07.02.2019 р.), то ця послуга реально не надавалася. Вказана послуга є спеціалізованою послугою, яка надається відповідно до ст. 19 Закону України "Про морські порти України", ст. ст. 3, 5, 21 Закону України "Про природні монополії", Постановою КМУ від 03.06.2013р. № 405, наказом Мінінфраструктури № 1059, Також посилається на ст. 26 Конвенції ООН з морського права 1982 р., якою передбачено, що іноземне судно, що проходить через територіальне море, може обкладатись тільки зборами в оплату за конкретні послуги, надані такому судну.
Крім цього, посилаючись на норми Податкового кодексу України, Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , стверджує, що через відсутність первинних бухгалтерських документів на підтвердження надання вказаної послуги факт її надання не підтверджено належними та допустимими доказами, і така плата не може бути стягнута лише з підстав наявності відповідного тарифу.
Договір приєднання регулює взаємовідносини Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України (далі послуги), (п. 2.1. Договору).
Декларацією про приєднання від 28.12.2018 р. № 172 до Договору від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18, ТОВ Морське агентство Сивей підтвердило та надало згоду з усіма умовами Договору та всіх додатків до нього, які є невід`ємною частиною, що застосовуються до правовідносин, які виникають між Морським агентом та ДП АМПУ .
Відповідно до Розділу 3 Договору Адміністрація, зокрема, має: виконувати заявки Морського агента, які пов`язані з обслуговуванням суден, за умови їх попереднього узгодження; (п. 3.1.4. Договору); надавати Морському агенту рахунки (у тому числі попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг. Попередні рахунки на оплату портових зборів виставляються та надаються Адміністрацією Морському агенту не пізніше наступного робочого дня після отримання заявки від Морського агента, а остаточні рахунки по суднозаходу та наданих послугах виставляються та надаються Морському агенту не пізніше п яги робочих днів з моменту відходу судна з морського порту або дня надання послуг (п. 3.1.5. Договору); складати рахунки та акти наданих послуг за надання спеціалізованої послуги відповідно до чинного законодавства України, (п. 3.1.10 Договору).
ДП АМПУ виставляє морському агенту рахунки на оплату портових зборів, робіт по судну, а морський агент, в свою чергу, їх сплачує за рахунок коштів судновласника.
Після виходу судна з порту 15.02.2019р. договір агентування припинив свою дію та взаємовідносини морського агента і судновласника припинилися.
Оплата проформи дісбурсментського рахунку № 244-В від 11.02.2019 року була здійснена Морським агентом за рахунок судновласника відповідно до умов Договору 11.02.2019 року платіжним дорученням № 178 на суму 5249,46 Євро, тобто до відходу судна з порту 15.02.2019 р. Виставлені позивачем остаточні рахунки також були повністю сплачені агентом платіжним дорученням № 188 на загальну суму 319,86 євро.
Таким чином, в межах дії договору доручення, укладеного із судновласником, ТОВ МА Сивей свої зобов`язання по оплаті портових зборів, інших спеціалізованих послуг, що фактично були надані Маріупольською філією державного підприємства Адміністрація морських портів України по суднозаходу т/х "AFER" 14-15.02.2019 року до Маріупольського морського торговельного порту, ТОВ МА Сивей виконало у повному обсязі та у встановлені Договором про приєднання терміни. Просить у задоволенні позову відмовити.
У своїй відповіді на відзив від 10.09.2019р. позивач пояснив, посилаючись на ст. ст. 19, 21 Закону України "Про морські порти України", постанову КМУ № 2405, ст. 11 ЦК України, що послуга із забезпечення проведення криголамних робіт є спеціалізованою послугою та піддягає державному регулюванню, а акти цивільного законодавства визначають зобов`язання сторін щодо порядку нарахування та оплати цієї послуги.
Посилаючись на п.п. 1.2, 1.3, 1.4, 2.2, 2.3 наказу вказує, що якщо початок льодової кампанії у морському порту Маріуполь оголошено після 01 лютого, плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт у морському порту Маріуполь справляється до закінчення льодової кампанії за тарифами, наведеними у таблиці 1 додатка 2 до цих Тарифів. При цьому, якщо вхід або вихід судна у/за межі акваторії морського порту Маріуполь відбувається до початку оголошеної льодової кампанії у періоді, починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, за такий вхід або вихід судна плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт справляється за тарифом 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна. Після 01 лютого плата за послуги із забезпечення криголамних робіт протягом оголошеної льодової к4ампанії справляється за тарифом 0,5 доларів США за 1 куб м. умовного об`єму судна.
Отже позивач нараховував плату за цю послугу починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, тобто після оголошення закінчення льодової кампанії за період з 05.02.20019р. по 02.03.2019р. за тарифом 0,29 дол. США за кожний вхід та вихід судна у/за межі морського порту Маріуполь. Підстави , розмір тарифів на вказану послугу та порядок її оплати безпосередньо встановлені приписами чинного законодавства і не передбачає її замовлення, складення та направлення приймально-здавальних актів та первинних документів.
Також вважає, що відповідач безпідставно ототожнює поняття "послуги із забезпечення проведення криголамних робіт" та "проведення криголамних робіт". Обов`язок відповідача сплати спірну суму виникає лише з факту перебування суден в акваторії порту.
Оскільки спірна послуга підлягає державному регулюванню, то саме цими нормами законодавства мають визначатися порядок та строки нарахування та сплати спеціалізованої послуги, в т.ч. складення рахунків. Таких строків законодавством не передбачено, а тому позивач не пропустив строків виставлення та надання рахунку відповідачу.
Крім цього, посилаючись на пункти 3.3.2, 4.8, 4.10 укладеного з відповідачем договору вказує, що саме на морського агента покладається обов`язок своєчасно сплачувати усі розрахунки з Адміністрацією за надані агенту та судну послуги, в т.ч. у доларах США. При цьому судновласник не є стороною договору і у позивача відсутні підстави для пред`явлення йому вимоги з оплати за надану спеціалізовану послугу.
В свою чергу відповідач у запереченнях на відповідь на відзив від 17.09.2019р, додатково зазначив, що він взяв на себе зобов`язання перед судновласником виконувати формальності та дії під час перебування судня в порту Маріуполь у лютому 2019р. та їх виконав, а судно після навантаження покинуло акваторію порту. Вказане означає, що усі зобов`язання морського агента перед судновласником були припинені, а тому на дату виставлення рахунків та подання позову відповідач не мав повноважень на представництво судновласника перед позивачем. Крім цього, цей факт свідчить про отримання судном відповідних дозволів та сплату усіх необхідних платежів, пов`язаних із судно заходом, і станом на кінець лютого 2019р. позивач не мав жодних претензій до відповідача з приводу несплати будь-яких послуг. Також вказує, що саме факт здійснення криголамних робіт зі сторони позивача є обов`язковою передумовою і підставою виникнення спірного зобов`язання і саме це створює умови для безпечного входу, виходу маневрування і т. ін., оскільки потребує додаткового проведення криголамних робіт понад обсяг послуг, які оплачуються корабельним збором.
Рахунки на оплату послуг за криголамні роботи № 615-В та № 616-В від 25.03.2019р. ні до моменту отримання послуги або безпосередньо після її надання відповідачу не виставлялися, а надіслані більше ніж через місяць після виходу судна з порту в порушення умов Договору. При цьому позивач вибірково на власний розсуд та свою користь неправомірно застосовує до спірних правовідносин норми Договору чи норми законодавства.
Наявні матеріли справи дозволяють розглянути справу по суті.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши представників позивача та відповідача, суд,
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи Державним підприємством Адміністрація морських портів України було визначено умови Договору від 03.12.2018 №367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України (надалі - Договір), який є договором приєднання в розумінні ст. 634 Цивільного кодексу України.
Декларацією про приєднання від 28.12.2018р. №172 до Договору, Товариство з обмеженою відповідальністю Морське агентство Сивей (надалі - Морський агент, Відповідач) підтвердило ознайомлення та згоду з усіма умовами Договору та всіма додатками до нього, які є його невід`ємною частиною, а також з усіма законодавчими та нормативними документами, що застосовуються до правовідносин, які виникають між Морським агентом та Державним підприємством Адміністрація морських портів України .
За змістом зазначеного Договору Адміністрація з однієї сторони, та Морський агент, який діючи від імені судновласника та за його рахунок, приєднався до Договору шляхом надання Адміністрації Декларації про приєднання до Договору, з іншої сторони, уклали цей Договір про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах України.
Згідно із розділом Договору Терміни та скорочення, які використовуються в цьому Договорі , спеціалізована послуга - це послуги із забезпечення проведення криголамних робіт.
1.1. Цей Договір є договором приєднання в розумінні ст. 634 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), який встановлює рівні умови для всіх суб`єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у морських портах України, та може бути укладений лише шляхом приєднання Морського агента до всіх його умов в цілому шляхом надання Адміністрації Декларації про приєднання до Договору (Додаток № 1 до цього Договору), розміщеної на офіційному веб-сайті Адміністрації (…) в порядку передбаченому цим Договором.
1.2. Всі права та обов`язки Адміністрації (в тому числі, прийняття, узгодження та виконання заявок Морського агента, ведення бухгалтерського обліку, проведення розрахунків, підписання первинних документів, тощо), які передбачені цим Договором, виконуються відповідною філією Державного підприємства Адміністрація морських портів України , перелік яких визначений у Додатку №3 до цього Договору.
1.3. При виконанні даного Договору Сторони керуються та зобов`язані виконувати вимоги чинного законодавства України, Правил, режимних та розпорядчих документів Адміністрації, в тому числі, Положення, які діють у відповідному морському порту.
Згідно з п. 2.1. Договору, його предметом є врегулювання взаємовідносин Адміністрації та Морського агента під час агентування суден у морських портах, зокрема, щодо порядку нарахування та оплати за заявками Морського агента портових зборів, спеціалізованої послуги та інших послуг (робіт), що надаються у морських портах України, перелік яких розміщений на веб-сайті Адміністрації.
Договором, зокрема, визначені наступні та права та обов`язки сторін.
3.1. ОБОВ`ЯЗКИ АДМІНІСТРАЦІЇ:
3.1.1. Здійснювати організацію постановки суден до причалів морського порту відповідно добового плану згідно з наданою Морським агентом інформацією, в залежності від зайнятості причалів раніше підтвердженими суднами, наявності вантажів та доручень на навантаження суден Морського агента
3.1.2. Адміністрація забезпечує безпеку судноплавства в акваторії морського порту та надає дозвіл на вхід/вихід/перешвартування суден в/з акваторії морського порту та інше.
3.1.3. Створювати сприятливі умови для виконання Морським агентом своїх функцій на режимній території морського порту та надавати Морському агенту оперативну інформацію, необхідну для його виробничої діяльності.
3.1.4. Адміністрація виконує заявки Морського агента, які пов`язані з обслуговуванням суден, за умови їх попереднього узгодження.
У випадку неможливості виконання заявки Морського агента з об`єктивних причин (технічних, організаційних та інших), Адміністрація про це повідомляє Морського агента не пізніше 12 годин з моменту отримання Заявки.
3.1.5. Надавати Морському агенту рахунки (у тому числі, попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг, до якої додаються інформація про основні розміри судна та інші необхідні документи щодо наданих послуг. Попередні рахунки на оплату портових зборів виставляються та надаються Адміністрацією Морському агенту не пізніше наступного робочого дня після отримання заявки від Морського агента, а остаточні рахунки по суднозаходу та наданих послугах виставляються та надаються Морському агенту не пізніше п`яти робочих днів з моменту відходу судна із морського порту або дня надання послуг.
3.1.7. Негайно повідомляти Морського агента про всі зупинки та перешкоди під час надання Послуг.
3.1.9. Адміністрація складає рахунки та акти наданих Послуг, зокрема, щодо надання інформаційних послуг Морському агенту згідно з вільними цінами (тарифами).
3.1.10. Адміністрація складає рахунки та акти наданих послуг за надання спеціалізованої послуги відповідно до чинного законодавства України.
3.2. ПРАВА АДМІНІСТРАЦІЇ:
3.2.4. У разі несплати Морським агентом зборів та інших належних Адміністрації платежів, остання залишає за собою право згідно зі ст. 91 КТМ України, вжити усіх заходів щодо відмови Капітаном порту у видачі дозволу на вихід судна з морського порту після закінчення обробки судна - до моменту сплати всіх належних платежів.
3.3. ОБОВ`ЯЗКИ МОРСЬКОГО АГЕНТА:
3.3.1. Виконувати свої професійні обов`язки у відповідності з розпорядженнями судновласника, здійснювати обслуговування суден під час підходу до морського порту, перебування в морському порту та відходу із морського порту.
3.3.2. Морський агент зобов`язується своєчасно здійснювати усі розрахунки з Адміністрацією за надані судну і Морському агенту послуги в порядку, визначеному цим Договором, зокрема, здійснювати від імені судновласника розрахунки з Адміністрацією з портових зборів, спеціалізованої послуги та інших Послуг.
3.3.5. Не пізніше ніж за 24 години до заходу судна в морський порт, надавати відповідному підрозділу Адміністрації заявку на оформлення попереднього рахунку по портовим зборам згідно з додатком № 2 з додаванням копії обмірного свідоцтва або документа, що його замінює, а також інші документи, передбачені Правилами.
3.3.6. Своєчасно надсилати відповідному підрозділу Адміністрації заявку на надання послуг, пов`язаних з обслуговуванням суден, в довільній формі.
3.3.9. Своєчасно і в повному обсязі інформувати судновласника та/або капітана судна про державні регульовані ставки (тарифи), вільні ціни (тарифи), усі зміни і доповнення до вільних цін (тарифів) Адміністрації, згідно з якими стягується плата за надані послуги, а також повідомляти про діючі у Адміністрації Правила, про діючи нормативні акти та попереджати капітана судна про матеріальну відповідальність та інші наслідки невиконання вимог зазначених нормативних актів.
3.3.16. Морський агент зобов`язується вжити заходів щодо врегулювання усіх питань і розбіжностей, що виникають мок капітаном судна, судновласником та Адміністрацією.
3.4. ПРАВА МОРСЬКОГО АГЕНТА:
3.4.1. Своєчасно та в повному обсязі отримувати Послуги згідно з заявками та умовами цього Договору.
3.4.2. Своєчасно отримувати від Адміністрації інформацію, необхідну для виконання своїх функцій.
3.4.3. Отримувати від Адміністрації акти наданих послуг (виконаних робіт), рахунки з підтверджуючими документами за надані послуги (виконані роботи).
4. ТАРИФИ НА ПОСЛУГИ, ПОРЯДОК РОЗРАХУНКІВ
4.1. Ставки портових зборів визначаються відповідно до Наказу Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, яким затверджено Порядок справляння та розміри ставок портових зборів. Оплата портових зборів, що надійшли від судновласника, здійснюється Морським агентом до виходу судна з морського порту на рахунок Адміністрації у доларах США по суднам під іноземним прапором і у національної валюті по суднам під Державним Прапором України на підставі рахунків, своєчасно виставлених Адміністрацією.
4.4. Розмір зборів, тарифів на Послуги, що надаються Адміністрацією, та які не підлягають державному регулюванню, визначається згідно з вільними цінами (тарифами) Адміністрації, що діють на момент надання відповідних Послуг.
4.5. Незнання Морським агентом нормативно-правових актів центральних органів державного управління, що регулюють тарифи на надані Адміністрацією Послуги, не звільняє Морського агента від їхнього виконання.
4.8. Оплата за спеціалізовану послугу здійснюється за державними регульованими цінами відповідно законодавства, із суден під іноземним прапором - у доларах США та суден під Державним Прапором України - у національній валюті України.
4.9. Оплата за спеціалізовану послугу суднам під іноземним прапором може здійснюватися у ЄВРО (за попереднім письмовим повідомленням Морським агентом) наступним чином. Плата за спеціалізовану послугу розраховується у доларах США із подальшим застосуванням кросс-курсу за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату надання послуг.
4.10. Остаточні рахунки по суднозаходу, а також по інших Послугах, наданих Адміністрацією, оплачуються Морським агентом відповідно до затверджених вільних цін (тарифів) Адміністрації протягом 20-ти банківських днів з дати своєчасного виставлення рахунку, шляхом банківського переказу грошових коштів на поточний рахунок Адміністрації, згідно з Актом наданих послуг, або інших документів, які підтверджують надання Послуг. Нарахування ПДВ здійснюється згідно з чинним податковим законодавством України.
4.14. Морський агент, незалежно від отримання рахунку на оплату Послуг Адміністрації засобами електронної пошти/факсом, зобов`язаний вжити заходів для отримання рахунків на оплату Послуг Адміністрації безпосередньо у відповідному структурному підрозділі Адміністрації протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту фактичного надання Послуг. Неотримання Морським агентом рахунків на оплату Послуг не звільняє Морського агента від обов`язку здійснити їх оплату, не дає підстав для відстрочення оплати, не дозволяє посилатись на неотримання рахунку, як на причину несплати (або несвоєчасної оплати) Послуг, своєчасно виставлених Адміністрацією.
4.15. Морський агент зобов`язаний протягом 5-ти банківських днів після отримання Акту наданих послуг, за відсутності вмотивованих заперечень, оформити та повернути Адміністрації підписаний та скріплений власною печаткою, якщо така використовується у відповідності до чинного законодавства України, належний Адміністрації примірник Акту та здійснити розрахунок згідно з умовами Договору.
8. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ
8.1. Цей Договір набуває чинності з моменту реєстрації Адміністрацією оригіналу Декларації про приєднання (Додаток № 1 до цього Договору, який є його невід`ємною частиною), але в будь-якому разі не раніше 01.01.2019, та діє до 30 червня 2019 року, але у будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.
8.2. Дія Договору вважається продовженою на кожний рік, якщо не пізніше ніж за ЗО (тридцять) календарних днів до останнього дня терміну дії Договору жодна з Сторін письмово де повідомила іншу Сторону про припинення даного Договору.
8.3. Припинення дії Договору не звільняє Сторони від виконання всіх існуючих на день його припинення зобов`язань та сплати штрафних санкцій, які виникли під час дії Договору.
Судом встановлено, що Декларацією про приєднання від 28.12.2018 №172 до вказаного Договору Товариство з обмеженою відповідальністю Морське агентство Сивей підтвердило ознайомлення та згоду з усіма умовами Договору та всіма додатками до нього, які є його невід`ємною частиною, а також з усіма законодавчими та нормативними документами, що застосовуються до правовідносин, які виникають між Морським агентом та Державним підприємством Адміністрація морських портів України .
Таким чином Відповідач приєднався до умов вказаного Договору з моменту отримання та реєстрації Адміністрацією оригіналу декларації , але в будь-якому разі не раніше 01.01.2019р., та діє протягом строку , визначеному у п. 8.1 Договору.
Розпорядженням від 01.02.2019р. № 01/02 капітан морського порту Маріуполь на виконання Наказу Міністерства інфраструктури України від 12.03.2011р. " 14 "Правила льодового проведення суден", Наказу Міністерства інфраструктури України від 12.11.2015р. № 467 "Про організацію льодових операцій" п.1, п. 7.3 також с погіршенням погодних умов і ускладненням льодової обстановки в порту Маріуполь на підходах до нього та в Азовському морі оголосив льодову кампанію в порту Маріуполь з 00 годин 00 хвилин 03.02.2019р. В подальшому Розпорядженням від 04.02.2019 №02/02 ним скасовано дію вказаного Розпорядження від 01.02.2019р. та оголошено про завершення льодової кампанії в порту Маріуполь з 00 годин 00 хвилин 05.02.2019р.
Отже, льодова кампанія в порту Маріуполь тривала з 03.02.3019р. по 04.02.2019р. включно.
З матеріалів справи вбачається та визнається обома сторонами, що ТОВ "МА "СИВЕЙ" було 11.02.2019р. номіновано як судновий агент теплоходу (т/х) "AFER" (Панама) під час його заходу до порту Маріуполь з метою навантаження сталевої заготовки близько 5000 тон. Фрахтувальник Roxbridge International зобов`язувався покрити усі портрові збори та ця сума мала бути вирахувана з фрахту. Отже, ТОВ "МА "Сивей" взяло на себе зобов`язання перед судновласником виконувати формальності та дії під час перебування вказаного судна в порту Маріуполь у лютому 2019р.
Перебування т/х "AFER" у Маріупольському морському торговельному порту відбувалося в період 14.02.2019р. - 15.02.2019р ., тобто вже після завершення льодової кампанії в порту.
Під час перебування вказаного судна в порту йому були нараховані портові збори та надані послуги згідно з договором 367-П-АМПУ-18 від 03.12.2018р. та Декларації № 172 від 28.12.2018р., укладених з Відповідачем. За актами приймання-передачі наданих послуг № 245-В та № 246-В від 14.02.2019р. на суму 87,73 Євро та 267,78 Євро відповідно, та № 244-В від 15.02.2019р. на суму 5285,81 Євро., а всього на суму 5641,32 Євро. Вказана сума була у повному обсязі сплачена морським агентом ТОВ "МА "Сивей" платіжними дорученнями № 178 від 11.02.2019р. та № 181 від 19.02.2019р.
14.02.2019р. між ТОВ "МА "Сивей" та капітаном т/х "AFER", який діяв від імені та за дорученням судновласника, підписано акт здачі-приймання робіт та послуг, згідно з яким сторони зазначили, що у відповідності з номінацією агентом виконані роботи по обслуговуванню вказаного судна в порту Маріуполь. За результатами виконаних послуг Агент та Судновласник взаємних претензій не мають.
Проте, листом від 27.03.2019р. № 742/17-01-02/Вих/17 , Позивач повідомив Відповідача про те, що у відповідності до п.п. 2.2, 2.3 наказу Міністерства інфраструктури України від 26.12.2013р. № 1059 "Про затвердження тарифів на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт" Адміністрацією Маріупольского морського порту було проведено донарахування сум за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за період з 14.20.20419р. по 15.02.2019р. та виставлені дісбурсментські рахунки за криголамні роботи (вхід/вихід) від 25.03.2019р.:- № 615-В на суму 3649,13 дол. США; - № 616-В на суму 3649,13 дол. США, та просило їх оплатити в строки, визначені Договором від 03.12.2018р.№ 367-П-АМПУ-18.
У зв`язку з несплатою Відповідачем вказаних рахунків Позивач направив на його адресу Претензію від 23.04.2019р. № 929/17-01-02/Вих/17 (17-01-02-19-12П) на загальну суму 7298,26 дол. США, яка отримана Відповідачем 24.04.2019р, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Вказана претензія також залишена Відповідачем без виконання, що зумовило звернення Позивача до суду з цим позовом.
Дослідивши та оцінивши у судовому засіданні подані сторонами докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов до висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Предметом спору у даній справі є вимоги Позивача про стягнення з Відповідача вартості наданої спеціалізованої послуги по проведенню криголамних робіт в період поза межами льодової компанії, що були розраховані позивачем на підставі Переліку і Тарифів.
За приписами ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно із ст. 3 Цивільного кодексу України однією із засад цивільного законодавства України є свобода договору.
Відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 статті 627 Цивільного кодексу України).
Статтею 509 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу
Відповідно до ст. ст. 626, 629 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з положеннями ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодекс України зобов`язання повинні виконуватися належним чином згідно умов договору та актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до ст.611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, відшкодування збитків.
Статтею 1 Закону України Про природні монополії визначено, що природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв`язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб`єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв`язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі - товари).
Частиною 1 ст. 5 вказаного Закону визначено сфери діяльності суб`єктів природних монополій, зокрема, спеціалізовані послуги у річкових, морських портах, морських рибних портах та аеропортах відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 8 цього Закону, предметом державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій є не лише ціни (тарифи), але також доступ споживачів до Послуг, інші умови здійснення підприємницької діяльності у випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про морські порти України" акваторія морського порту (портова акваторія) - визначена межами частина водного об`єкта (об`єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден.
Морський порт - визначені межами територія та акваторія, обладнані для обслуговування суден і пасажирів, проведення вантажних, транспортних та експедиційних робіт, а також інших пов`язаних з цим видів господарської діяльності (пункт 6 частини 1 статті 1 Закону України "Про морські порти України").
Відповідно до п.4 ч.1 ст. 4 Закону України Про морські порти України функціонування та розвиток морських портів здійснюється за принципами розмежування адміністративних функцій щодо забезпечення безпеки мореплавства та нагляду (контролю) за безпекою мореплавства і господарської (комерційної) діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Кодексу торговельного мореплавства України у морському порту або поза його територією як постійні представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов`язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства. При укладенні договору морського агентування шляхом номінації всі істотні умови договору, необхідні для процесу укладання, містяться у двох документах: у самій номінації (як документа) зі сторони судновласника та проформі дисбурсментського рахунку зі сторони морського агента.
Згідно зі ст. 117 Кодексу торговельного мореплавства України морський агент виконує формальності та дії, пов`язані з прибуттям, перебуванням і відходом судна, допомагає капітану судна у налагодженні контактів з службами порту, місцевими органами виконавчої влади, в організації постачання і обслуговування судна в порту, оформляє митні документи та документи на вантаж, інкасує суми фрахту та інші суми для оплати вимог судновласника, що виникають з договору перевезення, сплачує за розпорядженням судновласника і капітана судна суми, пов`язані з перебуванням у порту.
З урахуванням вказаних норм законодавства судом встановлено та спір між сторонами в цій частині відсутній, що Відповідач, приєднавшись відповідно до Декларації від 28.12.2018 №172 до Договору від 03.12.2018 №367-П-АМПУ-18 про взаємодію сторін під час агентування суден у морських портах), був номінований як судновий агент теплоходу "AFER" (Панама) під час його заходу в період 14.02.2019р. - 15.02.2019р ., до порту Маріуполь. Отже, ТОВ "МА "Сивей" взяло на себе зобов`язання перед судновласником виконувати формальності та дії під час перебування вказаного судна в порту Маріуполь у лютому 2019р.
Згідно з розпорядженнями капітана морського порту Маріуполь від 01.02.2019р. № 01/02 та від 04.02.2019 №02/02 льодова кампанія в порту Маріуполь тривала з 03.02.3019р. по 04.02.2019р. включно.
Таким чином, перебування т/х "AFER" у Маріупольському морському торговельному порту відбувалося вже після завершення льодової кампанії в порту.
Відповідно до ст.19 Закону України "Про морські порти України" у морських портах надаються послуги з обслуговування суден, здійснення операцій з вантажами, у тому числі проведення вантажно-розвантажувальних робіт, послуги з обслуговування пасажирів та інші послуги, передбачені законодавством.
Частиною 2 ст.21 вказаного Закону встановлено, що перелік спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню, визначає Кабінет Міністрів України.
Згідно з Переліком спеціалізованих послуг, що надаються у морському порту суб`єктами природних монополій, які підлягають державному регулюванню, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 405 від 03.06.2013, до спеціалізованих послуг віднесено, зокрема, забезпечення проведення криголамних робіт.
Порядок нарахування плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт встановлений наказом Міністерства інфраструктури України 26.12.2013 № 1059 Про затвердження Тарифів на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт (надалі за текстом - Наказ).
Відповідно до п.2.1 Тарифів нарахування плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється протягом періоду оголошеної льодової кампанії із суден груп А, Б за тарифами, визначеними в таблицях 1 та 2 додатка 2 до цих Тарифів, у такому порядку: для забезпечення безпечних умов для входу, виходу, маневрування, швартування, перешвартування та руху суден в межах акваторії морського порту - за кожний вхід судна в межі акваторії морського порту та за кожний вихід судна за межі акваторії морського порту (за винятком випадків, коли такий вхід/вихід в межі / за межі акваторії морського порту пов`язаний виключно із проходженням судноплавним каналом та/або тимчасовою стоянкою на якірній стоянці (зовнішньому рейді) морського порту, які включено до меж акваторії відповідного морського порту, без виконання інших операцій в межах акваторії такого морського порту) за тарифами, наведеними у таблиці 1 додатка 2 до цих Тарифів.
Пунктами 1.2., 1.3., 1.4. Тарифів встановлено, що оплата послуг із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється за ставками, визначеними в додатку 2 до цих Тарифів, на користь ДП "Адміністрація морських портів України". Розрахунок вартості послуг із забезпечення проведення криголамних робіт здійснюється з умовного об`єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює. Тарифи на послуги із забезпечення проведення криголамних робіт встановлюються на послуги із забезпечення умов для безпечного входу, виходу, маневрування, швартування, перешвартування та руху суден у межах акваторії порту протягом періоду оголошеної льодової кампанії.
Правовий аналіз наведених вище нормативних приписів свідчить, що дії позивача по забезпеченню проведення криголамних робіт в період дії льодової кампанії з метою забезпечення безпечних умов для входу, виходу, маневрування, швартування, перешвартування та руху суден в межах акваторії морського порту, є послугою, яка надається заздалегідь невизначеному колу суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність у морському порту протягом періоду оголошеної льодової кампанії, які в силу самого лише факту входу/виходу судна в/за межі акваторії морського порту в указаний період, є споживачами такої послуги, адже вони є тими особами, яким позивач зобов`язаний забезпечити створення безпечних умов для здійснення вказаних дій шляхом проведення криголамних робіт.
Згідно зі ст.85 Кодексу торговельного мореплавства під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов`язане дотримувати чинних законів і правил України, у тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов`язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.
Порядок оголошення льодової кампанії визначений згідно з п 5.3. Правил льодового проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 12.03.2011р. №14.
Так згідно наведеного пункту 5.3. встановлено, що якщо початок або кінець льодової кампанії Морською адміністрацією не оголошено, а льодові умови в районі порту різко погіршилися або покращилися, капітан відповідного порту має право самостійно оголосити про початок або кінець льодової кампанії в зоні дії порту, про що в якомога стислий термін інформує Морську адміністрацію.
Згідно з п. 2.2. наказу встановлено, що якщо вхід або вихід судна у межі акваторії морського порту відбувається в строки поза межами періоду оголошення льодової кампанії, плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за такий період не стягується, крім випадків, передбачених пунктом 2.3 цього розділу .
Відповідно до п. 2.3. наказу, у випадках, коли льодову кампанію в морському порту Маріуполь не оголошено до 31 січня включно, починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, нарахування плати із суден груп А, Б здійснюється за тарифом 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна за кожний вхід та вихід судна у/за межі акваторії морського порту Маріуполь.
Якщо початок льодової кампанії у морському порту Маріуполь оголошено після 01 лютого, плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт у морському порту Маріуполь справляється до закінчення льодової кампанії за тарифами, наведеними у таблиці 1 додатка 2 до цих Тарифів. При цьому, якщо вхід або вихід судна у/за межі акваторії морського порту Маріуполь відбувається до початку оголошеної льодової кампанії у періоді, починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, за такий вхід або вихід судна плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт справляється за тарифом 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна.
З урахуванням зазначених пунктів наказу та строку дії льодової кампанії, Позивач нараховував плату морським агентам за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за період з 01.02.2019р. по 02.02.2019р. - в розмірі 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна., а за період з 03.02.2019р. по 04.02.2019р. - в розмірі 0,5 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна.
Проте, як вказувалося вище вхід та вихід т/х "AFER" (Панама) до/з порту Маріуполь відбувався в період 14.02.2019р. - 15.02.2019р ., тобто після завершення льодової кампанії ,а тому плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт за такий період не мала стягуватися відповідно до 2.2. вказаного вище Наказу.
Відносно того, чи є вказані обставини винятковими та на які має розповсюджуватися дія п 2.3 вказаного Наказу, суд зазначає наступне.
Перший абзац цього пункту відображає ситуацію, коли не оголошена до 31 січня льодова кампанія не оголошується і після 01 лютого. Проте, у цій справі льодова кампанія була оголошена після 01 лютого і тривала з 03.02.2019р. по 04.02.2019р., а тому Позивач мав стягувати плату за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт у морському порту Маріуполь до закінчення льодової кампанії за тарифами, наведеними у таблиці 1 додатка 2 до цих Тарифів. (1 речення абзацу 2 п.2.3 Наказу).
Суд приходить до висновку, що норма другого речення абзацу 2 п. 2.3 , якою встановлено: при цьому якщо вхід або вихід судна у/за межі акваторії морського порту Маріуполь відбувається до початку оголошеної льодової кампанії у періоді, починаючи з 01 лютого протягом 30 діб, за такий вхід або вихід судна плата за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт справляється за тарифом 0,29 доларів США за 1 кубічний метр умовного об`єму судна" не має застосовуватись до спірних правовідносин, оскільки і вхід і вихід т/х "AFER" з порту Маріцполь відбувався після завершення оголошеної льодової кампанії - 14.02.2019р. - 15.02.2019р. , а вказаний 30 денний період має застосовуватися лише у випадку входу або виходу суден до початку оголошеної льодової кампанії, а не після її завершення.
Отже, вказаний Наказ взагалі не передбачає стягнення плати за послуги із забезпечення проведення криголамних робіт у морському порту Маріуполь, якщо і вхід і вихід суден з порту Маріуполь відбуваються після завершення льодової кампанії.
З урахуванням викладеного, суд зазначає, позивач безпідставно здійснив нарахування сум за спеціалізовану послугу із забезпечення проведення криголамних робіт за період з 14.20.20419р. по 15.02.2019р. та виставив Відповідачу дісбурсментські рахунки за криголамні роботи (вхід/вихід) від 25.03.2019р.:- № 615-В на суму 3649,13 дол. США; - № 616-В на суму 3649,13 дол. США.
Крім цього, суд відзначає, що Позивач у вказаних рахунках безпідставно ототожнив поняття послуги із забезпечення проведення криголамних робіт та проведення криголамних робіт . Надання послуг та проведення робіт не є тотожними поняттями, тому послуга не може підтверджуватись проведенням робіт.
Верховний Суд у постанові від 27.02.2018р. у справі № 915/370/15 зазначив: Послугам обов`язково властиві щонайменше дві ознаки: 1) надання послуги невіддільне від діяльності особи-послугонадавача; 2) корисний ефект такої діяльності не виступає у вигляді певного осяжного матеріального результату, а полягає в самому процесі надання послуги.
Послугу, можна визначити як різновид об`єктів цивільних правовідносин, що виражається у вигляді певної правомірної операції, тобто у вигляді ряду дій виконавця або у діяльності, що являється об`єктом зобов`язання, яка має нематеріальний ефект, нестійкий речовий результат або уречевлений результат, пов`язаний з іншими договірними відносинами, і яка характеризується властивостями здійсненності, невіддільності від джерела, моментальною споживністю, неформалізованістю якості .
Таким чином, проведення робіт, на відміну від послуг, завжди має певний осяжний матеріальний результат. Забезпечити означає - зробити можливим.
Отже, послуга із забезпечення проведення криголамних робіт означає діяльність Порту, яка зробить можливим проведення криголамних робіт. Ця послуга не означає безпосереднє проведення криголамних робіт та не означає обов`язок їх проведення саме Портом.
При цьому позивач стверджував, що протягом лютого 2019 року, Державне підприємство Адміністрація морських портів України в особі Маріупольської філії державного підприємства Адміністрація морських портів України нараховувало морським агентам плату за послуги саме із забезпечення проведення криголамних робіт - спеціалізовану послугу.
Проте Позивач виставив Відповідачу рахунки від 25.03.2019р. не за послугу "із забезпечення проведення криголамних робіт" а саме за "криголамні роботи", які фактично портом не надавалися. Доказів зворотного Позивачем суду не представлено і з матеріалів справи вбачається, що Позивачем рахунки за спеціалізовану послугу "із забезпечення проведення криголамних робіт" Відповідачу не направлялися.
Приймаючи рішення, суд також враховує, що згідно з положеннями ст. 116 Кодексу торгівельного мореплавства України у морському порту або поза його територією як представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов`язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства.
Особливості морського агентування регламентуються главою 5 Морське агентування розділу IV Кодексу торговельного мореплавства.
Зокрема, морський агент виконує формальності та дії, пов`язані з прибуттям, перебуванням і відходом судна, допомагає капітану судна у налагодженні контактів з адміністрацією морського порту і службою капітана морського порту, власником морського терміналу, підприємствами, установами, організаціями, що надають спеціалізовані послуги, портовими операторами, місцевими органами виконавчої влади в організації постачання й обслуговування судна в порту, оформляє митні документи і документи на вантаж та здійснює інші операції відповідно до ст. 117 Кодексу торговельного мореплавства. При виконанні договору морського агентування морський агент діє від імені судновласника.
Комерційне посередництво (агентська діяльність) є підприємницькою діяльністю, що полягає в наданні комерційним агентом послуг суб`єктам господарювання при здійсненні ними господарської діяльності шляхом посередництва від імені, в інтересах, під контролем і за рахунок суб`єкта, якого він представляє (ст. 295 ГК).
Договір морського агентування, на підставі якого здійснює свою діяльність морський агент, за правовими ознаками і змістом належить до договорів доручення, вимоги щодо яких встановлено статтями 1000 -1009 Цивільного кодексу України (далі - ЦК).
Згідно зі ст. 1000 ЦК за договором доручення одна сторона (повірений) зобов`язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов`язки довірителя. Повірений виконує доручення від імені та за рахунок довірителя.
Вказаним вище Договором, до якого приєднався Відповідач не передбачено покладення на морського агента обов`язку нести солідарну, субсидіарну відповідальність разом із судновласником, морський агент не виступає поручителем за зобов`язаннями судновласника ані під час дії договору доручення, ані після припинення його дії.
Отже, споживачем послуг Адміністрації є судновласник (фрахтувальник), від імені, за рахунок та за дорученням якого діє агент. Оплату сум, пов`язаних з перебуванням судна в порту, морський агент має здійснювати за розпорядженням судновласника. Перерахування агенту грошових коштів судновласником є передумовою подальшої оплати агентом послуг, які надаються позивачем для судновласника.
Таким чином, оскільки вказана послуга надається судну, то її споживачем є судновласник, отже, враховуючи положення Цивільного та Господарського кодексів України щодо договору доручення, правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов`язки довірителя (у даному випадку судновласника).
Специфіка морського міжнародного агентування полягає в тому, що згідно звичаїв та сталої практики, укладення договорів морського агентування здійснюється здебільшого шляхом телексного повідомлення (або засобами електронної пошти) судновласником морського агента про таку номінацію. Зміст таких повідомлень стосується тільки характеристик судна, які є необхідними для сплати канальних, лоцманських, портових та інших обов`язкових зборів.
Одночасно вказана форма укладання договору морського агентування не суперечить і нормам чинного законодавства України. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Свої зобов`язання по оплаті портових зборів, інших спеціалізованих - о слуг, що фактично були надані Маріупольською філією державного підприємства Адміністрація морських портів України по суднозаходу т/х "AFER" 14-15.02.2019 року до Маріупольського морського торговельного порту, ТОВ МА Сивей виконало у повному обсязі та у встановлені Договором терміни, що підтверджується вказаними вище рахунками та платіжними дорученнями.
При цьому суд дійшов висновку, що Позивач, направивши лише 27.03.2019р. Відповідачу дісбурсментські рахунки за криголамні роботи (вхід/вихід) від 25.03.2019р.:- № 615-В на суму 3649,13 дол. США; - № 616-В на суму 3649,13 дол. США. , припустився порушення умов п. 3.1.5 Договору від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18, яким встановлено, обов`язок Адміністрації (Позивача) "надавати Морському агенту рахунки (у тому числі, попередні рахунки по портовим зборам) після отримання від Морського агента заявки на надання послуг, до якої додаються інформація про основні розміри судна та інші необхідні документи щодо наданих послуг. Попередні рахунки на оплату портових зборів виставляються та надаються Адміністрацією Морському агенту не пізніше наступного робочого дня після отримання заявки від Морського агента, а остаточні рахунки по суднозаходу та наданих послугах виставляються та надаються Морському агенту не пізніше п`яти робочих днів з моменту відходу судна із морського порту або дня надання послуг ".
Вказані рахунки були направлені Позивачем на адресу Відповідача через 1 місяць та 12 днів після виходу т/х "AFER" з порту Маріуполь.
Оскільки ТОВ МА Сивей було номіноване судновласником як агент у Маріупольському порту конкретного судна (т/х "AFER"), на конкретний рейс (суднозаход 14-15 лютого 2019 року) під завантаження конкретного вантажу (5000 тн сталевої заготовки), то після закінчення навантажувальних робіт і виходу т/х "AFER" з Маріупольського порту, тобто закінчення суднозаходу 15 лютого 2015 р., договір агентування припинив свою дію та взаємовідносини морського агента і судновласника припинилися.
Вихід судна за межі акваторії Маріупольського порту вказує, що усі зобов`язання Відповідача як морського агента перед судновласником були припинені, а тому на момент виставлення рахунків та подання позову відповідач не мав повноважень на представництво судновласника т/х "AFER" перед ДП АМПУ , а відповідно до п. 3.3.2. Договору Відповідач був зобов`язаний здійснювати від імені судновласника розрахунки з Адміністрацією з портових зборів , спеціалізованої послуги та інших послуг.
Крім цього, суд зазначає, що у разі несплати Морським агентом зборів та інших належних Адміністрації платежів, остання мала право згідно зі ст. 91 КТМ України, вжити усіх заходів щодо відмови Капітаном порту у видачі дозволу на вихід судна з морського порту після закінчення обробки судна - до моменту сплати всіх належних платежів, що передбачено пунктом 3.2.4 Договору від 03.12.2018 р. № 367-П-АМПУ-18.
Доказів наявності такої заборони у зв`язку з несплатою Відповідачем послуг із забезпечення проведення криголамних робіт Позивач суду також не надав.
Отже, сам факт виходу т/х "AFER" з Маріупольського порту свідчить про отримання судном відповідних дозволів та сплату всіх необхідних платежів, пов`язаних з суднозаходом, і станом на кінець лютого 2019 року позивач не мав жодних претензій до Відповідача щодо несплати будь-яких послуг.
Статтею 610 Цивільного кодексу України встановлено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно із ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ч.1 ст.216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Приймаючи рішення суд враховує, що до основних засад (принципів) господарського судочинства, зокрема, належать змагальність та диспозитивність, правила яких визначені статтями 13 та 14 ГПК України:
Стаття 13:
1. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
2. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
3. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
4. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Стаття 14:
1. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
2. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до стаття 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позивач не довів належними та допустимими доказами факт порушення Відповідачем господарського зобов`язання за договором від 03.12.2018р. № 367-П-АМПУ-18.
Його посилання на те, що оскільки нормами чинного законодавства не визначено строк виставлення спірних рахунків, а тому він правомірно направив їх Відповідачу 27.03.2019р., судом до уваги не приймаються з огляду на викладене вище, а також враховуючи, що саме договором врегульовані взаємовідносини його сторін щодо порядку виставлення рахунків за надані послуги, в т.ч. спеціалізованої послуги із забезпечення криголамних робіт. Відповідними наказами Мінінфраструктури України визначено лише підстави та розміри застосування тарифів на послуги, які надаються Позивачем судновласникам, від імені яких діють морські агенти, в т.ч. Відповідач. Усі інші правові відносини між ними врегульовані договором від 03.12.2018р. № 367-П-АМПУ-18, в т.ч. і в частині визначення строків своєчасного направлення рахунків, порушення якого припустився Позивач.
Інші його доводи судом до уваги не приймаються в силу вищенаведеного.
Таким чином, позовна заява Державного підприємства «Адміністрація морських портів України" в особі Маріупольської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Морське агентство «Сивей» про стягнення заборгованості у розмірі 7 298,26 дол. США, що по курсу НБУ станом на 30.05.2019 еквівалентно 194 717,58 грн. задоволенню не підлягає.
Відповідно до статті 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача. Питання стосовно розподілу витрат сторін на професійну правничу допомогу буде вирішено після прийняття рішення у справі в порядку ч. 8 ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 74, 76-79, 86, 129, 233, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Повне рішення складено 25.10.2019 р.
Суддя К.В. Проскуряков
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 28.10.2019 |
Номер документу | 85205540 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні