ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 606/695/19
28 жовтня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.
представника позивача: ОСОБА_1
представника відповідача: Горака Г.І.
третьої особи: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Голови Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області Горака Григорія Івановича, Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_3 звернулася до Теребовлянського районного суду тернопільської області із позовом до Голови Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області Горака Григорія Івановича про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою судді від 21.03.2019 справу передано за підсудністю до Тернопільського окружного адміністративного суду.
Дана справа надійшла до Тернопільського окружного адміністративного суду 09.04.2019 та за результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями передана головуючому судді Баранюку А.З.
Ухвалою судді від 10.04.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно довідки складеної секретарем судового засідання, судове засідання 06.05.2019 не проводилося у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відпустці. Судове засідання відкладено до 21.05.2019.
Ухвалою суду від 21.05.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати розгляд справи відкладено до 10.06.2019 у зв`язку із неприбуттям відповідача.
Ухвалою суду від 21.05.2019 витребувано в Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області належним чином завірені копії рішення сесії Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області №17 від 13.12.2010 року та всіх документів, які були враховані при його прийнятті.
Ухвалою суду від 10.06.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати до участі у справі в якості другого відповідача залучено Хмелівську сільську раду Теребовлянського району Тернопільської області, розгляд справи відкладено до 26.06.2019.
Ухвалами суду від 26.06.2019, 16.07.2019, 29.07.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати розгляд справи було відкладено.
29.07.2019 представник позивача та голова Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області Горак Григорій Іванович подали до суду заяви про розгляд даної справи поза межами процесуальних строків.
Ухвалою суду від 09.09.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 . Розгляд справи відкладено до 26.09.2019.
Ухвалами судді від 26.09.2019, 08.10.2019 в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати розгляд справи було відкладено.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити в його задовленні.
Третя особа в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення позивача, представника відповідача та третьої особи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.
Комісія в складі Хмелівського сільського голови, спеціалістів управління Держкомзему у Теребовлянському районі в присутності громадян ОСОБА_2 та ОСОБА_4 А. провела встановлення межових знаків між присадибними земельними ділянками даних громадян згідно планово-картографічних матеріалів по с.Хмелвка за 1962 рік, результати оформлено актом від 11.11.2010 (а.с. 11).
Рішенням другої сесії шостого скликання Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області від 13.12.2010 №17 вирішено затвердити акт встановлення межових знаків між присадибними земельними ділянками гр.. ОСОБА_2 та гр. ОСОБА_3 і виготовити правовстановлюючі документи на присадибні земельні ділянки (а.с. 10).
Рішенням двадцять восьмої сесії шостого скликання Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області від 11.11.2013 №216 надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,3617 га в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 0,2500 га за рахунок земель житлової та громадської забудови (землі які були в їх користуванні - під одно та двоповерховою забудовою) за адресою: АДРЕСА_1 та для ведення особистого селянського господарства - 1,1117 га угіддя-рілля; зобов`язано ОСОБА_3 замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в землевпорядній організації, яка має відповідні дозволи (ліцензії) на виконання робіт (а.с. 13).
Також, 11.11.2013 рішенням двадцять восьмої сесії шостого скликання Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області №217 затверджено акт обстеження земельних ділянок, що знаходяться по АДРЕСА_1 між землекористувачами ОСОБА_3 та померлою ОСОБА_5 (а.с. 14).
Проте, під час формування технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у ОСОБА_3 виник спір щодо встановлення межі земельної ділянки по АДРЕСА_1 та земельної ділянки по АДРЕСА_2 , оскільки встановлені межі на місцевості не відповідають кадастровому плану земельної ділянки по АДРЕСА_1
12.10.2018 представник ОСОБА_3 звернувся із заявою до голови Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області із заявою щодо комісійного встановлення меж.
Не отримавши відповідь на вказане звернення, 12.01.2019 представник ОСОБА_3 повторно звернувся із заявою до голови Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області із заявою щодо забезпечення комісійного встановлення меж земельних ділянок в натурі межовими знаками, що знаходяться по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_3 АДРЕСА_2 (а.с. 6).
Проте відповідь на повторне звернення ОСОБА_3 також не отримала.
Не погоджуючись із такою бездіяльністю суб`єкта владних повноважень та вважаючи її протиправною, позивачка звернулася до суду із відповідним позовом з метою відновлення її порушеного права.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Земельного Кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян. Одними з основних принципів земельного законодавства є забезпечення рівності права власності на землю громадян та забезпечення гарантій прав на землю.
Відповідно до ч.1 ст.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
В статті 79 Земельного кодексу України міститься визначення терміну земельної ділянки як частини земної поверхні з встановленими межами, певним місцем розташування, визначеними щодо неї правами.
Механізм формування земельної ділянки як певного об`єкту цивільних прав визначено законодавцем у статті 79-1 Земельного кодексу України та полягає у визначенні її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Державній реєстрації у Державному земельному кадастрі підлягають сформовані земельні ділянки.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).
Статтею 55 Закону України Про землеустрій встановлено що встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів. Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) закріплюються межовими знаками встановленого зразка.
Як зазначалося вище, рішенням №216 від 11.11.2013 Хмелівської сільської радої Теребовлянського району Тернопільської області надано позивачці дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,3617 га за адресою: с.Хмелівка Теребовлянського району Тернопільської області АДРЕСА_1 . Проте, під час формування технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у ОСОБА_3 виник спір щодо встановлення межі земельної ділянки по АДРЕСА_1 та земельної ділянки по АДРЕСА_2 , що слугувало підставою для звернення представника позивачки до Хмелівської сільської радої Теребовлянського району Тернопільської області із заявами щодо забезпечення комісійного встановлення меж даних земельних ділянок в натурі межовими знаками.
Вирішення земельних спорів врегульовано статтями 158-161 Глави 25 Земельного кодексу України.
Так у відповідності до ч.1 та ч.3 ст.158 Земельного кодексу України, земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
Порядок розгляду земельних спорів органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин визначено ст. 159 Земельного кодексу України.
Згідно положень даної статті земельні спори розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви.
Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.
Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.
У рішенні органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання.
Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття.
Відповідно до частини першої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими для виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , у відповідності до якої рада, в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2005 № 34/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 15.05.2013 № 883/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661, наказ, розпорядження, постанова, рішення (далі - розпорядчий документ) - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб`єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.
Отже, з вищенаведеного вбачається, що за результатами розгляду заяв представника позивачки щодо забезпечення комісійного встановлення меж земельних ділянок в натурі межовими знаками по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , в контексті чинного законодавства України, орган місцевого самоврядування повинен прийняти індивідуальний правовий акт - рішення Хмелівської сільської радої Теребовлянського району Тернопільської області.
При цьому, суд не погоджується із твердженням відповідачів про те, що вказані заяви були розглянути, так як сільським головою було здійснено обміри земельних ділянок ОСОБА_3 і ОСОБА_2 та встановлено, що межові знаки не порушені, оскільки як встановлено судом, жодного рішення за наслідком розгляду відповідних заяв прийнято не було.
Отже, така бездіяльність, на переконання суду, суперечить вимогам чинного законодавства та є протиправною.
Оскільки Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що питання регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання саме Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області розглянути звернення ОСОБА_3 від 12 січня 2019 року та прийняти відповідне рішення.
Таким чином, оскільки вирішення земельних спорів віднесено до компетенції органу місцевого самоврядування суд вважає, що у задоволенні позову до голови Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області слід відмовити.
Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити частково.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області щодо нерозгляду звернення ОСОБА_3 від 12 січня 2019 року.
Зобов`язати Хмелівську сільську раду Теребовлянського району Тернопільської області розглянути звернення ОСОБА_3 від 12 січня 2019 року та прийняти відповідне рішення.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Хмелівської сільської ради Теребовлянського району Тернопільської області на користь ОСОБА_3 сплачений судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Реквізити сторін:
позивач: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач: Хмелівська сільська рада Теребовлянського району Тернопільської області (48145, с. Хмелівка, Теребовлянський район, Тернопільська область, код ЄДРПОУ 04394823);
третя особа: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Повне судове рішення складене 31 жовтня 2019.
Головуючий суддя Баранюк А.З.
копія вірна
Суддя Баранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2019 |
Оприлюднено | 31.10.2019 |
Номер документу | 85301382 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Теребовлянський районний суд Тернопільської області
Малярчук В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні