ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про повернення апеляційної скарги
29 жовтня 2019 року м. Дніпросправа № 160/1931/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів:
судді-доповідача Чумака С.Ю.,
суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,
перевіривши на відповідність вимогам Кодексу адміністративного судочинства України апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року у справі № 160/1931/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Імпульс Техмаш до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу,-
в с т а н о в и в:
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року позов задоволений частково.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Розглянувши матеріали апеляційної скарги колегія суддів вважає, що її необхідно повернути без розгляду через таке.
Згідно з пунктами 15 та 15.5 розділу VII Перехідних положень КАС України в редакції від 15 грудня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Отже, законодавець встановив, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - ЄСІТС) апеляційні скарги подаються за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до останнього абзацу п. 15 розділу VII Перехідні положення КАС України Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті "Голос України" та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи .
Таке оглошення опубліковано в газеті "Голос України" № 229 (6984) від 1 грудня 2018 року, тобто ЄСІТС повинна була почати функціонування з 1 березня 2019 року, проте 28 лютого 2019 року Державною судовою адміністрацією України відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 28.02.2019 № 624/0/15-19 зазначене оголошення було відкликано та повідомлено, що про початок функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи буде повідомлено додатково .
До теперішнього часу нове оголошення про початок функціонування ЄСІТС не публікувалось.
Отже, на теперішній час ЄСІТС не функціонує, а тому подання апеляційної скарги необхідно проводити за правилами, що діяли до 15 грудня 2017 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 186 КАС України (в редакції до 15.12.2017 року) апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване рішення.
Таким чином, враховуючи, що в даному випадку апеляційна скарга була подана апелянтом безпосередньо до суду апеляційної інстанції, тобто з порушенням порядку її подання, останню, відповідно до пп.15.5 п.15 ч.1 розд. VII Перехідних положень КАС України, необхідно повернути апелянту без розгляду.
При цьому колегія суддів враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду від 22 серпня 2019 року у справі № 160/2280/19, від 19.07.2018 у справі № 640/20036/17, від 26.09.2018 у справі № 826/8873/16, від 21.03.2019 у справі № 816/1955/18 та від 11.07.2019 у справі № 805/2621/18-а з аналогічного питання, проте не погоджується з ними і не застосовує з огляду на таке.
У зазначених постановах Верховний Суд дійшов висновку, що особа, яка подає скаргу, вправі очікувати застосування норм процесуального законодавства (статті 297 КАС України, підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Розділу Перехідних положень КАС України), які надають їй право як безпосереднього подання апеляційної скарги до апеляційного суду, так і подання апеляційної скарги через місцевий суд. Застосування принципу пропорційності при здійсненні судочинства вимагає такого тлумачення підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Розділу Перехідних положень КАС України, яке б гарантувало особі право на безпосереднє звернення із апеляційною скаргою до апеляційного суду відповідно до статті 297 КАС України, оскільки держава не вправі обмежувати права особи без мети захисту певного суспільного інтересу. Натомість, при поверненні апеляційної скарги без розгляду, суд апеляційної інстанції виявив надмірний формалізм та непропорційність між застосованими засобами та поставленою метою, наслідком чого стало порушення права скаржника на судовий захист.
З цього приводу суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Принцип пропорційності - загальноправовий принцип, спрямований на забезпечення у правовому регулюванні розумного балансу приватних і публічних інтересів, відповідно до якого цілі обмежень прав мають бути істотними, а засоби їх досягнення обґрунтованими і мінімально обтяжливими для осіб, чиї права обмежуються; дозволяє досягти розумного співвідношення між цілями державного впливу та засобами їх досягнення.
Принцип пропорційності являє собою загальний, універсальний принцип права, який вимагає співрозмірного обмеження прав та свобод людини для досягнення публічних цілей.
Колегія суддів з цього приводу зазначає, що пп. 15.5 пункту 15 частини першої Розділу Перехідних положень КАС України не містить жодного втручання у права та свободи людини і жодним чином їх не обмежує у порівнянні з попереднім станом, а саме з правилами подання апеляційної скарги, які діяли до 15 грудня 2017 року, а лише залишає такі правила незмінними на період до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, що не є свавільним втручанням у права заявника і не створює жодних перешкод для використання ним процесуальних прав, оскільки попередній порядок діяв на протязі більше 10 років з дня введення в дію КАС України і не викликав у учасників процесу жодних проблем при поданні апеляційної скарги;
Крім того, національне законодавство в цих відносинах не містить жодних суперечностей і не вимагає від учасників процесу ніякого тлумачення чи трактування.
Навпаки, національне законодавство, а саме пп. 15.5 пункту 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень КАС України, містить чітке правило поведінки - до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається за правилами ч. 1 ст. 186 КАС України (в редакції до 15.12.2017 року), тобто через суд першої інстанції, а після початку її функціонування - за правилами статті 297 КАС України в редакції, яка діє з 15 грудня 2017 року, тобто безпосередньо до апеляційного суду. Невиконання цього правила апелянтом свідчить лише про незнання ним норм процесуального законодавства.
Встановлення у Перехідних положеннях такого правила пов`язано з особливостями функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, після початку якого за приписами статті 18 КАС України буде забезпечено обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, а також між судом та учасниками судового процесу. Отже суд апеляційної інстанції буде мати доступ до матеріалів справи в електронному виді у зазначеній системі, а тому витребовування процесуальних та інших документів в паперовій формі передбачено лише у разі необхідності. Саме у зв`язку з цим законодавцем до початку функціонування системи і збережено правило, за яким апеляційна скарга подається через суд першої інстанції, який забезпечує її надходження до апеляційного суду разом із матеріалами справи.
Європейський суд з прав людини у справах «Каньєте де Хоньї проти Іспанії» , «Гору проти Греції» , «Михолапа проти Латвії» зазначив, що процесуальні правила призначені для забезпечення належного відправлення правосуддя та дотримання принципу юридичної визначеності, а також, що учасники судового провадження повинні мати право розраховувати на те, що ці правила застосовуватимуться. Цей принцип застосовується до усіх - не лише до сторін провадження, але й до національних судів.
У зв`язку з цим колегія суддів вважає, що апелянт не може очікувати застосування статті 297 КАС України в редакції з 15 грудня 2017 року, як зазначив у постанові Верховний Суд, оскільки за приписами пп. 15.5 пункту 15 частини першої Розділу Перехідних положень КАС України ця норма почне свою дію лише після початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Апеляційний суд, повертаючи без розгляду апеляційну скаргу, яка подана всупереч порядку, встановленому КАС України, чітко виконує правило поведінки, встановлене цим Кодексом. Апеляційний суд не може свавільно прийняти до розгляду апеляційну скаргу всупереч вимогам КАС України, оскільки таким чином надасть перевагу одній стороні процесу перед іншою, яка чекає від суду чіткого дотримання норм процесуального законодавства.
Отже, апеляційний суд відповідно до пп. 15.5 пункту 15 частини першої Розділу Перехідних положень КАС України повинен повернути без розгляду апеляційну скаргу, яка подана безпосередньо до нього. Іншого правила поведінки суду Кодекс адміністративного судочинства України не містить.
Аналогічний правовий висновок щодо застосування зазначених норм права підтриманий постановою Верховного Суду від 18.04.2019 року у справі № 0440/4893/18.
Колегія суддів також зазначає, що чітке виконання судом норми процесуального законодавства щодо порядку подання апеляційних скарг не може вважатись надмірним формалізмом, оскільки таке тлумачення чинного законодавства призведе до правового нігілізму в цих питаннях - закон написаний для того, щоб його виконували, а не для того щоб порушували і потім намагались виправдати таке порушення, посилаючись на надмірний формалізм суду.
На підставі викладеного, керуючись ст. 328, пп. 15.5 п. 15 ч. 1 розділу VII Перехідних положень КАС України, суд
у х в а л и в:
Апеляційну Головного управління ДФС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року у справі № 160/1931/19 повернути апелянту без розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з того ж часу.
Суддя-доповідач С.Ю. Чумак
суддя С.В. Чабаненко
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2019 |
Оприлюднено | 05.11.2019 |
Номер документу | 85353739 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чумак С.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні