ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2019 року ЛуцькСправа № 140/375/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши у загальному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю ВОГ-РІТЕЙЛ про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДФС у Вінницькій області (далі - позивач, ГУ ДФС у Вінницькій області) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ВОГ-РІТЕЙЛ (далі - відповідач, ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ ) про зупинення видаткових операцій на рахунках шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку, заборону відчуження рухомого та нерухомого майна, зобов`язання допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що станом на 31.01.2019 за відповідачем обліковується податковий борг з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів на загальну суму 1593150,98 грн, з яких: 672355,32 грн - основного платежу, 336177,66 грн - штрафних санкцій та 584618,00 грн - пені. З метою погашення податкового боргу контролюючим органом направлена відповідачу податкова вимога №78141-52 від 17.05.2018. У зв`язку з несплатою податкового боргу у визначені строки Жмеринською ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області 17.05.2018 прийнято рішення №72 про опис майна ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ у податкову заставу. 18.10.2018 на адресу товариства було направлено повідомлення щодо виділення майна у податкову заставу №11152/10/02-32-52-07. У зв`язку із відмовою платника податків від опису його майна у податкову заставу, 15.01.2019 податковий керуючий склав відповідний акт №10.

Позивач зазначає, що не подання платником податків документів, необхідних для опису майна в податкову заставу, в силу приписів п.89.4 ст.89 Податкового кодексу України (далі - ПК України) є підставою для звернення до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.

Ухвалою суду від 20.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження (а.с.1).

Представник відповідача у відзиві на адміністративний позов від 27.02.2019 (а.с.35-36) вимог контролюючого органу не визнав, посилаючись на те, що рішення про опис майна у податкову заставу №72 від 17.05.2018 та повідомлення щодо виділення майна у податкову заставу від 17.05.2018 товариство не отримувало, що є порушенням вимог абз.2 п.89.3 ст.89 ПК України. Звертає увагу на те, що податковий керуючий не відвідував ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ з метою опису майна за його податковою адресою та не звертався із жодними вимогами до останнього про надання документів необхідних для такого опису. Відповідач вважає, що акт від 02.07.2018 про відмову платника податків від опису його майна у податкову заставу складений неправомірно, оскільки такого факту не було і податковий керуючий взагалі не звертався до товариства з метою отримання відповідних документів.

Також зазначив, що судом при відкритті провадження не враховано, що даний позов вже розглядався Волинським окружним адміністративним судом між тими самими сторонами, про той самий предмет та з тих самих підстав у справі №0340/1443/18, де судом було прийнято рішення від 31.07.2018 про відмову в позові.

04.03.2019 на адресу суду надійшла відповідь на відзив представника позивача, в якій вказує, що твердження відповідача про наявність ідентичного спору не відповідає дійсності, оскільки у справі №0340/1443/18 підставою для звернення до суду став акт відмови платника податків від опису майна в податкову заставу №10 від 02.07.2018, а у даній справі - акт №10 від 15.01.2019. Крім того, зазначив, що рішення про опис майна в податкову заставу №72 від 17.05.2018 разом із листом про виділення майна в податкову заставу направлялись відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення та отримані останнім 05.11.2018.

Ухвалою суду від 08.04.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.81).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24.05.2019 провадження у даній справі закрито (а.с.116-117).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22.07.2019 ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 24.05.2019 у справі №140/375/19 скасовано і направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції (а.с.143-145).

16.08.2019 року вказана справа надійшла до Волинського окружного адміністративного суду та за результатами повторного автоматизованого розподілу справи визначено для її розгляду головуючого-суддю Плахтій Н.Б. (а.с.154).

Ухвалою суду від 21.08.2019 прийнято до провадження дану адміністративну справу та ухвалено розгляду справи здійснювати за правилами загального позовного провадження (а.с.155-156).

Ухвалою суду від 09.10.2019 замінено позивача його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Вінницькій області (а.с.226-227).

Ухвалою суду від 09.10.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12:00 04.11.2019 (а.с.231-232).

В судове засідання представники сторін не прибули. Представник позивача подав клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні, представник відповідача про розгляд справи за його відсутності (а.с.250, 251).

Враховуючи вимоги частини дев`ятої статті 205 КАС України, судовий розгляд справи здійснювався у відсутності учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ 27.07.2011 зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків (акцизний податок) у Жмеринській ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.01.2019 №1004861719 (а.с.27-29).

Як слідує з матеріалів справи, станом на 31.01.2019 за відповідачем обліковується податковий борг по акцизному податку в загальній сумі 1593150,98 грн, з яких: 672355,32 грн - основного платежу, 336177,66 грн - штрафних санкцій та 584618,00 грн - пені, що підтверджується довідкою про суму податкового боргу платника податків станом на 31.01.2019 (а.с.7) та зворотнім боком облікової картки з акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (а.с.18-19).

17.05.2018 контролюючим органом сформовано податкову вимогу №78141-52 на суму податкового боргу ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ в розмірі 1593150,98 грн, яка направлена платнику податків та отримана останнім 07.06.2018 (а.с.15).

В результаті несплати позивачем податкового боргу в добровільному порядку податковим органом прийнято рішення про опис майна боржника у податкову заставу від 17.05.2018 №10 (а.с.14).

Відповідно до фіскального чека Укрпошти від 01.11.2018, накладної Укрпошти та опису вкладення (а.с.10-12) до цінного листа ГУ ДФС у Вінницькій області разом із рішенням про опис майна боржника у податкову заставу від 17.05.2018 №10 на адресу відповідача направило повідомлення щодо виділення майна у податкову заставу №11152/10/02-32-52-07 від 18.10.2018, яким позивач з метою проведення опису майна в податкову заставу просив протягом десяти днів з дати отримання цього листа визначити перелік ліквідних активів, які згідно чинного законодавства можна було б використати для погашення податкового боргу, а також підготувати копії фінансової звітності, надавши зазначені матеріали до Жмеринського управління ГУ ДФС у Волинській області (а.с.13).

Зазначений лист був отриманий ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ 05.11.2018, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.9).

15.01.2019 податковим керуючим Галузинським О.Г. складений акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу від 15.01.2019 №10, підставою для складення якого став факт не надання відповідачем документів, необхідних для опису майна в податкову заставу (а.с.8).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Статтею 67 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальності за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з пунктом 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання. Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (пункти 59.3 статті 59 ПК України).

Пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

За нормами пункту 87.1 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно із пунктом 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).

Відповідно до приписів підпунктів 89.1.1 та 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Пунктом 89.2 статті 89 ПК України визначено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

Згідно з пунктом 89.3 статті 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.

Згідно з розділом 3 Порядку призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.05.2017 №529, основними функціями та повноваженнями податкового керуючого щодо податкової застави є зокрема:

- одержання від платника податків документів, необхідних для опису майна в податкову заставу (п.3 р.3 Порядку);

- здійснення опису майна у випадках, передбачених Кодексом, та складання акта опису такого майна (п.4 р.3 Порядку);

- складання акта відмови платника податків від опису майна у податкову заставу (п.6 р.3 Порядку);

- складання акта про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (п.10 р.3 Порядку).

У разі якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу та/або не подає документів, необхідних для такого опису, податковий керуючий складає акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу. Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу (п.89.4 ст.89 ПК України).

Аналіз вказаних положень вказує на право податкового органу звертатись до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу у двох випадках:

- якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу;

- та/або не подає документів, необхідних для такого опису майна у податкову заставу,

за умови прийняття рішення керівником контролюючого органу про опис майна боржника у податкову заставу.

При цьому в силу приписів підпункту 20.1.30 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках такого платника податків у банках та інших фінансових установах (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу).

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що станом на 31.01.2019 за відповідачем обліковується податковий борг з акцизного податку на загальну суму 1593150,98 грн. Вказаний податковий борг виник у зв`язку з несплатою товариством донарахованих контролюючим органом сум грошових зобов`язань за результатами проведення контрольно-перевірочних заходів.

У зв`язку з несплатою ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ вказаного податкового боргу у визначені строки податковий орган прийняв рішення про опис майна боржника у податкову заставу від 17.05.2018 №10, яке скероване на адресу товариства з вимогою подання в десятиденний строк документів, необхідних для опису майна в податкову заставу.

При цьому, ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ не було виконано законних вимог податкового керуючого, а саме: не було надано податковому керуючому необхідних документів для опису майна товариства в податкову заставу, про що зазначено в акті від 15.01.2019 №10.

Доказів протилежного відповідач суду не надав.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов Головного управління ДПС у Вінницькій області про зупинення видаткових операцій на рахунках ТзОВ ВОГ-РІТЕЙЛ у банках та інших фінансових установах (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу), заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу підлягає задоволенню.

При цьому твердження представника відповідача про наявність спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав у справі №0340/1443/18 суд до уваги не бере, оскільки у зазначеній справі підставою для звернення до суду слугував акт відмови платника податків від опису майна в податкову заставу №10 від 02.07.2018, а у даній справі - акт №10 від 15.01.2019.

Керуючись статтями 243-297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Зупинити видаткові операції на рахунках Товариства з обмеженою відповідальністю ВОГ-РІТЕЙЛ (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кременецька, будинок 38, ідентифікаційний код 37821544) у банках та інших фінансових установах (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу).

Заборонити Товариству з обмеженою відповідальністю ВОГ-РІТЕЙЛ (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кременецька, будинок 38, ідентифікаційний код 37821544) відчужувати рухоме та нерухоме майно.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю ВОГ-РІТЕЙЛ (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кременецька, будинок 38, ідентифікаційний код 37821544) допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

Зареєстровано 05.11.2019
Оприлюднено 06.11.2019
Дата набрання законної сили 04.11.2019

Судовий реєстр по справі 140/375/19

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 21.11.2019 Касаційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 19.11.2019 Восьмий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 04.11.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 28.10.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 09.10.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 08.10.2019 Касаційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 25.09.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.09.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 11.09.2019 Волинський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм Месенджер

Опендатабот для телефону